Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88 | << 1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25 >> 7 besök senaste veckan (175585 totalt) |
Jävligt snyggt!
Man blir ju helt matt när man ser vilken motivation och energi en del lider av=) Getrag 265 kommer bli helt sjukt overkill, den kommer aldrig nånsin gå sönder i en så lätt bil. Bra val! Önskar att jag kunnat få fatt i en sån, men jag har en Getrag 260(den med fasta sprängkåpan) och den kommer att räcka mer än väl så jag får väl vara nöjd. _________________ Jon Lund |
||||
Eftersom jag känner en av er och har träffat den andre så kan jag medla lite här... Ja, Maz, Urban är inte riktigt frisk i pallet alltid... Men som du säger, resulterar det i sånnahär sjuka skapelser gör det liksom inget...vad skulle vi annars åt? Sen kan jag även skvallra om att det ni ser här är ju bara de mer sansade lösningarna och ideerna på hur och vad man kna/ska bygga. Urban har mååånga tankar om många fordon. Du vet Urban vilken motor jag anser du ska ha i sen...från Australien... |
||||
Jag har följt detta bygge hela tiden här på rejsa, och kan kan bara säga att jag är enormt imponerad Att göra ett "riktigt" rörramschassi som du gör har alltid varit en dröm för mig..... Men, men- Först måste man ju krypa innan man kan gå, likaväl som man måste ha en trehjuling innan man skaffar en bil
Skitkul att se hur det går för dig och ditt fräcka bygge!!! Keep up the good work! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Nu är till slut rören som löper fram genom motorrummet svetsade på plats, och jag kunde då även montera ett par stag för att hålla uppe den plåt jag ville ha kvar (skärmrinfästningar och lyktinfästningar). Därefter fick tigersågen ta en sväng genom motorrummet (än så länge bara grovkapat). Det ser inte så värst stabilt ut, men resultatet blev helt klart över förväntan När väl allting som skall monteras i motorrummet är på plats så kommer jag att tillverka någon form av innerskärmar för att hålla grus/stensprut borta från plåten.
Kardan fick ju då även modifieras lite för att få plats (kortad runt 20 cm). Nu är det snart dags att börja konstruera framvagnen. Jag väntar än så länge på ett par detaljer för att kunna fästa spindeln stumt i ramen (jag gör detta för att lätt kunna justera in vart topplagringen kommer att hamna), men dom flesta detaljer ligger hemma på hyllan. Topplagningen: Uniballs till länkarmar, samt ledlager till topplagringen: _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
Tack tack.. Jag hoppas på att kunna ha bilen klar nästa år. _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
Då är till slut framvagnen på gång.
Jag tänkte förklara lite hur jag har gjort för att säkerhetsställa att alla hjul hamnar där dom ska. Enligt bilden nedan så visas: Hjulen i svart. Mina magiska plåtar som jag först mäter in svetsar i "byggramen" i rött. Måttlinjer i orange. Jag har då alltså sett till att alla parallella måttlinjer överensstämmer med varann, och likaledes att dom korsande linjerna håller samma mått. Då slipper jag få hjulen att sitta som i en romb. Triangelmätningen (eller vad man nu ska kalla det) är även gjord genemot karross/chassie så att dom sitter rätt över hjulen. Plåtarna i sig gör att jag lätt kan hantera spindlarna, och dom håller även spindlarna i rätt höjd mot karossen. Med hjälp av stödplåten (den trekantiga) som är skuren i 88* så får jag automatiskt en cambervinkel på 2*. Fiffigt och finurligt tyckte jag Fjäderbenen var sedan bara att skruva på plats, och det återstår bara att mäta fram castervinkeln för att få reda på vart centrum på topplagringen kommer att hamna. Det blir även enkelt att mäta fram längder och vinklar på bärarmarna eftersom spindeln sitter helt stumt. _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
Nu är då fästet till den justerbara topplagringen på plats. Ett par rör till ska dit för att det ska bli starkt nog, och helsvetsning återstår.
Dessa öron skall utgöra infästningarna i chassiet för bärarmarna. _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
Jag blir bra jävla svetsasugen när jag ser såna häringa bilder ... Det är så gött att helsvetsa i lagom grovt material (med rätt svets), till skillnad från de j**la plåtdetaljer jag lagar ihop på jobbet ... Ligg i lite nu, och ta bilder på allt _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
OJOJ! Tänk om man hade tid/kunskap/plats och pengar att ge sig på något liknande!
Sjukt, grymt, läckert, härligt! o alla detaljer som man nästan blir tårögd av, fantastiskt fint bygge! |
||||
Ja, det känns som att herr Urban har lite bilder att komma med? Får man hoppas i alla fall
|
||||
Jag har visst varit lite dålig på att både skruva och svara..
Det har egentligen inte hänt någonting alls sedan den senaste bilden togs. orsak: Jag blev så vansinnigt sugen på att ha någonting att gasa med (göra ett nytt försök på strippen), så jag och mina vänner smällde på 12 dagar (från ide, inköp, etc) ihop en ny bil med min gamla motor. Såhär blev den: Sen så kom ett annat galet projekt in i bilden, vilket fortfarande är under utveckling. Men det går vi inte in på här då det inte har med bilar att göra (även om det faktiskt har en motor ). Så, status då? Jo jag ska bara se till att rensa bort allt annat som är i vägen, sen är det igång igen Bilen byggs för övrigt som en vanlig gatbil (amatörbyggt fordon), men kommer att testas på bana där möjligheter finns. _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||||
Hmm Tannefors.. Jag har bott i Hackefors ett par år medan jag pluggade till flygmek.
|
||||
Tannefors väcker också minnen, hade min första egna lägenhet där som 17-åring, på Kungsberget. hmmm, blev en hel del festande med föräldrarna 20 mil bort. Lite intresserad av vad "den gamla motorn" är för något? Spec? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88 | << 1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25 >> 7 besök senaste veckan (175585 totalt) |