Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82
1 besök senaste veckan (5512 totalt)
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Har tid över så tänkte jag skulle lägga upp en tråd här på rejsa med om min bil!
Det är ju ingen renodlad ban/race-bil utan mer tänkt som en "alltiallo" bil både för gata och bana (därav vissa kompromisser).

Bilen är en Alpinvit 944 n/a från 1982, Nr 3803 av 3921st tillverkade år 1982.
Såld i Düsseldorf, Tyskland och hade följande utrustning :

395 Smidda lättmetallfälgar 6x16" Däck 205/55-225/50
404 Stabilisatorer fram och bak
423 Kasett och mynthållare
425 Bakrutetorkare
431 Läderklädd ratt (363 mm) samt växelspakmanchett i brunt alt. svart utförande
455 Hjulbultslås
468 Gröntonade sidorutor samt bakruta övre del
650 Taklucka, El-taklucka
651 El -Fönsterhissar

---------------------------------------------------------------------------------

Har ej ännu börjat meka något med bilen pga avsaknad av garage (ingen i åtvidaberg/linköpings området som har ett garage över?), men däremot har jag börjat hamstrat lite nya behövliga delar!

Saker som jag har fått hem hittils :

Dämpare : Koni (Gula) 8641-1038Sport, sjusterbara.
Fjädrar : Weltmeister 250lbs, sänker 1 1/4 inches.
Torssionsstavar : 24,5mm, 16% hårdare än orginal, (beg från en s2).
Bussningar
   Bakvagn : Weltmeister Polygrafit.
   framvagn : Uretan bussningar till länkarmarna.
Bromsar
   OK fram : Brembo 07.5146, Röda 4-kolvs OK.
   OK bak : Porsche orginal enkolvs-ok (gamla).
   Skivor fram : 300*28mm, 951 351 041 00.
   Skivor bak : orginal (nya), 603-00-01.
   Belägg fram : E1408.
   Belägg bak : orginal (nya), 603-00-04.
Drivknutar : GKN Löbro (samma som orginal).


Ska dock köpa nya torssionsstavar så fort lönen kommer! Då blir det 28,5mm ihåliga sådana från Weltmeister.

Det efter Pär's Inlägg på 944Se :
Citat:
Hmm, 250 lbs/in = 44 N/mm ger ca 40 N/mm på hjulen fram. Bak med S2-stavar borde vara runt 22-25 N/mm. Känns som det kommer bli väldigt understyrt.....

Tror du kommer att behöva en mkt kraftig bakre kränghämmare eller demontera den främre.


Någon som kan fortsätta utveckla det lite, hur mycket kommer min uppgradering från 24,5mm S2 stavar till de 27mm stavar motverka den uppskattade understyrningen? (28,5mm stavarna är enligt en källa 50% hårdare än orginal på 23,5mm).

Har ni några mer förslag på grejor som ska bytas/installeras för lite bättre väghållning?
Jag menar nu när både framvagnen o bakvagnen "rivs" ändå..



Sådant som inte är direkt ban/race relaterat som ska fixas på bilen är :
Bilen ska in på omlackering (ska dock lackas i orginalfärg!).
Fälgarna ska göras iordning (mycket repor och hack, troligen efter förra ägares storstads-körning).
Inredningen ska (håller på att) avfuktas och renoveras.
EL-systemet måste gås igenom, mycket kablar som är skadade av fukt och annat.
Ett mer eller mindre seriöst stereo-bygge ska fixas (ja, motorn låter mysigt men när motorn är av måste man ha något annat att lyssna på ).
och för att kompensera för all den extra vikten så kommer så småningom en kompressor installeras tillsammans med ett Nira i3 system, nya spridare och lite annat lull-lull till motorn. (kanske även en lite bättre växellåda och koppling som tål mer än 200hk).





Kommentarer, kritik, förslag och allmänt tjafs är alltid välkommet!
// Pierre Broberg

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Pierre Broberg skrev:


Ska dock köpa nya torssionsstavar så fort lönen kommer! Då blir det 28,5mm ihåliga sådana från Weltmeister.

Det efter Pär's Inlägg på 944Se :
Citat:
Hmm, 250 lbs/in = 44 N/mm ger ca 40 N/mm på hjulen fram. Bak med S2-stavar borde vara runt 22-25 N/mm. Känns som det kommer bli väldigt understyrt.....

Tror du kommer att behöva en mkt kraftig bakre kränghämmare eller demontera den främre.


Någon som kan fortsätta utveckla det lite, hur mycket kommer min uppgradering från 24,5mm S2 stavar till de 27mm stavar motverka den uppskattade understyrningen? (28,5mm stavarna är enligt en källa 50% hårdare än orginal på 23,5mm).


Jag är blåbär i ämnet så jag tänkte försöka ge någon typ av åsikt och sedan får de som sitter på kunskapen rätta mig.

Jag får dina nuvarande 24,5mm stavar till att motsvara ca 26,1 N/mm på hjulen.
De nya stavarna på 27mm (eg. 28,5) motsvarar 38,5 N/mm på hjulen, vilket gör att förhållandet fram/bak (39,6/38,5) ser betydligt bättre ut.
Exakt hur den kommer att bete sig på bana kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har någon praktisk erfarenhet. Det är nu som någon med mer kunskap och erfarenhet ska ta över...
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
det tackar vi för!

Jag är ju ännu mer blåbär så din kommentar är klart värd mycket!

Hur räknar man ut N/mm på fjädrar/torsionnsstavar?
säkert bara o söka efter det då frågan varit uppe förr kanske?

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Nu blir det lite trådkapning Broberg, hoppas du ursäktar, men spinner iaf vidare på det du redan tagit upp:

Intressant detta med torsionstavar bak vs fjäderkonstanter fram, jag har ju 700lb/in fjädrar fram (dvs "ganska" hårt) och 28mm 911 Turbo torsionsstavar bak. Det låter ju inte riktigt rätt i mina öron det jag har om du ska ha 27-28 mm bak för att matcha dina "mjuka" framfjädrar så borde ju jag ha ännu grövre torsionsstav bak? Vad motsvarar 700lb/in resp 28mm 911 Turbo stavar i N/mm?

Kanske ska tilläggas att jag har ingen kränghämmar bak och standard kränghämmare på 23 mm fram.

Låter detta vettigt i någons öron? Goran körde ju rätt bra med bilen förra säsongen vad jag förstått, så helt dumt är det förståss inte... eller?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Ingen fara!

Blev också lite nyfiken på hur allt går ihop i o m din uppsättning..

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag höll på att bli gråhårig, ev skallig pga att jag slet mitt hår, när jag skulle försöka reda ut hur en 9x4 reletivt sett ska vara fjädrad för god balans. Dom flesta kända räserpreppade 9x4 har "ungefär" samma frekvens fram och bak. Ett undantag är Peter Utzons bil som är hårdare fram än bak och därför borde dra åt det understyrda hållet, nu verkar ju varken Peter eller hans bil bry som om det utan det ekipaget har ju inte sällan mest bråttom av alla.

Det som sen stör mig extra mycket är att min egen bil oxo är ett undantag, fast åt andra hållet!! Den är alltså mjukare fram än bak..... trots det upplever jag den som mkt välbalanserad och rätt lättkörd.

Helt klart finns det ju en massa andra saker som påverkar, justerbara dämpare (har inte jag), kränghämmare (jag har justerbara), rent av kränghämmarlöst eller dropstops (Peter U), etc. I höstas rotade vi en hel del i detta utan att ivf jag begrep om vi kom fram till ngn hållbar slutsats. Hittar inte tråden just nu men återkommer om det. Edit: Hittad: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14405

Torsionsstavens styvhet kan man räkna ut, det man behöver är längden på den, diametern (tjockare blir styvare - stor inverkan, upphöjt till 4) och en materialkonstant (emodulen för stål). Utöver det behöver man veta hävarmenslängden som är avståndet mellan centrum av staven och centrum av hjulet. Om man vet att en viss stav har en viss hjulkonstant så kan man lätt räkna ut hjulkonstanten för alla andra stavdiametrar.

Exemepel enligt Andreas ovan : 24,5mm stavar till att motsvara ca 26,1 N/mm på hjulet
Patand undrar om 28 mm:

28/24,5 = 1,143

26,1 N/mm * 1,143^4 = 44,5 N/mm

Så Patrik har alltså ca 45 N/mm bak om allt är rätt räknat. Fram är det 700 pund per tumme vilket ger ca 122 N/mm och på hjulet ca 117 N/mm (0,95 i utväxling). Låter väldans understyrt i mina öron. Men sen är det där med krängare och sånt. Om det verkligen är himla understyrt så går det ju hyggligt enkelt och billigt att få mjukare fjädrar på plats fram. Vill bara poängtera att det finns goda chanser att jag räknar fel i detta exemplet och dessutom god chans att jag har principiellt fel.

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Så Patrik har alltså ca 45 N/mm bak om allt är rätt räknat. Fram är det 700 pund per tumme vilket ger ca 122 N/mm och på hjulet ca 117 N/mm (0,95 i utväxling). Låter väldans understyrt i mina öron. Men sen är det där med krängare och sånt. Om det verkligen är himla understyrt så går det ju hyggligt enkelt och billigt att få mjukare fjädrar på plats fram. Vill bara poängtera att det finns goda chanser att jag räknar fel i detta exemplet och dessutom god chans att jag har principiellt fel.


Bra inlägg Pär (som vanligt)! Nu fattar jag liiiite mer (inbillar jag mig iaf... )

Summa sumarum riktigt knepigt detta... men det måste det ju vara annars skulle ju alla ha lika snabba bilar och det vore ju inget kul...

Angående 911 Turbons torsionsstavar som jag har monterad så vet jag att den som monterade dessa fick lov att korta tornen på "svärdet" för att det skulle passa. Kan det ha påverkat utväxklingen för att räkna ut fjäderkonstanten på hjulen? Lite osäker på vad tornen är...

För att få reda på hur min bil uppför sig så lär jag nog helt enkelt få vänta tills man kan komma ut på bana eller om Goran läser detta och har lust att beskriva hur han upplevde bilen, vilket ju iof inte behöver vara samma upplevelse som jag kommer uppfatta, då det säkert också kan skilja en del på hur olika förare uppfattar olika bilar pga lite olika körstil. Bilen min har ju ställbara dämpare bak och ingen krängare kanske det är något som uppväger de stenhårda framfjädrarna.

Spännande att det verkar finnas så många lösningar på samma problem...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Pierre Broberg skrev:
det tackar vi för!

Jag är ju ännu mer blåbär så din kommentar är klart värd mycket!

Hur räknar man ut N/mm på fjädrar/torsionnsstavar?
säkert bara o söka efter det då frågan varit uppe förr kanske?


Lb/In konverteras till N/mm genom att multiplicera med 0,175.
För att sedan få fram hårdheten på hjulet så multipliceras fjäderkonstanten med utväxlingen, 0,9 (gäller framaxel), som jag inte har koll på hur den mäts. Jag har därför tagit siffran från tråden som Pär länkar till en bit upp.
Stämmer ovanstående resonemang så ska det alltså bli:

250*0,175*0,9 = 39,375 N/mm


Torsionsstavarnas översättning till hårdhet på hjulet fuskade jag mig till genom att titta på den här mycket användbara sidan:
http://www.tech-session.com/kb/index.php?page=index_v2&id=22&c=4
(Det finns för övrigt fler användbara artiklar där!)

27mm solid bar ---> 220 Lb/In ---> 38,5 N/mm


Jag är dålig på att förklara men jag hoppas ändå att detta i alla fall gav någonting.

EDIT: Ändrade min uträkning av utväxlingen eftersom jag insåg att jag var ute och cyklade (samt stavat illa).
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Hej

Längden på staven betyder också en del. Då Patrik har 911 turbons stavar som är kortare än 944ans stavar är dessa således hårdare än motsvarande tjocklek på 944'an.
Enligt ett beräningsprogram i Excel som jag fått av Utzon tror jag, ska mina, förlåt Patriks stavar motsvara 377lb/in. Sen ligger fjädern ca 60% ut på axeln vilket ger ca 628 lb/in(377/0.6) vid hjulet, dvs ganska nära 700 lb.
Vill du komma närmare så finns det alltid 650 lb/in fjädrar med.

Jag upplevde bilen som väldigt välbalanserad och oerhört snäll med R-däck. Man blir förvarnad i god tid om vad som ska ske.

Du har fått mail Patrik.

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Liten uppdatering angående fjäderkonstanterna på min bil.

Fick som sagt mail från Goran (förra ägaren) att 911ans torsionstavar är kortare och därmed blir det lite andra värden:

Diameter N/mm lb/in omräknat med avseende på 0.6
24 35 200 332,9781704
25 42 240 399,5738044
26 49 280 466,1694385
27 57 325 542,2787346
28 66 377 627,9016927
29 76 434 723,0383128
30 87 497 827,6885949
31 99 565 941,8525391
32 113 645 1075,043807

Jag har 28mm stavar = 627,9 lb/in och då rimmar det ju ganska bra med de fjädrar som sitter fram på min bil.

Ser fram emot att känna på bilen på bana!

EDIT: Skit vad dålig tabellen blev... men är någon mer intresserad så finns ett excelark att skicka via mail.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Uppdaterar lite :


Nu har jag ju skaffat ett stort fint garage så nu saknas mest bara tid för att få iordning på allt

Fick tid nu i helgen och då bestämde jag mig för att montera av fjäderbena och plocka isär dem, vilket tog längre tid än väntat .. ja.. det får man ju ta som nybörjare kanske

Det "roliga" i det hela är det att hälften av all olja som skulle varit i dämparen låg i botten av fjäderbenet .. Inte lustigt att dämparna var slut


Se så fint den står upp-pallad på ett par gråa pallbockar, men.. upptäckte ganska snabbt att golvet i garaget lutar :/ .. det diffade ca 6-8 mm neråt vänstra hörnet i garaget, störande!


Liten jämförelse mellan bromsarna, inte så värst stor skillnad i storlek, men oj så mycket vackrare brembo-oken är jämfört med orginal-oken och antagligen biter de ifrån lite bättre


Lite jobbigt att komma åt ordentligt här nere pga att bromsoken var i vägen.

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Uppdatering igen


Nu är även broms-ok, skivor och länkarmar bortmonterade, desvärre lyckades jag ju ta sönder änden på hastighetsmätarvajern, så det blir att beställa hem en ny sådan


Så tills jag får hem lite mer bussningar och vajern så ska jag göra rent, slipa och måla länkarmar och fjäderben med tillhörande överdel! Samt åka och diskutera lite färg på fälg med min lokala lackerare!



gonatt

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Verkar som det händer lite i garaget nu! Ska bli kul att följa framfarten!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Nu har jag äntligen fått tid över, så nu har jag målat länkarmar och fjäderben, har dock kvar att måla toppen som ser lite skabbig ut, men ska köpa blanksvart till det .. Och sen köra autosol på den lilla "koppen".

Inte för man lär se fjäderben o länkarmar så ofta men.. de blev en hel del mycket snyggare med lite ny färg på "benen" höhö (bara jag kvar då? )

Så ska se om jag inte kan plocka ihop fjäderben och bromsar nu i helgen! Får se om jag hinner innan semestern (som börjar nästa vecka, wohooo!!).

Ha de!


_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Hej!

oj! Så stiligt det blev!! thumbs up Vad använde du för färg? Du har ju uppenbart sprayat, vilket blir klart bäst, men har du extra slitstark färg eller kör du med vanlig billack? Vill liksom också ha finish på de mest onödiga ställen...

Jag målade länkarmarna med Hammarlack (Sidenmatt, svart). Blev väl ok, men finishen kommer inte i närheten av den på dina fjäderben!

M.v.h. Ulf

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Ulf Lögdberg skrev:
Hej!

oj! Så stiligt det blev!! thumbs up Vad använde du för färg? Du har ju uppenbart sprayat, vilket blir klart bäst, men har du extra slitstark färg eller kör du med vanlig billack? Vill liksom också ha finish på de mest onödiga ställen...

Jag målade länkarmarna med Hammarlack (Sidenmatt, svart). Blev väl ok, men finishen kommer inte i närheten av den på dina fjäderben!

M.v.h. Ulf


På fjäderbenen som du ser ovan körde jag enbart med ngn färg som heter "Hagmans rally mattsvart" eller liknande, finns på mekonomen för en ganska öerkomlig slant.. det lär nog inte hålla några längre tider.. men då jag bara rengjorde och våtslipade så finns ju större delen av orginal färglagret kvar.
Men hammarlack låter som ett bättre alternativ egentligen på länkarmarna, det håller nog bäst!

Men du ska se de delar jag sprayade med en lite kraftigare blanksvart rost-stoppare.. Blev klart mer nöjd med dem! Så du får komma förbi garaget i Åtvid den 16/7 o glo o glane lite

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hann inte plocka ihop grejorna innan semestern. som vanligt :/

iaf.. har pulat lite nu när jag kommit hem, det blev lite av detta :

polerade fjäderbens-toppen lite smått.


Nedre fjäderben med dämparna monterade, notera att jag putsat lite på "locket" som håller fast dämparna


Målade länkarmar med nya fina röda bussningar, se riktigt sexigt ut


Toppen av fjäderbenet, målat blanksvart och polerat, ser fiint ut! (Här Ulf ser du, blänker fint )



Ska låna "klorna" av VW verkstan här i byn igen så jag kan skruva ihop fjäderbenen helt med fjädrar o allt och sen montera de nya bromsoken!

Gör jag nog på torsdag då jag är ledig
Uppdatering komer då!

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Pierre Broberg skrev:


Toppen av fjäderbenet, målat blanksvart och polerat, ser fiint ut! (Här Ulf ser du, blänker fint )




Ja, nedrans! Nu får man ju prestationsångest... Ser ju otroligt bra ut thumbs up! Min bil rullade ur garaget i tisdags (Yes!) och den känns som en folkracebil just nu så jag har en bit kvar till din puts men man blir ju inspirerad! Ska väl försöka orka pilla in några rader och bilder i min tråd osså.

Ang. Hammarlack så blev det inte någon snygg finish av den så det var därför jag funderar på vad man ska ha istället.

M.v.h. Uffe

P.s. (med risk att det blir lite chat-varning) Vad händer i garaget just den 16:e?
D.s.

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Fyller i lite uppdatering (så det inte blir chat-varning ), dock utan bilder.


Nu har fälgarna kommit tillbaka från lack o däcken är monterade, vackert blåa fälgar
Fjäderben ihopskruvade, nya bromskivor med de nya stora fina röda bembo oken är monterade, bilen står nu på all fyra igen

men det ändras snart, för jag ska bara vända på bilen i garaget och riva ner bakvagnen!


Bilder och lite bättre info kommer senare ikväll!



Ulf : Ang. den 16 så har jag en liten "garage" träff för 944 folket mitt i sommaren eftersom jag inte får ut min pärla i vettigt skick i vettig tid. Inget speciellt, bara träffas, käka lite glass o snacka lite skit! Har du inget bättre för dig kan ju du o magnus släpa er ner till lilla åtvid o snacka lite 9*4 med mig o några till (ps. alla andra 9*4/968 ägare här är också välkommna så klart!)

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Nuså! nu är framvagnen ihop monterad!

Med nya fina bromsok, skivor, bussningar, nymålade länkaramar och fjäderben.
härligt.. Nu ska jag ge mig på bakvagnen!




Tycker ni om nya färgen på fälgarna?


_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82
1 besök senaste veckan (5512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande