Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-06-12 3:e deltävlingen i CASTROL Racing Cup
1 besök senaste veckan (7391 totalt)
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
3:e deltävling i CASTROL Racing Cup

Söndagen den 12 juni avgjordes tredje deltävlingen i Castrol Racing Cup, 4-timmars rejs med den
klassska hundkojan på Scandinavian Raceway i Anderstorp.

Tävlingen hade mönstrat 30 ekipage med tillhörande förare, varav samtliga dök upp på söndag morgon till besiktningen.

Som det ofta gör försvann något ekipage redan på träningen och ytterligare en koja, #48 Team Granit, genomförde träningen, men fick sen för sig att inte starta mer. Slutligen kom 28 bilar till start.

Väderprognosen på fredagen var att det var 80% risk för regn. Under träningen såg det ut att bli ganska bra väder. Detta skulle dock ändra sig. När starten gick klockan 11.55 hade ett regnfall börjat som sedan fortsatte, mer eller mindre ihärdigt, under hela tävlingen.

Eftersom regnet började precis innan start var det ingen som gav sig på att ställa om bilen och byta däck. De flesta startade "torrt" med förhoppningen att det skulle sluta regna. Men icke.blött blev bara blötare. Trots detta lyckades t.ex. #50 No Máam Racing genomföra hela sitt första 80 minuters stint på slicks. Tack vare att det under första timmen var ett antal avåkningar som krävde safety car så trycktes fältet ihop, vilket gjorde att No Máams chansning gick hem. Comfort Racing gjorde inte samma chansning utan lade på regndäck tidigare.

De första skillnaderna i resultatlistorna dök inte upp förrän de första depåstoppen kom. I 1275-klassen var det en jämn fight mellan Miss Bean, Austin Powers och Team SSR.

Då Austin Power drog på sig en 4-min "stop and go" så var de ute ur leken om topplaceringen.

1000-klassen dominerades av Mini Minst som ledde klassen från start till mål.

Andra stopp som inträffade berodde på punktering, havererat tändsystem, fuktproblem, topplockspackningar, kopplingshaveri, växellåda m.m, m.m. Merparten av de drabbade kunde dock fortsätta köra efter besök med mekning i depån.

Till slut efter 4 timmar med duggregn, regn, ösregn, dålig sikt, inget fäste, gikt, vatten i knäna och vågor i håret. nåja, kunde #1 Team SSR (1275) ta totalsegern.

Vinnare i resp. klass:

Klass Namn Varv Bästa tid

1275 Team SSR 88 2:20.736

1000 Mini Minst 87 2:21.329

Sport Comfort Racing 87 2:16.136

Se fullständig resultatlista på www.bmcmotorsport.com
Nästa rejs: Kinnekulle, Sö 18 September

Foto: Tomas Annerstedt

Foto: Tomas Annerstedt

Foto: Tomas Annerstedt

Foto: Tomas Annerstedt

Foto: Tomas Annerstedt

Foto: Tomas Annerstedt

Foto: Tomas Annerstedt

Foto: Tomas Annerstedt

Foto: Tomas Annerstedt

Foto: Tomas Annerstedt

_________________
Daniel Bernås
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311




_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005
Inlägg: 84


Trådstartare


Tackar!!! fixat

*/Danne

_________________
Daniel Bernås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Var Jonas Jarlmark med o körde denna gång osså?

_________________
Magnus Thomé
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Magnus Thomé skrev:
Var Jonas Jarlmark med o körde denna gång osså?


Jäpp! Team Austin Powers består av Johan och Daniel Bernås, Jonas Jarlmark samt undertecknad.
Teamet består således mestadels av Porscheåkare, som här hittat ett utmärkt användningsområde
för sina bilar:

Transport till och från räserbanor, samt viss rekognosering.

_________________
--
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Det är ju märkligt att ni ska hålla på och åka den där lilla saken när det finns bilar att köra med!


FredrikÅ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Var Jonas Jarlmark med o körde denna gång osså?


Jäpp! Team Austin Powers består av Johan och Daniel Bernås, Jonas Jarlmark samt undertecknad.
Teamet består således mestadels av Porscheåkare, som här hittat ett utmärkt användningsområde
för sina bilar:

Transport till och från räserbanor, samt viss rekognosering.

_________________
/ Jocke
Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Joakim Bonér skrev:
Det är ju märkligt att ni ska hålla på och åka den där lilla saken när det finns bilar att köra med!




Visst är det märkligt Jocke... men... Det är lite bättre att ha en rejsbil som fungerar än en porshe 944 som inte fungerar.

Jag tror att du finner svaret i att oljan fortfarande är dyrare än bensinen så är det ju bättre att köra på bensin än på olja.


_________________
Daniel Bernås
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Kan någon som håller på med hundhusen förklara för mig varför dom inte behöver följa gällande reglemente, det som övriga racingsverige måste.

Mvh Björne

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Björnes skrev:
Kan någon som håller på med hundhusen förklara för mig varför dom inte behöver följa gällande reglemente, det som övriga racingsverige måste.



om du preciserar lite närmare vilka undantag du tänker på, så går det säkert att förklara.
Här är det tekniska reglementet för klassen:
http://www.bmcmotorsport.com/reglementen_filer/Tekniskt%20reglemente%20BMC%20Motorsport.PDF

/MVH

_________________
--
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



FredrikÅ skrev:
Björnes skrev:
Kan någon som håller på med hundhusen förklara för mig varför dom inte behöver följa gällande reglemente, det som övriga racingsverige måste.



om du preciserar lite närmare vilka undantag du tänker på, så går det säkert att förklara.
Här är det tekniska reglementet för klassen:
http://www.bmcmotorsport.com/reglementen_filer/Tekniskt%20reglemente%20BMC%20Motorsport.PDF

/MVH




Ja vi kan ju börja med Vagnbok! Det finns på BMW Cupens hem sida en bra artikel som tar upp det där med svartrace och försäkringar läs gärna den, dom har iallafall fattat.
återkom sedan så kan vi ta nästa punkt då.

Mvh Björne

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Björnes skrev:


Ja vi kan ju börja med Vagnbok!


EDIT: Våra bilar har vagnbok. Det har funnits något historiskt undantag, som är överspelat nu.

Utöver detta så uppfyller bilarna naturligtvis också mer än väl SBF:s säkerhetsbestämmelser - eller hur?
Du får nog förklara vad som gör dig så upprörd.

Alla bilar har dessutom säkerhetsbesiktats av Boy Beckert innan varje race. Min egen uppfattning
är att säkerhetsnivån på bilarna och arrangemangen är mer än tillfredställande (annars hade jag inte kört).

om du t.ex. jämför med Roadsportreglementet, vilket flera andra serier tillämpar
(MGCC, SPVM, Michelin Porsche Challenge m.fl) så är ju kraven på skyddsbur högre ställda i Castrol Cup.

Det känns viktigare, än om man har en vagnbok i handskfacket eller inte...

Eftersom du verkar jobba för SBF ibland, så vore det väl lämpligt att du förklarar vad du menar
med "svartrace och försäkringar" (det var värst vad du tog i) och samtidigt beskriver vad
arrangörerna av BMW-Cupen har begripit, som inte arrangörerna av vår serie har greppat ännu.

Förklara gärna tydligt så att alla icke-jurister, som jag själv, också förstår sammanhanget.

Här är det viktigt att påpeka att jag varken är någon representant, eller professionell regeltolkare för
BMC Motorsport/Castrol Cup - det här är bara mina högst personliga funderingar och frågor.

_________________
--
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



FredrikÅ skrev:
Björnes skrev:


Ja vi kan ju börja med Vagnbok!


EDIT: Våra bilar har vagnbok. Det har funnits något historiskt undantag, som är överspelat nu.

Utöver detta så uppfyller bilarna naturligtvis också mer än väl SBF:s säkerhetsbestämmelser - eller hur?
Du får nog förklara vad som gör dig så upprörd.

Alla bilar har dessutom säkerhetsbesiktats av Boy Beckert innan varje race. Min egen uppfattning
är att säkerhetsnivån på bilarna och arrangemangen är mer än tillfredställande (annars hade jag inte kört).

om du t.ex. jämför med Roadsportreglementet, vilket flera andra serier tillämpar
(MGCC, SPVM, Michelin Porsche Challenge m.fl) så är ju kraven på skyddsbur högre ställda i Castrol Cup.

Det känns viktigare, än om man har en vagnbok i handskfacket eller inte...

Eftersom du verkar jobba för SBF ibland, så vore det väl lämpligt att du förklarar vad du menar
med "svartrace och försäkringar" (det var värst vad du tog i) och samtidigt beskriver vad
arrangörerna av BMW-Cupen har begripit, som inte arrangörerna av vår serie har greppat ännu.

Förklara gärna tydligt så att alla icke-jurister, som jag själv, också förstår sammanhanget.

Här är det viktigt att påpeka att jag varken är någon representant, eller professionell regeltolkare för
BMC Motorsport/Castrol Cup - det här är bara mina högst personliga funderingar och frågor.



Försöker svara igen skrev ett inlägg i går som tydligen försvann

Det är så att du har tydligen inte läst BMW cupen mycket fina förklaring om hur det fungerar med försäkringar och sådant. Det ni kallar vagnbok är inget som uppfyller SBF's krav vilket gör att ni kör en Sbf sanktionerad tävling men utan bok det gör att ni i prinsip ligger utanför försäkringssystemet.

Det var därför jag kallade det för svartrace vilket det är också. Tänk på det och vad som händer om nj till ex. kör på en funktionär. Vilket är svårt att få fram nya speciellt när er klasstekniker ställer sig och skäller på dom som är helt nya och igentligen inte vet vad det är frågan om. att han skäller på mig det tål jag speciellt när jag vet att jag har rätt.

Sedan att bilarna skulle upp fylla gällande reglemente så är det inte så jag såg under snabb titt mycket som är rent felaktigt. sådan som kl.tek gapar på andra om men inte håller rent bakom egen rygg.
Man brukar ju säga att man inte skall slänga glas i stenhus, men han gör det det verkligen hundhusen.

Det att förklara för icke jurist var precis därför som jag ville ni skulle titta på BMW cupens inlägg i detta.
Det är inte att ha vagnboken i hanskfacket som är det viktiga utan att det skall vara rätt registrerat på förbundet.MGCC har rätt vagnbok.

Sedan är det så att när man kör tävling så är det den som har uppgiften som tekniskchef som ansvarar för att bilarna uppfyller säkerheten inte kl.tek. , vilket gör att han och hans personal har rätt att kolla bilarna men med det som vi såg på Anderstorp så förstår jag varför kl.tekn. inte vill att andra skall titta.det var dess utom så att tävlingen i Anderstorp arrangerades bara för att vi skulle få ett genrep inför STCC tävlingen som gick helgen efter men med Boys uppträdande så blev det inget av med det. Men ett genrep skall inte vara bra säger dom och vad jag vet så ännu har inte boy hittat något att klaga på angående den tävlingen.

Men jag tycker nog att ni skall ta tag i att skaffa er rätt vagnbok innan ni kör nästa tävling. Nu vet dessutom förbundet om hur det ligger till och ni kommer att bli kontaktade av folk från tek.komiten.
och använd gärna någon annan reg, bes. så får inte kl.tek. problem med att han skall besiktiga sina egna regningar på tävling. Reg besiktigare finner ni på förbundets hemsida.

och tror ni inte på mig så tag gärna kontakt med Per Schoults på förbundet men ring inte alla för han har mycket nog ändå att göra, utan utse någon som sköter det. Och om jag har en vasston i inläggen har med att göra att man blir ombedd att dra dit det troligen är varmare än här av kl.tek.

Mvh Björn Andersson

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Björnes skrev:
Det är så att du har tydligen inte läst BMW cupen mycket fina förklaring om hur det fungerar med försäkringar och sådant. Det ni kallar vagnbok är inget som uppfyller SBF's krav vilket gör att ni kör en Sbf sanktionerad tävling men utan bok det gör att ni i prinsip ligger utanför försäkringssystemet.
- - - -
Sedan att bilarna skulle upp fylla gällande reglemente så är det inte så jag såg under snabb titt mycket som är rent felaktigt. sådan som kl.tek gapar på andra om men inte håller rent bakom egen rygg.
Man brukar ju säga att man inte skall slänga glas i stenhus, men han gör det det verkligen hundhusen.


I första hand verkar detta vara ett ganska rejält problem mellan dig och Boy Beckert,
vilket jag förutsätter att SBF nu löser.

Han säger Bu och du säger , typ.

Håll oss som rejsar utanför detta, tills det finns något officiellt att säga.

_________________
--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Björn Andersson>

Nu ger du mig massa extra arbete


1.
Det är absolut inte okej att skriva här på Rejsa med den ton och stil du gör. Här snackar vi med varandra på det sättet man gör när man hänger med kompisar som man gärna träffar igen. Läs gärna forumreglerna en gång extra thumbs up om man vill framföra kritik så kräver jag att man anstränger sig extra noga för att göra det på ett trevligt sätt.


2.
Det finns tydligen olika uppfattningar om det du skriver. Jag har fått en utförlig beskrivning om BMC's upplägg av dess styrelse och jag kommer dessutom ha kontakt med SBF för att höra deras inställning till seriens upplägg. Som det verkar så här långt så är SBF både fullt medvetna om upplägget och stödjer att serien körs. Men jag vet mer ganska snart och återkommer då. Tills dess, håll er nu i rätt spår allihop thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Magnus Thomé skrev:
Björn Andersson>

Nu ger du mig massa extra arbete


1.
Det är absolut inte okej att skriva här på Rejsa med den ton och stil du gör. Här snackar vi med varandra på det sättet man gör när man hänger med kompisar som man gärna träffar igen. Läs gärna forumreglerna en gång extra thumbs up om man vill framföra kritik så kräver jag att man anstränger sig extra noga för att göra det på ett trevligt sätt.


2.
Det finns tydligen olika uppfattningar om det du skriver. Jag har fått en utförlig beskrivning om BMC's upplägg av dess styrelse och jag kommer dessutom ha kontakt med SBF för att höra deras inställning till seriens upplägg. Som det verkar så här långt så är SBF både fullt medvetna om upplägget och stödjer att serien körs. Men jag vet mer ganska snart och återkommer då. Tills dess, håll er nu i rätt spår allihop thumbs up





Jag ber om ursäkt för dåligt uppförande, men står för det jag har skrivit men ilskan rinner till när man ger sig på mina nyutbildade tekniker. Det är svårt att få folk att hjälpa till utan sådant. Men det här med böckerna kommer inte som en nyhet för en del inom kojeklubben men det tar jag inte upp här. Det är bara STCC bilarna som inte omfattas av kravet om dessa böcker. Jag skall också vara helt ärlig och säga att jag inte läst på om forumreglerna, då jag fått ta emot en del påhopp här angående mitt arbete inom ERF-långlopp så utan att sidans ägare reagerat så trodde jag att det var okey att skälla lite.

Mvh Björne

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Björnes skrev:
....
Jag skall också vara helt ärlig och säga att jag inte läst på om forumreglerna, då jag fått ta emot en del påhopp här angående mitt arbete inom ERF-långlopp så utan att sidans ägare reagerat så trodde jag att det var okey att skälla lite.

Mvh Björne


Skicka ett privat meddelande till mig med länkar till de trådar om ERF där du kände dig påhoppad.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eftersnack
2005-06-12 3:e deltävlingen i CASTROL Racing Cup
1 besök senaste veckan (7391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande