Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW b3 alpina?
1302 besök totalt
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003

Trådstartare
bmw b3 alpina?

Hej jag undrar hur en b3 alpina klarar sig på bana? hur mycket effekt ha de? är de något uppgraderade i väghållningen,bromsar?

verkar ju annars vara fina bilar som kanske kan funka både till jobbet och lite bus på banan eller?

Mvh Tobbe

Lund
Här sen Dec 2002

Den klarar sig nog inte dåligt hur som helst men...

det finns B3or på både e30, e36 å e46 karosserna, de är nog ganska olika allihop?

e30n är nog något framtung men går nog fint ändå, grymt häftiga bilar, förstör den inte bara!

e36 går nog också fint men ska du ha ett banvapen, köp en m3, billigare och snabbare "out of the box"

e46 har jag inte så bra koll på

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Re: bmw b3 alpina?

1225 Eriksson skrev:
Hej jag undrar hur en b3 alpina klarar sig på bana? hur mycket effekt ha de? är de något uppgraderade i väghållningen,bromsar?

verkar ju annars vara fina bilar som kanske kan funka både till jobbet och lite bus på banan eller?

Mvh Tobbe

B3 har funnits länge , och finns i olika spec , men Alpina har aldrig skämtbort sig på bana

Min favvobil provade jag i Sundvall , en B3 3,2 5 dörrars modell den har 265 hk

http://www.m5board.com/photopost/showgallery.php?cat=505&password= . . . .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Jag kör gladeligen min B3 3.0 (250 hk, 320 nm) både på bana och till vardags.

Vet inte hur det är med de senare (E46) men E36 delar bromsar med 325/328 vilket gör att de kanske behöver ses över lite. Jag har kört med orginal skivor/ok tillsammans med bättre belägg. Med gatdäck har det iaf funkat bra.

Chassi är Alpinas eget (dyrt!) bestående av dämpare från Bilstein (efter Alpinas spec.) och fjädrar från Eibach. Mer inriktat på komfort än race/banåka. Där passar dock allt som är avsett för 325/328 så det finns en hel del att välja på till vettiga priser. Och det är ju ingenting som inte går att återställa i ett senare skede.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Pontus Fyhr skrev:
e30n är nog något framtung men går nog fint ändå, grymt häftiga bilar, förstör den inte bara!

Den enda B3 som tillverkats på E30-karossen hade 2.7-liters motorn som jag tror är en strokad M20. Så den är nog inte mer framtung än en 325i.
Du tänker nog på B6 3.5.

Här sen Apr 2003

Trådstartare
hej jag har sett 3,3:or från typ 00-01 det är väl främst dem jag tänker på...

de verkar ju inte vara så oerhört dyra heller ju? eller??

tack för alla svar...

Mvh tobbe

stockholm
Här sen Maj 2004

Jag köpte min 1991 vill jag minnas. Ja B6 3.5 var nog lite tung fram. På den tiden var Alpina mer fort rakt fram än banorienterad. Har väl inte ändrats så mycket tills idag

Nog blev den lite lätt i bak vid full broms efter Swedenkrytz och andra snabba partier
Lastvagnsreaktionerna gjorde sig ständingt påminda vid hård körning. Att man fadade bromsarna rakt i botten ett flertal gånger runt ringen blev man liksom van vid(körde gatdäck).

Nog var det med avund man såg hur Sport Evon hadde så mycket mer grepp genom böjarna på den tiden.
När jag tänker på det kan jag fortfarande inte förstå hur jag kunde välja Alpinan över Sport Evon . Båda två stod hos Stefan friberg BMW handlare då på Folkungagatan söder. Ungefär samma prislapp på de båda.
Det var de få hk mer samt vridet som avgjorde till Alpinans fördel. Nåja jag måste säga att jag verkligen älskade Alpinan, vart man än körde väckte den beundran. Bara temp mätarna till bakaxel . Getrak lådan med 1an neråt Stolarna mm thumbs up ....Ursäkta att jag blev alldeles nostalgisk , men det var min första bil men vilken bil, saknar dig faktiskt.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Alpina är väl inte så mycket mer banorienterade idag än när Göte köpte sin B6 1991. Det är liksom lite mer komfort än racing i deras bilar. Jag är ganska övertygad om att det finns en tyst överenskommelse mellan BMW och Alpina, där BMW står för det sportiga och rejsiga med M-bilarna, och Alpina för det mer komfortabla höghastighetskryssandet på autobahn.

Men om man är beredd att modifiera lite så kan nog alpinorna vara ganska vettiga alternativ. De är inte sjukt dyra i inköp och är baserade på vanliga BMW-modeller, vilket gör att slitdelar är ganska billigt.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Dauner skrev:

Jag är ganska övertygad om att det finns en tyst överenskommelse mellan BMW och Alpina, där BMW står för det sportiga och rejsiga med M-bilarna, och Alpina för det mer komfortabla höghastighetskryssandet på autobahn.

Är det en tyst överenskommelse, trodde att det var en uttalad strategi?
Många av de nuvarande modellerna verkar vara amerikaanpassade (=automatlåda) prestandabilar.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Kristian Larsson skrev:
Är det en tyst överenskommelse, trodde att det var en uttalad strategi?
Många av de nuvarande modellerna verkar vara amerikaanpassade (=automatlåda) prestandabilar.

Möjligt att överenskommelsen kanske inte är så tyst. Men Alpina är å andra sidan fortfarande helt privatägt, även om sammarbetet blivit större de senaste åren.

De flesta modeller från Alpina går att få som manuell eller automat. Anledningen till att det finns så många automatväxlade alpinor på marknaden är jag ganska övertygad om beror just på att BMW inte erbjudit något annat än manuell låda till M-bilarna tidigare. Samma sak med touring-modellerna.

Amerikaanpassade vet jag inte jag vill hålla med om. En Alpina är precis som en individual-bil från BMW. Du kan få den exakt som du vill. Så det ligger helt och hållet på köparen hur bilen utrustas. Dessutom så tror jag att Alpina fortfarande inte får säljas i USA.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Grabbar: Håll i er, för nu åker vi.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Dauner skrev:
Grabbar: Håll i er, för nu åker vi.

Finns det ingen bild på när den blir ifrånkörd av en galen förare i en 320d?
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Finns det säkert. Men det vill vi ju inte se.

Finns det någon bild när den galna föraren av 320 dieseln vinkar förbi Alpinan?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Dauner skrev:
johann skrev:

Finns det någon bild när den galna föraren av 320 dieseln vinkar förbi Alpinan?

Möjligen i fablernas värld.
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW b3 alpina?
1302 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande