Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88
<<   1, 2, 3, ... 23, 24, 25   >>
7 besök senaste veckan (175585 totalt)
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Anders Toll skrev:
Spännande bygge och roligt med en Swift till!

Men min är förstås lite mer "orginal" är din.

Var har du köpt buren eller är det bara rör du har böjt? En bur i en sån här pärla känns nödvändigt, det är ju inte så mycket plåt i dem.


Buren är köpt på http://www.svetsosmide.se

Jo buren (eller hela chassiet) blir nödvändig för att jag skall kunna registreringsbesiktiga bilen som amatörbyggt fordon

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



malfunkshun skrev:
Är det likadan låda som sitter i Opel Monza 3.0 eller finns den i fler bilar. Letar en 265 eller 226 för fullt


Den sitter i flera olika bilar bla vet jag att den satt i volvo 265,
Tror att den satt i en del Bimers med!

MVH PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Riktigt ball den där, en kompis hade en breddad sådan swift med sugmotor en gång, bilen var byggd av en meck till SLC-Fredrik här på forumet när den va typ ny 88-90 ngn gång när Fredrik hade sin rallykariär. Kompisens bil var breddad i plåt typ 15cm per sida och hade cromodorafälgar i 15" med 205 fram och 225 bakdäck. Motorn hade sepparata spjällhus och ngn annan låda. Den var tätstegad upp till 4:an men 5:an var grymt högt växladtror att det satt diffbroms i den oxå. Vet inget om effekt mm men den körde iaf rätt lätt ifrån Audi s2 coupé med fullt hjulspinn. Jag åkte med i 230km/h en gång men mer vågade vi inte Jag skulle köpa bilen av kompisen när jag tog körkort men han körde sönder lådan samt han sälja den innan tyvär. Var den finns nu vet jag inte Lycka till med projektet, jag har sett din bil på mantorp och den var grymt ball tycker jag.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
En uppdatering är nog på sin plats...

Bakaxeln ligger mer eller mindre nu där den ska, och endast en liten justering skall göras så att den får rätt linje mot motor och låda. Den ordinarie bakaxel-bryggan kommer att plockas bort, och infästningarna för bärarmarna kommer att sättas direkt i chassiet. Jag använder dock denna nu som hjälp för injusteringen. Bärarmarna kommer även att modifieras enligt BMW:s Grupp A (tack Arne). Drivaxlarna kommer att få kortas 45 mm per sida, alternativt nytillverkas.


Mitt nya svep som förbinder kraftpaketet med transmissionen är klart och ser ut såhär. Ena delen från den nya växellådan passades ihop med andra delen från en rasad swiftlåda.


Nu ska jag lyfta i motor med låda så att den sista justeringen av bakaxeln kan ske.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Då var "paketet" injusterat på rätt plats. Centrerat, lagom markfrigång, lagom långt bak.



_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



En liten undring,
Varför vill du ha karossen så högt upp från marken?
om nu motorn är placerad lämpligt lågt så verkar du ha mängder med plats från topp till motorhuv.
Skulle det gå att sänka hela baletten över motorn som du placerat den nu?
Kanske skulle det kräva uppflyttade hjulhus och det kanske inte är lämpligt på en Swift (vad vet jag), men som det ser ut nu så verkar drivpaketet sitta väldigt lågt i karossen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
En liten undring,
Varför vill du ha karossen så högt upp från marken?
om nu motorn är placerad lämpligt lågt så verkar du ha mängder med plats från topp till motorhuv.
Skulle det gå att sänka hela baletten över motorn som du placerat den nu?
Kanske skulle det kräva uppflyttade hjulhus och det kanske inte är lämpligt på en Swift (vad vet jag), men som det ser ut nu så verkar drivpaketet sitta väldigt lågt i karossen.


Jag är lite osäker på om jag hänger med på hur du menar. Karossen som den står nu på balkkonstruktionen har i princip den markfrigång som bilen kommer att ha när den är klar (ca 15 cm). Det kommer inte att bli lågt på något sätt då det som du nämner nog inte är riktigt lämpligt att börja modda hjulhus på denna bil (inte minst sagt för att jag vill bibehålla utseendet såsom det var när jag skruvade ner bilen). Motor och växellåda (nu ca 10 cm markfrigång) ville jag trycka ner så långt som möjligt av två skäl. Dels så är det för att få ner tyngdpunkten så mycket som möjligt, dels så hamnar kardanaxeln (vilket jag blev varse om idag) annars väldigt högt upp. Den ligger nu precis i linje med dörrarnas underkant.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526



kommer bli en värsting av det där ju thumbs up
litet tips angående drivaxlarna köp nya med rätt mått i stället. korta befintliga eller dylikt är på ren svenska skitjävligt de måste ju bli 110% raka annars så skakar de sönder hela bakaxeln men det visste du säkert redan

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
CaZQoX
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 29



Ska bli kul att se hur väl bilen går efter ombyggnaden... vet ju sedan innan att den lilla råttan rör på sig

_________________
Micke Larsson
Seat Leon 1,8 VTR

ordförande LMS Banracingsektion
Citera
rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 60



hej nån som vet vad an swift gti motor väger har hört att den ska väga 55kg fast alla säger att det inte stämer så det vore kul å veta vad den väger
//eric

_________________
Eric Pettersson
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Då har äntligen bygget kommit igång på allvar.

"Bottenramen" och bakvagnsupphängning klar (helsvetsning kvarstår). Bakvagnen är numera helt justerbar.




Det ska vara passform om det ska bli bra


Jag har även handlat på mig lite frambromsar. Lätt begagnade 4-kolvsok, med några års förbrukning av belägg.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



ojojoj! Du ligger minsann i riktigt bra!
Den bilen lär ju bli nåt sjukt kul att köra

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Grymt bygge! thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Det går framåt i chassiebygget, och nu börjar det faktiskt likna någonting Snart är det bara hjulupphängningen fram, samt stötdämparinfästning bak kvar (å lite småpill förstås).




_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240



OJ OJ OJ grymt! thumbs up thumbs up

Det blir rörram a'la Dahbäcks golf fram eller ?

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Leffler skrev:
OJ OJ OJ grymt! thumbs up thumbs up

Det blir rörram a'la Dahbäcks golf fram eller ?


Jag vet faktiskt inte hur Dahlbäcks ser ut, men allt blir i alla fall nykonstruerat med Mc Pherson i stil med vad som syns på sista bilden.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Nu är det inte mycket kvar innan chassiet är klart. Karossen lyftes av för att kunna helsvetsa ordentligt.










_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Mmmm, det ser ut som om du svetsat tidigare. Snyggt!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Jet skrev:
Mmmm, det ser ut som om du svetsat tidigare. Snyggt!


Mja... Det är jag som sköter kameran faktiskt, men han som svetsar gör inget annat om dagarna

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Urban Granberg skrev:
Jet skrev:
Mmmm, det ser ut som om du svetsat tidigare. Snyggt!


Mja... Det är jag som sköter kameran faktiskt, men han som svetsar gör inget annat om dagarna


Varför är det så att han som skall svetsa på mitt bygge (= jag själv) alltid gör något annat på dagarna?

Snyggt som tusan blir det! thumbs up Kan inte annat än beundra ditt galna bygge!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Vackert, vackert!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88
<<   1, 2, 3, ... 23, 24, 25   >>
7 besök senaste veckan (175585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande