Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Släppa förbi bilar? (splittad tråd)
2253 besök totalt
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392


Trådstartare
Stratosquattro skrev:
Stratosquattro skrev:

om jag kör en liten fiat(inget illa ment) eller nåt och så kommer det Audi R8 bakom mig, så gör jag ett blink eller två för att visa att jag uppmärksammat honom. Så vet han att han kan passera utan att jag gör något överraskat.

ice skrev:
Min FIAT må vara långsam, men så himla liten är den inte. >

Skall jag tolka ditt svar, som att du blinkar åt vilket håll som helst?

Jag blinkar ock lägger mig på den sida det passar bäst, ur spår.


Hua nu börjar det bli farligt!!

Kör du en Fiat 500 och en R8 (eller vad som helst som du inte direkt race:ar mot om placering) dyker upp bakom så skall du ABSOLUT INTE går ur din raceline! thumbs down

Har du ngnsin mött någon på stan, och hur ni än väljer sida så slutar det nästan med att ni krockar? Blir samma sak.

När jag tävlar, tränar eller testar blir jag grymt irriterad på långsamma ekipage som inte håller sin linje konsekvent utan flyttar sig åt endera hållet lite "på känn", det blir totalt oberäkneligt. Finns inget värre än att välja en sida och ladda på, så byter plötsligt bilen framför kant, även om det är för att vara snäll.

Åker den långsamme däremot "as usual" så är det busenkelt att köra om där det passar.

Tips: Bästa sättet om du vill hjälpa till att släppa om någon är:
Alt 1. Raksträcka. Välj en kant redan när du är i kurvan före rakan. Håll hårt på den kanten. Välj som sagt TIDIGT så att det inte blir oklart vilken sida du tänker lämna öppen.

Alt 2. Bromsa djupt och vänta länge med turn-in så att bakomvarande glider förbi naturligt på insidan. Vänd upp och häng på i "suget" efter den du släppte förbi. Minimal varvtidförlust.

En bonus är om man innan, eller i samband med någon av dessa pekar åt det håll man lämnar ledig (oftast insidan, fast ibland ser man i F1 att de långsammare släpper snabbare bilar genom att gå ur idealspår på rakorna), eller blinka (och låta blinkersen vara på) åt den kant man tänker hålla sig kvar vid.

Krångligt??? Strunt i tipsen och håll bara ditt eget spår så fixar bakomvarande resten!! thumbs up
Citera
Stratosquattro
Kinna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 122



iceman skrev:

Hua nu börjar det bli farligt!!

Kör du en Fiat 500 och en R8 (eller vad som helst som du inte direkt race:ar mot om placering) dyker upp bakom så skall du ABSOLUT INTE går ur din raceline! thumbs down

Har du ngnsin mött någon på stan, och hur ni än väljer sida så slutar det nästan med att ni krockar? Blir samma sak.

När jag tävlar, tränar eller testar blir jag grymt irriterad på långsamma ekipage som inte håller sin linje konsekvent utan flyttar sig åt endera hållet lite "på känn", det blir totalt oberäkneligt. Finns inget värre än att välja en sida och ladda på, så byter plötsligt bilen framför kant, även om det är för att vara snäll.

Åker den långsamme däremot "as usual" så är det busenkelt att köra om där det passar.

Tips: Bästa sättet om du vill hjälpa till att släppa om någon är:
Alt 1. Raksträcka. Välj en kant redan när du är i kurvan före rakan. Håll hårt på den kanten. Välj som sagt TIDIGT så att det inte blir oklart vilken sida du tänker lämna öppen.

Alt 2. Bromsa djupt och vänta länge med turn-in så att bakomvarande glider förbi naturligt på insidan. Vänd upp och häng på i "suget" efter den du släppte förbi. Minimal varvtidförlust.

En bonus är om man innan, eller i samband med någon av dessa pekar åt det håll man lämnar ledig (oftast insidan, fast ibland ser man i F1 att de långsammare släpper snabbare bilar genom att gå ur idealspår på rakorna), eller blinka (och låta blinkersen vara på) åt den kant man tänker hålla sig kvar vid.

Krångligt??? Strunt i tipsen och håll bara ditt eget spår så fixar bakomvarande resten!! thumbs up



Det låter bättre och säkrare. Bra tips!
Det ska jag komma ihåg...

Det jag menade med Fiat och Auoi R8 var bara för att få en enorm skillnad mellan bilarna.

_________________
-Tobbe Henricsson, Frilans
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392


Trådstartare
Stratosquattro skrev:
iceman skrev:

Hua nu börjar det bli farligt!!

Kör du en Fiat 500 och en R8 (eller vad som helst som du inte direkt race:ar mot om placering) dyker upp bakom så skall du ABSOLUT INTE går ur din raceline! thumbs down

Har du ngnsin mött någon på stan, och hur ni än väljer sida så slutar det nästan med att ni krockar? Blir samma sak.

När jag tävlar, tränar eller testar blir jag grymt irriterad på långsamma ekipage som inte håller sin linje konsekvent utan flyttar sig åt endera hållet lite "på känn", det blir totalt oberäkneligt. Finns inget värre än att välja en sida och ladda på, så byter plötsligt bilen framför kant, även om det är för att vara snäll.

Åker den långsamme däremot "as usual" så är det busenkelt att köra om där det passar.

Tips: Bästa sättet om du vill hjälpa till att släppa om någon är:
Alt 1. Raksträcka. Välj en kant redan när du är i kurvan före rakan. Håll hårt på den kanten. Välj som sagt TIDIGT så att det inte blir oklart vilken sida du tänker lämna öppen.

Alt 2. Bromsa djupt och vänta länge med turn-in så att bakomvarande glider förbi naturligt på insidan. Vänd upp och häng på i "suget" efter den du släppte förbi. Minimal varvtidförlust.

En bonus är om man innan, eller i samband med någon av dessa pekar åt det håll man lämnar ledig (oftast insidan, fast ibland ser man i F1 att de långsammare släpper snabbare bilar genom att gå ur idealspår på rakorna), eller blinka (och låta blinkersen vara på) åt den kant man tänker hålla sig kvar vid.

Krångligt??? Strunt i tipsen och håll bara ditt eget spår så fixar bakomvarande resten!! thumbs up



Det låter bättre och säkrare. Bra tips!
Det ska jag komma ihåg...

Det jag menade med Fiat och Auoi R8 var bara för att få en enorm skillnad mellan bilarna.



Japp, det kan jag förstå. Men tänk vilken syn... en Fiat 600 eller nåt och så kommer en R8 och dammar förbi *swwwwwoooosssschhhh*

thumbs up

Kör snyggt!
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



På min första (enda) banträff så sa ingen ett ord om blinkers, kör ditt
spår så vet vi vad du pysslar med etc. Kan tänka mig att nybörjare
(jag) behöver lite extra stöd och klara riktlinjer för att uppträda korrekt
på banan. Den största kicken som nybörjare (jag) är inte att hitta rätt
spår, utan att försöka släppa förbi alla på kortast tid.

_________________


Jan Nagy
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Nån Fiat har jag inte åkt på bana men däremot har jag tränat på Silverstone i FFord1600 tillsammans med Gr C Porschar och Jaggor.... Och det kan jag tala om säger ordentligt Schwoooosschh när dom passerar på Hangar Straight och för att inte tala om när 500cc GP bågarna passerade.... fast när dom började bromsa så la vi i Fyran

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Släppa förbi bilar? (splittad tråd)
2253 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande