Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slicks på BMW-träffar?
2 besök senaste veckan (4649 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Mest en fråga till Stefan, Gunnar eller andra från BMWSC.

Har en uppsättning slicks, till största anledning pga att jag fick tag
i dem till en vettig peng jfrt med R-däck. Hade dock först tänkt att
vänja mig vid banåkat med vanliga gat-däck.

Under förutsättning att jag är medveten om att jag slängt evt försäkrings-
anspråk genom fönstret - är det OK med slicks på träffarna?

Min bil är ju i princip standard, så alla M3-or lär åka i åttor kring mig
ändå...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Det har varit en del gatbilar som kört med slicks på träffarna under årens lopp iaf. Så det _borde_ vara lungt även i år. Snart kommer hoppeligen han med höfläkten och berättar mera

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag är inte speciellt pigg på att en bil med slicks och därmed inte giltig försäkring kör samma pass som jag. Iaf om det gäller ngn jag inte känner och/eller inte litar på.
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Jag har planer på att prova dehär däcken på nån SC-träff...
http://attitude.mine.nu/bilder/samuelM3GT/temp/rejsslicks.jpg
... beroende på vilken bil man kör.
och jag vet att jag sett liknande däck där innan.

och som diskuterats tidigare så KAN kanske de vara gat-legala. Och det kan ju innebära att försäkringen gäller. Men varken jag eller nån annan verkar veta hur det är.

Men är det ok för sportklubben att köra på dom?

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



kentsamuel skrev:
Jag har planer på att prova dehär däcken på nån SC-träff...
http://attitude.mine.nu/bilder/samuelM3GT/temp/rejsslicks.jpg


Det är ju min bil ju

Kolla om däcken är e-märkta. Maxsport RB5 har ju samma mönster dom dina pirelli och dom är ju e-märkta och godkända.

Jag har också sett endel bilar med slicks på BMWSC-träffar.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Lotus Samuel skrev:

Kolla om däcken är e-märkta. Maxsport RB5 har ju samma mönster dom dina pirelli och dom är ju e-märkta och godkända.


Jag är rätt så säker på att de inte är e-märkta. Vet dock inte om det har nån betydelse.

Se även dehär trådarna:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1764
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1878

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Maxsport RB5
Regummerade däck. Finns i två varianter, RB5 och RB5 Wet där det senare har ett betydligt öppnare mönster.

Är E-märkta och därmed gatlegala. Osäker på det ena däcksmönstret av de två dock...


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Förstår din synpunkt, Johann!

Kan ju vara bra då att jag DEFINITIVT skall börja med rena gat-däck.
Sen kan ju inte du veta om det stämmer när jag säger att jag har
rykte om mig att köra med insidan - kanske på sin plats att vi lär
känna varann på träffarna? thumbs up

Har också tänkt att få med mig Carl R på någon träff, han skall väl
förhoppningsvis kunna lära mig ett och annat

Ifs bör ju den här problematiken med försäkringar gälla även dem
som kör med R-däck, och inte får vare sig det eller banträffar öht
godkänt av sitt försäkringsbolag

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Christian Jansson skrev:
Förstår din synpunkt, Johann!

Kan ju vara bra då att jag DEFINITIVT skall börja med rena gat-däck.
Sen kan ju inte du veta om det stämmer när jag säger att jag har
rykte om mig att köra med insidan - kanske på sin plats att vi lär
känna varann på träffarna? thumbs up


I de flesta fall tycker jag folk kör säkert men även då så kan ju olyckan vara framme, det är ju trots allt därför man har försäkring. Jag håller definitivt med om att man borde lära känna varandra bättre på träffarna men det kommer väl naturligt om man träffas tillräckligt många ggr?

Christian Jansson skrev:

Ifs bör ju den här problematiken med försäkringar gälla även dem
som kör med R-däck, och inte får vare sig det eller banträffar öht
godkänt av sitt försäkringsbolag


Ja iaf om R-däcken gör att försäkringen inte gäller.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Magnus Thomé skrev:
Det har varit en del gatbilar som kört med slicks på träffarna under årens lopp iaf. Så det _borde_ vara lungt även i år. Snart kommer hoppeligen han med höfläkten och berättar mera


Kära vänner,
det finns ingelt enlelt svar på denna fråga. Man kan göra det hur komplicerat man vill, eller hur enkelt som hellst. Nu tänker jag på alla aspekter, sbf, klubbregler, din egen försäkring, andras försäkring.

Frågeställningen var dock om man fick köra med slicks på BMWSC's banträffar, och ja. Hitentills har det gått bra.
Det är fruktansvärt roligt att åka med slicks om man bara har lust att släpa med däck o knöka lite med däcksbyte x2.

Din bilförsäkring upphör inte att gälla men det kan bli replikationer om det visar sig att din bil framförs på ett olagligt sett. Om du kör ihop med någon så blir det inte mindre klurigt.....

Vi i bmwsc utreder och diskuterar fråga om försäkring och ansvar, och har gjort så sedan höstas. Vi skall innom kort ha ett telefonmöte där vi ytterligare försöker klargöra, inte minns för varandra, vad som gäller och inte.
Ber att få återkomma i detta ämne.

_________________
Stefan Larsson
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



johann skrev:
Jag är inte speciellt pigg på att en bil med slicks och därmed inte giltig försäkring kör samma pass som jag. Iaf om det gäller ngn jag inte känner och/eller inte litar på.


En tanke som slog mig bara; din försäkring kanske gäller på bana, men flera andra av banbesökarnas försäkring kanske inte gäller på bana...Vad blir skillnaden?

_________________
Stefan Larsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



höfläkt skrev:
johann skrev:
Jag är inte speciellt pigg på att en bil med slicks och därmed inte giltig försäkring kör samma pass som jag. Iaf om det gäller ngn jag inte känner och/eller inte litar på.


En tanke som slog mig bara; din försäkring kanske gäller på bana, men flera andra av banbesökarnas försäkring kanske inte gäller på bana...Vad blir skillnaden?


Det här är en jättebesvärlig fråga även för GTI-klubben. Vi har också diskuterat parallellen till om man t.ex. har en trimmad bil som ej är regbesiktigad med detta så är ju denna också olaglig på samma sätt. Vidare så är det ju många som är tvungna att bygga om sina bilar inför den årliga besiktningen eftersom dom ej är lagliga.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



höfläkt skrev:
johann skrev:
Jag är inte speciellt pigg på att en bil med slicks och därmed inte giltig försäkring kör samma pass som jag. Iaf om det gäller ngn jag inte känner och/eller inte litar på.


En tanke som slog mig bara; din försäkring kanske gäller på bana, men flera andra av banbesökarnas försäkring kanske inte gäller på bana...Vad blir skillnaden?


Som jag har fattat så är det så att så fort ett ej lagligt fordon befinner sig på banan så gäller inte försäkringen för någon, det va nog så johann tänkte. Eller?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Nisse Classon skrev:
höfläkt skrev:
johann skrev:
Jag är inte speciellt pigg på att en bil med slicks och därmed inte giltig försäkring kör samma pass som jag. Iaf om det gäller ngn jag inte känner och/eller inte litar på.


En tanke som slog mig bara; din försäkring kanske gäller på bana, men flera andra av banbesökarnas försäkring kanske inte gäller på bana...Vad blir skillnaden?


Det här är en jättebesvärlig fråga även för GTI-klubben. Vi har också diskuterat parallellen till om man t.ex. har en trimmad bil som ej är regbesiktigad med detta så är ju denna också olaglig på samma sätt. Vidare så är det ju många som är tvungna att bygga om sina bilar inför den årliga besiktningen eftersom dom ej är lagliga.


Ni kän väl inte blanda oreggade bilar med reggade o försäkrade??

_________________
Stefan Larsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Nej, vi blandar inte reggade och oreggade bilar.
Det jag menade var att många har ju trimmat sina bilar och ej "anmält" detta till bilprovningen. En del går ju helt enkelt inte att få godkända med trimning. Alltså är även dessa bilar lika otillåtna som om man har slicks och det kan bli strul med försäkringar om bolagen nu ändå skall jäklas.

Vad händer om man kör slut på gatdäcken så att dom inte klarar min. mönsterdjup? Gäller inte försäkringen då heller? Eller blir det någon annan regel då, eftersom däcken i sig är e-märkta?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Precis din frågeställning om försäkringsfrågan undrar jag med
Stefan.
om det nu är så att t.ex mitt försäkringsbolag inte godkänner
körning på bana oavsett däck, så blir ju automatiskt detta något
som ställer till det om något händer mellan mig och någon annan
bil.

Personligen kommer jag att utgå ifrån att jag inte har något
försäkringsskydd (även med gatdäck) och KÖRA DÄREFTER!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Nisse Classon skrev:
Nej, vi blandar inte reggade och oreggade bilar.
Det jag menade var att många har ju trimmat sina bilar och ej "anmält" detta till bilprovningen. En del går ju helt enkelt inte att få godkända med trimning. Alltså är även dessa bilar lika otillåtna som om man har slicks och det kan bli strul med försäkringar om bolagen nu ändå skall jäklas.

Vad händer om man kör slut på gatdäcken så att dom inte klarar min. mönsterdjup? Gäller inte försäkringen då heller? Eller blir det någon annan regel då, eftersom däcken i sig är e-märkta?


Trim syns ju nödvändigtvis inte utanpå men det gör slicks och om försäkringsbolagets skadereglerare ser det så blir det

Men nu när jag tänkt efter så gäller trafikförsäkringen ändå så det drabbar bara den som kör med slicks själv.

Så jag bryr mig egentligen inte om ngn annan kör med slicks.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
....
Men nu när jag tänkt efter så gäller trafikförsäkringen ändå så det drabbar bara den som kör med slicks själv.

Så jag bryr mig egentligen inte om ngn annan kör med slicks.


Exactamente. Däremot om bilen inte är reggad o trafikförsäkrad.... ajajajaj. Inge bra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Slicks på BMW-träffar?
2 besök senaste veckan (4649 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande