Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya LÅNGA Sturup Raceway!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
34546 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Nya bilder från Sturuputbyggnaden.
(Tagna av 7up Henke)



Depårakan i färdriktningen. Fotograferat från vänstersidan av rakan. På högersidan kan man se depåmuren samt delar till densamma. Ytan vänster om fotografen skall också asfalteras och användas för körövningar.
Längst bort syns början på den långa vänstersvängen.



Utgången på den låååånga bankade (ca 10-15 grader) 190graders svängen efter depårakan. Tagen mot körriktningen. Man kan skymta de färdiggjutna och röd/vit målade curbsen. Man ser ca 1/2 av raksträckan innan kurvan i nästa bild.



Vänsterkurvan efter rakan som syns på föregående bild. Kurvan ansluter i sin förläggning över vägen till gamla banan. (taget i färdriktningen). Gjutarbetena som pågår är curbsen.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Vi passade även på att gå den nya sträckningen.

Utgången till det nya partiet är svårt att bedömma då det ännu ej är byggt (det ligger en väg där!)
Men kan troligtvis bli lite knepigt. Antingen kommer det bli riktigt bra flyt från högern innan nuvarande hårnålen eller så kommer man få öva sig på spårkompromissande av högsta grad. Jag tror på det första =).

Rakan i sig är inget konstigt mer än att man nog inte skall åka på vänsterytter i race (Den extrabreda 15 meter asfalterade ytan på vänstersidan tar slut 20 meter innan kurvan=).

Den långa (jag gissar ca 190grader) snabba vänstersvängen är bankad ca 10 grader och kommer troligtvis vara av dubbelapexnatur. Curbsen ser rätt giftiga ut och är INTE roliga att hamna på. Utgången är lite tight p.g.a. "högerknäcken" vid utgången.

Sedan följer en rätt odramatisk raka som nog kommer bjuda på många omkörningstillfällen vid inbromsningen.

Efter rakan kommer en snabb vänster med track-out nästan uppe på krönet på den gamla banan.
Här kan eventuellt bli en rätt hårig inbromsning i hög fart över krönet och ner mot den gamla högfartsvänstern som kommer göras mer som 90 graders sväng (för att få ner hastigheten)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



NiklasFalk skrev:
Hoppas att de börjar bygga snart och är klara tills den 28/5 De måste iaf vara klara innan hösten.

Med lite höjdskillnader i den nya delen kan det bli intressant. Om den stora 180gradaren börjar lågt och avslutas högt blir det lite klurigare att hitta linjerna.
Jag håller med!
och kanske jag kan ta med mig en ny leksak till banan med... **Hemligt**

NiklasFalk skrev:
Att bygga bort högfartssvängen innan krönet tycker jag är vettigt, tycker inte om att stora sidkrafter över krön.



Va? Jag älskar(eller gillar iaf skarpt ngk på knutan.) Man känner att man lever efter att fått släpp där några ggr...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej Alla glada

Ser ut som MGCC blir först ut på nya långa banan 5/6

Troligen bara testkörning.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Bengt Metz skrev:
Hej Alla glada

Ser ut som MGCC blir först ut på nya långa banan 5/6

Troligen bara testkörning.

/ Bengt Metz


Är asfalteringen klar till den 5/6 thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Första lagret redan lagt

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



I förrgår var det inte asfalt hela varvet runt såvitt jag kunde se.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Nu åker jag till Sturup och hämtar min kvarglömda jacka. Kameran åker också med så om ni har tur....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



porschedriver skrev:
Nu åker jag till Sturup och hämtar min kvarglömda jacka. Kameran åker också med så om ni har tur....



_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Med tanke på att det är körning i morgon så är bilderna mycket eftertraktade.
Det kan väl aldrig vara så att vi komer att få vara först ut efter ombyggnad i år igen (drömma går ju...)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217




Depån i färdriktningen, depåinfarten är ännu ej asfalterad.


Depårakan i färdriktningen


Kurvan ut mot depårakan MOT färdriktningen, depåinfarten ligger till vänster utanför bild.


Samma ställe, här syns depåinfarten bättre (ej asfalterad)


Depårakan fotad MOT färdriktningen, (kolla in bankningen)


Fortsättningen på den bankade kurvan efter depårakan, i färdriktningen


Samma kurva men lite senare, rakan börjar precis vid bulldozern


Anslutningen till den gamla banan, i färdriktningen på den hitersta bandeln.
Gamla banan börjar precis vid asfaltmaskinen.


Rakan efter kurvan efter depårakan, MOT färdriktningen


Lite bätre bild på anslutningen til gamla banan. Till vänster syns där man kommer på nya banan
(mot färdriktningen), till höger när man kommer tillbaks till gamla banan

Track out kommer bli precis uppe på krönet efter den snabba vänstern för att övergå till hård borms inför den numer mycket tightare vänstern efter krönet, Hårigt värret!!!!!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Svårt att få ett helhetsgrepp bara genom att titta på bilder... Men jag tycker att det ser riktigt lovande ut!
Förvandlingen från "knixig förvuxen gocartbana" till riktig racerbana är mycket välkommen.
Någon som har koll på hur många bilar banan kommer att rymma i framtiden (enl. banlicensen)?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kristian Larsson skrev:
Någon som har koll på hur många bilar banan kommer att rymma i framtiden (enl. banlicensen)?


Betyder det översatt: SLC vill komma närmare kontienten?

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Pär Hylander skrev:
Kristian Larsson skrev:
Någon som har koll på hur många bilar banan kommer att rymma i framtiden (enl. banlicensen)?


Betyder det översatt: SLC vill komma närmare kontienten?


tja ... nu tycker jag iofs att knutstorp är rätt j*kla lååååååångt söderut som det är ...... men en till trevlig bana som går att använda är thumbs up thumbs up thumbs up med tanke på den överbeläggning som finns idag på befintliga banor och dom problem det medför.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

porschedriver skrev:
Bilder...

Precis de där bilderna tog jag häromdagen när Mäkinen och jag hade vägarna förbi. Nu behöver jag ju inte lägga upp dem...
Det ser ut som om de gör ett ordentligt jobb. En rejäl omdaning.
Jag har aldrig kört på Sturup. Vissa kurvor ser ut vara väldigt tajta med små avåkningszoner.
Vi noterade också att det åks hyr-kart på banan. Såg väl inte helt stabilt ut ur säkerhetssynpunkt. Väldigt nära till armco och hårda barriärer...

_________________

Rice and shine
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lars Falk skrev:
porschedriver skrev:
Bilder...

Precis de där bilderna tog jag häromdagen när Mäkinen och jag hade vägarna förbi. Nu behöver jag ju inte lägga upp dem...
Det ser ut som om de gör ett ordentligt jobb. En rejäl omdaning.
Jag har aldrig kört på Sturup. Vissa kurvor ser ut vara väldigt tajta med små avåkningszoner.
Vi noterade också att det åks hyr-kart på banan. Såg väl inte helt stabilt ut ur säkerhetssynpunkt. Väldigt nära till armco och hårda barriärer...


Där var väl 3 rysliga ställen.

Det värsta, 180 gradaren innan (gamla) depån med mur byggdes ju om till förra året. Vänsterhårnålen med armco i utgången efter dammkurvan är ju uppöppnad nu i våras, vet dock inte hur det blev förändrat med avåkningszon där. Den tredje är väl hårnålen med armco i utgångensom nu försvinner iom anslutning till nya banpartiet.

Så med andra ord blir väl resultatet att dom 3 sämsta partierna är mycket ombyggda thumbs up Förra årets ändring gjorde ju den sämsta kurvan till den bästa. Samma blir det väl i år, 20 meter hårnål ersätts med 1 km bra bana

F ö får man ju låta bli att glo på räckena när man kör!



Edit, arghh, det var ju hyrkarting du skrev om.... Jag vet inte vilken bansträckning som används för det nuförtiden

_________________
Pär Hylander
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
Edit, arghh, det var ju hyrkarting du skrev om.... Jag vet inte vilken bansträckning som används för det nuförtiden


Nä, jag menade ur bilsynpunkt. thumbs up

Kartingen kördes på någon ihopkonad banvariant som utnyttjade delar av bansträckningen plus lite chikaner och jox. (fast det såg lite läbbigt ut tyckte jag...)

_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Lite nya bilder från Lördagen.

Det har inte hänt mycket men här är bilderna utan byggmaskiner.

Nedför backen mot gamla hårnålen och in på det nya partiet


Längre ner i samma backe, observera hur breeed banan är, Anders ohlsson ser pytteliten ut.


Utfarten ur depån, bankningen kommer att kunna gömma en miata.


Längre fram i dubbelapexvelodromkurvan.


Rakan på väg tillbaka till gamla partiet.


Högfartsvänstern och backen in mot gamla partiet. Undrar om man hinner ta mark innan det är dags att bromsa....

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Detta kommer bli roligt! Sturup ligger varmt om hjärtat, här åktes allra första tävlingen i R5!

_________________
Mattias Widar
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 377



Hej
Är det ngn som har en skalad skiss m kurvradier, längd på rakor etc så att man kan få ett hum om hur man skall dreva?

Finns det några träningskvällar inplanerade i sommar/höst?

Henrik

_________________
Henrik Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



hh-tech skrev:
Hej
Är det ngn som har en skalad skiss m kurvradier, längd på rakor etc så att man kan få ett hum om hur man skall dreva?
Vi får väl hoppas att nån har sinnesnärvaro och tar ett bra foto av banskissen som hänger inne i byggnaden. Med max inzoomning och lite avstånd (dvs mindre vinkelfel) borde det går att mäta på ett foto. Jag kom på det efter att jag åkt därifrån

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya LÅNGA Sturup Raceway!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
34546 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande