Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -73 (med audi motor)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (96345 totalt)
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
efter lite mek idag så sitter motor låda där dom ska! motor fästerna är inte klara med på började i alla fall!



_________________
jonny strand
Citera
JimBoo
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Mycket snygg och grymt bygge har suttit å läst igenom

hela tråden nu å det verkar bli mycket vackert bygge!

_________________
Jim Sellin
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
idag blev det en del gjort!
först svarvade jag till hubbarna så att bromsskivorna passade


sen har jag tilverkat första delen till växel mekanismen


sen har jag fåt min laserskurna delar till broms kylning fram så nu ska jag bara hitta på nåt bra sätt att få fast slangen!


själv klart blev jag tvungen att testa montera!


tyvär han jag inte mer då resterande tid i garaget gick att till att städa! >

_________________
jonny strand
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jonny: måste fråga dig, du köpte original Volvo 240 motorfästen?
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Jonny: måste fråga dig, du köpte original Volvo 240 motorfästen?


jepp! hoppas dom funkar som synnes har jag förstärkt upp dom lite! men vi får se om det funkar!

_________________
jonny strand
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



jonnystrand skrev:
Citat:
Jonny: måste fråga dig, du köpte original Volvo 240 motorfästen?


jepp! hoppas dom funkar som synnes har jag förstärkt upp dom lite! men vi får se om det funkar!


Jag har liknande men dieselvarianten, den har en udda gängstigning, var hittade du muttrar?
M11x2 mätte jag mig till..
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
på mina kuddar var det vandlig standard m gäng stigning så det var vara att plocka från en låda i garaget! vet inte om det spelar rol men jag köpte dom inte från volvo utan på Laitis i skellefteå

_________________
jonny strand
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



Måste bara inflika en liten grej. Ditt bilbygge verkar ha väckt stort internationellt intresse. =) På ett forum för S2-ägare (www.s2forum.com) har en holländsk S2-ägare postat en länk till denna tråd. =) Sen snackas det lite om varför bygget görs och någon funderar på varför man inte valt en V6'a istället. Tänkte bara upplysa dig så du vet att många följer bygget med stort intresse. =)

[--litet snip från den tråden --]
S2Forum Maniac

Jeffer's Avatar

Join Date: Jul 2003
Location: Dutchy
Posts: 716

Porsche 911 powered by audi. Or was it audi powered by Porsche.....
Check this out.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php...der=asc&start=0

Porsche 911 thats having an engine transplant. They are stuffing an ABY in a porsche.
Looks fun, and all the weight between the 4 wheels. Roadholding should be excellent and spectacular.
__________________
S2's the most fun you can have......with your clothes on[url][/url]

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Måste bara inflika en liten grej. Ditt bilbygge verkar ha väckt stort internationellt intresse. =) På ett forum för S2-ägare (www.s2forum.com) har en holländsk S2-ägare postat en länk till denna tråd. =) Sen snackas det lite om varför bygget görs och någon funderar på varför man inte valt en V6'a istället. Tänkte bara upplysa dig så du vet att många följer bygget med stort intresse. =)


intresant! sjukt vad internet kan sprida saker!

jag var en sväng till garaget idag och det blev inte så mycke men jag har gjort lite mer delar till växel mekanismen! den långa delen är undre delen av växelspaken ledat med ett glidlager och dom små delarna är till växelmekanismen på lådan


_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
lite mer gjort på växelspaken! under delen med den långa gänga ska kapas av till önskad längd senare!
växelåds fästerna är inte klar väntar på lite delar så jag kan svetsa klart dom!
men det blev i allafall framvagns busningar från bmw som fästen till lådan bilder kommer senare!


_________________
jonny strand
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



roligt att se att det går frammåt Jonny. När ska du få ner den på ena hjul?

_________________
Björn Hansson
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
roligt att se att det går frammåt Jonny. När ska du få ner den på ena hjul?


ja du jag skulle vilja hinna få ner den före sommarens slut för testa hjulupphäning osv men det tror jag är bara en dröm! men till nästa sommar kanse

idag blev det inte så mycke gjort men det som blev gjort blev jag nöjd med i allafall!


bromskylning snart klar!


_________________
jonny strand
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



Mycket imponerande bygge! thumbs up

Jag håller själv på med ett liknande projekt dock på en mycket lägre nivå rent budgetmässigt. Blev lite nyfiken på vilken växellåda du använder? De Audi-transaxlarna vi har kollat på till vårt bygge används bl a till Ford GT40-byggen med V8 i staterna, dock rekommenderas de inte till högre effektuttag än 400 hk. Din motor har ju verkligen trimpotential, så lite tråkigt om lådan ska sätta begränsningen.

Lycka till i fortsättningen och kämpa på, det kommer att bli grymt när det blir klart!

_________________
Peter Vighagen
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Peter V skrev:
Mycket imponerande bygge! thumbs up

Jag håller själv på med ett liknande projekt dock på en mycket lägre nivå rent budgetmässigt. Blev lite nyfiken på vilken växellåda du använder? De Audi-transaxlarna vi har kollat på till vårt bygge används bl a till Ford GT40-byggen med V8 i staterna, dock rekommenderas de inte till högre effektuttag än 400 hk. Din motor har ju verkligen trimpotential, så lite tråkigt om lådan ska sätta begränsningen.

Lycka till i fortsättningen och kämpa på, det kommer att bli grymt när det blir klart!


Det är moment, inte effekt som dödar lådor. Gissar att det är mer grunt i en "normal" stor v8 än i en turbo-5:a. Dvs att de 400hk'na kommer tidigare på stora v8 ->högre moment för samma effekt. Bara en tanke .

Riktigt tufft bygge för övrigt. En 911 med motorn på rätt sida om bakaxeln, kan knappast bli så mycket bättre (utom att man inte får boxer-6:a-ljudet ).

_________________
Markus Ålind
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



Qaz skrev:

Det är moment, inte effekt som dödar lådor. Gissar att det är mer grunt i en "normal" stor v8 än i en turbo-5:a. Dvs att de 400hk'na kommer tidigare på stora v8 ->högre moment för samma effekt. Bara en tanke .

Riktigt tufft bygge för övrigt. En 911 med motorn på rätt sida om bakaxeln, kan knappast bli så mycket bättre (utom att man inte får boxer-6:a-ljudet ).


Helt rätt att det är vridmomentet som är det farliga för lådan, men denna motorn bör väl inte ligga så långt ifrån t ex en smallblock V8 i vrid? Många turbomotorer kan få till ett grymt vrid, beroende på hur de trimmas naturligtvis. Någon som vet några siffror?

Sedan kan det kanske ha betydelse var vridet kommer också som du säger, är kanske inte lika känsligt om det kommer på högre varv.

_________________
Peter Vighagen
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Helt rätt att det är vridmomentet som är det farliga för lådan, men denna motorn bör väl inte ligga så långt ifrån t ex en smallblock V8 i vrid? Många turbomotorer kan få till ett grymt vrid, beroende på hur de trimmas naturligtvis. Någon som vet några siffror?

Sedan kan det kanske ha betydelse var vridet kommer också som du säger, är kanske inte lika känsligt om det kommer på högre varv


jag vet att lådan inte håller för stripen körning och 600hk men den håller väldigt bra för det pris man betalar för dom!
bla porsche 944 har ju samma låda och det finns dom åker med uppmott 400hk utan att skicka lådor hella tiden

men målet med bilen är en lagomt vass banbil/gatbil så jag kommer nog att nöja mig med ganska låga effektuttag. jag har kört och åkt bla en audi s2 med över 400hk med samma motor som i min porsche och det räcker väldigt långt med dom effekterna och då får man tänka på att min bil kommer väga ca 600kilo mindre än den bilen jag körde och ändå upplevde som väldigt pigg!

jag tycker ibland att det har blivit en hysteri om hk/vrid bland bil byggare! jag perssonligen tycker att upp till 400hk ca så funkar det på gatan men mer än det har jag svårt att se varför jag ska ha i min bil! då jag inte ser hur jag ska kunna ha andvändning för alla hk! 400hk är väldigt mycke att köra med tycker jag om man nu inte bara ska köra på stripen och vara värst!

_________________
jonny strand
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



jonnystrand skrev:

jag tycker ibland att det har blivit en hysteri om hk/vrid bland bil byggare! jag perssonligen tycker att upp till 400hk ca så funkar det på gatan men mer än det har jag svårt att se varför jag ska ha i min bil! då jag inte ser hur jag ska kunna ha andvändning för alla hk! 400hk är väldigt mycke att köra med tycker jag om man nu inte bara ska köra på stripen och vara värst!


Kul att ngn "vågar" säga det. thumbs up
Hur många av alla "effektwannabes" vet hur det känns att ÅKA MED i ngt med 400hk?
Hur många vet hur de ska HANTERA samma effekt?
På gatan dessutom...

Som lite jämförelse kan man ju åka 334km/h med en Saab 9-3 SS på 450hk i STM-skrud...och den brukar bli långt ifrån sist ner för rakorna i SLC-racen, mot Porschar, Ferarris och Monstercorevetter...sen att den går fint i kurvorna nu oxå gör det inte sämre.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



jonnystrand skrev:
jag tycker ibland att det har blivit en hysteri om hk/vrid bland bil byggare! jag perssonligen tycker att upp till 400hk ca så funkar det på gatan men mer än det har jag svårt att se varför jag ska ha i min bil! då jag inte ser hur jag ska kunna ha andvändning för alla hk! 400hk är väldigt mycke att köra med tycker jag om man nu inte bara ska köra på stripen och vara värst!


Jag håller med dig fullständigt, hoppas att du inte tror att jag försökte ifrågasätta valet av låda, jag blev bara nyfiken eftersom vi antagligen kommer att använda oss av en liknande låda och vi kommer garanterat inte att köra mer än 300 hk på den (4-cyl turbo).


_________________
Peter Vighagen
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



Citat:
jag tycker ibland att det har blivit en hysteri om hk/vrid bland bil byggare! jag perssonligen tycker att upp till 400hk ca så funkar det på gatan men mer än det har jag svårt att se varför jag ska ha i min bil! då jag inte ser hur jag ska kunna ha andvändning för alla hk! 400hk är väldigt mycke att köra med tycker jag om man nu inte bara ska köra på stripen och vara värst!


Håller helt och hållet med! 400 driftsäkra kusar ur den spisen du har är relativ enkelt att få ut också! Keep up the good work! Ett av de roligaste byggena här!

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Jag håller med dig fullständigt, hoppas att du inte tror att jag försökte ifrågasätta valet av låda, jag blev bara nyfiken eftersom vi antagligen kommer att använda oss av en liknande låda och vi kommer garanterat inte att köra mer än 300 hk på den (4-cyl turbo).


nej jag tar det inte som ett på hopp! mitt val av lådan är grundat på flera saker!

1: billig! väldigt viktigt när det går sönder. för det är bara en tidsfråga hur bra än grejorna är!
2: relativt stabil så man inte får känslan av att man kör en äldre saab
3: så bolt on som möjligt!

val av låda gjordes redan när jag valde motor! och då jag hade grejat lite med audi 5an 20v (från aud s2 tex) så blev valet enkelt! specielt då dessa motorer är mycke enkla att plocka utt den effekt som jag har tänk!
och när jag hade audi motorn som motor vall så började jag söka lådor och då var det så bra att lådorna från tex aud 100 5cyl 2wd passade bolt on på s2 motorn och det enda som man var tvungen att göra var att bytta svänghjul och kopling plus att montera nållager i veven! när denna fakta hade verifierats och jag började söka mer fakt om lådan så komme det fram att den var ganska enkel att köpa begade lådor till bra priser! ja det blev ju bara bätre och bätre tyckte jag! sen försökte jag få info om hur mycke den pallade. Och när jag sökte mer info om 016 lådan så förstog jag också att det var i princip samma låda i porsche 944! vilket gjorde att jag kände lite lätnad med tanke på att dom bilarna inte har problem jämt med lådorna! sen blev jag fundersamm över om det gick att montera en diffbroms till lådan och det är inga problem! då det finns ny att köpa till 016 lådan
jag har läst siffror på att lådorna ska klara 350-450hk tyvär säger det ju inte allt med tanke på vrid osv!

lite trevliga länkar!
http://www.gt40s.com/ubbthreads/index.php här finns det mycke prat om audi 016 lådan! och flera människor som har renoverat lådor och monterat diffbromsar i 016 lådan
http://www.lambolounge.com/Chassis/Transmission/5000/5000.asp

trevlig ritning om man ska köra med vajer! har börjat att till verka den så vi får se hur den funkar!
http://www.lambolounge.com/Chassis/Transmission/Audi-shifter/Audi-Shif . . . .


peter v: vad för motor är det? saab?

_________________
jonny strand
Citera
Nicke Nyman
Umeå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 97



Jonny, du måste ju se till att bilen kommer på hjul i sommar! Du får väl säga till om du ska ha hjälp nångång så får ja väl ta me mig qwinnan i komma upp igen o hjälpa till.

Jag är nog lite av ett effektfreak men 350hk+ är mitt mål. Den lille BMW;n rör nog på sig iaf!
De där me vajerväxling fattar ja nada av men du har ju koll så!

Adios!

_________________
Niclas Nyman

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -73 (med audi motor)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (96345 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande