Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Toe mätar grunka
<<   1, 2, 3, 4
25231 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



oj, jag skrev nog gul/svart, när jag menade grås/svar med gult i etiketten. Nåväl så här ser den ut.



och här ser man linjen/laserplanet



alla varianter av laserlinjeritare/vattenpass går säkert bra att använda bara strålen/linjen har vettig kvalitet så den är lätt att mäta på samt korrekt.

När det gäller camber så är noggranheten inte lika viktig som när man mäter toe. Detta är bra eftersom linjeritarna har högre nogranhet längs med strålarna. För att få ytterliggare mer nogrant kan man placera lasermojten i höjd med hjulcentrum.

På en 17" fälg motsvarar 1mm ca 0,13 grader.

Även om det är viktigt att justera in så bilens längsgående axel är paralell med laserplanen ger 1mm feljustering på hjulbasen (ca 2,5m) bara 0,2mm mätfel på hjulen.

Rakt golv är en förutsättning och lecablocksmetoden har den andra fördelen att det är nästan omöjligt att göra en bra inställning om man måste lyfta upp bilen på domkrafter mellan varje testjustering, sedan måste man kalibrera om laserplanen och prova igen, gång efter gång (vi ses i oktober...)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41534

Forumägare
Forumägare

porschedriver skrev:
På en 17" fälg motsvarar 1mm ca 0,13 grader.

Har någon redan gjort en lathundstabell med lite olika vinklar o fälgstorlekar? Annars känner jag att Excel ropar på mig....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
porschedriver skrev:
På en 17" fälg motsvarar 1mm ca 0,13 grader.

Har någon redan gjort en lathundstabell med lite olika vinklar o fälgstorlekar? Annars känner jag att Excel ropar på mig....


Ja, Excel stod till tjänst....

Vill du ha filen för uppläggning här ngnstans?

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Med så små vinklar det handlar om (<10 grader), så är förhållandet mm på fälgkant och vinkel i stort sett linjärt. Faktiskt är avvikelserna mindre än mätfelet med de metoder som diskuterats.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217




Centrering av bilen för att få en referens att börja mäta från. En laser framför och en bakom bilen som pekar rakt mot varandra. Det kan vara svårt att hitta en riktig mitt då alla karosser inte är så raka....


Laserplan vid sidan. Hitre referenspunkt syns på strecket på silvertejpbiten.
Bortre referenspunkt består av ett likadant streck på silvertejp.
ovanpå strecket står en 10mm hylsnyckelhylsa. Detta gör att man lätt kan rikta in lasern då reflexen syns när man är precis rakt.


Bortre referenspunkt. Det vita papperet är för att lättare kunna grovrikta.

Det viktiga är att referenspunkternas inbördes avstånd framför och bakom bilen har samma innbördes avstånd, samt att bilen är centrerad mellan laserplanen (detta kan man kontrollmäta mot t.ex. hjulnavccentrum (förutsätter rätt camber)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Fina förklarande bilder thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Det blir lättare att mäta och bättre resultat om lasermojten placeras på samma höjd som hjulcentrum och inte på golvet som vi gjorde här. (Man använder då samma stråle för att mäta toe på fälgens framsida och baksida), detta elinimerar mätfel p.g.a. ej vertikalt laserplan eller att strålarna ser olika ut p.g.a. defekter i optiken.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Provade Krilles lasermojtar i helgen, och det funkar ju kalasbra! (efter lite förklaringar, jag är ju både trög och skeptisk ).
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Sänkt pris denna vecka på Laser Liner hos Cheapy: http://www.cheapy.se/Cheapy/d701.nsf/pages/tilbud_side2?openDocument

129:- (spara 40:-, enligt annons)

Jag svänger dit direkt efter jobbet

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Sparade trådar/FAQ
Toe mätar grunka
<<   1, 2, 3, 4
25231 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande