Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
KTHR2 - årets första svenska Formula Studentbil
<<   1, 2
8279 besök totalt
Johan_Eriksson
Köping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Vad tänker ni då köra på för däck? Förstår om ni vill hålla det hemligt för andra eventuella team så du behöver inte skriva det här, men tänk på vad domarna sa om däcken vi använde förra året. Mitt tips just nu är att sätta minst en man på att dammsuga hela däcksvärlden efter ett bra däck ni kan köra på. Hela resultatet i England hänger faktiskt på det. Är övertygad om att ni kan vinna om ni hittar rätt däck. Och kom ihåg att det är bråttom, tänk på leveranstider o s v. Det är också viktigt att ni kör en del tester med de däck ni ska använda vid tävlingen. Kanske finns någon här på forumet som kan tipsa om ett supermjukt slicks i 13 tum. Om jag minns rätt ska det vara 6 tum fram och 7 bak. Rätta mig om jag har fel.

Henningo, det optimala skulle vara att använda olika däck för sprint, skidpad, acc och endurance. För det finns väl ingen begränsning på det i reglerna? Som jag ser det är det rent ut sagt dumt att inte göra det. Samma däck kan naturligtvis användas för sprint, acc och skidpad.

MVH

_________________
Johan Eriksson

Kör: Volvo S60
Räknar på: Ford Fiesta ST JTCC
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Får man ha vilka däck som helst som uppfyller måtten?
T.ex. regummerade däck som har slitbanor i samma gummi som de mjukaste karting-däcken?
om det nu går att få sådana tillverkade för en vettig peng.

I USA har de nån sorts skidpad-liknande tävlingar som går ut på att köra så snabbt som möjligt runt en cirkel med en viss radie. De kanske använder mjuka däck? Men kanske inte i de dimensionerna.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Ang. däck så är det som Johan skriver, tillåtet att byta däck till alla olika moment. Det skulle innebära att man skulle kunna köra med ett sjukt mjukt däck som håller 2 varv på sprinten och sen är slut. Egentligen bara ekonomin som begränsar.

Vi har tittat lite grann på det här med regummering, inte helt dumt. Svårt dock att få tag på någon som gör det.

Nu ligger det dessutom en film på hemsidan www.kthracing.se från shakedownen som kördes i helgen.

_________________
Henning Olsson
Citera
Odieee
Jönköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 22



Har ni kvar samma justeringsmöjligheter som förra året?
Vi han ju aldrig utvärdera något schysst åka-rakt-fram-setup.
Skulle vilja se vad som händer om man plockar bort allt vad hjulvinklar heter fram, höjer den max fram, ställer stötdämparna på max i bounce fram. Bak så borde det väl bli nåt i stil med max anti-squat, hyfsat mjuka stötdämpare och kanske lite positiv camber för att kompensera för att bilen sätter sig. Sen får man väl labba lite med lufttrycket oxå. Kanske når man första fyran då...

_________________
Adam Theander
Bygger: MINI 1000 -72
Kör: Ford Fikus -99
Vill ha: MB 300 SL -59
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



odieee skrev:
Har ni kvar samma justeringsmöjligheter som förra året?
Vi han ju aldrig utvärdera något schysst åka-rakt-fram-setup.
Skulle vilja se vad som händer om man plockar bort allt vad hjulvinklar heter fram, höjer den max fram, ställer stötdämparna på max i bounce fram. Bak så borde det väl bli nåt i stil med max anti-squat, hyfsat mjuka stötdämpare och kanske lite positiv camber för att kompensera för att bilen sätter sig. Sen får man väl labba lite med lufttrycket oxå. Kanske når man första fyran då...


Mula in en solid stång istället för fjädringen bak o kör med väldigt lågt däckstryck på bakdäcken. /Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
larsmark
Luleå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 8



Ni har byggt en väldigt fin bil, hoppas det går minst lika bra som förra året, det är ni värda Ser även att ni lyckats lätta bilen sedan förra året, bra jobbat.

Jag har också byggt en bil, världens mest avancerade Formula SAE bil. Bilen har 10-tums hjul och har en torrvikt på 189 kg. Monocoquen väger 11 kg och vi kör en Yamaha R6 turbokonverterad 03:as som vi just nu tar ur 92 bhp. Då laddar vi endast 0.6 bar men vi räknar med upp mot 110 bhp när vi laddar mer

Elektroniken på bilen är mer avancerad än någonsin.

Modifierad motorkontroller
Semi-aktiv dämpning med fuzzy-logic
Elektronisk växling och koppling
CAN (Control Area Network)
IPAQ och andra indikatorer i ratten
2-vägs telemetri
IMU (Inertial Measurement Unit)
Dataloggning
GPS (Global Positioning System)
Videolänk i realtid
Ljudlänk
Elektronisk styrning av laddtryck
Elektronisk temperaturreglering med PI-regulator av fläkt och vattenpump
Presentation av realtidsdata i LabView. LabView körs även i ratten.
Launch control (sköter även kopplingen)
Anti-spin

Jag hoppas vi ses i designfinalen i år, vore ju skoj om ni lyckas ta er dit också












http://www.formulasae.ltu.se

_________________
Mikael Larsmark
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



larsmark skrev:
Ni har byggt en väldigt fin bil, hoppas det går minst lika bra som förra året, det är ni värda Ser även att ni lyckats lätta bilen sedan förra året, bra jobbat.

Jag har också byggt en bil, världens mest avancerade Formula SAE bil. Bilen har 10-tums hjul och har en torrvikt på 189 kg. Monocoquen väger 11 kg och vi kör en Yamaha R6 turbokonverterad 03:as som vi just nu tar ur 92 bhp. Då laddar vi endast 0.6 bar men vi räknar med upp mot 110 bhp när vi laddar mer

Elektroniken på bilen är mer avancerad än någonsin.

Modifierad motorkontroller
Semi-aktiv dämpning med fuzzy-logic
Elektronisk växling och koppling
CAN (Control Area Network)
IPAQ och andra indikatorer i ratten
2-vägs telemetri
IMU (Inertial Measurement Unit)
Dataloggning
GPS (Global Positioning System)
Videolänk i realtid
Ljudlänk
Elektronisk styrning av laddtryck
Elektronisk temperaturreglering med PI-regulator av fläkt och vattenpump
Presentation av realtidsdata i LabView. LabView körs även i ratten.
Launch control (sköter även kopplingen)
Anti-spin

Jag hoppas vi ses i designfinalen i år, vore ju skoj om ni lyckas ta er dit också

http://www.formulasae.ltu.se

Den semiaktiva fuzzy logic fjädringen låter spännande. Lertade på eran sida men hittade ingen info. Vart kan jag läsa mera om den?

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
larsmark
Luleå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 8



Det finns ton av information om Fuzzy-logic på nätet. Jag har själv inte skrivit systemet utan det har en indisk kille gjort. Enligt honom om man ska ha hjälp med implementationen så är en bok av Michael Negnivetsky att föredra som heter Artificial Intelligence. Annars kan du söka på google eller dylikt så hittar du mängder om just Fuzzy-logic control.

_________________
Mikael Larsmark
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



larsmark skrev:
Det finns ton av information om Fuzzy-logic på nätet. Jag har själv inte skrivit systemet utan det har en indisk kille gjort. Enligt honom om man ska ha hjälp med implementationen så är en bok av Michael Negnivetsky att föredra som heter Artificial Intelligence. Annars kan du söka på google eller dylikt så hittar du mängder om just Fuzzy-logic control.

Den luddiga logiken kan jag greppa någorlunda. Jag undrar mest vilka parametrar i fjädringen den hanterar?

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
larsmark
Luleå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 8



Bo Danerius skrev:
Den luddiga logiken kan jag greppa någorlunda. Jag undrar mest vilka parametrar i fjädringen den hanterar?

/Bo

Vi har dämpare från LORD som kallas Magneto-Rheological dampers. Det man gör är att man kör in en ström genom dämparen som gör att ett magnetfält skapas i dämparen som ändrar karakteristiken hos vätskan och gör den trögare.

_________________
Mikael Larsmark
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



larsmark skrev:
Bo Danerius skrev:
Den luddiga logiken kan jag greppa någorlunda. Jag undrar mest vilka parametrar i fjädringen den hanterar?

/Bo

Vi har dämpare från LORD som kallas Magneto-Rheological dampers. Det man gör är att man kör in en ström genom dämparen som gör att ett magnetfält skapas i dämparen som ändrar karakteristiken hos vätskan och gör den trögare.


Coolt. Visste inte att de fanns såna dämpare över disk. Såg en demo på magnetisk vätska o tappade verkligen hakan. Det är den lilla dämparen från Lord ni använder? Hur ser prisbilden ut på såna? /Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Vilken röd bil ni har. Våran är blå

Snart är det dags att åka till England

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



VAR och NÄR i England ska ni köra? Jag kommer befinna mig på de brittiska öarna mellan 7/7-21/7, kanske kan jag komma förbi och heja.

_________________
Mattias Meldert
Citera
larsmark
Luleå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 8



meldert skrev:
VAR och NÄR i England ska ni köra? Jag kommer befinna mig på de brittiska öarna mellan 7/7-21/7, kanske kan jag komma förbi och heja.

7-10 juli på Bruntingthorpe Proving Grounds nära Leicester...

http://www.formulastudent.com och http://www.bruntingthorpe.com/

_________________
Mikael Larsmark
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Gratulerar till 3:e platsen!!!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Vet inte vad jag ska säga. Behöver nog några dagar på mig att smälta allt.

Den enorma spänningen och nervositeten inför varje tävlingsmoment och glädjen efter kommer man att längta tillbaka till.
Alla i teamet har lagt ner ett enormt jobb och det känns som att vi har fått lön för alla långa kvällar och nätter vi har byggt bilen på.
Vi hade testat bilen en hel del men var ändå inte säkra på att den var konkuranskraftig jämfört med de andra teamen. Vi visste att vi hade förbättrat våra tider på testerna men det är svårt att veta vart de andra står.
Tror att det var först när vi visste att vi hade satt en 2:a tid på Skidpad som vi kunde ana vad som var pågång.

På hemvägen tog vi en liten avstickare och besökte Red Bull Racings F1:stall. Det var också helt underbart. Otroligt kul att stå att kolla på bilarna som kördes på Silverstone dagen innan vi var där. Dessutom blev jag positivt överraskad av att vi fick titta runt i hela fabriken. Dessutom hade de en massa delar som man fick känna på och studera närmare. Tyvärr missade vi David Coultard med någon minut då vi var inne i fabriken.
Tog även ut våran bil och startade den utanför fabriken och tog några bilder.

Bilder och video kommer upp på hemsidan inom kort.

Här är våra resultat

Static events
Cost 21:a plats 72 poäng
Presentation 24:e plats 55.65 poäng
Design 29:e plats 80 poäng

Dynamic events
Acceleration delad 6:e plats 55.69 poäng
Skidpad 2:a plats 46.05 poäng
Sprint 5:e plats 125.3 poäng
Endurance och bränsleekonomi 3:e plats 331.6 poäng

Vilket blir totalt 776.3 poäng vilket räckte till en tredjeplats slagna av våra finska vänner ifrån Helsingfors med 6.5 poäng och av Toronto som var överlägsna på 884 poäng.

Det var sjukt jämt i toppen. Endast 20 poäng skilde mellan 2:a och 7:e plats.
3:a av 57 team och en förbättring av förra årets grymma fjärdeplats, endast slagna av 2 team som hade kört en liknande tävling i USA ett par månader tidigare är vi grymt nöjda med.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Kul och grattis! thumbs up
Vad tusan, att det går lite halvknackigt i bling-bling-klasserna kan man leva med, det är ju prestandan som gäller.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3947



Bara att gratulera till mycket fina prestationer i de dynamiska momenten! Bilen såg ut att gå mycket bra!

Själva hade vi ju "lite" strul med det här med stress och tidspress, men det är en annan histora. Kanske läge för en gemensam eftersnackstråd?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Fixade en eftersnackstråd som man kan fortsätta diskussionen i.
Lite tråkigt att ha det separerat då det var tre svenska team som var med i årets tävling.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142



Vilken inriktining är det man ska välja på KTH för att få pyssla med detta projekt? vilket år är det man börjar med byggandet?

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Henke YZ skrev:
Vilken inriktining är det man ska välja på KTH för att få pyssla med detta projekt? vilket år är det man börjar med byggandet?


om du går på KTH och är intreserad kan du vara med på nån del i det hela. Finns ju många olika delmoment, bygga, marknadsföra, ekonomi mm. Sen är det endel kurser som bygger/designar mer specifika delar men det har jag inte så stor koll på. Går själv farkosteknik programmet men fick aldrig arslet ur vagnen det här året men i nästa vända tror jag att jag ska försöka vara delaktig i nån liten bit.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Bilder o videos
KTHR2 - årets första svenska Formula Studentbil
<<   1, 2
8279 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande