Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
camberkompensation.
2 besök senaste veckan (2633 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Hur mycket camberkomp bör man sträva efter att ha? (i framvagnen)

Skall man sträva efter att behålla negativ camber hela den tänkta krängningen med rakstälda hjul.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Det jag sätt som verkar vättigt ger ca 0,5grd kompensatin per 1grd krängning.
Så det är den statiska cambern som styr vad man vill ha för camber i en böj.

Börjar man fixa till mer kompenastion så kommer monementanpunkterna(rc) åk saftigt istället.
Detta ger stor variation i krängingsmoståndet/jacking.

Så jag tror nog det är bättre att monementanpunkterna(rc) ligger någulunda still i krängning och pitch

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Hur skall man räkna med effekten av caster+kpi vid rattutslag? Det ger ju även det camberkompensation.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Hur skall man räkna med effekten av caster+kpi vid rattutslag? Det ger ju även det camberkompensation.

se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

Väghållning:
https://rejsa.nu/im/_excel/vaghallning2_a.zip

Se dessa 2 bald/flikar
"Data-camber"
"Dia.Camber-styrning"

Men betänk att man vrider hjulen max ca ca 10grd på bana.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Ja, det var snarast hur mycket man vrider på hjulen jag funderade över.

max 10 grader, men hur är det i förhållande till fart och krängning.

Altså, när man kör jättefort så vrider man inte lika mycket på hjulen, det kränger max endå, eller?

med den skissade geometrin går yterhjulet mot 0 camber vid 5 graders krängning och 10 graders hjulvridning.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Spontant så känns 5 grader som mycket krängning. Vet för lite om projektet i stort för att uttala mig, men ändå..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

5grd kränging

Ger ca med spårvidd 1400 ca 60mm ut och infjädring, ojoj massor.

Mellan 1 till 2grd skull jag satsa på
1grd --> ca 12mm (racebil)
2grd --> ca 24mm (gat/racebil)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
ok, men det beror ju lite på vad för *gator* vi har här i byn med, av någon konstig anledning har mina nuvarande hjul på lekbilen svårt att fölga underlaget när det blir lite ojämt.

Så jag tänkte mig lite mer fjädringsväg på nästa gat/racebil.


Som jämförelse har jag dryga 200 mm fjädringsväg på bruxhinken


Men behöver man inte räkna med mer krängning än 2 grader så är den geometri jag ritat på förmodligen ok.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Racetech
camberkompensation.
2 besök senaste veckan (2633 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande