Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
4WD vs RWD vr FWD vilken lämpar sig till vad?
<<   1, 2, 3
6496 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: 4wd

Niklas Gidlund skrev:
Det där med vikten stämmer ej på de tidiga evo bilarna då de är närmare 1200kg å när man bygger sin busbil så blir det lättning av dörrar, baklucka å huv = -100kg, sedan ut med alla skit inne i bilen å in med en lätt förarstol å bur. så har du en 4wd bil straxt under 1100kg utan problem. Sedan kan man lätta dem ännumera men då blir det lite mer jobb å pengar som rullar. Som jag skrev tidigare så lär det gå undan med en så pass lätt bil å över 400hk i motorn

Hur ska man tänka när det gäller val av dimension på däcken? När man kör bana ska man ha stora däck då? Å när man kör rattlåsrace är det små som gäller eller?


-100kg på att rensa lite i papptunn japansk ekoplåt från dörrar, baklucka o huv, nu tror jag nog du är lite väl optimistisk

Ang. däck är det väll en balansfråga.
Går du ned för mycket i dimension får du juh lite tokig utväxling för en övermotoriserad bil... ja förutsatt att du kör på vettig profil.
Helt ovetenskapligt vill jag påstå att 185/60R13 inte är optimala banåkadäck för en Evo med 400hästar
Citera
Niklas Gidlund
Bålsta
Här sen Okt 2004
Inlägg: 17


Trådstartare
hahah 185/60R13, ja tänk på att bromsoken ska få plats oxå

_________________
Niklas Gidlund
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



insnöad

insnöad och hjärn tvättad som man är så får jag väll försöka föra talan för audi.
kör både två och fyrhjuls drivna audi gamla och nya och favoriten är s2.
nu för tiden kan man köpa tidiga s2 för små pengar sen är det bara att hänga på chassi och bromsar så har man en i mina ögon kanon banbil.
visst tyngden talar kanske imot tänker ni och visst orginal väger dom tokigt mycke men många kilo är demonter bara, har en kompis som fått ner en s2 under 1200kg och med ett riktigt fint chassi och en stadig motor så blir det svårt att hänga med oavsett vad man kör.
kan ju tycka att audi måste ha gjort något rätt med tanke på att allt dom ställt upp i har dom också vunnit oavsett om det är på grus eller asfalt.
behöver väll inte påpeka vad som händer när det blir vått eller snöigt bara att gasa vidare med marginellt sämre varvtider.
ja alla får vi tycka vad vi vill och alla är saliga i sin tro men för mig är det drivning på alla fyra som gäller.
skickar med ett par klassiska audi banräsers.
ha det
mvh dennis



_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
4WD vs RWD vr FWD vilken lämpar sig till vad?
<<   1, 2, 3
6496 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande