Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya LÅNGA Sturup Raceway!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
34546 besök totalt
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121



Kurvmakaren skrev:
motvalls_kärring skrev:
Var och besökte anläggningen idag.
banan ser mycket intressant och fin ut.

Men utrymme för publiken är mycket begrensad.
finns i princip inget utrymme utanför banan där publik kan uppehålla sig.
finns bara plats i depåerna och rund den jättefina depåanläggningen.
synd banan har potential.


Jag kan hålla med dig om att det inte finns jätteutrymme avseende publikområden men det har satsats på läktarplatser (sittplatser) för drygt 4500 besökare.


sant
alla besökare vill kanske inte sitta på samma plats i 5-6 timmar
många vill vara mobila och då finns det en begränsning jmf Ring knutstorp som har stora områden för besökarna.
helt klart har sturup satsat rejält..bara att önska dem lycka till

_________________
stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121



efter hårnålen innan ingången till bandepån. Om man går rakt fram efter den lilla rakan efter hårnålen så finns det inget skydd för funktionärerna (posteringen vakar över området efter den nya banan in på den gamla över krönet).

om ngn bil går rakt fram där så klipper den funktionärerna.

det får vi inte hoppas dock för då har de ingen chans

_________________
stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
Citera
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



motvalls_kärring skrev:
efter hårnålen innan ingången till bandepån. Om man går rakt fram efter den lilla rakan efter hårnålen så finns det inget skydd för funktionärerna (posteringen vakar över området efter den nya banan in på den gamla över krönet).

om ngn bil går rakt fram där så klipper den funktionärerna.

det får vi inte hoppas dock för då har de ingen chans


Syftar du på det blå/vita tältet så är det inte en flaggpostering.

_________________
Hans Konstenius
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121



Kurvmakaren skrev:
motvalls_kärring skrev:
efter hårnålen innan ingången till bandepån. Om man går rakt fram efter den lilla rakan efter hårnålen så finns det inget skydd för funktionärerna (posteringen vakar över området efter den nya banan in på den gamla över krönet).

om ngn bil går rakt fram där så klipper den funktionärerna.

det får vi inte hoppas dock för då har de ingen chans


Syftar du på det blå/vita tältet så är det inte en flaggpostering.


ser ut som en flaggpostering
vad gör flaggorna där?

_________________
stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
Citera
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



motvalls_kärring skrev:
Kurvmakaren skrev:
motvalls_kärring skrev:
efter hårnålen innan ingången till bandepån. Om man går rakt fram efter den lilla rakan efter hårnålen så finns det inget skydd för funktionärerna (posteringen vakar över området efter den nya banan in på den gamla över krönet).

om ngn bil går rakt fram där så klipper den funktionärerna.

det får vi inte hoppas dock för då har de ingen chans


Syftar du på det blå/vita tältet så är det inte en flaggpostering.


ser ut som en flaggpostering
vad gör flaggorna där?


Folket till vänster i bild är tornet före den nya bansträckningen och de står bakom ett FIA Guardrail. De som står under "taket" står egentilgen fel. Den korrekta placeringen är på andra sidan banan (sträckningen som går in mot den gamla bakdelen). Tråkigt att de inte använde det torn som sattes upp för detta ändamålet. "Tygtaket" används i första hand vid gocart-körning och skall ej användas för andra ändamål.

_________________
Hans Konstenius
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121



flyttade sig posteringen över till andra sidan banan på eget bevåg.
eller var det tävlingsledaren som flyttade posteringen?

_________________
stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
Citera
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



motvalls_kärring skrev:
flyttade sig posteringen över till andra sidan banan på eget bevåg.
eller var det tävlingsledaren som flyttade posteringen?


Det vet jag ej då jag inte var på plats under tävlingsdagarna.
Det jag vet är att banpersonalen talat om för DTC var deras flaggvakter skulle stå.

_________________
Hans Konstenius
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Kurvmakaren skrev:
motvalls_kärring skrev:
flyttade sig posteringen över till andra sidan banan på eget bevåg.
eller var det tävlingsledaren som flyttade posteringen?


Det vet jag ej då jag inte var på plats under tävlingsdagarna.
Det jag vet är att banpersonalen talat om för DTC var deras flaggvakter skulle stå.



jag kan svara med att de IBLAND stod rätt till & ibland FEL till där.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



motvalls_kärring skrev:
flyttade sig posteringen över till andra sidan banan på eget bevåg.
eller var det tävlingsledaren som flyttade posteringen?


Danskar är som danskar är. Av någon anledning valde de att placera sig på "fel" sida. Detta innebar bl.a. att posteringen på utsidan var obemannad och att faktiskt vem som helst kunde vandra in från utanför området, rätt upp till posteringen för att sedan vandra vidare ut på banan....

Ett tag vandrade diverse fotografer in vid posteringen vilket föranledde lite provosoriska avstängningar utanför.

Tur att vissa har mer vett än vissa funktionärer.

Eller förare för den delen. Att inte köra över depåutfartlinjerna tummades det på flitigt...

Egentligen är den placering som användes utmärkt för en postering (med lite armco på rätt ställe) då man kan övervaka två partier med begränsad personal vid t.ex. banmöten.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121



porschedriver skrev:
motvalls_kärring skrev:
flyttade sig posteringen över till andra sidan banan på eget bevåg.
eller var det tävlingsledaren som flyttade posteringen?


Danskar är som danskar är. Av någon anledning valde de att placera sig på "fel" sida. Detta innebar bl.a. att posteringen på utsidan var obemannad och att faktiskt vem som helst kunde vandra in från utanför området, rätt upp till posteringen för att sedan vandra vidare ut på banan....

Ett tag vandrade diverse fotografer in vid posteringen vilket föranledde lite provosoriska avstängningar utanför.

Tur att vissa har mer vett än vissa funktionärer.

Eller förare för den delen. Att inte köra över depåutfartlinjerna tummades det på flitigt...

Egentligen är den placering som användes utmärkt för en postering (med lite armco på rätt ställe) då man kan övervaka två partier med begränsad personal vid t.ex. banmöten.


man får inte flytta en postering hur som helst
postering måste ligga där banlicensen säger.
för att en postering skall få flyttas skall banan besiktigas om. eller så kan domaren ge tillstånd till flytt av "säkerhetsskäl".
man kan ha rörliga posteringar men då måste de fasta posteringarna även bemmanas.

_________________
stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
Citera
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



porschedriver skrev:
motvalls_kärring skrev:
flyttade sig posteringen över till andra sidan banan på eget bevåg.
eller var det tävlingsledaren som flyttade posteringen?


Danskar är som danskar är. Av någon anledning valde de att placera sig på "fel" sida. Detta innebar bl.a. att posteringen på utsidan var obemannad och att faktiskt vem som helst kunde vandra in från utanför området, rätt upp till posteringen för att sedan vandra vidare ut på banan....

Ett tag vandrade diverse fotografer in vid posteringen vilket föranledde lite provosoriska avstängningar utanför.

Tur att vissa har mer vett än vissa funktionärer.

Eller förare för den delen. Att inte köra över depåutfartlinjerna tummades det på flitigt...

Egentligen är den placering som användes utmärkt för en postering (med lite armco på rätt ställe) då man kan övervaka två partier med begränsad personal vid t.ex. banmöten.


Tänk på att en flaggpostering har 2 funktioner. Den ena är att hålla koll på banpartiet som gäller för flaggtornet och den andra är att varna/informera förare för en kommande fara eller annat typ blåflagg. Om man då flaggar för två motstående banpartier så kan det lätt bli rörigt avseende vilket banparti t.ex den gula flaggan gäller för.

_________________
Hans Konstenius
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



motvalls_kärring skrev:
porschedriver skrev:
motvalls_kärring skrev:
flyttade sig posteringen över till andra sidan banan på eget bevåg.
eller var det tävlingsledaren som flyttade posteringen?


Danskar är som danskar är. Av någon anledning valde de att placera sig på "fel" sida. Detta innebar bl.a. att posteringen på utsidan var obemannad och att faktiskt vem som helst kunde vandra in från utanför området, rätt upp till posteringen för att sedan vandra vidare ut på banan....

Ett tag vandrade diverse fotografer in vid posteringen vilket föranledde lite provosoriska avstängningar utanför.

Tur att vissa har mer vett än vissa funktionärer.

Eller förare för den delen. Att inte köra över depåutfartlinjerna tummades det på flitigt...

Egentligen är den placering som användes utmärkt för en postering (med lite armco på rätt ställe) då man kan övervaka två partier med begränsad personal vid t.ex. banmöten.


man får inte flytta en postering hur som helst
postering måste ligga där banlicensen säger.
för att en postering skall få flyttas skall banan besiktigas om. eller så kan domaren ge tillstånd till flytt av "säkerhetsskäl".
man kan ha rörliga posteringar men då måste de fasta posteringarna även bemmanas.


Eftersom ingen av oss sett banlicensen så är det svårt att diskutera öht.
Det finns ju en möjlighet att banlicensen tillåter användat av denna postering (dock längre in bakom armcot), who knows. Det kan ju vara så att både den använda posteringen samt den på motsatt sida har blivit godkända. Sedan är det ju danskar som arrangerat så de kör ju enligt lite andra regler/eller inga.
Att de sedan har använt tältet som postering, ja det är ju rätt korkat och säkert inte förenligt med FIA-banlicensen. De enda man kan lasta för det är ju danskarna och det kan du gärna försöka påpeka för dem, de kommer sääääkert lyssna.

Överhuvudtaget tycker jag denna diskussion börjar urarta till meningslöshet.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Kurvmakaren skrev:
porschedriver skrev:
motvalls_kärring skrev:
flyttade sig posteringen över till andra sidan banan på eget bevåg.
eller var det tävlingsledaren som flyttade posteringen?


Danskar är som danskar är. Av någon anledning valde de att placera sig på "fel" sida. Detta innebar bl.a. att posteringen på utsidan var obemannad och att faktiskt vem som helst kunde vandra in från utanför området, rätt upp till posteringen för att sedan vandra vidare ut på banan....

Ett tag vandrade diverse fotografer in vid posteringen vilket föranledde lite provosoriska avstängningar utanför.

Tur att vissa har mer vett än vissa funktionärer.

Eller förare för den delen. Att inte köra över depåutfartlinjerna tummades det på flitigt...

Egentligen är den placering som användes utmärkt för en postering (med lite armco på rätt ställe) då man kan övervaka två partier med begränsad personal vid t.ex. banmöten.


Tänk på att en flaggpostering har 2 funktioner. Den ena är att hålla koll på banpartiet som gäller för flaggtornet och den andra är att varna/informera förare för en kommande fara eller annat typ blåflagg. Om man då flaggar för två motstående banpartier så kan det lätt bli rörigt avseende vilket banparti t.ex den gula flaggan gäller för.


Jag håller inte alls med dig. Vad jag menar är naturligtvis att man utnyttjar ett gemensamt posteringsområde, skyddat bakom armco för att flagga från 2 olika positioner. Framförallt praktiskt vid banmöten etc. med mindre personal. definitivt mycket bättre än att som idag ofta lämna posteringen ner mot gamla högfartsvänster obemannad.

Sedan finns det ytterliggare en viktig funktion för posteringarna och det är aktiv säkerhet, dvs tillhandahållandet av barndsläckare samt möjlighet till support vid räddning på banan.

Att detta fungerar utan problem kan man se på många banor, t.ex. hårnålen på knutan.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121



porschedriver skrev:
Kurvmakaren skrev:
porschedriver skrev:
motvalls_kärring skrev:
flyttade sig posteringen över till andra sidan banan på eget bevåg.
eller var det tävlingsledaren som flyttade posteringen?


Danskar är som danskar är. Av någon anledning valde de att placera sig på "fel" sida. Detta innebar bl.a. att posteringen på utsidan var obemannad och att faktiskt vem som helst kunde vandra in från utanför området, rätt upp till posteringen för att sedan vandra vidare ut på banan....

Ett tag vandrade diverse fotografer in vid posteringen vilket föranledde lite provosoriska avstängningar utanför.

Tur att vissa har mer vett än vissa funktionärer.

Eller förare för den delen. Att inte köra över depåutfartlinjerna tummades det på flitigt...

Egentligen är den placering som användes utmärkt för en postering (med lite armco på rätt ställe) då man kan övervaka två partier med begränsad personal vid t.ex. banmöten.


Tänk på att en flaggpostering har 2 funktioner. Den ena är att hålla koll på banpartiet som gäller för flaggtornet och den andra är att varna/informera förare för en kommande fara eller annat typ blåflagg. Om man då flaggar för två motstående banpartier så kan det lätt bli rörigt avseende vilket banparti t.ex den gula flaggan gäller för.


Jag håller inte alls med dig. Vad jag menar är naturligtvis att man utnyttjar ett gemensamt posteringsområde, skyddat bakom armco för att flagga från 2 olika positioner. Framförallt praktiskt vid banmöten etc. med mindre personal. definitivt mycket bättre än att som idag ofta lämna posteringen ner mot gamla högfartsvänster obemannad.

Sedan finns det ytterliggare en viktig funktion för posteringarna och det är aktiv säkerhet, dvs tillhandahållandet av barndsläckare samt möjlighet till support vid räddning på banan.

Att detta fungerar utan problem kan man se på många banor, t.ex. hårnålen på knutan.


håller med du porschedriver.
det går utmärkt att kombinera 2 posteringar till en typ hårnålen på knutstorp

jag skulle vilja ha ett forum där det diskuterades posteringar dess arbeta osv osv
dessa personer tillhör den grå massan på tävlingar och träffar.
får inte mycker beröm mest skit, faktiskt.

sen att säga att danskar är danskar håller inte..vi följer alla samma reglemente..som styrs av FIA/FISA.

_________________
stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Det är ju bara att prata med Magnus T så kan han säkert lägga upp ett underforum för funktionärer här på rejsa. Annars kan man ju själv starta en tråd.

Det är sant att funktionärerna oftast får mycket skit av förare/team. Tråkigt när de faktiskt är en förutsättning för att vi skall kunna köra.

För j_vla dåligt när folk gnäller på organisationen och menar att de minsann betalt för att köra, inte f_n har funktionärerna som gör sitt bästa fått betalt!

Vad är mest kul, att köra eller att vara funktionär????

(visst, ok. Sedan finns det rötägg bland funkisar som vill vara kung på sin lilla täppa, men, men var finns inte dessa människor.)

När det gäller danskar så är det just det jag menar. Ähhh vi skiter i Fia reglerna lite idag, det spelar ju inte så stor roll, det händer inget....tävlingsledarenb sa ändå ok..... (suck)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kurvmakaren
Staffanstorp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



Knudans hårnål och dess flaggpostering skiljer sig åt något då denna flaggpostering ser hela slingan d.v.s hela sträckan mellan de banpartier man står mellan.
I SRW-fallet så ser du inte hela denna sträckningen då den är dryga 850 m lång.
om man skall bemanna tornet i mitten så behövs det ändå två flaggvakter på den posteringen då det kan komma ett behov av att flagga på bägge sidor om posteringen samtidigt.

_________________
Hans Konstenius
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Kurvmakaren skrev:
Knudans hårnål och dess flaggpostering skiljer sig åt något då denna flaggpostering ser hela slingan d.v.s hela sträckan mellan de banpartier man står mellan.
I SRW-fallet så ser du inte hela denna sträckningen då den är dryga 850 m lång.
om man skall bemanna tornet i mitten så behövs det ändå två flaggvakter på den posteringen då det kan komma ett behov av att flagga på bägge sidor om posteringen samtidigt.


Ja, det har du rätt i. Det blir ju så om man kör långa sträckningen.

Men för banmöten bör man kunna ha en sampostering det blir lättare att byta av lämna bransläckare etc.

Sedan kan man nog köra det med en person om man har banmöten (med tanke på hur många posteringar som brukar lämnas obemannade). Hade varit bra att ha dessa gula lampor aktiverade. Då hade det varit lätt att sköta båda sidor från tornet. (så hade det på vissa ställen på SPA)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Christr
MALME
Här sen Jun 2005
Inlägg: 24



porschedriver skrev:
Kurvmakaren skrev:
Knudans hårnål och dess flaggpostering skiljer sig åt något då denna flaggpostering ser hela slingan d.v.s hela sträckan mellan de banpartier man står mellan.
I SRW-fallet så ser du inte hela denna sträckningen då den är dryga 850 m lång.
om man skall bemanna tornet i mitten så behövs det ändå två flaggvakter på den posteringen då det kan komma ett behov av att flagga på bägge sidor om posteringen samtidigt.


Ja, det har du rätt i. Det blir ju så om man kör långa sträckningen.

Men för banmöten bör man kunna ha en sampostering det blir lättare att byta av lämna bransläckare etc.

Sedan kan man nog köra det med en person om man har banmöten (med tanke på hur många posteringar som brukar lämnas obemannade). Hade varit bra att ha dessa gula lampor aktiverade. Då hade det varit lätt att sköta båda sidor från tornet. (så hade det på vissa ställen på SPA)


en man som sköter 2 posteringar låter lite tunt. ellar som man säger...det går inte
lampor låter inte heller som ett bra alternativ (har man ju bara på endurance med nattkörning)

_________________
Christer Lövgren

aldrig i en tävlingsbil
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Christr skrev:
porschedriver skrev:
Kurvmakaren skrev:
Knudans hårnål och dess flaggpostering skiljer sig åt något då denna flaggpostering ser hela slingan d.v.s hela sträckan mellan de banpartier man står mellan.
I SRW-fallet så ser du inte hela denna sträckningen då den är dryga 850 m lång.
om man skall bemanna tornet i mitten så behövs det ändå två flaggvakter på den posteringen då det kan komma ett behov av att flagga på bägge sidor om posteringen samtidigt.


Ja, det har du rätt i. Det blir ju så om man kör långa sträckningen.

Men för banmöten bör man kunna ha en sampostering det blir lättare att byta av lämna bransläckare etc.

Sedan kan man nog köra det med en person om man har banmöten (med tanke på hur många posteringar som brukar lämnas obemannade). Hade varit bra att ha dessa gula lampor aktiverade. Då hade det varit lätt att sköta båda sidor från tornet. (så hade det på vissa ställen på SPA)


en man som sköter 2 posteringar låter lite tunt. ellar som man säger...det går inte
lampor låter inte heller som ett bra alternativ (har man ju bara på endurance med nattkörning)


En man är bra om alternativet är obemannat..... Vad är problemet med lampor??

Sist vi var på Falkenberg så kördes det träning med hela banan obemannad det var inte bra.........

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Det är en jäkla skillnad på att köra tävling eller tidsträning jämfört med att köra på banmöte då man i stort sett bemannar kanske hälften av posteringarna jämfört med tävling/tidsträning.

Varför lampor inte skulle fungera för banmöten???? Det fungerade bra på SPA....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121



någon som hört vad DTC organisationen tyckte om aläggningen

_________________
stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya LÅNGA Sturup Raceway!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
34546 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande