Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83
<<   1, 2, 3, 4   >>
15623 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

hej!

Porsche 944 motor har balansaxlar som drivs av separat rem. Om remmen är borta eller balansaxlar i osynk kan det leda till vibrationer.

Linköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
beepbeep skrev:
hej!

Porsche 944 motor har balansaxlar som drivs av separat rem. Om remmen är borta eller balansaxlar i osynk kan det leda till vibrationer.

Hej!

Jo, jag lurat lite på det. Borde ju inte alls vara bra om axlarna går i otakt. Ligger på att-göra-listan att pilla loss skyddskåpan och kika om de är i osynk men jag tror nog att de vibrationer som är nu är det man får leva med om man har en gammal holk till bil och att allt alltså är rätt om än lite slitet. Har för mig att remmen iaf. satt där men kollade aldrig om allt satt rätt då jag spanade lite i vintras.

De värsta vibrationerna nu är på tomgång men det beror rätt mycket på att den ligger för lågt, ca 600 rpm . Går tomgången att justera på 944 (L-jettronic?) eller är det elektoniskt styrt? Har noll koll på sånt...

M.v.h. Ulf

Katrineholm
Här sen Jul 2003

Ulf Lögdberg skrev:
beepbeep skrev:
hej!

Hej!

Jo, jag lurat lite på det. Borde ju inte alls vara bra om axlarna går i otakt. Ligger på att-göra-listan att pilla loss skyddskåpan och kika om de är i osynk men jag tror nog att de vibrationer som är nu är det man får leva med om man har en gammal holk till bil och att allt alltså är rätt om än lite slitet. Har för mig att remmen iaf. satt där men kollade aldrig om allt satt rätt då jag spanade lite i vintras.

De värsta vibrationerna nu är på tomgång men det beror rätt mycket på att den ligger för lågt, ca 600 rpm . Går tomgången att justera på 944 (L-jettronic?) eller är det elektoniskt styrt? Har noll koll på sånt...

M.v.h. Ulf

Hmm vet inget om prosche, men jag vet att det ruggit bra handböcker ang insprutnings system, som kan ge hjälp vid felsökning såväl som tipps till förbättringar.

Dessutom tycker jag du ska kolla upp om du hittar bosch katalogen så du kan köpa sånt lite billigare än hos märkesvekstad..

Hur lever det annars på semestern?

Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
lindgren skrev:
Ulf Lögdberg skrev:
beepbeep skrev:
hej!

Hej!

M.v.h. Ulf

Hmm vet inget om prosche, men jag vet att det ruggit bra handböcker ang insprutnings system, som kan ge hjälp vid felsökning såväl som tipps till förbättringar.

Dessutom tycker jag du ska kolla upp om du hittar bosch katalogen så du kan köpa sånt lite billigare än hos märkesvekstad..

Hur lever det annars på semestern?

Jo, Bosch-handboken ska jag försöka lägga vantarna på. Verkar vara bra-å-ha...

Ang. motorvibrationerna:

Precis som Beepbeep skrev så satt balansaxlarna fel. Typ 180 grader fel... Alltså förstäkte de det de är satta för att dämpa bort. > Hur i *massa fula ord* tänker man när man ställer in axlarna så att de går i takt med varandra men inte med veven? Helt imponerande i min värd! Man har ju uppenbarligen greppat vad märkena på axlarnas drivhjul ska vara till men inte att de dessutom måste ställas i takt med veven. Man är ju iaf glad att kammen går i takt med veven...

Hursom helst. Jag "tajmade" alltihop och fick en motor som går nästan helt vibrationsfritt!!! Underbart! Bilen känns tio år yngre, minst.

Tyvärr slutade inte problemen som håller mig från förfiningar av skrällets egenskaper där. I fredags vägrade bilen starta efter en tur till Linköping. Tillbringade två dagar på en gata i centrala stan med att felsöka. Det enda jag säkert visste var att den inte fick någon gnista.

Visade sig att kabeln från tändningsläset till releläboxen, den som der konstant spänning då man vrider om nyckeln, gått av i ett kontaktstycke. Gav onekligen massa lustiga mätresultat. Lappade i hop det hjälpligt och fick igång bilen. Tyvärr bara på tre cylindrar vilket borde bero på att det redan dåliga fördelarlocket blivit ännu sämre av att jag slipat och grejat på det i hopp om att få gnista.

Nytt lock och ny rotor kommer i morgon (efter att på två olika ställen fått fel lock då jag beställt. Fel i databasen... ). Nytt plasthus till kontaktstycket mot reläboxen är beställt. Tyvärr var kabeldonen som ska klämmas på kablarna som ska in i kontaktstycket lite svårare att få tag i men Porsche center skulle gräva lite djupare och det är dessom en VW-del så det bör vara lösbart, annars får det bli att hitta ett fräscht kontaktdon med kablar på skroten att lödskarva på.

Stort tack till Ludde och Magnus som hjälpte mig i helgen när bilen tjurade!! thumbs up

F.ö. anser jag att elfel borde vara olagliga.

M.v.h. Ulf

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ulf Lögdberg skrev:

Nej, nej, nej Elfel är bra, man slipper skita ner sig, det är inte tungt, kräver inte så mycket verktyg och gör så att man får tänka lite.
Mekaniska fel är trista, det är ju så lätta att hitta. Antingen är det ett stort hål någonstans eller en stor pöl med olja under

Linköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Ulf Lögdberg skrev:

Nej, nej, nej Elfel är bra, man slipper skita ner sig, det är inte tungt, kräver inte så mycket verktyg och gör så att man får tänka lite.
Mekaniska fel är trista, det är ju så lätta att hitta. Antingen är det ett stort hål någonstans eller en stor pöl med olja under

Hmmm... Ja, OK då. De är väl egentligen ganska roliga att jobba med p.g.a. av utmaningen de innebär men eftersom jag är, om inte elektriskt analfabet, så iaf. elektriskt väldigt-dålig-på-att-stava så tar det fruktansvärd tid att hitta felen. När det dessutom innebär timmar av ligga-upp-och-ner-vid-pedalstället-eftersom-Porsche-hade-hjärnsläpp-på-tidiga-944:or-och-satte-säkringar-och-reläer-där blir det lätt lite drygt... Men, men, nu hittade vi ju felet så nu jäsingen!

/Uffe

Linköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Sådärja. Nytt fördelarlock och ny rotor fick hem bilen. Den misständer fortfarande ganska illa men går iaf oftast på alla 4 cylindrarna, speciellt på höga varv.

Har dock gjort ett fulfix på problemet med att spänningmatningen till reläerna är av precis vid kabelskon i kontakthuset som får nackhåren att resa sig på den mest luttrade hemmapulare. Ska nog inte säga hur jag gjorde men det innefattar en skruv... Det måste fixas permanent innan jag startar den igen. Eventuellt har misständningen med det att göra. Gissar att det blir vissa förluster på matningen till spolen p.g.a. usel kontakt. Måste få tag i nya kabelskor samt lista ut hur jag kan pilla ur de som är OK ur de befintliga kontakthuset och slippa klämma på nya skor på alla kablar. Ska ta någon bild och lägga upp med hopp om tips.

Någon som vet om en spole som får för klent med ström skulle kunna ge misständning på låga varv men mindre misständning på höga? Som total amatör på ämnet tänker jag att spolen borde hinna ladda ur mer på låga varv än på höga då kontakten rotor-fördelare blir mycket längre? Troligen cyklar jag nu helt men man måste ju fråga för att få veta...

Mer troligt är kanske att misständningarna nu beror på tändkablarna (som sannolikt skulle vara enklast att datera m.h.a. C14-metoden) inte presterar vad de en gång gjorde.

Vore trevligt om vi kunde komma ut på Sviestad den 11/8, jag och Porschen!

M.v.h. Uffe

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Uffe, du vet vad jag sätter mina pengar på angående misständningarna... Förresten, det har jag ju inte ens frågat men vad är skicket på tändstift och tändspolen? Spolen är väl gammal men stiften då?

Hoppas verkligen det går att få ihop EELändet tills den 11:e, vore skoj med fler trams-axlar på banan!

Mvh
Mangan, med mardrömmar om ful-fixet... Huga...

Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Uffe, du vet vad jag sätter mina pengar på angående misständningarna...

Jo, och det gör jag också men jag vill ha fel för nya tändkablar är lite dyrare än jag vill att det ska vara. Låg och funderade lite igår och kom fram till att det snarare skulle ge spolen tid att "ladda om" på lågvarv om det var så att strömförsörjningen till den var för klen. Tror jag... Kanske... :Rolleyes:

Magnus Karlsson skrev:

Förresten, det har jag ju inte ens frågat men vad är skicket på tändstift och tändspolen? Spolen är väl gammal men stiften då?

Inte katastrofalt illa iaf. Stiften ser bra ut (Men komer att bytas ändå, det är ju billiga förbrukningsvaror). Spolen vet jag inte hur jag ska kunna kolla. Mätte resistanserna i den och den ligger lite utanför spec. vilket ju borde vara skäl nog för ett byte.

Magnus Karlsson skrev:

Hoppas verkligen det går att få ihop EELändet tills den 11:e, vore skoj med fler trams-axlar på banan!

Mvh
Mangan, med mardrömmar om ful-fixet... Huga...

Japp! Hoppas, hoppas! Å andra sidan verkar det ju bli bra med SAAB:ar på banan så man kunde ju kanske ta den annars. Den är visserligen lite sur i det sällskapet men...

Asch då! Fulfixet funkade så bra så. Nu står den med batteriet borkopplat och så kommer det att förbli tills en permanent lösning är klar så du kan sova lugnt...

M.v.h. Uffe

NL
Här sen Maj 2004

Grattis till bilen!

Kul att se att det händer saker, också.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
DJ skrev:
Grattis till bilen!

Kul att se att det händer saker, också.

Vet inte om du ska gratulera eller beklaga men... Tack!

Tja, händer saker gör det måhända men man hade gärna haft ett högre tempo...

Nu har jag i alla fall fixat elfelet permanent. Det var ju avbrott på en kabel som satt i en multikontakt in till reläboxen. I samma kontakt satt en annan kabel som gått av och som någon annan ägare lagat genom att klämma fast kabeln mot hylsan med en skruv (nästan INGEN risk för kortis där inte...). Därtill var det rätt många brännskadade kablar i den härvan. Lyckades inte hitta något sätt att lossa hylsstiften kontakthuset så det blev till att ägna timmar åt att tälja sönder blocket och ta loss kabel för kabel, liggandes med huvudet mot bromspedalen. Bytte så skadade stift och kortade brända kablar. Stiften var dessutom lite luriga att få tag i men en verkstad hade en låda med lite blandade småstift långt in på lagret i och bl.a. de jag ville ha.

Återstod "bara" att återmontera 17 kablar i 22 hål utan att sätta någon fel (vilket omedelbart skulle förpassat mig till täljandet i ruta ett utan att passera Gå), fortfarande med huvudet vid bromspedalen. Kan lova att jag kollade rätt noga innan jag monterade någon kabel. Verkar iaf som att jag lyckades. Bilen hoppade glatt igång och allt elektriskt jag har kommit på att testa funkar. Misständningarna var borta, kanske tack vare nya tändstift men mer troligt för att tändspolen nu får all ström den vill ha.

Så igår kväll tog vi en liten tur, jag och bilen, på krokiga vägar. Känslan gjorde att jag snart förlät den för att den svikit mig så trots den kärlek jag givit den... Nu vill jag testa den på bana också!

M.v.h. Uffe

Jönköping
Här sen Jan 2004

Tack för ditt trevliga lilla besök i mitt garage! Verkligen trevligt att prata av sig lite 944. Hoppas jag har vägarna förbi Norrköping snart, så jag kan spana in din bil lite mer noga.
/Martin

Här sen Feb 2004

Trådstartare
Martin L skrev:
Tack för ditt trevliga lilla besök i mitt garage! Verkligen trevligt att prata av sig lite 944. Hoppas jag har vägarna förbi Norrköping snart, så jag kan spana in din bil lite mer noga.
/Martin

Tack själv! Besöket gav ny inspiration. Bilen har fått väldigt lite tid i höst men efter vår lilla garageträff kände jag att det var dags för att försöka få till lite tid till den igen iaf så idag beställde jag en packning för hela 10 spänn för att kunna riva ventilkåpan och byta lite packningar!

Det är f.ö. ett förtvivlat juste garage du har Martin! thumbs up Jösses!

Du är välkommen till underjorden i Norrköping närsomhelst! Ta med facklor så att vi hittar bilen...

M.v.h. Uffe

Linköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Hmmm... Var visst en stund sedan jag skrev något om progressen här.

Det här med att skaffa barn (f. 23/8 -06) var ju en hit, men ur bilmekarsynpunkt har det kanske inte inneburit ett direkt lyft. Tiden var knapp innan och nu är den mer knapp kanske man kan säga. Att uppdatera sin biltråd känns ännu mindre prioriterat...

Hur som helst. Jag hann med att köra bilen på bana en gång i höstas. Det var intressant, och kul, förstås! Det var ju mest ett experiment. Ville känna hur den kändes innan jag färskar upp chassiet. Följande förutsättningar gällde:

-orginal fjädrar och dämpare (förmodligen "orginal" i ordets rätta bemärkelse) .
-Alla bussningar orginal (också anno dazulmal) utom länkarmsbussningarna fram som är i uretan pch helt nya.
-orginal k-hämmare.
-Heltaskig hjulinställning
-Helt nya R-däck.

En intressant men inte helt optimal set up.

Bilen gick ju därefter. Däckan var fantastiska och resten var kass. Bilen ålade över vägen och det finns en rätt påtaglig sidorörelse i bakvagnen. Vid uppväxling i utgången av kurvor så krängde det till i sidled så mycket att jag trodde att något lossat först. Finns m.a.o. ganska mycket att förbättra och det räcker med små medel. Känns ju bra!

I övrigt är det ju en jättekul bil! En bra motor och bromsarna var det bra bett i för att vara orginal (förutom frambeläggen). Lite svampiga är de och låser upp bak ibland gör det och det senare tror jag väl inte är helt ovanligt på 944:or. Får väl se om jag gör något åt det någon gång. Än känns det inte som kritiskt, det är lätt att justera med pedalen.

Så in alles, en kul premiärtur. Tror säkert att vi kommer att trivas ihop, jag och Porscheskrället! :

Ska plita lite om vad jag "mekat" med på senare tid också men efterosm jag inte skrev om premiärturen när det skedde (i oktober) fick jag ju ta det först.

M.v.h. Uffe

Linköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Hej igen!

Så lite om vad som gjorts i vinter. Inte mycket egentligen men några småpill har det blivit iaf.

Motorn sölade ganska mycket olja och det måste ju fixas. Problemen ligger i första hand vid kamhuspackningen, packboxarna vid balansaxlarna och vis oljetrycksventilen. Under remkåpan var det så här fint (ser inte så söligt ut på bilden men det är det...):

Notera avståndet mellan det inringade löphjulet och remmen. Någon har bytt vattenpump men inte löphjulet.

Alltid lika osannolikt hjälpsamme Sandén gav en massa bra tips via telefon kring bytet av packningarna och jag köpte också en samling packningar av honom. Så nu ligger kamaxeltätningar, balanaxeltätningar, tryckventilspackning och kamhuspackningarna och väntar på att bli bytta. Måste bara fixa lite verktyg att låsa svänghjulet med för att få loss dreven där och byta bakstycket till remkåpan samt något att hålla i balansaxlarna med så ska det nog gå rätt lätt att fixa. En rejäl rengöring ska till också. Vidare byter jag förstås kamrem och balnasrem samtidigt.

Fjäderbenen fram ska byggas om till coilover. En uppsättning beggade gula Koni köptes in här på köp&sälj (tack, tack!) som en grund att börja med. Bakdämparna var till nyare 44:or enligt konis listor men jag ser inte varför de inte skulle gå på min. Passar utmärkt så vitt jag kan se. Om man jämför de nya mot de som satt på bilen kan man däremot förnimma en viss, liiiten, liten skillnad i hårdhet... Ska bli kul att se hur det blir på bilen! : Den gamla bakdämparen var närmast roligt lätt att trycka ihop och dra isär! thumbs up

Helst vill jag ha coilover även bak men det är lite utanför årets budget så jag köpte 25.5 mm-torsionsstavar (23,5 orginal). Ska var 38% hårdare tror jag. Blir ändå mjukt men det får duga. Jag får balansera det med hyggligt mjuka framfjädrar så blir det nog bra ändå. Nya bussningar bak vore ju på sin plats om jag ändå ska riva ner bakvagnen för att byta stavar men där är inget på gång ännu. Bromsarna bak ska även de få en omgång av puts och studs och nya packningar. Ö.h.t. ska allt som plockas loss snyggas upp. Jag och Magnus K har byggt en blästerbox som ska användas flitigt var det tänkt.

I övrigt har det mest varit sådan pill som man kan göra i lägenheten. Har bytt ut repigt glas på mätare mot repfritt clas ohlsson plexi (lätt och kul mek med bra valuta per satsad minut och krona thumbs up), fixat så att treans läge på fläkten fick nytt liv, leta upp felet som gjorde att trippmätaren stannat och roligast av allt, "klätt upp" instrumentpanelen i gå-bort-kostym. Den var ju som på många gamla bilar en sorglig syn. Brun, sprucken, vinyl med repor och hål etfer mobilhållare:

Lite spraylim och en del knåpande senare så såg den ut sisåhär:

Fuskflock á la carte! Jag är nöjd. Väl spenderade 100 kr för den högtalarmattan! Inte så nödvändigt kanske men det ger en rejsig atmosfär i bilen.

När jag gjort endast handskfacket så det ut så här (mattan är svart, inte grå, det är blixten som ljuger) som en jämförelse mellan äckelbrun äckelvinyl och matta:

Jaja, allt för nu. Är ju inte alls bra på att fatta mig kort.

Ha det gott!

M.v.h. Uffe

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Varför känns det som jag spenderar 10 kvällar i garaget och får mindre gjort än du gör på en kväll medans du ändå pysslar om lill-tjejen? Nåväl, jag är bara avis!

Ah, the notorious fusk-flocked instrumentbräda! thumbs up Hmm, kan man få lägga in en beställning på ett sånt jobb till en annan busbil?

Tror du gör helt rätt med dämpare/chassie! Måste ju bara räcka att börja med?

Hoppas på en garagekväll nångång!
Mangan

Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Varför känns det som jag spenderar 10 kvällar i garaget och får mindre gjort än du gör på en kväll medans du ändå pysslar om lill-tjejen? Nåväl, jag är bara avis!

Hmm... Det var ju iofs så att jag inte uppdaterat tråden på ett halvår så jag har ju haft mer än en kväll på mig. Ett bra trick är annars att ta med grejerna till lägenheten (om det är inredningsgrejer eller mindre prylar iaf) och fixa tio minuter här och 15 min. där! Då hinner man långt!

Magnus Karlsson skrev:

Ah, the notorious fusk-flocked instrumentbräda! thumbs up Hmm, kan man få lägga in en beställning på ett sånt jobb till en annan busbil?

om du tar loss den och rensar den från löst bjäfs som mätare och så så fixar jag det. På allvar alltså. Har ju två länkarmsinfästningar att gengälda (och det är dessutom rätt kul att klä paneler)!

Magnus Karlsson skrev:

Tror du gör helt rätt med dämpare/chassie! Måste ju bara räcka att börja med?

Ja, jag tror det blir toppen! Det blir nog rätt mycket pang-per-krona m.a.p. att jag hittat allt beggat men i bra skick.

Magnus Karlsson skrev:

Hoppas på en garagekväll nångång!
Mangan

Jag också! Det blir alldlels för sällan! har ju massa saker att blästra nu... Vi får komma till skott snart igen!

Ha det!

/U

NL
Här sen Maj 2004

Är det separat(a) rem(mar) till balansaxlarna ?
Då kan du hänga av remmen men låta axlarna hänga kvar.
Effekten blir ungefär som lättat svänghjul. Fast enklare.
De extra vibrationerna går väl att leva med om motorn känns rappare.

Värt att testa kanske?

Ny kulbil i garaget.
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004

DJ skrev:
Är det separat(a) rem(mar) till balansaxlarna ?
Då kan du hänga av remmen men låta axlarna hänga kvar.
Effekten blir ungefär som lättat svänghjul. Fast enklare.
De extra vibrationerna går väl att leva med om motorn känns rappare.

Värt att testa kanske?

Lite tankar kring detta bara...

Det är en rem som driver båda balansaxlarna. På min bil gick oljepick-up:en av. Vad som orsakade detta är jag inte helt säker på men jag hade dåliga motorfästen och nu när jag rev motorn så upptäckte jag att en balansrem satt fel, bara nån kugg iofs. Hypotesen hittills har varit att pick-up:en gick av pga vibrationer. Kanske var det materialfel också/eller men det vet jag inte. Den gick i alla fall rätt av och snittet visar inga konstigheter i materialet vad jag har upptäckt. Bilder finns i min biltråd.

Tror inte man tjänar så värst mycket effekt av att koppla bort balansaxlarna då deras roterande massa inte är speciellt stor, gissar på ca 200 gram på en radie på max 5 cm gånger två. Men många bäckar små... Jag skulle vara lite nojjig för att risken finns att man tappar oljetrycket helt och det vill man inte. Kanske bara jag som hade otur...

om någon har erfarenheter av att köra utan balansaxlar så hade det varit intressant med erfarenheter!

Grattis till tillskottet förresten Ulf!

Mvh

NL
Här sen Maj 2004

Att koppla ur balansaxlarna är lite standardtrix för bilar med balansaxlar. Du får ingen effekthöjning alls, men lite mindre tröghet och därmed lite rappare motor.

Jag tycker det låter högst osannolikt att pickupen skulle vara så klent dimensionerad så att den inte pallar att vara utan balansaxlar. Många motorer har inga balansaxlar och SÅ mycket vibrerar de ju inte för det.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

DJ skrev:
Jag tycker det låter högst osannolikt att pickupen skulle vara så klent dimensionerad så att den inte pallar att vara utan balansaxlar. Många motorer har inga balansaxlar och SÅ mycket vibrerar de ju inte för det.

I Gustavs fall så orsakade ju vibrationer (en kugg fel på balansaxelremmen + dåliga motorfästen) att hans oljepickup gick av. Gissningsvis har kanske Porsches konstruktörer inte enbart ha haft komfort i åtanke när de bestämde sig för att hänga dit balansaxlar i 2,5liters-fyran?

Mvh
Mangan

Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83
<<   1, 2, 3, 4   >>
15623 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande