Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips och råd till nybörjare?
1551 besök totalt
fdahl
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 11


Trådstartare
Hej allihop!

När jag skulle byta bil strax innan sommaren så var jag väldigt sugen på en bil som jag kunde börja köra med på bana, åtminstone ett par gånger per år. BMW-tokig som jag är så testade jag en Z3 Coupé 2.8 och en M3 Coupé 3.2 med SMG-låda. Båda bilarna var helt underbara och jag var nära att slå till på Z3:an (som verkade skojigare på bana). Men då dök det upp en M3 Cabrio 3.2 till rätt pris som jag blev helt såld på redan efter första provkörningen. Behöver jag nämna att det var en varm och solig vårdag? :-) Efter en av de varmaste somrarna någonsin kan jag ju inte påstå att jag ångrar köpet (snacka om bra timing att skaffa cab).

Problemet är att jag saknat möjligheten att börja köra på bana. Därför skriver jag nu detta inlägg i hopp om att få lite tips och råd inför nästa "säsong". Vad jag undrar är om det är värt att skaffa hardtop, bättre däck, etc till nuvarande bilen eller om jag bör lägga mina racingplaner på hyllan tills nästa bilbyte...?

Trots att det finns gott om kusar i bilen så är väl en fullutrustad fyrsitsig öppen bil inte det bästa för banracing...

Ett par frågor...
1. Hardtop är väl ett måste om man ska få köra på annat än "familjeträffar"?
2. Rekommenderade däck? (har nu Michelin Pilot Sport och Goodyear Eagle F1)
3. Hur bra kommer bromsar (orginal) hålla?
4. Annat att tänka på?

Har aldrig kört "riktig bil" på bana ännu, bara gocart och liknande. Men jag vet att om jag bara börjar så är risken stor att jag "fastnar" :-)

/Fredrik

_________________
Fredrik Dahl
BMW Z4 Coupé 3.0 -07
BMW 523i -00
Ducati Diavel Carbon -11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Den här kör jag o det går bra med fullutrustad fyrdörrars med tycker jag iaf

Öppna bilar är portade om de inte har båge. En hardtop borde ju vara ok om det är rediga grejer o inte
plast men arrangören bestämmer.

Pilot Sport räcker bra. För det första ska du inte satsa på rdäck förrän du kört en del bana. För det andra
undrar jag om cabben mår så bra av det bättre grepp som rdäck ger med tanke på karosseflex som lär
bli etter värre...

Byt bromsbelägg eller kör väldigt lugnt. Bara o välja.

Mer att tänka på kommer vi nog på allteftersom!!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158



En original hardtop är ok på Sport Clubs träffar

Mycket mer behöver du inte göra, kör på original chassie och däck. Det är lättare att lära sig hur bilen reagerar med original chassie för där får man lite mer varning innan det släpper Med ett hårt chassie händer allt lite fortare.

Bromsklossar och annan vätska är en bra investering om du vill köra mer än 3 varv på raken

_________________
/Per Hylthén
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips och råd till nybörjare?
1551 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande