Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bra walkietalkie för träffar o även samåkning?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (13570 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



porschedriver skrev:
AL skrev:
Strupmicken ni alla snackar om heter MP9 och är ett mindre h-vete att löda...

Sladdkvaliten (Inköpt skit. Säkert Amerikansk ) är MKT underlig. Men det funkar!


Var köpte du MP9:an ?????


Köpte inte, tillverkade...

Jo föresten, racingteamet har köpt ett par stora lådor saker från Peltor i det senaste. Minns dock inte priset. Ngn annan, billigare, leverantör vet jag inte. Forsmans kanske?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Magnus Thomé skrev:
Någon som vet var man kan få tag i en adapter så att jag kan koppla in headsetet som sitter i Peltorhjälmen till dessa? På Peltorn sitter det en enda ganska fet kontakt som avlägset liknar en gammal stor hörlurskontakt fast denna är kortare o har fler poler. På komradion är det ju två minitele...

Hittade du nån bra adapter?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AndersY skrev:
Magnus Thomé skrev:
Någon som vet var man kan få tag i en adapter så att jag kan koppla in headsetet som sitter i Peltorhjälmen till dessa? På Peltorn sitter det en enda ganska fet kontakt som avlägset liknar en gammal stor hörlurskontakt fast denna är kortare o har fler poler. På komradion är det ju två minitele...

Hittade du nån bra adapter?

Näää... men jag har inte kollat så det var inte så konstigt att jag inte hittade nåt Bidde lite långt ner på prioriteringslistan bara...

_________________
Magnus Thomé
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248



Nu ca 1½-2 år senare undrar jag vilka modeller ni skulle rekomendera att köpa.

Var nere igår på Jula och köpte 2 Topcom 1000 walkis som skulle ha alla möjliga features och funktioner men måste säga att burkigare ljud är svårt att hitta. Har öppet köp och kommer att returnera dem idag och prova en uppsättning motorola istället. Kostar dubbelt upp, men kan man använda dem så kanske det är värt pengarna.

Har även sett Cobra radio men vet inte riktigt vad jag tycker om dem.

Tipps om modeller och var man kan köpa motages gärna.

Krav:

    Bra ljud utan hörsnäcka
    Bra ljud med hörsnäcka
    Bra mottagning
    Enkel att hantera
    Väderskyddad är ett plus.
    Uppladningsbar

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



clas ohlson har en hög olika Topcom modeller... Men om Topcom 1000 är skit så är kanske resten det också...?

Har själv funderat på:

Topcom Twintalker 3300 komplett kombipack med bordsladdare, laddningsbara batteripack och 2 st headset. 8 kanaler och 38 subkanaler. "Roger-beep". Belyst display. Röststyrning. Volymkontroll. Knapplås. Batteriindikator. Bältesclips. 498:-

_________________
Mattias Meldert
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248



meldert skrev:
clas ohlson har en hög olika Topcom modeller... Men om Topcom 1000 är skit så är kanske resten det också...?

Har själv funderat på:

Topcom Twintalker 3300 komplett kombipack med bordsladdare, laddningsbara batteripack och 2 st headset. 8 kanaler och 38 subkanaler. "Roger-beep". Belyst display. Röststyrning. Volymkontroll. Knapplås. Batteriindikator. Bältesclips. 498:-


Det är mycket möjligt att 3300 är bättre, ser ut att vara lite större högtalare.

Vi utförde bara enklare test med den jag köpte, men resultatet var skrämande dåligt. Vi gick bara ut i parken där vi testade den i tyst miljö. Det var nästintill omöjligt att förstå vad den andre sa efter ca 700 meter, och när vi fick till lite gatbrus så vart det hopplöst. Att höja hjälpte varken till eller från eftersom det bara distade ut och blev helt värdelöst.

Med hörlurar vart det en klar förbättring men fortfarande väldigt dåligt när man ska använda dem för kritiska funktioner som komunikation mellan flaggvakter och ledning.. kan inte hålla på att repetera 5 gånger att någon har snurrat och behöver bärgas..

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
charlie
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 24



Själv har jag en Kenwood THF-7E, en liten specialare som får in alla frekvenserna som finns på dessa små pmr apparater samt att jag kan prata på dessa frekvenser med 1-5 watt effekt . Dock något dyrare men helt perfekt med hörsnäcka & mic.

Har även örnkoll på de blåa bilarna i trafiken

http://www.internetbutik.net/index.php/cPath/1

//Charlie

_________________
Charlie Aldenstam
Försöker få fart på min B-Ascona från -77
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Kom ner i vårt garage och prova motorola radiorna.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
De jag köpte och började tråden med funkar inte så bra om det finns bilar brummande runt i närheten För lågt och dåligt ljud för att man ska höra nåt. Med bra öronsnäcka o strupmik har jag däremot inte testat....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Petersson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 83



Bara jag som tycker att strupmicken inte riktigt är kompatibelt med adamsäpplet? Provade på en lite när jag fick leka Strf 90-vagnchef ett tag och jag tyckte inte alls om det.

Vi i 200sx OGS har någon variant av dom där lite enklare radiona, och de brukar fungera alldeles utmärkt förutom på posteringen längst bort på mantorp.

Självklart finns det bättre och dyrare alternativ men dessa känns som mkt bättre än att inte ha något.

_________________

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Har testat ett antal olika komradios och kommit fram till att inköpspriset inte alltid är i paritet med hur bra det hörs. OSC köpte begagnade av BMWSC (har jag iaf för mig att det var ) och dem funkar och hörs bra i omkring banan vid banträffar. Mellan bilar är det värre. Fungerar om man är intill varandra på motorvägen ungefär.

Däremot fick vi på en träff för ett gäng år sedan låna BMWSC:s nya radios och dem hördes det knappt alls i runtomkring banan. Lånade förra sommaren av skidklubben en uppsättning Zodiac som jag tror egentligen är för stark uteffekt för att få säljas allmänt (men är inte säker) och dem fugnerade mellan bilar, över hela anderstorp och jag hörde vad posteringen sa från andra änden av anderstop trots att jag stod precis bredvid banan i slutet av depårakan. Dem radiona vet jag kostar drygt 2500:- styck.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248



Har nu inhandlat "expressen vinnaren" efter mycket testande inne i köpcentret och alla betongväggar och magnet bågar och har konstaterat att Cobra Mt 725 verkar vara ett vettigt prisvärt allternativ. Fick till och med pruta lite eftersom det var visningsexet som saknade kartong

omdömet är att även om det kommer brus i mellan, så hörs talet klart och tydligt thumbs up
Motorolan testades i samma miljö men det var lite mera brus kändes det som.
Topcom 1000 var bara burkigt, inget ljud alls.

Prisskillnaden efter lite letande i olika butiker är följande:
2x cobra + laddare+ batteri = 700kr
2x motorola + laddare+ batter = 800kr
2x Topcom + laddare+ batter = 500kr.

Som en tidigare sa.. Ljudet och kvaliteten har inget med priset att göra.

Har inte testat i bilen men headsetet verkade inte alls dumt om man nu väljer den.

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Strupmikrofon och öronmussla till Cobra finns på Jula för 380:-

LÄNK

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Strupmikrofon och öronmussla till Cobra finns på Jula för 380:-

LÄNK



står klart och tydligt att det är en trupmikrofon på den länkade sidan

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Dude skrev:
MaZ skrev:
Strupmikrofon och öronmussla till Cobra finns på Jula för 380:-

LÄNK



står klart och tydligt att det är en trupmikrofon på den länkade sidan


Noterade det, ni som har trupar kan väl berätta hur den funkar då...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag använder Cobror i min Seven och köpte en liten fiffig sladd som sammankopplar två av deras Cobraheadset och en komradio, på så sätt kan man använda den som en MC-intercom mellan hjälmarna. Kan vara bra om man är två i bilen som jag och min sambo brukar vara. Med Peltorhjälmar med hörselkåpor är det inte lönt att försöka kommunicera annars.

Vanlig mikrofon monterad i hjälmen fungerar tillräckligt bra för mina behov.

Speciellt som jag inte har någon Trupe...

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Clas ohlsson säljer headset med strupmicrofon (32-6222) för 129:-

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Fast den är ju för mobiltelefon, den komradion jag kikat på har två olika pluggar för snäcka/mik. Sen kan man ju fundera på om de har samma impendans på komradio- och telefontillbehör, nån som vet om de är kompatibla?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bra walkietalkie för träffar o även samåkning?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (13570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande