Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech camberkompensation. | 2 besök senaste veckan (2633 totalt) |
Hur mycket camberkomp bör man sträva efter att ha? (i framvagnen)
Skall man sträva efter att behålla negativ camber hela den tänkta krängningen med rakstälda hjul. |
Det jag sätt som verkar vättigt ger ca 0,5grd kompensatin per 1grd krängning.
Så det är den statiska cambern som styr vad man vill ha för camber i en böj. Börjar man fixa till mer kompenastion så kommer monementanpunkterna(rc) åk saftigt istället. Detta ger stor variation i krängingsmoståndet/jacking. Så jag tror nog det är bättre att monementanpunkterna(rc) ligger någulunda still i krängning och pitch _________________ Johan Sjölinder |
Hur skall man räkna med effekten av caster+kpi vid rattutslag? Det ger ju även det camberkompensation.
|
citat:
Hur skall man räkna med effekten av caster+kpi vid rattutslag? Det ger ju även det camberkompensation. se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Väghållning: https://rejsa.nu/im/_excel/vaghallni Se dessa 2 bald/flikar "Data-camber" "Dia.Camber-styrning" Men betänk att man vrider hjulen max ca ca 10grd på bana. _________________ Johan Sjölinder |
Ja, det var snarast hur mycket man vrider på hjulen jag funderade över.
max 10 grader, men hur är det i förhållande till fart och krängning. Altså, när man kör jättefort så vrider man inte lika mycket på hjulen, det kränger max endå, eller? med den skissade geometrin går yterhjulet mot 0 camber vid 5 graders krängning och 10 graders hjulvridning. |
ok, men det beror ju lite på vad för *gator* vi har här i byn med, av någon konstig anledning har mina nuvarande hjul på lekbilen svårt att fölga underlaget när det blir lite ojämt.
Så jag tänkte mig lite mer fjädringsväg på nästa gat/racebil. Som jämförelse har jag dryga 200 mm fjädringsväg på bruxhinken Men behöver man inte räkna med mer krängning än 2 grader så är den geometri jag ritat på förmodligen ok. |
Racetech camberkompensation. | 2 besök senaste veckan (2633 totalt) |