Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgringkursen! Sektion 08: Hohe Acht - Eiskurve | 22026 besök totalt |
Sektion 08: Hohe Acht - Eiskurve
I backen ner mot Wippermann lägger du i fyran(även om du inte varvat ur på trean) och styr ut till vänsterkanten(8:59:17). Wippermann är ett rätt klurigt parti, så börja med att köra genom hela Wippermann på "mellangas" och öka sedan succesivt tempot om det känns ok. Öppna spårvalsritningen i ett eget fönster 1. Strax innan "asfaltsfickan" på vänster sida och där räcket på vänster sida är rödfärgat(8:59:19) svänger du höger och kommer intill curbsen på höger sida sent, ungefär där det står en stolpe på utsidan av Armco-räcket på videofilmen. Följ curbsen till c:a en bilängd före de slutar(8:59:22). 2. Härifrån börjar du en mycket svag vänstersväng och lägger dig lite mitt i banan (det är mycket lätt att frestas att svänga intill curbsen på vänster sida för tidigt!). Tangera curbsen på vänster-kanten c:a en billängd innan slutar(8:59:25). 3. Sedan tar du sikte på curbsen på höger sida och genar med halva bilbredden över dessa curbs(8:59:27). De är låga, så det är ingen fara! Se bara till att ha det vänstra hjulparet kvar på asfalten! 4. Då kan du gasa på här och hamnar automatiskt ute vid vänstra sidan av banan(8:59:29). 5. Följ vänstersidan ända fram tills curbsen slutar och passa på att göra en kort hård inbroms-ning(8:59:31). 6. Påbörja en svag högersväng så att du kommer intill curbsen väldigt sent, c:a en billängd innan de slutar, på höger sida(8:59:34). 7. Fortsätt med samma rattutslag tills du kommer intill högerkanten av banan i backen ner till Eschbach. Här bör du bromsa ner farten och växla ner till trean medan du följer högerkanten. 8. Strax efter skylten, med texten Eschbach till höger om banan, svänger du vänster(8:59:38). Men se till att ha c:a en bilbredds avtånd till curbsen på vänster sida och släpp gärna ut bilen ända ut till den högra bankanten(8:59:42). 9. Om du fortsätter med det rattutslaget, så hamnar du automatiskt intill vänsterkanten i backen ner mot Brünnchen och får på så sätt en liten raka att bromsa ner farten på, tills det är dags att svänga höger c:a en billängd efter att betongstenarna har slutat på vänster sida(8:59:45). 10. Tangera curbsen på höger sida där de är som svartast(8:59:47) och släpp ut bilen till vänster-kanten i utgången(8:59:50). Styr lite mer höger än du tror att du behöver göra. Annars hamnar du lätt ute på betongstenarna till vänster om banan! Det låter så illa! ;o) 11. Följ vänsterkanten tills grå platta betongstenarna på vänster sida av banan slutar, c:a ett par billängder efter att curbsen på vänster sida slutat(8:59:52). 12. Påbörja en högersväng, där du tangerar curbsen på höger sida först när du kommit en bra bit upp i backen(8:59:55), där det står en hög smal stolpe på utsidan av Armco-räcket på höger sida och släpp sedan ut bilen till vänstersidan i utgången(8:59:57). 13. Gå över till höger sida av banan(9:00:01), så att du får en raka längs med högerkanten att bromsa på inför Eiskurve. Öppna videon för det här partiet i ett eget fönster > > _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||||||||
Jag försöker nog köra i princip samma spår som Peeter här. Oftast är jag dock betydligt beskedligare över kurbsen i Wippermann.
En kurva som jag dock verkar ta helt annorlund är första högern i Eschbach. Peeter skriver "6. Påbörja en svag högersväng så att du kommer intill curbsen väldigt sent på höger sida(8:59:34)." Jag tror mig tangera betydligt tidigare, sedan flyter jag helt ut till vänster och befinner mig alltså på precis motsatta sidan av banan vid 8:59:34 än vad Peeter gör! Sedan fortsätter jag svängen och hamnar på höger sida så som Peeter beskriver ner mot skylten i Eschbch. Synpunkter? Sedan en lite anmärkning, skisserna saknar ju ett par bromspunkter, men de har ju Peeter mycket riktigt lagt till i texten. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||||||||
Jo, jag vet att jag flyttat fram apex på innern över krönet vid 8:59:34!
Jag tycker det känns bättre att inte behöva utnyttja så mycket av banan efter krönet. Då kan jag ta mig ut till högerkanten tidigare och kan följa den under inbromsningen inför Eschbach 8:59:38. Try it! You'll like it! Att det överhuvudtaget finns bromsmarkeringar på en del av skisserna, beror på att dessa avsnitt är "stulna". och du som vet varifrån vet också att det är bromsmarkeringar! Det står nämligen ingenstans att det är bromsmarkeringar! Mvh _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||||||||
Jag kör som du Anders och tycker det funkar mkt bra, framförallt kan man stå på mer ut ur svängen. Stod och kollade just där på VLN sista helgen i Sep. Och de flesta körde samma spår som du och jag. |
||||||||||||||
Jag har provat "din" variant, körde nog mera så förr i tiden. Men det känns som det går betydligt fortare med "mitt" spår. Dessutom tror jag Bell kör så! Jag fick just snurr på videon med den lilla Citroenen som Lennart postade en länk till. Han kör också ut till vänster. You better try it! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||||||||
Ett tips! Kolla Ulfs 7:45 varv! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||||||||
Nog skämtat i detta allvarliga ämne!
Anledningen till att jag föredrar spåret med senare apex, är att man då går rakare över toppen på backkrönet. Därför anser jag det vara ett säkrare spår! Jag har sett ett flertal bilar få kast, precis när de går över krönet. Det är därför jag rekomenderar "min" variant till nybörjare! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||||||||
Jag håller helt med dig, ditt spår är säkrare. Det där krönet är dessutom ganska obehagligt ur säkerhetssynpunkt, då det verkligen är skymt. Inte sällan har det dessutom hänt något på krönet eller strax därefter. Det alternativa spåret jag förordade ger inga möjigheter till korrigering när man väl bestämt sig och det är faktiskt ganska lätt att missbedömma och komma utanför banans vänsterkant. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||||||||
När jag stod i Eschbach och tittade ett år så kom Mr Martini i ringtaxin i en väldig fart. Nere i botten höll han höger inner kant vid 8:59:34 där curbsen börjar sedan gick bilen i svag fyrhjuls sladd åt vänster (så ut att ha full kontroll över bilen) så när han kom till toppen av backen så hade han vänster hjulen på kanten till curbsen på vänster sida mitt i mot 8:59:38, men inte ett släpp på gasen och därifrån gick han över mot höger kanten vid 8:59:42. Och jag fick uppfattningen att det här var en grej han alltid gjorde, det såg enormt häftigt ut, för jag stod så att jag såg hur bilen gled i sidled åt vänster uppför hela backen, och fort gick det.
Men det här stämmer ju inte alls med er markering för spår val här i Eschbach, men det spår val han valde kanske passade honom bäst och gav kanske passagerarna lite valuta för pengarna. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||||||||
Ja, jag kollade också på videon med Saxon och kan bara konstatera att ni har rätt! Jag har ändrat texten i punkt 1 till: 1. Strax innan "asfaltsfickan" på vänster sida(8:59:19) svänger du höger och kommer intill curbsen på höger sida sent, ungefär där det står en stolpe på utsidan av Armco-räcket på videofilmen. Stolpen är dock numer borttagen. Följ curbsen till c:a en bilängd före de slutar(8:59:22). _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||||||||
Appropå den här bilden, så kan jag nämna att jag hade en liten incident i vänsterkanten av denna bild i söndags morse. På väg ut ur Hohe Acht, så får man ju göra en svag vänstersväng för att komma intill vänsterkanten ner mot Wipperman. Samtidigt går man över ett litet backkrön. I söndags morse var det rätt blött och halt på banan och jag gjorde misstaget att peta i fyran precis när bilen gick över backkrönet. Med påföljd att jag fick bakvagsnsläpp! Mao färdades jag plötsligt i c:a 130 km/h på tvären ner mot Wipperman med nosen pekandes snett mot vänster. Nu var det "bara" att frikoppla och räta upp bilen igen. Men efter den incideneten, så växlade jag till fyran före backkrönet istället. Eller så kan man vänta tills man "landat" längs med vänsterkanten innan man växlar upp. Kanske kan vara bra för er andra att tänka på också!!!
_________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||||||||
Jo det är som "Cobra-sprung" i backen upp mot Karusellen. Som man inte heller märker något av om man kör långsamt! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||||||||
"Cobra-sprung" (nytt namn för mig) märks tydligt om man tar en promenad från Steilstrecken-kurve upp till karusell. Snabbare bilar med för lite downforce ritar där! _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||||||||||||
Nürburgringkursen! Sektion 08: Hohe Acht - Eiskurve | 22026 besök totalt |