Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-05-28 Sturup Miata Club of Sweden
4709 besök totalt
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
262 bilder finns på:
http://www.zoomphoto.se

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Du får gärna lägga upp några "teasers" här thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Hur kort kan man ha en bana utan att det blir fånigt?

Att vi endast använde övergången i Dammkurvan gjorde att det blev rundbaneövning med varvtider runt 35 sekunder thumbs down . Men det blev en ganska intesiv övning i kurvtagning på fjolårets nya kurvparti.

Värmen gjorde att man knappt orkade en kvart i overall och hjälm. Det gick åt mycket vatten.
Men man ska väl inte gnälla på 25° och blå himmel.

Jag passade ju på att förena nöjet med viss nytta, nu vore det väl snart dags för en bilbyggartråd iaf...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Du får gärna lägga upp några "teasers" här thumbs up

Ska bli...















_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Fina bilder, Dan!
(Tack för CDn )

Som Niklas skrev blev det lite väl kort; nästan ovalbana.
Dagens viktigaste händelse för min del var att några motorkunniga medmiatister kom med en trolig förklaring till varför min bil går så dåligt under 4200 rpm; en ledtråd var att jag har ett kliniskt rent avgasssystem - inte tillstymmelse till sot - Bilen går MAGERT
Ägnade hela söndagen åt problemet - mer om det i tråden om min bil - så småningom...

Nåja, pangväder hade vi i a f, tack förresten också till Niklas som gav mig lite extra vatten när jag druckit upp allt mitt eget; svart overall är inte alltid idealiskt...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



NiklasFalk skrev:
Hur kort kan man ha en bana utan att det blir fånigt?


Något längre än det ni verkar kört på, typ som gamla sturup är utan ytterliggare nedkortning.

Tur att miator har samma dimension runt om så man kan byta sida på däcken........

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



porschedriver skrev:
Tur att miator har samma dimension runt om så man kan byta sida på däcken........
Possar har väl inte olika dimension mellan höger och vänster de heller (såvida man inte har rotationskänsliga med assymetriskt mönster).
Men det underlättar ju att kunna välja ut offerdäck (och ha fyra att välja på) för vissa banor (men med lite mindre "abuse" körstil kan man faktisk få liknande slitage fram och bak).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



NiklasFalk skrev:
porschedriver skrev:
Tur att miator har samma dimension runt om så man kan byta sida på däcken........
Possar har väl inte olika dimension mellan höger och vänster de heller (såvida man inte har rotationskänsliga med assymetriskt mönster).
Men det underlättar ju att kunna välja ut offerdäck (och ha fyra att välja på) för vissa banor (men med lite mindre "abuse" körstil kan man faktisk få liknande slitage fram och bak).


Rotationsbestämda däck med olika dimensioner fram och bak begränsar omflyttning något.......

Tacka vet jag däck som är märkta outside , det blir fantastiskt mycket skillnad höger/vänster slitage på vissa banor.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Det finns lite mer bilder (och ett par filmsnuttar!) på http://somogyi.mine.nu/gallery/album115 också, håll tillgodo!

Mitt högra framdäck är nästan helt slut efter lördagen... Bilen uppförde sig däremot oklanderligt, särskilt när jag såg till att däcken inte tog i skyddsplasten framme i hjulhusen (16-tummarna tog i när jag svängde.. löstes med hjälp av en victorinox och ett par snabba snitt i mjukplasten).

Efter första passet var tempen uppe nästan på max så jag böjde bak registreringsplåten, "tyvärr" gick buntbanden som höll plåten av, men temperaturen höll sig i mitten efter det. På andra passet höll jag på att göra mos av en kanin som sprang över banan ca 1½ meter framför min bil precis efter krönet, som tur var klarade sig både den (snabbast på banan idag?) och jag.

Tack alla för alla tips och råd angående båge mm. Vi får se om det blir en CC eller en Deuce, men jag har nog bestämt att
om/när jag ska ha R-däck så ska jag också ha båge.

Vädret var underbart.

Dan - hann du med både oss och PCSS på samma dag??

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
insomniac skrev:
Vädret var underbart.

Dan - hann du med både oss och PCSR på samma dag??


Jepp, det känns att man spenderade hela dagen under klarblå himmel utan tröja!

De var ganska hektiskt, innan lunch PCSR efter MCS och inflyttningsfest på kvällen, tur att det är arbetsdag igen så man kan återhämta sig!

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



porschedriver skrev:
NiklasFalk skrev:
Hur kort kan man ha en bana utan att det blir fånigt?


Något längre än det ni verkar kört på, typ som gamla sturup är utan ytterliggare nedkortning.


Håller med, det var lite för kort, det enda man kunde träna på var spårvalet in i sista långa kurvan.. thumbs down

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



insomniac skrev:
porschedriver skrev:
NiklasFalk skrev:
Hur kort kan man ha en bana utan att det blir fånigt?


Något längre än det ni verkar kört på, typ som gamla sturup är utan ytterliggare nedkortning.
Håller med, det var lite för kort, det enda man kunde träna på var spårvalet in i sista långa kurvan.. thumbs down
och att få fart på skrotet uppför backen efter att nästan stått still i hårnålen. Det spelade inte så lite roll hur mycket fart man hade med sig genom hårnålen. Inte för att det partiet används så ofta men det kan ju ses som en liten övning.
Båda ändarna av banan blev ganska lika egenterligen rent tekniskt, en snabb nedbromsning, kort raka och sedan rejäl bromsning in i en vänster. Lite lägre hastighet i Dammkurvehårnålen men egenterligen ganska lika. Många pedal coh spakrörelser på kort tid iaf...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Ja, jag gjorde också den reflektionen (att partierna var lika). Som tur var inte en ren ovalbana, men kusligt nära ändå... ;-)

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



insomniac skrev:

Efter första passet var tempen uppe nästan på max så jag böjde bak registreringsplåten, "tyvärr" gick buntbanden som höll plåten av, men temperaturen höll sig i mitten efter det.


Jag har haft det problemet med farsans (min gamla) MkII Miata. Skylten går helt enkelt inte att ha framför kyaren på en bana med så få högfartpartier som Sturup. Fint väder och bilen kokar....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



ja, det hände ju en incident... Peters stackars flickvän (vars namn jag tyvärr inte fick..) - Efter att ha kört ett pass - med normal temp - ställde hon bilen och då - POFF - sprack en kylarslang. Kan det vara så att man ska låta bilen svalna med ett avkylningsvarv, ev. låta den stå på tomgång ett par minuter efter att man har kört den hårt innan man slår av tändningen?


_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Eftersnack
2005-05-28 Sturup Miata Club of Sweden
4709 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande