Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Hur är påsktrafiken i Tyskland ? | 1 besök senaste veckan (4734 totalt) |
Precis som halva Sverige så ska jag och en kompis åka ner till Ringen i påsk för första gången
Vi har inte bestämt oss för när vi ska åka ner och är tacksamma för all input vi kan få. Vi funderar på om vi ska ta Tyskland "benet" med start: 1) onsdag morgon 2) torsdag morgon 3) natt mellan onsdag och torsdag Det optimala för oss vore att ta oss genom Tyskland någon gång på skärtorsdagen, men vi vill inte sitta i köer eller köra i allt för tjock trafik. Hur är trafiken i Tyskland på skärtorsdagen ? Alla erfarenheter mottages med stor tacksamhet! _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Minst trafik är det förmodligen natten mellan onsdag och Torsdag, följt av onsdag och Torsdag i nämnd ordning.
om du kör på natten så kan det löna sig att köra A7 ner till Hannover och sedan A2 bort till A1 för det är mer trefiligt och betydligt mindre lastbilar där. |
||||
Det gäller väl på dan också "Som vanligt" är det ett vägbygge eller två mellan Dortmund och Köln, var inga superköer när jag åkte trots att det var enkelfiligt på ett ställe. Det går ju att krångla sej ner via Ruhrområdet, lite längre västerut, men om det lönar sej kan man ju egentligen inte veta. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Betyder det större andel tid med >200 km/h ? _________________ Pär Hylander |
||||
Det är rätt uppfattat. |
||||
Är inte speciellt sugen på att sitta i köer
Så då återstår det att välja mellan att köra genom Tyskland onsdag på dagtid, eller natt mellan onsdag och torsdag. Ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag på att köra i ett sträck från Stockholm och starta onsdag efter lunch, så att man kan gasa på "lite" genom Tyskland under natten. Kanske passa på att prova om bilen verkligen gör 300 på mätaren Hur tufft är det på en skala att köra i ett sträck från Stockholm, inbillar mig att adrenalinet håller en väldigt vaken genom den tyska natten :woot: eller är det som gäller ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Sov ordentligt innan så är det lungt. |
||||
Lite OT igen: om din mätare visar lika rätt eller fel som min lätt uppskrämda 944 turbo gjorde, så kommer du att det det stora men bullriga :woot: nöjet att se nålen passera 300 . Jag hade nöjet att se den stanna på 285. Jag hade f ö det mindre nöjsamma händelsen att råka på punktering i 250, hur roligt var det sen att åka på autobahn på det fåniga nödreservhjulet!? _________________ Pär Hylander |
||||
Jo som dom brukar säga, "I 300 kan ingen höra dig skrika", men jag anar att du fick ur dig något slags guturalt läte när du fick punka i 250. Själv vet jag med mig att jag brukar få ur mig lite ångestläten när det börjar bli tight. Vad berodde punkan på ? Såhär ser det tydligen ut efter fullgas i ett par minuter med en standard 964 turbo, får hoppas på medvind så att jag kommer över dom magiska 300. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
[quote="Staffan Bergholm
Vad berodde punkan på ? [/quote] För hög fart antagligen Det var i mars, hade friktionsdäck på. Dom var dels bara märkta för 210 km/h och dels hade föregånde ägare lagt in i slang i höger bakdäck, vilket jag fram till dess var lyckligt ovetande om.... Vägen var spikrak och punkan var helt odramatisk. Kände att bilen började bli lite lös baktill fick för mig att den lutande lite. Stannade gick ut och tryckte på däcket, då kom det en liten rökpuff från hålet där det borde suttit en däcksventil Det krångligaste var sen att tömma en mycket fullastad 944:an från pistoler och grejor (vi skulle ner till en snabbpistoltävling i Wiesbaden) och sen var bilen så låg av punkan så domkraften kom inte under... fick snokat reda på en träbit som låg i diket som jag kunde backa upp på så att domkraften gick under. Wiedbaden ligger bara 15 mil från Ringen, så vi skippade träning en eftermiddag och åkte dit istället (fast då på ett nytt bakdäck, dock vinterdäck!) Är det någon mer än jag som åkt på Ringen på vinterdäck? _________________ Pär Hylander |
||||
Jag har kört från Kaiserslautern till Piteå i sträck, 232 mil! Det gick lätt dom första 150 milen.. men sen.... Hur långt är det förresten Sthlm-Ringen? _________________ Anders Berglund |
||||
OK, då är det ju lugnt Trodde inte det var så långt, det innebär ju att det är ganska precis lika långt till Ringen som till just Kaiserslautern från Sthlm. Trodde Ringen låg högre upp i Tyskland _________________ Anders Berglund |
||||
Vi har nu bestämt oss för att åka genom Tyskland på natten mella onsdag och skärtorsdagen. Det blir ett riktigt långt race men adrenalinet kommer nog att hålla oss rejält vakna på Autobahn. På Am Tiergarten är dom också snälla nog att låta oss checka-in tidigt på morgonen när vi kommer ner.
Tack alla för hjälpen! Shit, börja känna mig som när man var 7 år och julafton närmade sig _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Nürburgring Hur är påsktrafiken i Tyskland ? | 1 besök senaste veckan (4734 totalt) |