Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-06-17/18/19 slc Mantorp
1, 2   >>
9407 besök totalt
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723


Trådstartare
Hittade ingen annan tråd så jag startar en

Var själv bara där lördag (18e).

Efter att ha missat avfarten så kom vi lite senare än planerat men lagom till starten av 3h racet.

Här följer ett litet urval av bilder som jag tog under dagen (varken fotograf eller kamera var särskilt väl lämpade för denna typ av fotografering, skyller mest på kameran eftersom det då ger mig anledning att börja titta efter en digitalsystemkamera ) Håll till godo:






Den bild jag är mest nöjd med






Ja jag vill ha (vad var det som hände med europan? såg inte roligt ut)

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Europan måste ha råkat ut för bakvagnshaveri precis framför näsan på oss. Bakhjulet flyttade sig fram och tillbaka i hela hjulhuset, men han verkade inte märka det förrän vid inbromsningen till chikanen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Vilket håll pekar framhjulen? Gå på ställ ut ur chikanen


_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Europan måste ha råkat ut för bakvagnshaveri precis framför näsan på oss. Bakhjulet flyttade sig fram och tillbaka i hela hjulhuset, men han verkade inte märka det förrän vid inbromsningen till chikanen.


Jo såg att det inte såg bra ut när han komm från start-/målrakan (eller om det var strax efter?) så här såg det ut i chikanen iaf.



_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Hörde att Swedenkrutz M3 an var med och körde, 5 bästa tid ska de visst ha kört på. I övrigt så tog det tid att dunk tanka thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Erik Norberg skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Europan måste ha råkat ut för bakvagnshaveri precis framför näsan på oss. Bakhjulet flyttade sig fram och tillbaka i hela hjulhuset, men han verkade inte märka det förrän vid inbromsningen till chikanen.


Jo såg att det inte såg bra ut när han komm från start-/målrakan (eller om det var strax efter?) så här såg det ut i chikanen iaf.
Hmm, jag ska nog inte vara trött när jag skriver. Det slutgiltiga haveriet var framför oss. Vi satt på gräset snett framför läktaren där du måste ha suttit.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Jag var där en sväng på både lördagen och söndagen.

Men allvarligt talat, (hur) tänkte tävlingsledningen på Modsports tidsträning ??

Stackars lotusen med Volvomotor rasade bakvagnen på varv 2 eller 3. Resten av tidsträningen kördes med gulflagg i kurvan innan rakan!!! Skandal!
I realiteten hade bara de första bilarna ut någon riktig chans att sätta tid, och det på kalla däck.
De övriga fick åka kö...
De kunde ju fått 10 minuter till efter att lotusen bärgats.



Här kommer några trevliga bilder från Söndagen.
















_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Var där i lördags och tittade , men fotade bara i depån .








_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DJ skrev:

Men allvarligt talat, (hur) tänkte tävlingsledningen på Modsports tidsträning ??

Stackars lotusen med Volvomotor rasade bakvagnen på varv 2 eller 3. Resten av tidsträningen kördes med gulflagg i kurvan innan rakan!!! Skandal!
I realiteten hade bara de första bilarna ut någon riktig chans att sätta tid, och det på kalla däck.
De övriga fick åka kö...
De kunde ju fått 10 minuter till efter att lotusen bärgats.

Som tävlingsledare möter jag gärna kritiken öppet

Lotusen råkade ut för haveri när han var ute på sitt 4:e varv. Detta tillsammans med ett långsamt utvarv betyder att det var runt 7 minter kvar av tidsträningen när det hela inträffade.
Bedömningen som gjordes av räddningsbilen på platsen var att det var bättre att få undan bilen från banan så gott det gick och fortsätta träningen. Gulflagg beordrades ut som information till övriga deltagare.
En bärgning av den karaktären som krävdes skulle tagit merparten av den återstående tiden och skulle ha inneburit en större störning.
Att med så kort varsel gå in och ändra tidschemat är inte gjort i en handvändning. Med tanke på att det måste vara tyst på banan vid angivet klockslag så går det inte att skjuta på efterföljande aktiviteter.

Som information kan det även meddelas att ingen ur modsportgänget kom till mig och framförde några som helst klagomål på vår hantering av situationen.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Hmm, jag ska nog inte vara trött när jag skriver. Det slutgiltiga haveriet var framför oss. Vi satt på gräset snett framför läktaren där du måste ha suttit.


[ot] var det ni som kom i den blå (? minnet är bra men kort) golfen? hade jag vetat det hade jag kommit fram och hejat. [/ot]

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Kristian Larsson skrev:
Som tävlingsledare möter jag gärna kritiken öppet

Lotusen råkade ut för haveri när han var ute på sitt 4:e varv. Detta tillsammans med ett långsamt utvarv betyder att det var runt 7 minter kvar av tidsträningen när det hela inträffade.
Bedömningen som gjordes av räddningsbilen på platsen var att det var bättre att få undan bilen från banan så gott det gick och fortsätta träningen. Gulflagg beordrades ut som information till övriga deltagare.
En bärgning av den karaktären som krävdes skulle tagit merparten av den återstående tiden och skulle ha inneburit en större störning.
Att med så kort varsel gå in och ändra tidschemat är inte gjort i en handvändning. Med tanke på att det måste vara tyst på banan vid angivet klockslag så går det inte att skjuta på efterföljande aktiviteter.

Som information kan det även meddelas att ingen ur modsportgänget kom till mig och framförde några som helst klagomål på vår hantering av situationen.


Då hörde jag bara gnället efteråt i depån, synd att de inte gick och klagade på riktigt i så fall.

Nu fick de ju inte undan Europan utan det stod funktionärer på banan under resten av träningspasset och viftade inte bara gulflagg utan även "sänk farten" ivrigt med händerna tills de tränande nådde krypfart.

Personligen tycker jag det hade varit bättre att rödflagga och bärga bort bilen snabbt till dragracing-depån eller nåt. Därefter kunde man släppt på igen, struntat i "pausen" mellan passen och kanske snott 5 minuter från långloppets 40(!)-minutersträning om det behövts, men det tror jag inte då man hade kunnat bärga snabbt om bara träningen stoppats (vilket vi såg precis efter träningens slut).

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Erik Norberg skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Hmm, jag ska nog inte vara trött när jag skriver. Det slutgiltiga haveriet var framför oss. Vi satt på gräset snett framför läktaren där du måste ha suttit.


[ot] var det ni som kom i den blå (? minnet är bra men kort) golfen? hade jag vetat det hade jag kommit fram och hejat. [/ot]
Japp, vi åkte i sambons Jazz-blå Golf.

Kul variation på bilar var det som vanligt när man kollar på SLC. Det finns något för de flesta.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DJ skrev:

Personligen tycker jag det hade varit bättre att rödflagga och bärga bort bilen snabbt till dragracing-depån eller nåt. Därefter kunde man släppt på igen, struntat i "pausen" mellan passen och kanske snott 5 minuter från långloppets 40(!)-minutersträning om det behövts, men det tror jag inte då man hade kunnat bärga snabbt om bara träningen stoppats (vilket vi såg precis efter träningens slut).

Med en rödflaggning skulle vi tömt banan på ungefär tre minuter (kör långsamt in i depå och vänta på vidare instruktioner...). Bärgningen skulle kunnat påbörjats under rödflaggsvarven och skulle inte ta många extra minuter, vi är mycket väl medvetna om att vi har snabba bärgare.
I bästa fall skulle vi kunna släppa ut bilarna igen när passet egentligen skulle vara slut. Ett utvarv samt ett snabbt varv skulle innebära att 5-minuters "pausen" var uppäten. För att alla skulle få till varma däck och bra förutsättningar för fria snabba varv krävs ett par varv till. Om vi säger tre fullfartsvarv samt ett långsamt invarv, då är vi 7-8 minuter in i långloppskvalet. Sen krävs en ny "paus", dvs räddning måste kolla av banan, line-up ska släppa fram bilar osv. Då är långloppsbilarnas pass nere en bit under 30 minuter. Då ska man komma ihåg att det ingår många förare i långloppsbilarna och det är mer än en som vill ut o köra. Dessutom är dessa tiderna räknade "i bästa fall". Vad skulle vi gjort om modsport bjudit på en bärgning till, eller om det mitt i långloppspasset skulle hänt något?

Jag tycker nu som då att vi tog rätt beslut. Vi höll vårt tidsschema, modsport fick i alla fall tre-fyra snabba varv och långloppsbilarna fick full träningstid.
Sen har jag givetvis full förståelse för att modsportförarna blev besvikna över att bara få köra ett halvt pass, men det fanns ingen lösning på det hela som skulle gjort alla fullt nöjda.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



DJ skrev:
Därefter kunde man släppt på igen, struntat i "pausen" mellan passen och kanske snott 5 minuter från långloppets 40(!)-minutersträning om det behövts,

Utan att på nåt sätt lägga mig i den specifika händelsen, men som långloppsförare så tycker jag nog inte att det är så mycket utropstecken över det, utan om alla förarna skall hinna med att känna på bilen och banan så går det rätt mycket tid för invarv, utvarv och förarbyten. Är man 4 förare blir det inte många varv per förare. Säg totalt en kvart för in/ut-varven och 10 min för förarbytena, då återstår en kvart att dela på för 4 förare, alltså 2-3 varv per förare. Dessutom kan det ju bli en del bärgningar under de träningspassen också, med stora startfält och en del ovana förare, då det ändå kan handla om ett hundratal chaffisar som kör ett långlopp.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

RS6 skrev:
Hörde att Swedenkrutz M3 an var med och körde, 5 bästa tid ska de visst ha kört på. I övrigt så tog det tid att dunk tanka thumbs up

Dom var på plats och körde 3-timmars på lördagen. De slutade på 21:a plats (av 38) 12 varv efter vinnarbilen. I resultatet ska som sagt det oändligt långa tankstoppet inräknas. 5:e bästa tid är bra, riktigt bra med tanke på att det kördes med "ringen-setup".

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



krister Andersson skrev:
Var där i lördags och tittade , men fotade bara i depån .


Nån som vet hur det gick för Axehult?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Sörpan skrev:
krister Andersson skrev:
Var där i lördags och tittade , men fotade bara i depån .


Nån som vet hur det gick för Axehult?


Snabbast på kvalet och sen i race1 hade en stenhård fight med tysslinges audi och Björn Anderssons GT2 monster..... så slutade 3 i första racet.... Och har för mig att det var samma sen i race2

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



AndersY skrev:
DJ skrev:
Därefter kunde man släppt på igen, struntat i "pausen" mellan passen och kanske snott 5 minuter från långloppets 40(!)-minutersträning om det behövts,

Utan att på nåt sätt lägga mig i den specifika händelsen, men som långloppsförare så tycker jag nog inte att det är så mycket utropstecken över det, utan om alla förarna skall hinna med att känna på bilen och banan så går det rätt mycket tid för invarv, utvarv och förarbyten. Är man 4 förare blir det inte många varv per förare. Säg totalt en kvart för in/ut-varven och 10 min för förarbytena, då återstår en kvart att dela på för 4 förare, alltså 2-3 varv per förare. Dessutom kan det ju bli en del bärgningar under de träningspassen också, med stora startfält och en del ovana förare, då det ändå kan handla om ett hundratal chaffisar som kör ett långlopp.


Jaha, var det så det funkade. Jag visste inte att man bytte förare under tidsträningen. Trodde man lät snabbaste föraren få så god chans som möjligt av taktiska skäl.

Då kan jag dra tillbaka mitt utropstecken.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



;Snabbast på kvalet och sen i race1 hade en stenhård fight med tysslinges audi och Björn Anderssons GT2 monster..... så slutade 3 i första racet.... Och har för mig att det var samma sen i race2;

Man kan säga 2 i bägge loppen , Pörchen går i annan klass ( eller )? första recet hadde PEA lite oflyt med varvningarna .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



krister Andersson skrev:
;Snabbast på kvalet och sen i race1 hade en stenhård fight med tysslinges audi och Björn Anderssons GT2 monster..... så slutade 3 i första racet.... Och har för mig att det var samma sen i race2;

Man kan säga 2 i bägge loppen , Pörchen går i annan klass ( eller )? första recet hadde PEA lite oflyt med varvningarna .


Stämmer.... Porschen är ju en annan klass.... typ den med 8-900 Hk... men den går gott på rakan

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Fredrik - SLC skrev:
krister Andersson skrev:
;Snabbast på kvalet och sen i race1 hade en stenhård fight med tysslinges audi och Björn Anderssons GT2 monster..... så slutade 3 i första racet.... Och har för mig att det var samma sen i race2;

Man kan säga 2 i bägge loppen , Pörchen går i annan klass ( eller )? första recet hadde PEA lite oflyt med varvningarna .


Stämmer.... Porschen är ju en annan klass.... typ den med 8-900 Hk... men den går gott på rakan


Tackar! Man måste ju hålla reda på lappj**eln...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Eftersnack
2005-06-17/18/19 slc Mantorp
1, 2   >>
9407 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande