Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Relationen mellan däckstryck och däckstemp...
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (40315 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Med risk för at bli idiotförklarad...

Jag får inte upp tempen i mina R-däck.
Den tillsynes enkla frågan är då: ska jag höja eller sänka trycket?

Men... jag har fått svaren:

1) Höj trycket
2) Sänk trycket
3) Det beror på...

Svara gärna något begåvat så får Magnus göra tråden till en "sticky".

Lite mer om just min situation:
Toyo R881, nu nästan blanka.
Har ökat kalltrycket successivt från 1,6 upp till nu drygt 2.
Temperaturerna har typiskt legat mellan knappt 40-45 C
Igår på Sturup lyckades jag få upp ett däck i precis över 50 C; övriga däck 40-45 C
Varmtryck då 2,3.
Upplevt fäste: bra, men vet inte hur bra det ska/kan vara...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



Har åkt på samma däck i tre år i två olika bilar, bägge bakhjulsdrivna och har ca 55 % vikt fram. Har åkt varmtryck mellan 1.8-2.0. Upplever lägre däckslitage men samma grepp när jag legat på 2.0 varmt. Däcken bör då bli rejält varma om det är torrt, tror helt enkelt att du kan åka med ännu mer attack, dvs bilen (och du) kan åka snabbare än du tror..

Skillnaden på 0.3 på kall och varmtryck (om jag förstod dig rätt) tyder i min mening också på ovanstående. Lägg i 1.5 och ladda järnet så bör du komma upp i 2.0 och sänka varvtiderna!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag har också åkt lite med R881 och tror på Rikards teori. Senast på Mantorp med BMWn så hade vi inga problem alls att få temp (dvs över 70 grader) i däcken med 1.8 kalltryck.

Men din frågeställning är ändå intressant. Jag har hört att lägre tryck ger högre temp, men ingen förklaring till det. Så det kan ju lika gärna vara tvärt om.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Har åkt på samma däck i tre år i två olika bilar, bägge bakhjulsdrivna och har ca 55 % vikt fram. Har åkt varmtryck mellan 1.8-2.0. Upplever lägre däckslitage men samma grepp när jag legat på 2.0 varmt. Däcken bör då bli rejält varma om det är torrt, tror helt enkelt att du kan åka med ännu mer attack, dvs bilen (och du) kan åka snabbare än du tror..

Skillnaden på 0.3 på kall och varmtryck (om jag förstod dig rätt) tyder i min mening också på ovanstående. Lägg i 1.5 och ladda järnet så bör du komma upp i 2.0 och sänka varvtiderna!

Kan bara hålla med, men att åka med mer attack... tror knappt att det är möjligt i mitt fall (fegar inte direkt ).
Byter till R888 snart; de påstås vara lite mjukare - återkommer med rapport.
Har förresten fått (sen dag 1 med R881) riktigt skumt slitage i ytterkant; ska se om jag kan hitta en bild.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Är inte gummiblandingen avgörande för hur snabbt däcket blir varmt? Jag har sett stora skillnader på Dunlop D105 slicks som jag använder. När det gäller semisar så vet jag inte, men många av dem är ganska hårda.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



Finns en hel del faktorer och räkna in i mätningen också; När man mäter, hur osv som gör att 45 grader kanske inte är så lite som det låter.

om du har möjlighet så släpp ut en erfaren miataförare i bilen vid tillfälle och kolla vad han/hon kan prestera för däcktemp och varvtider med full attack. Sen vet du. När vi åkte långlopp så tillhörde jag alltid den långsamma halvan av teamet, men tyckte ändå alltid att jag åkte på gränsen..

Har för mig att jag läste någonstans att R881 och R888 har samma gummiblandning? Kan ha fel!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
om du har möjlighet så släpp ut en erfaren miataförare i bilen vid tillfälle och kolla vad han/hon kan prestera för däcktemp och varvtider med full attack. Sen vet du. När vi åkte långlopp så tillhörde jag alltid den långsamma halvan av teamet, men tyckte ändå alltid att jag åkte på gränsen..

Den enda (i MGCC ska jag kanske tillägga ) som kör markant fortare än jag idag är Stefan W som kör en betydligt snabbare bil.
Å andra sidan funkar nog det testet med vilken duktig och rutinerad förare som helst, även om han/hon inte kört just miata...
Får väl försöka locka Thomas Thorhuus till en provkörning vid tillfälle.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anledningen att man går upp på vissa däck och ner på andra är radial/diagonaldäck.

Mao, historicnissarna går ner för ökad temp...vi andra upp...vill jag minnas.

Finns dom här som kan detdär mkt bättre...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Andreas Lidström skrev:
Anledningen att man går upp på vissa däck och ner på andra är radial/diagonaldäck.

Mao, historicnissarna går ner för ökad temp...vi andra upp...vill jag minnas.


Jag har också hört exakt samma sak, och verkar stämma, för när jag ökar tryck går temp upp.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
OK. Det känns som att vi börjar närma oss någon slags sanning...
Fyll gärna på med mer visheter.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19437



Inte för att min attack ens är i närheten av Dennis men jag har hittails närmat mig lämpligt varmtryck ovanifrån så att säga. Förra året misshandalade jag en uppsättning RA-1or med 2,6 bar ungefär men den enda gången jag fick till temp som var svår att hålla handen på var när jag hade 2,9 (Några varma varv på Anderstorp). Så höga tryck bygger nog temp snabbt (mer rörelse i ytan istället för stommen?).

På Kinnekulle i våras (R888 i år) började det gå fort när jag pyste ner till 2,1 i varmtryck men har noll koll på vilken temp det var, men säkert inte optimalt varmt.

Ska du få klistertemp så får du väl välja smalare däck eller nöja dig med det grepp/slitage du har nu
Jag har svårt att tro att en Miata kan riva ordentligt liv i 205 R-däck. Till den blå räsern följde det med ett hjul med Avonklister på, det kanske är en lösning (inte så billigt förståss)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Med tanke på den dåliga tillgången på R888 i 205/50 just nu, så kanske man skulle prova 195/55? 195/50 verkar inte finnas - eller?

Jag skrev tidigare att jag har underligt slitage på däcken; dessvärre är det svårt att fota dem så att man ser hur det ser ut; tänk er att man slipar ner varannan "klack" längs hela omkretsen - med en slipsten vars radie är, säg, 100 mm. Från sidan ser det ut som om det "böljar". Detta slitage är begränsat till ytterkanten. Som jag också skrev tidigare är det där däcken går kallast, trots moderat camber (-1,5 fram; -2 bak). Idéer? River jag loss bitar p g a för låg temp?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Hur mycket temp du bygger i däcken beror inte bara av lufttrycket, bilen chassisättning är också av avgörande betydelse. (Däcken, däckssidan, är inte att förglömma en del av bilens fjädring.)

För radialdäck gäller precis som Andreas skrev ovan att högre däckstryck ger högre temperatur i slitbanan. Höjd temperatur i slitbanans gummi får du också genom att montera hårdare fjädrar.

Värt att tänka på vid mätning av däckstemp är att ytgummit svalnar relativt fort. Skall du få fram korrekt temperatur skall du ha en "probe"/mätkropp att sticka in i däcket. (IR-mätare ger alltså inte korrekt temperatur.)

När det gäller Proxes R888 205/50-15 har vi faktiskt en uppsättning liggande som en kund avbokat. Så är någon sugen på att prova en uppsättning R888 är det bara att slå en signal.

Den info jag har är att R881 och R1R har samma gummiblandning medan R888 har en annan blandning (något mjukare, men inte mjuk för att vara R-däck).

Mvh
Martin, Wheelbase
0707-334722

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



minns jag läste nån biltidning där de hade fyllt däcken med nån slags gas (minns förståss inte vilken) eftersom det var mkt mer exakt eftersom det inte ökade volym pga tempskillnader

kanske nått för den sanne rejsaren?

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Big Al skrev:
minns jag läste nån biltidning där de hade fyllt däcken med nån slags gas (minns förståss inte vilken) eftersom det var mkt mer exakt eftersom det inte ökade volym pga tempskillnader
Stämmer bra det, kvävgas (nitrogen) brukar det vara AFAIK. Benämns väl torr luft eller teknisk luft ibland osså. Finns en lång tråd här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1864

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag kan bara instämma att det ofta är svårt att veta om man ska gå upp eller ner i tryck om det går för varmt eller kallt.


När ni anger tryck så skriv gärna vanligt gatdäckstryck för bilen o den dimensionen så man har lite hållpunkt. Bilens vikt och däckens dimensioner funkar det med thumbs up


Jag kör med 235 40 18 eller 245 35 18 och har ju en ganska tung bil för att köra bana (1650kg)


Jag har funnit att runt 1,9 - 2,0 är ett bra kalltryck som utgångsläge som överlag funkar bra för banåka. Men ibland står man ju och kliar sig i huvet och vet inte om man ska höja eller sänka om det inte funkar 100%.


om jag har 2,4 eller mer som kalltryck i däcken och kör några mil motorväg eller landsväg så förblir däcken i princip helt kalla. Några få graders tempökning och även försumbar tryckökning. Om jag däremot startar med 1,9 - 2,0 som kalltryck och kör några mil så har jag en markant ökning i temp, om än inte till banåkatemp så ändå så att det känns klart varmt och skönt när man lägger handen på däcket. Trycket går även upp 2-3 hekto men inte mer. Vid banåka när det blir shysst temp så går det snarare upp 5-6 hekto.




Grov teori (för er att racka ner på: )

Sänker man trycket i däcket så kommer stommen gå upp i temp mer.

Höjer man trycket i däcket så kommer ytan gå upp i temp mer.

_________________
Magnus Thomé
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Magnus Thomé skrev:



Grov teori (för er att racka ner på: )

Sänker man trycket i däcket så kommer stommen gå upp i temp mer.

Höjer man trycket i däcket så kommer ytan gå upp i temp mer.


Funderar på om det är skillnad på radial och crossply i detta hänseende?

Crossply verkar känsligare för högt tryck.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Magnus är inte så dum som han ser ut.....

Min erfarenhet är att man vid högre tryck får en mer koncentrerad uppvärmning kring däcks mitt alt/och rullkant (dvs innerkanter). Troligtvis p.g.a. att en mindre del av däcksytan ligger an mot asfalten vid högre tryck. Eftersom i stort sett samma mängd arbete skall omsättas till värme och detta sker på en mindre del av däcket är en förhöjd temperatur på en del av slitbanan resultatet.

Jag glömde t.ex. att ta ut luften ur däcken (från 2,5 bar kall)på PCS Knutstorpsmöte förra året. Efter 3 varv blev däcken så överhettade att allt grepp försvann vid inbromsningen efter rakan, och krilleman åkte rätt ut i gruset.
Efter bärgning (10 minuter), liten tur utanför banan för att skaka ut allt grus (10 minuter) så mättes varmtrycket (som ju hunnit svalna i 20 minuter) till 3 bar !!!!

Eftersom all tryckökning beror på uppvärmning av gasen i däcket (enligt allmänna gaslagen) så hamnar man snabbt i en ond cirkel. Det som från början var en uppvärmning av en del av slitytan, värmer gasen, trycket ökar, belastningsytan blir mindre, tempen ökar trycket ökar etc. etc. Ända tills man PLÖTSLIGT överhettar gummiblandningen och åker på såpa.

om man istället har för lågt tryck, får man mycket rörelse i stommen som i sin tur alstrar värme p.g.a. hysteres i materialet. Temperaturen stiger på gasblandningen, trycket stiger och belastningen minskar. Detta fortgår tills dess att jämvikt uppnås.

Har man allt för lågt tryck så räcker inte temp/tryckökningen tillräckligt för att trycket på däcket skall börja närma sig rätt värde och man uppnår temperaturjämvikt vid ett lägre värde. Samt sliter antagligen ut däcken på ytterkanterna eller likande. Även i detta fall kan man överhetta slitbanan men detta blir inte kritiskt på samma sätt.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19437



porschedriver skrev:
Jag glömde t.ex. att ta ut luften ur däcken (från 2,5 bar kall)på PCS Knutstorpsmöte förra året. Efter 3 varv blev däcken så överhettade att allt grepp försvann vid inbromsningen efter rakan, och krilleman åkte rätt ut i gruset.
Efter bärgning (10 minuter), liten tur utanför banan för att skaka ut allt grus (10 minuter) så mättes varmtrycket (som ju hunnit svalna i 20 minuter) till 3 bar !!!!
Har haft samma erfarenheter med mina RA-1or förra året mest pga inlärningskurva och fel approximering från psivärden. Vid höga tryck (upp mot 3 bar) så blev det kletigt och halt (tur för min inlärningskurva att min Miata (abuse)understyrde). Med mera lämpligt tryck i R888orna (2,1-2,3 varmt) börjar det gå så fort att jag börjar bli lite orolig på Kullen (den sätter sig istället för att hasa).

Förklaringen med en jämvikt mellan tryck och temp kan ju vara anledningen till att det fungerar ok med lite varierande kalltryck. thumbs up
Då kan ju en procedur vara att börja lite högt och släppa ut luft tills såsigheten försvinner (så varmt som möjligt utan att tappa grepp), alt pysa ut tills varvtiderna inte sjunker längre. Är man ute efter lagom grepp till minsta möjliga slitage så kanske man skall börja i andra ändan och fylla på luft tills slitaget blir uniformt men det är ju svårare att märka förrän "det är försent".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



hej r888 17" på en saab 300hk vikt på ca 1450kg
vad tror ni jag ska ha för varmtryck 2.2 eller 2.0?
bäst att prova sig fram antar jag men jag är ovan bankörare =).

Ska man isofall börja på kalltryck på 1.5 och utgå ifrån att trycket ökar med 0.5kg (bar) eller är det för opimistiskt? läste i tråden att det ökat med 1 kg ibland vilket är brutalt :S

sen har jag pirelli R däck bak som tydligen är regndäck är det samma där med trycket?

banan är mantorp imorgon?

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Även jag tar emot förslag på däckstryck då jag inte blir klok på detta.

Bil: Bakhjulsdriven bil sub 200hk
Vikt: sub 1300kg med mig i
Däck: 15" 888 205:or (mer än så vet jag inte just nu)
Camber Fram: cirka 3.8 grader negativ (max)
Camber bak: cirka 2.4 grader negativ (fast)
Toe: 0 (kan man säga så?)
Bana: Knutstorp
Förväntat väder/temp:

Jag kör ganska hårt ( men inte snabbt) med bilen och saknar den där proffsiga mjukheten om det spelar någon roll i detta sammanhang.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Däck för banåka
Relationen mellan däckstryck och däckstemp...
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (40315 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande