Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 05: Kallenhard - Bergwerk
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (56216 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Undrar vad den här Porsche föraren har gjort för fel när han står på tvären innan vänstern i Wehrseifen, jag skulle vilja ha det till att han skulle stå med nosen åt andra hållet om det skulle stämma.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Lennart Jarmyr skrev:
Undrar vad den här Porsche föraren har gjort för fel när han står på tvären innan vänstern i Wehrseifen, jag skulle vilja ha det till att han skulle stå med nosen åt andra hållet om det skulle stämma.


Det är iaf varken Race-spåret eller Scuderia-spåret!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



johann skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Undrar vad den här Porsche föraren har gjort för fel när han står på tvären innan vänstern i Wehrseifen, jag skulle vilja ha det till att han skulle stå med nosen åt andra hållet om det skulle stämma.


Det är iaf varken Race-spåret eller Scuderia-spåret!


Det är kanske den så kallade Porsche sjukan han drabbats av.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



johann skrev:
Jag kör verkligen inte så fort IN I Schwedenkreuz men det kanske du gör.

Jag vet inte riktigt med trim varvade jag ur på 5:an och det är nog snarare 270 km/h men utan trim är det en bit in på 5:an gissningsvis strax över 250 km/h.


Jag menade förstås max fart innnan kurvan. Jag har haft ca 265 på mätaren, vilket kanske är 240-250. Själva kurvan är jag dock riktigt feg i, där går det inte fort.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Jarmyr skrev:
Undrar vad den här Porsche föraren har gjort för fel när han står på tvären innan vänstern i Wehrseifen, jag skulle vilja ha det till att han skulle stå med nosen åt andra hållet om det skulle stämma.


Troligen har han gjrot som du Lennart, släpt gasen och fått sladd. Det du ser på bilden är nog retursladden.

Det ser ut som det löser sig i alla fall.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
Jag menade förstås max fart innnan kurvan. Jag har haft ca 265 på mätaren, vilket kanske är 240-250. Själva kurvan är jag dock riktigt feg i, där går det inte fort.


Jaha, var det så du menade.
Visar mätaren så mkt fel?

Hursomhelst är det samma regioner vi talar om.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



ville bara kommentera ex-muhle.
Himla besvärlig kurva. På mitt första varv kom jag in med lite för hög fart och gled ut en bra bit på curbsen på vänstersidan, hjärtat slog några extraslag kan jag lova, räcket sitter nära banan. Nästa varv fegade jag och blev tvungen att växla ner till 2an för att orka upp för backen. Sen fick jag inte till den satans kurvan på något av mina resterande 3 varv. Nästa gång kanske.....

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Jo, Ex Mühle är en av de absolut knepigaste kurvorna att få till på ett bra sätt!
Går man in för fort, så är det lätt att missa att gå intill innern och då får man problem i utgången.
Slår man av det minsta för mycket, så känns det som att man står still uppför den branta backen.
Det gäller att hitta det rätta tempot och att träffa rätt apex på innern.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Hans-Erik Andersson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Eftersom mina synpunkter på spåret i Wehrseifen är omnämnda, tänkte jag förklara mig. Först dock lite grundläggande teser.
När vi pratar om vad som är snabbaste spåret är det viktigt att definiera hur vi mäter. När det gäller ideallinjen (eller den linje som ger snabbaste totaltid på ett varv) så är det lämpligt att mäta "snabbhet" från en given ingång till ett kurvparti tills det efterföljande partiet är slut. Allmänt gäller att utgångsfarten ur ett parti är desto viktigare ju längre den efterföljande raksträckan (till nästa bromspunkt) är. För Wehrseifen gäller med ovanstående definition att det viktiga är hur olika spårval påverkar farten ända ned till bromsningen innan Breitscheid. Det vi möjligen kan tjäna på ett tajt spår i ingången till Wehrseifen kommer att förloras mångdubbelt under färden ner till bron (säger sig nästan självt om man funderar på de olika sträckornas längd).
Min egen erfarenhet från race med så olika bilar som 356 Speedster, 911 RSL och GT3 Cup är entydig: spårvalet i Wehrseifen ger oerhört tydligt utslag i fart!
Vid en trängd race-situation i ingången till Wehrseifen måste dock spåret täppas till, men då handlar det ju "bara" om att vara först - inte om hur fort det går!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Välkommen hit!!!

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Kul att du hittat hit Hans-Erik och tack för förtydligandet. Vi tycks nog alla vara tämligen överens då.

Som du ser så har ju Peeter gjort ett jättejobb med den här kursen och det vore verkligen skoj om du under vårens gång hade tid att ge lite synpunker på respektive sektion.

Det mesta är väl klart Scuderia-inspirerat och därför vore det extra intressant är att höra var ni gör avvikelser när ni kör expempelvis 24-timmars och i så fall varför.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Anders Jonsson skrev:


Troligen har han gjrot som du Lennart, släpt gasen och fått sladd. Det du ser på bilden är nog retursladden.

Det ser ut som det löser sig i alla fall.[/quote]

Jag såg en till som hade samma problem som jag, och det var den nya killen i Ringtaxin som vid inbromsningen inför Wehrseifen i höger svängen fick bilen att gå med vänster sida före in mot Wehrseifen, men han han att häva sladden och klarade av det. Så du ser att det är inte bara jag "amatören" som får problem där.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Jag såg en till som hade samma problem som jag, och det var den nya killen i Ringtaxin som vid inbromsningen inför Wehrseifen i höger svängen fick bilen att gå med vänster sida före in mot Wehrseifen, men han han att häva sladden och klarade av det. Så du ser att det är inte bara jag "amatören" som får problem där.

Välkommen hem Lennart!
Jag hoppas du lägger upp en egen "tråd" med en reserapport med en massa detaljer och bilder!?!
Edit: Såg att du redan gjort det! thumbs up
Men det var inte det jag skulle ta upp här eg.

Hur gick det i Wehrseifen för dig den här gången?
Testade du att köra lite annorlunda?
Hur kändes det?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Peeter skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Jag såg en till som hade samma problem som jag, och det var den nya killen i Ringtaxin som vid inbromsningen inför Wehrseifen i höger svängen fick bilen att gå med vänster sida före in mot Wehrseifen, men han han att häva sladden och klarade av det. Så du ser att det är inte bara jag "amatören" som får problem där.

Välkommen hem Lennart!
Jag hoppas du lägger upp en egen "tråd" med en reserapport med en massa detaljer och bilder!?!

Men det var inte det jag skulle ta upp här eg.

Hur gick det i Wehrseifen för dig den här gången?
Testade du att köra lite annorlunda?
Hur kändes det?


Jag tyckte det gick riktigt bra, jag vet inte om jag gjorde rätt, men jag bromsade ner farten innan höger kurvan och igenom högern lät jag bilen rulla, och jag hade aldrig några problem.

PS. Jag träffade en Holländare som verkligen kunde sitt Ringen, han hade gått kursen i 14 år, men dom senare åren bara höst kursen, han hade kört kursen ett år i sin dragbil till M5:an en VW buss. Han var ruskigt snabb i sin låne bil en Audi A6 Quattro.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Jag tyckte det gick riktigt bra, jag vet inte om jag gjorde rätt, men jag bromsade ner farten innan höger kurvan och igenom högern lät jag bilen rulla, och jag hade aldrig några problem.

PS. Jag träffade en Holländare som verkligen kunde sitt Ringen, han hade gått kursen i 14 år, men dom senare åren bara höst kursen, han hade kört kursen ett år i sin dragbil till M5:an en VW buss. Han var ruskigt snabb i sin låne bil en Audi A6 Quattro.

om du bromsat ner tillräckligt innan högern, så kan du gå på gasen igen lite lagom genom själva högern.
Men det kanske var det du menade när du skrev "lät bilen rulla"?!?

Jag har för mig att jag sett bilder eller en videofilm på en VW-buss, svart om jag inte missminner mig.
Undrar om det inte tom var en diesel, som varit med på någon Scuderia-kurs.
Edit: Har du någon ungefärlig BTG-tid på Audin?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Peeter skrev:
Lennart Jarmyr skrev:


PS. Jag träffade en Holländare som verkligen kunde sitt Ringen, han hade gått kursen i 14 år, men dom senare åren bara höst kursen, han hade kört kursen ett år i sin dragbil till M5:an en VW buss. Han var ruskigt snabb i sin låne bil en Audi A6 Quattro.

om du bromsat ner tillräckligt innan högern, så kan du gå på gasen igen lite lagom genom själva högern.
Men det kanske var det du menade när du skrev "lät bilen rulla"?!?

Jag har för mig att jag sett bilder eller en videofilm på en VW-buss, svart om jag inte missminner mig.
Undrar om det inte tom var en diesel, som varit med på någon Scuderia-kurs.
Edit: Har du någon ungefärlig BTG-tid på Audin?

Har tyvärr inga tider, och det var en 180 hk diesel sa han. Han var där minst 2 ggr i månaden för att köra med sin M5:a. Privat hade han en ny A4 Q och när han skulle köpa den fick han låna en demobil, som han var med en helg på Ringen för att testa.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Har senaste nu i helgen testat en del med race-spåret i Wehrseifen och jag tycker det känns mkt bättre dessutom växlar jag upp till 4:an tidigare vilket indikerar att det är snabbare.

Då bromsar jag runt bilen (trail braking) och det går mkt bra och snabbt desstuom kan man ju bromsa mkt mindre i första högern vilket gör en snabbare fram dit. Jag är övertygad om att det åtminstone är lika snabbt som Scuderia-spåret.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
johann skrev:
Har senaste nu i helgen testat en del med race-spåret i Wehrseifen och jag tycker det känns mkt bättre dessutom växlar jag upp till 4:an tidigare vilket indikerar att det är snabbare.

Då bromsar jag runt bilen (trail braking) och det går mkt bra och snabbt desstuom kan man ju bromsa mkt mindre i första högern vilket gör en snabbare fram dit. Jag är övertygad om att det åtminstone är lika snabbt som Scuderia-spåret.

Race-spåret kan mycket väl vara lika snabbt som Scuderiaspåret, eller kanske tom lite snabbare med en snabb bil.
Däremot är det inte lika säkert som Scuderiaspåret och kräver mycket mer av föraren.
Därför rekomenderar jag att man kör Scuderiaspåret tills man är lika hemtam på ringen som du och Anders!
Så länge jag kör en motorsvag bil , så kommer jag också att fortsätta att köra Scuderiaspåret.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
Race-spåret kan mycket väl vara lika snabbt som Scuderiaspåret, eller kanske tom lite snabbare med en snabb bil.
Däremot är det inte lika säkert som Scuderiaspåret och kräver mycket mer av föraren.
Därför rekomenderar jag att man kör Scuderiaspåret tills man är lika hemtam på ringen som du och Anders!
Så länge jag kör en motorsvag bil , så kommer jag också att fortsätta att köra Scuderiaspåret.


Jo man bör nog vara så säker på sin sak så man inte understyr rakt in i vallen om man skall prova race-spåret.

Däremot tycker jag du skall prova så vi kan se vad du tycker.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Det här svåra partiet är det visst 3 år sedan någon tyckte det var värt att kommentera!

Peeter, angående dina punkter 3-4 så tycker jag personligen att de är lite olyckligt formulerade. Främst av allt kan man konstatera att 95% av alla på turistkörningarna bromsar innan Spiegelkurve (som den tydligen även officiellt heter) vid 8:55:56 och speciellt som nybörjare kan det nog vara "ganska" bra att också göra det. Om det behövs eller inte är en annan femma, men de första varven är det nog bäst för nerverna med en dutt på bromsen även med en motorsvag bil!

3. Härifrån åker du först ganska rakt med sikte på att placera bilen ute vid vänsterkanten längre fram. Du behöver inte vara ända intill curbsen på höger sida(8:56:01). Banan ändrar lutning från ena till andra hållet just här, så bilen kan kännas lite orolig.

Här upplever jag att det är just bättre att köra rakt genom Spiegelkurve och nästan tangera högercurbsen vid 8:56:01, dels för att kunna hålla en högre fart och dels för att inte göra bilen orolig med onödiga rattrörelser i detta ojämna parti. Dvs, när jag svängt in och nått apex i vänstern öppnar jag styrningen och håller rakt över kammen som går tvärs över banan (8:56:00). Linjen mot 8:56:04 blir givetvis mer rakt på, men precis som ingången till Metzgesfeld-vänstern upplever jag inte det direkt som ett problem. Det är fullt möjligt att hålla rakt ut till vänsterkanten, räta upp och svänga in utan att det skulle kännas orytmiskt, fel osv.

4. När du kommit fram till vänsterkanten och följer den, så kan du ta ner farten lite om du tycker att det går för fort.

Hur många är det som inte bromsar innan Miss-Hit-Miss? Det ska mycket till för att man ska kunna gå med fullgas från 8:55:59 till 8:56:14! okej, kör man en 911 GT3 med 100 hk och slicks är det nog inga problem, men de flesta tycker nog med rätta att det går för fort och bromsar innan turn-in i M-H-M. Ett fullblodsproffs kan reda ut att styra in med mycket hög fart, hålla konstant radie och glida ut perfekt med 1 mm till godo vid 8:56:14, men på turistkörningen kan det vara bra att ha lite större marginaler och då också ta det som en regel att bromsa innan turn-in.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Reflektion: 1 Pinsamt att man missat att Hans-Erik Andersson varit inne och skrivit här...
Reflektion: 2 Peeters kurs är i grunden jäkligt bra. Men jag håller med dig Christian. Jag bromsar såklart innan MHM. Jag kör också som du beskriver i kurvan innan (8:55:59) för att inte köra ner i två olika skålar som vill spotta bilen åt oilka håll.
Men jag tror att spårvalsförslagen endast är avsedda att utgöra stommen i ens egna olika spårpreferenser, inte mer. Sedan förändras ju banan, i tex. SX går det ju inte att vara närmare än 50cm utmed curbsen pga av den dåliga asfalten.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 05: Kallenhard - Bergwerk
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (56216 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande