Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 06: Bergwerk - Klostertal
19746 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Sektion 06: Bergwerk - Klostertal

Till den här sektionen så kommer du på fyran längs vänsterkanten nedför backen mot Bergwerk(8:57:03).
Öppna spårvalsritningen i ett eget fönster

1. Här gäller det att bromsa ner farten och lägga i trean medan du följer vänsterkanten.

2. Följ vänsterkanten in i böjen tills du är straxt efter mitten av betongstenarna på vänster sida om bankanten(8:57:06).

3. Härifrån påbörjar du en lång högersväng och tangerar curbsen rätt sent på höger sida(8:57:09).
Då kan du gå på gasen tidigt och låta bilen gå ut till vänsterkanten vid slutet av curbsen i utgången(8:57:11). Nu börjar en flera km lång stigning uppför Kesselchen.

4. Börja lämna vänsterkanten och ta dig till högerkanten strax efter det svaga krönet(8:57:18).
Någonstans här lägger du också i fyran.

5. Påbörja en svag, svag vänsterböj, där du tangerar vänsterkanten först där de låga rödvita curbsen börjar på vänster sida(8:57:25).

6. Fortsätt med samma rattutslag och släpp ut bilen till högerkanten uppe på krönet(8:57:32).

7. Följ högerkanten till en asfaltsskarv, som går tvärs över banan(8:57:34).

8. Sväng vänster och tangera mitt för curbsen på vänster sida(8:57:36) och släpp ut bilen mot högerkanten.

9. Tangera innerkantena på höger sida(8:57:40) och börja därefter sakta släppa över bilen mot vänstersidan. Eftersom jag har så låg fart på filmen så genar jag längre till höger på filmen och går inte alls ut till vänsterkanten. :o(

10. När du kommer ut till vänsterkanten, så kan du följa den en liten bit innan du, straxt innan betongstenarna på höger sida börjar, börjar svänga svagt höger(8:57:50) och tangerar curbsen ganska sent på högra sidan(8:57:52).

11. Här kan du köra ganska rakt med sikte på att placera bilen ute vid högerkanten på den påföljande rakan. Du behöver inte tangera curbsen på vänstersidan(8:57:55), utan kan ligga lite mitt i banan innan du går ut till högerkanten.

12. När du väl kommit ut till högerkanten, så följer du den fram till Angstkurve (eller Mutkurve, som den också kallas). Om du tycker att farten är för hög, kan du här ta ner farten lite.

13. Vid slutet av betongstenarna på höger sida om banan(8:57:58) svänger du vänster och tangerar curbsen på vänster sida, ett par meter innan de slutar(8:58:00) och släpper sakta ut bilen ända ut till betongstenarna på höger sida i utgången(8:58:04).

14. Fortsätt med ungefär samma rattutslag mot backkrönet vid Klostertal, så att du kommer ut till vänsterkanten precis på krönet(8:58:09).

15. Här uppe på "platån" får du en kort raka, på ett par billängder, längs med vänsterkanten, innan det är dags att svänga svagt höger(8:58:10) och tangera curbsen på högersidan i hjd med den vita skylten på höger sida(8:58:11).

16. Fortsätt med samma rattutslag, så kommer du tillbaks till mitten av banan(8:58:15) och gör en svag vänsterböj mot curbsen på vänster sida(8:58:18). Då får du en raksträcka längs med curbsen på vänster sida, där du kan bromsa och växla ner till trean inför Steilstreckenkurve (eller Klostertal-hårnålen, som den också kallas).
Upp till vänster ser du här en oerhört brant backe som heter Steilstrecke och som användes som teststräcka för bilindustrin för länge sedan. Försök inte gena där, om du inte mutat någon att öppna grindarna först... ;o)



Öppna videon för det här partiet i ett eget fönster > >





_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Kul avsnitt av banan. Här skulle man kunna hålla stumt med Opeln hela vägen till Steilstrecke om man bara kunnat banan lite bättre

Sista varvet fick jag till det ganska bra. mina loggar har strulat lite på detta parti. Men det ser ut som man kommer upp i ca 140 - 150 km/t, plattan i mattan på fyran hela vägen.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Tja, Kesselchen är väl inte det roligaste partiet med en motorsvag bil.
Med Polon går det utan problem att hålla fullt från Bergwerk till Steilstrecke.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Peeter skrev:
Tja, Kesselchen är väl inte det roligaste partiet med en motorsvag bil.
Med Polon går det utan problem att hålla fullt från Bergwerk till Steilstrecke.


Tvärtom, gillar att ligga i lång svepande kurvor i uppförsbacke (skojar inte). Klart, med lite mer pulver kanske det blir ännu roligare.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Punkt 13, det har blivit lite fel på sidorna, 8:58:00 står höger fast det skall vara vänster.

Nåväl, det jag tänkte fråga om är hur ni med motorstakra bilar hanterar den snabba högern vid 8:58:11. Johan, behöver du släppa av lite där eller kan du hålla fullt? Något knep för att träffa rätt, jag tycker det saknas bra referenspunkter här.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
Johan, behöver du släppa av lite där eller kan du hålla fullt? Något knep för att träffa rätt, jag tycker det saknas bra referenspunkter här.


Vi snackar om Mutkurve va, du skämtar väl nu?

Sväng in i slutet på klapperstenarna, och sätt apex i slutet av curbsen (dock inte på dem) så hamnar man automatiskt rätt ända ut till höger i utgången om det går lagom fort. Själv bromsar jag alldeles för mkt i de flesta fall och kommer inte då ända ut till höger i utgången med mindre äna att jag måste styra dit.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Punkt 13, det har blivit lite fel på sidorna, 8:58:00 står höger fast det skall vara vänster.

oops!
Det är fixat nu!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
johann skrev:
Anders Jonsson skrev:
Johan, behöver du släppa av lite där eller kan du hålla fullt? Något knep för att träffa rätt, jag tycker det saknas bra referenspunkter här.


Vi snackar om Mutkurve va, du skämtar väl nu?

Sväng in i slutet på klapperstenarna, och sätt apex i slutet av curbsen (dock inte på dem) så hamnar man automatiskt rätt ända ut till höger i utgången om det går lagom fort. Själv bromsar jag alldeles för mkt i de flesta fall och kommer inte då ända ut till höger i utgången med mindre äna att jag måste styra dit.

Jag skulle snarare säga att apex vid 8:58:00 bör vara c:a en billängd före slutet på curbsen.
om man tittar på videon så ser man att curbsen viker av mer till vänster den allra sista biten!
För övrigt är det helt korrekt!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



johann skrev:

Vi snackar om Mutkurve va, du skämtar väl nu?


Nej jag menar inte Mutkurve och jag skämtar inte. Om du kollar Ulfs 7.45 varv så släpper han av där. Samma gör Falco när han ligger bakom dig. Vad du gör där på den videon har jag ingen aning om!

Jag hävdar att den snabba högern i Klostertal ingalunda är enkel att ta flat out i en riktigt stark bil. Jag har flera video exempel på detta i arkiven.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
johann skrev:

Vi snackar om Mutkurve va, du skämtar väl nu?


Nej jag menar inte Mutkurve och jag skämtar inte. Om du kollar Ulfs 7.45 varv så släpper han av där. Samma gör Falco när han ligger bakom dig. Vad du gör där på den videon har jag ingen aning om!

Jag hävdar att den snabba högern i Klostertal ingalunda är enkel att ta flat out i en riktigt stark bil. Jag har flera video exempel på detta i arkiven.


Enda gånger jag håller fullt i Klostertal 1 är när jag bromsat alldeles för mkt innan Mutkurve. Vet inte om det går att hålla där om man haft riktigt bra fart igenom Mutkurve men min gissning är att det går bara man vågar.

Jag undrar också vad jag håller på med på videon och det är inte det enda stället.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
johann skrev:
Anders Jonsson skrev:
Johan, behöver du släppa av lite där eller kan du hålla fullt? Något knep för att träffa rätt, jag tycker det saknas bra referenspunkter här.


Vi snackar om Mutkurve va, du skämtar väl nu?

Sväng in i slutet på klapperstenarna, och sätt apex i slutet av curbsen (dock inte på dem) så hamnar man automatiskt rätt ända ut till höger i utgången om det går lagom fort. Själv bromsar jag alldeles för mkt i de flesta fall och kommer inte då ända ut till höger i utgången med mindre äna att jag måste styra dit.

Jag skulle snarare säga att apex vid 8:58:00 bör vara c:a en billängd före slutet på curbsen.
om man tittar på videon så ser man att curbsen viker av mer till vänster den allra sista biten!
För övrigt är det helt korrekt!


Peeter, mitt spår och in kunskap om spåret är långtifrån din nivå.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



johann skrev:
min gissning är att det går bara man vågar.


Jo, det skall nog kuna gå, tror man blir lite psykad av att det är ett krön och man inte ser själva kurvan förrän man är över, lite som Quiddelbacher Höhe/Flugplatz. När man väl är förbi krönet så är det ju bra sikt och det känns inte lika tight längre.

om man tittar till vänster i utgången av den snabba högern i Klostertal 1 så brukar gräset vara rejält uppkört, jag gissar att racerbilarna håller fullt och använder hela banan för att klara det.

Jag har något minne av att Helmut Dähne, mc-fantomen, verkligen är ute och tuggar i gräskanten här på sitt video varv - huuu på mc...

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Jag hävdar att den snabba högern i Klostertal ingalunda är enkel att ta flat out i en riktigt stark bil. Jag har flera video exempel på detta i arkiven.


Håller med om att högern vid 8:58:11 är lurig om man har en snabb bil!
Problemet är ju att du inte ser något av böjen innan du kommer upp över krönet 8:58:09.
När du kommer dit gäller det att ha förberett sig på vad man skall göra.

om du pausar videon precis där jag kommer över krönet 8:58:09,
så ser du att det därifrån är en raka längs med vänsterkanten, innan banans vänstra sida börjar vika av åt vänster 8:58:10.
Jag använder det som släppunkt på vänster sida.
Dvs där rakan slutar och banan börjar vika av åt vänster.
Därifrån i sin tur ser du en skylt på utsidan av Armco-räcket på höger sida som du kan använda som referenspunkt för apex på högersidan(8:58:11).
Tricket här är väl att inte styra in för kraftigt från 8:58:10 och gå för rakt mot curbsen på höger sida 8:58:11.
Utan att istället göra en mycket svag högerböj, och tangera curbsen på högersida en bit in i högerböjen vid 8:58:11,
c:a en billängd innan curbsen slutar på höger sida.

Eftersom partiet är skymt ända tills man kommer över krönet och det går så fort(med en snabb bil),
så gäller det att ha ställt in sig mentalt på hur man skall köra där redan innan man kommer dit.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Tack Peeter, jag har inte tänkt så mycket på skylten innanför armco-räket men den syns ju tydligt på din video. Skall prova i påsk!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 06: Bergwerk - Klostertal
19746 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande