Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik Framhjulsdrivet
1, 2   >>
14029 besök totalt
BusHi
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Finner många tips för fyrhjulsdrivet och för att inte snacka om bakhjulsdrivet.
Dock hjälper det inte mig =(

Undrar vad ni har för tankar på spårval och viktförflyttning i kurvor när det gäller framhjulsdrivna bilar.
Sen om någon råkar ha en bra hemsida eller något med lite läsvärt så får ni gärna tipsa om det =)

För närvarande finner jag att det snabbaste sättet att ta en kurva (med en Audi A6) är att bromsa sent, för flytta fram vikten och skära kurvan väldigt sent. Vad anser ni om detta..?

Gärna ge exempel och lite tips, har fastnat vid ett stadie där jag inte blir snabbare.
Ungefär så snabbt=>

//Peter

_________________
Peter Valdt
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Efter att ha satt 6-7 jämnlångsamma varv på Challenge behöver jag också tips.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
För närvarande finner jag att det snabbaste sättet att ta en kurva (med en Audi A6) är att bromsa sent, för flytta fram vikten och skära kurvan väldigt sent.

Känslomässigt eller tidsmässigt?

Man borde försöka åka så man får så små lastväxlingar som möligt.
I riktigt tajta böjar gör jag som du. Men i snabba åker jag mjukare, skär böjen så mycket det går.
Sen kommer frågan, med eller utan diffbroms?
Utan diffbroms kan man få åka kantigare pga taskit fästa på innerhjulet vid ax.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BusHi
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Tyvär så finns det ej diff broms på bilen =(

Är en helt vanlig personbil (nästan om man bortser från bromsarna dom är "lite" bättre )

Du menar att jag ska försöka minska viktförflyttningen genom att släppa bromsen lite sakta så att bilen sätter sig tillrätta och sen ta kurvan. (Nu pratar vi då längre/snabbare kurvor). Eller jag förstod dig fel..?

Angående om det är känslomässigt eller tidsmässigt så är det nog både och, gillar att få ut "rumpan" och gasa mig igenom kurvan. (Körde en hel del på grus tidigare)

_________________
Peter Valdt
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om man nu skall göra helt rätt, som är svårt, är att släppa suksesivt på bromsen samtidigt som man styr in så man får så små viktförflyttingar som möligt mellan broms och kurvtagning.
Hmm ackan svårt att förklara, ännu värre att genomför konsekvent
Sen skiljer det från kurva till kurva och i vissa hur det ser ut efter kurvan så man kommer rätt där.
Men att åka vad jag kallar digetalt, mycket broms sen mycket ax går i de flästa fall långsammare.
Allså man skall försöka åka så mjukt som möligt, även om det kan kännas långsammare brukar det gå fortare.
Känns inte som värdens bästa förklaring direkt

Sen är väll Ådin rätt understyrd defolt, en grövre krängningsfjäder bak har sina fördelar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fast framhjulsdrivet har fördelen att få "nästan" diff iaf.... eftersom ska man åka fort med FWD så SKA man vänsterbromsa....

sen är väl grundtipset för att åka riktigt fort med FWD att köra med ATTACK... Och mera ATTACK .... dvs en framhjulsdriven går att överköra till skillnad mot en RWD.... utan att förlora fart...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fredrik - SLC skrev:
Fast framhjulsdrivet har fördelen att få "nästan" diff iaf.... eftersom ska man åka fort med FWD så SKA man vänsterbromsa....

sen är väl grundtipset för att åka riktigt fort med FWD att köra med ATTACK... Och mera ATTACK .... dvs en framhjulsdriven går att överköra till skillnad mot en RWD.... utan att förlora fart...


Ska å ska... På grus ja, men på bana klarar man sig lååångt utan att vänsterdojja en amssa. Men man kan testa lite ibland...

Men som du säger, går man bara in med lite attack i böjarna så kan man skippa bromsandet med vänstern. Bara min uppfattning.

Jämfört med bakhjulsdrivet så har jag mkt senare apex med FWD.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Personligen tycker jag avsaknaden av diff (men kanske inte effekt...) gör att man får försöka räta ut utgången ur kurvorna, framförallt vid längre rakor. Sen kan man ju faktiskt köra väldigt brutalt. Fwd känns förlåtande även om man överkör hårt.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
BusHi
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Håller med er när ni säger att framhjulsdrivet är väldigt förlåtande i jämnförelse med bakhjuls eller en bil med mittmotor. Ska man åka av vägen i en kurva så får man verkligen kasta in bilen för att spinna av.

Men läste det ni skrev om att försöka göra min övergång mellan broms respektive svängfasen lite mjukare, samt att våga pressa bilen mera då det värsta som kan hända med förmycket gas är att framhjulen glider lite.
Tror jag ska försöka öka min ingångshastighet och se om det hjälper på tiderna. Attack med lite finess

Kommer till att försöka variera mitt apex och se vad som funkar bäst, tror dock på ett sent apex med lite högre hastighet och på så sätt ta en vidare kurva men bibehålla hastigheten igenom kurvan. Min stora Audi har nämligen en liten motor, borde vara tvärtom

Det ända jag är lite tveksam till är att vänsterbromsa, har lite svårt att förstå vad jag tjänar på det. Gärna en förklaring om någon orkar =)

Tack för många intressanta förslag och ideer.

_________________
Peter Valdt
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Vänsterbroms stabiliserar bilen i sväng.
Dock inte sagt att det går fortare för det.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Skit i vänsterbroms! broms är till för att... just det: sänka farten.

"trailbraiking" är mkt effektivare på bana. Dock svårare, kräver en del av både bil och förare.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm jag använder vänsterbroms till att trailbraika, får en gämn övergång mellan broms och gas.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Erkänner på en gång att jag aldrig åkt fwd på bana....

En reflektion är dock att jag tycker mig inte se några stora skillnader i spår etc i blandande klasser med både fwd och rwd-bilar. STCC t.ex

Sen är jag kanske enkelspårig, men jag är tamejfasen rätt tvärsäker på att bromsasåsentdetgårmetoden är rätt kass för oss vanliga dödliga som inte är så talangfulla att vi får betalt för att köra. Jag tror mkt mer på att bromsa lite tidigare, få ordning på sig själv och bilen så att man kommer rätt i kurvan och kan kliva på tidigt. Vidare tror jag att det gäller för alla framdrivningssätt. Jag menar att det är mycket viktigare att kunna kliva på 5-10 meter tidigare än att bromsa 5-10 meter senare.

_________________
Pär Hylander
Citera
BusHi
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Så som jag förstod det hela så har jag som förare av en FF bil utan diffbroms bara en stor fördel av att vännsterbromsa och det är om jag vill få ner mer av kraften ner till hjulen/vägen genom att motverka att det ena hjulet spinner.

Är dock tveksam till att jag i detta fallet kan utnyttja detta pga bilens snåla effekt.

Undra dock, är det någon större kostnad/operation att modifiera om framaxlen så att jag får en diffbroms.? (Har aldrig i hela mitt liv pillat på framvagnsinställningarna håller mig till sådant jag förstår mig på )

Tittar nämligen efter en ny bil så tänker ej lägga ner några större summor på denna.

//Peter

_________________
Peter Valdt
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Det finns ett problem med Audi (och antagligen fler bilmärken) och vänsterbroms.

Även med ESP urkopplat så går ESP in en kort stund när du trycker på bromsen.


Riktigt schyssta FWD-bilar finns det i Chrysler Neon på Gelleråsen thumbs up
Men de har pillat rätt mycket på cambern tror jag...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
me_jimmy
Köping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 51



fuling skrev:
om man nu skall göra helt rätt, som är svårt, är att släppa suksesivt på bromsen samtidigt som man styr in så man får så små viktförflyttingar som möligt mellan broms och kurvtagning.
Hmm ackan svårt att förklara, ännu värre att genomför konsekvent
Sen skiljer det från kurva till kurva och i vissa hur det ser ut efter kurvan så man kommer rätt där.
Men att åka vad jag kallar digetalt, mycket broms sen mycket ax går i de flästa fall långsammare.
Allså man skall försöka åka så mjukt som möligt, även om det kan kännas långsammare brukar det gå fortare.
Känns inte som värdens bästa förklaring direkt

Sen är väll Ådin rätt understyrd defolt, en grövre krängningsfjäder bak har sina fördelar.


jag tror att de här artiklarna förklarar vad fuling har skrivit (vad jag har förstått)
TurnFast

_________________
Jimmy Woodruff
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



En sak som har fastnat litegrann i min körning efter en massa år i og900 är att styra in i kurvan lite för tidigt för att liksom känna av att väggreppet kommer att räcka till. Är det då lite halkigt så att det glider lite,det känns tydligt i ratten, så lättar man lite på gasen och bilen styr in. Lättar man lite mer så svänger bilen mer, släpper man av helt så kan man förmoda att bakdelen kommer att glida ut lite, om man timar in en liten dutt på bromsen vid rätt tillfälle med valfri fot innan själva svängen börjar så kan man sladda så mycket man behagar.
Detta försöker jag låta bli på bankörning, men det är svårt, ibland så känns körningen lite rallymässig.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



tvåtaktsmicke skrev:
om man timar in en liten dutt på bromsen vid rätt tillfälle med valfri fot innan själva svängen börjar så kan man sladda så mycket man behagar.
Detta försöker jag låta bli på bankörning, men det är svårt, ibland så känns körningen lite rallymässig.

Är en fröjd att se dig åka genom schikanen på Midlanda thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Det stora problemet med framhjulsdrivna bilar är att de är väldigt understyrda.
Min uppfattning är att det lönar sig att bromsa väldigt sent för att kunna hålla kvar och gradvis minska broms när man svänger in i kurvan. Detta gäller kurvor där man måste bromsa innan.
Detta hjälper till att få bilen att styra in fint i kurvan och medför att man kan bromsa ännu senare på rakan.
Även om man inte bromsar ända in mot apex så känns det bättre att iaf börja svänga in när man fortfarande bromsar.

När man ligger bakom folk som tävlar med framhjulsdrivna bilar i tex Fyndbörsen Cup eller JTCC går de alltid hårt in i böjen under inbromsning med inre bakhjulet i luften med lite bakvagnshas för att sedan gasa sig ur böjen. Tror att de bromsar med vänsterfoten för att kunna gå över ifrån gas till broms på ett mjukare sätt.
Jag bromsar inte med vänsterfoten då jag tycker det är lättare att växla ner under inbromsningen om jag bromsar normalt.
Men det är ju en fråga om teknik och man är ju inte speciellt rutinerad.

I snabbare kurvor kan det räcka med att lätta lite på gasen eller att släppa gasen om det börjar understyra förmycket.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Vänsterbroms har jag aldrig använt mer än när det varit vått väglag. Använder det då för att få ut rumpan lite.

Vid inbromsning bromsar jag innan kurvan, sen svänger jag in och går på gas. Tror jag. Finns film på det nånstans.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik Framhjulsdrivet
1, 2   >>
14029 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande