Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda 323S -97 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (13595 totalt) |
Min lilla pärla, ingen direkt racer men fullt formidabel bruks- och busbil.
Det är en MAZDA 323S från 97 med lite av följande fakta:
Effekt: 115 hk (85kW) vid 600 rpm 160 Nm vid 4000 rpm Vikt: Tjänste 1210 kg, Total 1620 Kaross: 4-dörars sedan lackad i Midnight Blue (mörkblå metallic) Däck & fälg: 16" OZ Superturismo skodda med BFGoodrich GForce 205/45R16, vinter däck på 14" plåt skodda med Falkens Espia EP-01 185/65R14 Prestanda: 0-100 km/h 8,2 s, 0-402 m 16,08 s, slutfart 141 km/h. Uppmät med GTech. 1,44 i Superstage Inge modifikationer mer än ett öppet PiperX istället för orginla luft burk, och det mest för det goda ljudet och inte en trodde effekt ökning. Något mer vrid på mellanregistret kanske... Här följer några bilder.. Bilen har fått bekänna färg på Kinnekulle samt diverse konbanor med VäxjöSportvagnsklubb, den går och piska runt rätt hyfsat även om den vill UNDERstyra en hel del. Pigg och rolig bil för hyfsade pengar, dock är ju drömmen och ha en lite mer väghållningspreppade busbil. Får väl se vad framtiden kan ha på lut... Liter mer tekniska data http://www.mazdaklubben.com/index.cfm?section=teknik&page=modellinfo/323_sedan_1997-1998 och en bil på mig om ni skulle se mig där ute.. |
||
Nu mer uppfräschade bromsar . En av de gamla skivorna hade spruckit, de nya bromsarna består av nya Brembo skivor fram och Ferodo belägg samt ny olja i systemet. Bak är trummorna förvånansvärt fina och med bra belägg. Oken fram fick sig en genomgång, då glidkolvarna mer eller mindre satt fast..
På G är även fyra nya dämpare runt om, då en framdämpare börjar läcka lite olja.. |
||
Så var bilen begåvad med nya spindleleder fram, lite lätt glapp i dem konstaterade när sommar sulorna kom på! Dock drar bilen lite och efter felsökning så har mitt ena däck en 7mm större diameter än det ändra, mysko då det är samma mönsterdjup i dem och de har rullat bak en säsong. Då de sattes fram i år började bilen dra höger, och växlade jag höger vänster fram drog bilen vänster istället
|
||
Däck biten åtgärdad genom att däck firman gav mig två nya däck!!
Nu står pärlan dock och väntar på plåt verkstan för lagnen av skador efter inbrott. > |
||
och de har inte lyckats få ordning på plåten än.. Ska in för sitt fjärde besök v 36!
Dock har dämparna fram garagetrimmats lite i väntan på att ekonomin tilllåter nya, den ena har mått lite dåligt ett tag och nu var den i behov av service. Så ett oljebyte till 80W olja och den blev mycket fast och fin i fronten!! Tror dock att man måste ge sig på bak med, han blev lite mjuk där nu känns det som!! Under semestern har en oljetrycks och en oljetempsgivare samt mätare monterats in i bilen.platsat fint i stället för klocka i bilen. bilder kommer |
||
Första gången var det en stor mjuk bula under handtaget som var kvar efter att den varit inne första gången, när det åtgärdades efter 4 veckors väntan på tid så buktade det ut mot bakkant på dörren mot handtaget och det var inte riktigt monterat. Det stod ut tre mm i bakkant. När så handtaget blev riktigt montereta kom det fram en bula bakom handtaget samt ett veck på plåten vid bakkant på handtaget, så nu ska bilen in och få dörren ricktad igen och sen omlackad. Hade inbrottet på Valborgsmässoafton så det börjar dra ute lite på tiden. Tycker det är trist att de inte gör ett bra jobb med en gång! |
||
Jodå marcus, stämmer allt så ska jag försöka flåsa dig i nacken!! |
||
Så då har en ej välmående stötdämpare renoverats ikväll, packbox rengjord och till tightad samt återcirkulations hålen uppborrad så oljan rinner ner i dämparen istället för evakuerar ut!
|
||
Så har bakdämparna på bilen masserats lite för och matcha framdämparna, lite olje byte gör susen ibland. Lite mer maktjänning bak med så den inte har för mycket raggar stuk!!
Monterad även nya stabilisatorstag bak, trevligt att Ford Mondeo stag passar så bra då de kostar 1/3 av Mazdas!! |
||
Så har man bytt alla stötdämpare på bilen, vilken jäkla skillnad det blev. Helt gudomligt bra känns den!!
Så lite bilder och ett recept för hugade kanske.. Ingredienser: 4 nya stötdämpare från Biltema á 550:- 2 satser gummidamasker till VW-Audi á 169:- 1,5 liter motorolja 15W-40 mineral 4 M6 muttrar och bultar 4 koppar brickor 1 sprayburk röd Plastic Padding färg Process: Fyra dämpare inköpt, redo att angripas Blev kvalitetsmärke Slipat lite rent för och få en bra svets Borrade ett 6mm stort hål Pumpa ur all olja Tvättade med lite Bräkleen och sen dax för mutter att bli fastsvetsad Nysvetsat Med rätt bult och koppar bricka Ny lackat i rött och på tork Nu pumpades det in olja, tyvärr glömde jag ta bild då. Fyllde i 3 dl motorolja 15W-40 i varje dämpare. Drog dem ut och in efter 2 dl, så oljan sugs in i dämpare. Fyllde så på 1 dl till och ställde den upp och lät den sen vila ett tag. ryckte ihop den två ggr och drog upp emellan så att den oljan som var förmycket åkte ut. Sen drog jag upp den och skruva i bulten med kopparbricka!! Första dämparen monterad Bak bytte jag ut en metall hylsa mot en stor bricka då hylsan annars skulle skadat de nya damaskerna Montering på bilen Färdigt Enormt mycket tack till Åsa-Nisse Engineering för kunnande och support!! |
||
Bilen ligger som ett strykjärn på vägen, lite go-kart varning nästan!! Markant skillnat på väghållning jämfört med innan. Sen hur profesionellt detta är är ju en helt annan fråga, men resultat blir det!! Hänger jag mig med full kraft över en dämpare lyckas jag väl max komprimera bilen några/on centimeter. Marcus Svensson här på forumet har provkört. Han kanske kan yttra sig lite om den är något annorlunda än standard!! |
||
Passade du på att hitta kul fjädrar också ? Finns ju massor hos biltema. Gillar det här projektet, kör med det som finns och utan att lägga ner enorma summor, tummen up !
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Kör med orginal fjädrar kortade ett varv cirkus... |
||
Jo jag kör ju ca 150-200 mil i månaden så trevligt om det inte behövs njurbälte!!! |
||
Så har bilen fått besöka Svensk Bilprovning. Allt var bra utom att han påstod att jag itne hade någon fjädringsväg när han hängde sig på bilen, den var för hård bestämda han sig för. Man får uppenbarligen inte uppgradera väghållningen på sin bil. >
Blir mao till och skruva ner alla fjäder ben och massera dem lite med ett oljebyte!! |
||
Vänta lite med att skruva isär. Jag vet at Pär Hylander hade samma problem på besiktningen. Hans bil är ju betydligt hårdare än din. Han stod på sig ända tills dom släppte igenom honom har jag för mig. Du kan ju fråga honom annars.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
ombeskitigade idag och den gick igenom. Har inte gjort något med bilen alls!! |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda 323S -97 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (13595 totalt) |