Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2526 besök totalt |
reglements tolkning fyndbörsen
tjena nu är jag lite fundersam nu får man alltså ha alu dörrsidor? enligt nedan så tolkar jag det så. I så fall har jag blivit diskad pga en feltolkning av teknikerna och vad händer nu är det bara att acceptera att jag blivit av med mina poäng eller blir jag tillbaka insatt? skulle även vara bra med ett JA eller NEJ angående dörrsidorna så vi slipper tolka mer. mvh kent #66 ![]() -------------------------------------------------------------------------------- 2005-08-09 Fyndbörsen och reglementstolkning Dörrsidor i Fyndbörsen "Generellt med texter i reglementen är att de på samma sätt som lagtexter kan tolkas på olika sätt. Klargörande hur paragraf 6.7.2.3 i Internationella Tekniska bestämelserna appendix J: Art 254 skall tolkas: Dörrar: Det är tillåtet att ta bort ljudisolerande material i dörrarna under förutsättning att inget annat i dörrens stomme eller uppbyggnad förändras till form och utseende. Vilket innebär att om man har kvar original sidopaneler skall det ej märkas att man har tagit bort den bakomvarande ljudisoleringen samt att dörren fortfarande är i original skick med undantag av ljudisolering. Dessutom är det tillåtet att ersätta sidopaneler (dörrklädsel) med en metallskiva 0,5 mm, kompositskiva 1,0 mm eller annan solid flamsäker skiva med 2,0 mm tjocklek. Dock får ej bakomvarande dörrplåt förändras vid montering av den nya sidopanelen (innanmätet skall vara i originalskick) om krockskyddet bortages gäller att en "kompositinklädd aluminium honeycombskiva" skall monteras enligt FIA ritning 255-14. Utbyte av elektriska fönsterhissar till manuella är tillåtet, det omvända fallet är också tillåtet (normalt endast aktuellt i Rally på Co-driver sidan). Vid tolkningstvister på "fältet" där begränsad dokumentation är tillgänglig finns alltid möjligheten till protest/vädjan mot beslutet för att få saken provad i högre instanser. " Eric Emanuelsson Förbundstekniker Teknisk Ansvarig SSK I det aktuella fallet på Kinnekulle Ring den 24 juli kontrollerade SSK:s tekniker texten både i det svenska och det engelska reglementet. Utifrån detta gjordes SSK:s tolkning som bekräftades av SSK:s tekniska chef. I efterhand har SSK uppdragit åt Eric Emanuelsson att tillsammans med Tekniska kommittén, göra en slutgiltig tolkning av reglementet. Denna redogörs för, enligt ovanstående. _________________ kj kent johansson BMW M3 GTR |
||
Fick du verkligen svar på frågan? Tycker svaret är lite luddigt skrivet. Varför kan man inte bara skriva det är tillåtet eller det är inte tillåtet?
![]() ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
jo svaret är lite sisodär tycker jag vore helt klart bättre med ett JA eller NEJ
då behöver vi inte fundera mer. Flera andra förare har ringt mig idag och undrar vad som gäller och om jag hört något annat men nix jag har ingen aning. ![]() _________________ kj kent johansson BMW M3 GTR |
||
Hej Kent! Såg att du skulle åka i Falkenberg, det var bra. När det gäller tolkningen så är det så att det är tillåtet med dörrsidor av aluminium. Jag tyckte att reglerna var klara innan kullen förra gången och jag tycker dom är lika klara nu. Kanske är det klarare i Tekniska reglementet än här, men innehållet har samma betydelse. och så får vi se vad som händer med resultatet förra tävlingen... |
||
Kent ! Det står i Emmas svar att regler och lagar kan tolkas olika och idetta fallet har SSKs tekniker tolkat reglerna fel. Det står också att ett felaktigt beslut kan protesteras Men eftersom ingen protest är gjord så gäller väl diskningen. Sammanfattningsvis så kan man bli diskad för vad som helst när reglerna feltolkas av teknikerna på "fältet". Detta bidrager givitvis till spänningen av vilket slutgiltiga resultat som gäller efter varje tävling.
_________________ Rolf osbeck |
||
Kent ! Noterade nu också att du ändrat dig och tänker starta i Falkenberg !? Mot bakgrund av den utlovade uppryckningen betr. kontroll av bilarnas grupp N status så bör du kolla upp din bil ordentligt innan du åker till tävlingen, jag tänker då framförallt på komplettering av instrumentbrädan med handskfack och avlastningshyllor. Förövrigt önskar jag lycka till du är ju på väg uppåt Kent.
PS. Ser du bilar utan handskfack så lägg in protester då kanske du vinner i Falkenberg ! DS. _________________ Rolf osbeck |
||
hejsan
jag har lämnat återbud så jag kommer inte till falkenberg men jag såg också att jag var med på startlistan så jag har skickat ett mail till om återbud. så vi ses antagligen på kullen nästa gång. ![]() _________________ kj kent johansson BMW M3 GTR |
||
Vad kollar teknikerna på i förbesiktningen ![]() Det är inte meningen att man skall lägga protest på någon för en sak man lätt ser i förbesiktningen! _________________ Håkan Bercic |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2526 besök totalt |