Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) Datsun 240Z | 2150 besök totalt |
Finns det någon race-klass som en modifierad 240Z skulle platsa i?
Det som kommer att göras med/på bilen är: Bur, stolar, bälten och övrigt för säkerheten Modifiera golv och torped/kardantunnel Nyare 2-liters fyra (Nissan) med turbo eller kompressor Andra/modifierade hjulupphängningar med bättre bromsar Plast i rutor och karosspaneler Förmodligen gaturegistrering Skulle vara trevligt om man fick den att platsa i nån race-serie utan att frångå detta koncept för mycket. Ps Kommer att lägga upp info och bilder på projektet när jag får lite mer tid över. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
Har tittat igenom reglementena, blir för mycket ombyggt för att platsa i Roadsport tror jag, men Modsport borde kunna funka (klass 1).
Tack för hjälpen! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
Så länge den är gatreggad i det utförandet den tävlas så borde den gå att klassa in även o Roadsport, dvs reggad som ombyggt fordon med utbytt maskin, hjulupphängningar osv...
Sen handlar det naturligtvis om hur vikt/effekt förhållandet samt markfrigång stämmer mot reglementet. ....men modsport är ju inte fel... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Platsar den i Roadsport med modifierad torpedvägg och golv? Känns som att Roadsport borde kunna bli lite billigare tävlingsform. Får väl sätta mig och plöja igenom regelboken några gånger till... _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
SLC sprint är nog inte dumt det heller. Som jag ser det är det bra om bilen går att få att platsa i så många olika serier som möjligt så kan man välja att byta senare eller attt köra flera!
Så här kan man väl säga att det funkar med Roadsport: I teorin godkänns det mesta former av ombyggnader bara bilen är godkänd av Svensk bilprovning. Man får tävla även med amatörbyggen! Dock så ska bilen inte ursprungligen vara byggd enbart för tävlingsbruk. T ex en gatreggad Radical eller sportvagnsprototyp skulle alltså inte godkännas. Är bilen en modifierad produktionsbil ska den alltså vara regbesiktad med ändringen, typ utbytt motor, ändrat chassie eller bromsar osv. Att du ändrar golvet eller torpedväggen ska alltså inte vara något problem så länge du regbesiktat den och fått godkänt i det utförandet. Skulle du vara tveksam så kan du ju speca upp vad du tänkt dig och kolla med SPVM-föreningen! I modsport lär den platsa i vilket fall som helst! EDIT:Stavfel _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Man får tacka för alla tips och förslag.
Såg att 240:n inte är klassad hos SLC, men det kanske inte är nåt problem!? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
Elitracing (åskådarracing) Datsun 240Z | 2150 besök totalt |