Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur är påsktrafiken i Tyskland ?
2 besök senaste veckan (4731 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Precis som halva Sverige så ska jag och en kompis åka ner till Ringen i påsk för första gången

Vi har inte bestämt oss för när vi ska åka ner och är tacksamma för all input vi kan få.

Vi funderar på om vi ska ta Tyskland "benet" med start:
1) onsdag morgon
2) torsdag morgon
3) natt mellan onsdag och torsdag

Det optimala för oss vore att ta oss genom Tyskland någon gång på skärtorsdagen, men vi vill inte sitta i köer eller köra i allt för tjock trafik.
Hur är trafiken i Tyskland på skärtorsdagen ?
Alla erfarenheter mottages med stor tacksamhet! thumbs up

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Minst trafik är det förmodligen natten mellan onsdag och Torsdag, följt av onsdag och Torsdag i nämnd ordning.

om du kör på natten så kan det löna sig att köra A7 ner till Hannover och sedan A2 bort till A1 för det är mer trefiligt och betydligt mindre lastbilar där.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

om du kör på natten så kan det löna sig att köra A7 ner till Hannover och sedan A2 bort till A1 för det är mer trefiligt och betydligt mindre lastbilar där.


Det gäller väl på dan också

"Som vanligt" är det ett vägbygge eller två mellan Dortmund och Köln, var inga superköer när jag åkte trots att det var enkelfiligt på ett ställe. Det går ju att krångla sej ner via Ruhrområdet, lite längre västerut, men om det lönar sej kan man ju egentligen inte veta.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:

om du kör på natten så kan det löna sig att köra A7 ner till Hannover och sedan A2 bort till A1 för det är mer trefiligt och betydligt mindre lastbilar där.


Betyder det större andel tid med >200 km/h ?

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hylander skrev:
johann skrev:

om du kör på natten så kan det löna sig att köra A7 ner till Hannover och sedan A2 bort till A1 för det är mer trefiligt och betydligt mindre lastbilar där.


Betyder det större andel tid med >200 km/h ?


Det är rätt uppfattat.
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tack!

Går det att hålla ett hyfsat tempo på en skärtorsdag, eller är det betydligt värre än en "vanlig" vardag ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Staffan Bergholm skrev:
Tack!

Går det att hålla ett hyfsat tempo på en skärtorsdag, eller är det betydligt värre än en "vanlig" vardag ?


Svårt att säga. Fredagar brukar vara hemska och det är ju lite som en Fredag fast det är Torsdag.
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Är inte speciellt sugen på att sitta i köer


Så då återstår det att välja mellan att köra genom Tyskland onsdag på dagtid, eller natt mellan onsdag och torsdag. Ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag på att köra i ett sträck från Stockholm och starta onsdag efter lunch, så att man kan gasa på "lite" genom Tyskland under natten. Kanske passa på att prova om bilen verkligen gör 300 på mätaren

Hur tufft är det på en skala att köra i ett sträck från Stockholm, inbillar mig att adrenalinet håller en väldigt vaken genom den tyska natten :woot: eller är det som gäller ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Staffan Bergholm skrev:
Hur tufft är det på en skala att köra i ett sträck från Stockholm, inbillar mig att adrenalinet håller en väldigt vaken genom den tyska natten :woot: eller är det som gäller ?


Sov ordentligt innan så är det lungt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Staffan Bergholm skrev:
Kanske passa på att prova om bilen verkligen gör 300 på mätaren


Lite OT igen:

om din mätare visar lika rätt eller fel som min lätt uppskrämda 944 turbo gjorde, så kommer du att det det stora men bullriga :woot: nöjet att se nålen passera 300 . Jag hade nöjet att se den stanna på 285.

Jag hade f ö det mindre nöjsamma händelsen att råka på punktering i 250, hur roligt var det sen att åka på autobahn på det fåniga nödreservhjulet!?

_________________
Pär Hylander
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Kanske passa på att prova om bilen verkligen gör 300 på mätaren


Lite OT igen:

om din mätare visar lika rätt eller fel som min lätt uppskrämda 944 turbo gjorde, så kommer du att det det stora men bullriga :woot: nöjet att se nålen passera 300 . Jag hade nöjet att se den stanna på 285.

Jag hade f ö det mindre nöjsamma händelsen att råka på punktering i 250, hur roligt var det sen att åka på autobahn på det fåniga nödreservhjulet!?


Jo som dom brukar säga, "I 300 kan ingen höra dig skrika", men jag anar att du fick ur dig något slags guturalt läte när du fick punka i 250. Själv vet jag med mig att jag brukar få ur mig lite ångestläten när det börjar bli tight.
Vad berodde punkan på ?

Såhär ser det tydligen ut efter fullgas i ett par minuter med en standard 964 turbo, får hoppas på medvind så att jag kommer över dom magiska 300.


_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="Staffan Bergholm
Vad berodde punkan på ?
[/quote]

För hög fart antagligen

Det var i mars, hade friktionsdäck på. Dom var dels bara märkta för 210 km/h och dels hade föregånde ägare lagt in i slang i höger bakdäck, vilket jag fram till dess var lyckligt ovetande om....

Vägen var spikrak och punkan var helt odramatisk. Kände att bilen började bli lite lös baktill fick för mig att den lutande lite. Stannade gick ut och tryckte på däcket, då kom det en liten rökpuff från hålet där det borde suttit en däcksventil

Det krångligaste var sen att tömma en mycket fullastad 944:an från pistoler och grejor (vi skulle ner till en snabbpistoltävling i Wiesbaden) och sen var bilen så låg av punkan så domkraften kom inte under... fick snokat reda på en träbit som låg i diket som jag kunde backa upp på så att domkraften gick under.

Wiedbaden ligger bara 15 mil från Ringen, så vi skippade träning en eftermiddag och åkte dit istället (fast då på ett nytt bakdäck, dock vinterdäck!)

Är det någon mer än jag som åkt på Ringen på vinterdäck?

_________________
Pär Hylander
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Staffan Bergholm skrev:

Hur tufft är det på en skala att köra i ett sträck från Stockholm


Jag har kört från Kaiserslautern till Piteå i sträck, 232 mil!

Det gick lätt dom första 150 milen.. men sen....

Hur långt är det förresten Sthlm-Ringen?

_________________
Anders Berglund
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



abd skrev:
Hur långt är det förresten Sthlm-Ringen?


Det är bara 150 mil.
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



johann skrev:
abd skrev:
Hur långt är det förresten Sthlm-Ringen?


Det är bara 150 mil.


OK, då är det ju lugnt

Trodde inte det var så långt, det innebär ju att det är ganska precis lika långt till Ringen som till just Kaiserslautern från Sthlm. Trodde Ringen låg högre upp i Tyskland

_________________
Anders Berglund
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Vi har nu bestämt oss för att åka genom Tyskland på natten mella onsdag och skärtorsdagen. Det blir ett riktigt långt race men adrenalinet kommer nog att hålla oss rejält vakna på Autobahn. På Am Tiergarten är dom också snälla nog att låta oss checka-in tidigt på morgonen när vi kommer ner.

Tack alla för hjälpen!

Shit, börja känna mig som när man var 7 år och julafton närmade sig

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Nürburgring
Hur är påsktrafiken i Tyskland ?
2 besök senaste veckan (4731 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande