Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO S -88
<<   1, 2, 3, 4
12 besök senaste veckan (28251 totalt)
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Nuså är allt klart. Efter fyra (!) olika upphängningskonstruktioner till oljekylaren blev vinnaren en i 2 mm plåt med kylaren upphängd i vibrationsdämpare. Så på torsdag blir det åka på Sturup!



Glömde kameran, så det blev inga bilder. Men kylarupphängningen hade faktiskt förtjänat en bild ..
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Härligt att höra Dan!! Lycka till på torsdag

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Nu har jag provat nya chassiet .. Det är brutalt understyrt!
Vid turn in svarar det väldigt fint och direkt, men mitt i och ut ur svängarna plogades det rejält! Körde totalt slut på höger framdäck på Sturups långa slinga (inte för att det var så mycket kvar innan, men ändå ..).

Nästa körtillfälle blir troligen Spa 8 augusti, innan dess blir det nya däck (som är bredare fram), mer camber fram och eventuellt hårdare fjädrar bak (kanske 160-180 N/mm istället för 130 N/mm som det är nu) för att försöka råda bot. I värsta fall får man väl skruva av kränghämmaren fram också.

En annan seg grej var att det börjar skramla lite från växellådan. Troligen lagret som sitter direkt vid kardanen som rasslar lite. Nästa vecka ska den till Tolli och få en ny kamrem, ska be honom kolla lite på lådan också.

Men det var ju jävla kul att äntligen köra lite!! thumbs up
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Lite uppdateringar ..

Bilen har varit hos GT motorsport och fått nya kam- & balansremmar och tillhörande tingel-tangel. Både Bosse och Jaan körde bilen i ca en timme både på lyft och på väg för att hitta mitt skrammel. Slutsatsen var att det inte var något onormalt skrammel, utan mest jag som var nojig.

Kändes fint! Så nu blir det Spa 8 augusti i alla fall!

Jag har också beställt nya fjädrar. Idag har jag 115 fram och 130 bak och beställde 75 fram och 175 bak. Då får jag följande kombinationer att välja på:


115   130   47%  53%
115   175   40%  60%
75    130   37%  63%
75    175   30%  70%


Procenttalen är hur mycket av totala fjäderverkan som ligger på resp axel (utan korrigering för hjulgeometrin, den är ju linjär så för min jämförelse ska det inte spela ngn roll).

Jag vet att med översta (nuvarande) konfiguration, original k-hämmare och nuvarande hjulvinklar så är bilen mycket understyrd. Förhoppningsvis räcker mitt fjädrersortiment för att balansera bilen och lära mej lite på kuppen. Första testet blir nog att prova 75/130.

Min temperatursensor som styr kylarfläktarna har gått sönder, så den ska bytas.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dan Hovang skrev:

Procenttalen är hur mycket av totala fjäderverkan som ligger på resp axel (utan korrigering för hjulgeometrin, den är ju linjär så för min jämförelse ska det inte spela ngn roll).


Är jag allt för övertrött nu eller...men inte kan du räkna fjäder rakt av sådär? Linjär eller ej.
Fram får du ju en effektiv hårdhet och bak en annan när du lägger in korrfaktorerna för MR...

Eller?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Dan Hovang skrev:

Procenttalen är hur mycket av totala fjäderverkan som ligger på resp axel (utan korrigering för hjulgeometrin, den är ju linjär så för min jämförelse ska det inte spela ngn roll).


Är jag allt för övertrött nu eller...men inte kan du räkna fjäder rakt av sådär? Linjär eller ej.
Fram får du ju en effektiv hårdhet och bak en annan när du lägger in korrfaktorerna för MR...

Eller?


Vet inte!

Min tanke var att eftersom 115/130 är understyrt (empiriskt) så borde hårdare fjäder bak alt mjukare fram göra susen. Med tanke på vad andra kör med så gjorde jag en okvalificerad gissning på att runt 65-85 fram skulle passa och kanske 160-190 bak. Det ligger "lagom" långt från det jag har nu för att vara värt att prova, helt enkelt (om man tror på folk som Carrol Smith och Skip Barber iaf).

I praktiken blir det ju bara tre sättningar map på balans; 75/130 - 115/175 el 75 130 (fjäderbalansmässigt nästan samma) och 115/175.

om man räknar wheel rate så blir det:


104   73    59%      41% (nuvarande)
104   98    51%      49%
68    73    48%      52%
68    98    41%      59%


Men som sagt går det kanske inte att resonera riktigt så ..?
Då lär jag ju mej iaf det ...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du gör helt rätt och en komb av fjädrar som du har nu är smart.

Men som du ser blir det lite andra siffror när man räknar WR...vilket blir mer talande oxå varför bilen tex skulle vara "mkt understyrd" osv osv... Man kan foga samman teorin med verkligheten, eller iaf är det tanken.

Lycka till och berätta hur det blev.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag lekte lite med ditt excel-tjosan och det verkar ju inte konstigt att bilen upplevs som understyrd med det nya chassiet. Det skall bli kul att höra dina kommentarer när du fått på andra fjädrar. Intressant och se hur teorin blir i verkligheten .

Behöver du klenare kränghämmare fram så har jag som du kan låna om det skulle knipa

Lycka till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Jo, det var lite vettigare att kolla på hjulet .. Märker jag nu. Hm .. :looki:

Nästa steg vore ju en justerbar kränghämmare, men att testa din Eddie kanske vore ett bra förstasteg? thumbs up

Skulle vara kul att prova hur mycket "fjäderfel" man kan kompesera bort med hämmare, och i hur stor grad bortkränghämmat fjäderfel påverkar varvtiderna ..

Ja .... Jag har nog att göra några år ......
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Riktiga män åker av i Eau Rouge .. Speciellt när det är blött .. Eller hur var det?

Jag kom ut på kerbsen vid utgången, som ju är av lackad betong (såphala när det är blött!) och snurrade direkt. Efter att ha kasat 200-300 meter i gräset så slog jag i muren i förhållandevis låg fart. Nu ser min bil ut såhär:



Skadorna är visserligen lindriga med tanke på hur det gick för andra som åkte av där under denna regninga helg, men karossen behöver ändå riktas lite grand och en infästningspunkt för bärarmen behöver lagas, så det blir troligen en kort säsong i år.

Jag slog också huvudet i B-stolpen så jag såg stjärnor för ett kort ögonblick. Det får mej att fundera om det inte borde vara obligatoriskt med hjälm i trafik också, för detta var ingen kraftig smäll alls och hjälmen jag bar gjorde uppenbarligen stor nytta ändå.

Nåja, den goda nyheten är ju att nu slipper jag fundera på om bilen ska bli mer räser eller inte
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Dan Hovang skrev:
Riktiga män åker av i Eau Rouge .. Speciellt när det är blött ..


Japp!
Ska man åka av på bana, kan man ju göra det i en av världens mest kända kurvor...
Tur att det gick bra i alla fall! (Lite stjärnskådning kan man väl tåla) thumbs up

Bilen ser ju inte så tokig ut. Vad blir det nu?
Plastskärmar verkar väl vara ett bra första steg.
Kanske ett HANS-system och/eller en öronlappsstol också?

Jag är själv inne på att förbättra säkerheten före många andra modifieringar...

_________________
--
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Det beror lite på vad riktaren tycker. Om han vill ta isär mycket för att kunna komma åt att rikta så blir det nog fler och drastiskare ingrepp än plastskärmar.
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Dan Hovang skrev:
Riktiga män åker av i Eau Rouge .. Speciellt när det är blött .. Eller hur var det?


Jag var på väg att köpa en 944 en gång... ångrar mig "nästan"
Trist med skador men du är hel och bilen blir snart fin igen

Hur var det att köra annars... jag har bara kört på Spa hemma på PC. (Jag har dock sett F1 och lite annat där "live" för ett par år sedan :woot: ). Bilder från körning?

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Dubbelpost... hur tar man bort ett inlägg?

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
mbn skrev:
Hur var det att köra annars... jag har bara kört på Spa hemma på PC. (Jag har dock sett F1 och lite annat där "live" för ett par år sedan :woot: ). Bilder från körning?


Banan är fantastisk!

Det finns lite bilder från i år här:
http://hovang.zapto.org/racing/view_album.php?set_albumName=SPA05

Jag var också nere förra året och åkte, det finns en gammal tråd om det här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11503
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Avis och medlidande i samma stund!
Kört på Spa...
Krascha på Spa...

Hoppas det går att lösa, men som sagt, nu blir ju steget till ful-racer inte så jobbigt/ångestfyllt!
Banan talade till dig...

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Helt plötsligt känndes det mer ekonomiskt attraktivt att jag bånkade in bilen i räcket INNAN vi skulle åka till SPA, nu slapp jag betala resa och avgifter för att åka av i regnet och krascha på SPA, eller nått.

Ähhh, välkommen i gänget Dan, någon gång måste man bli av med sättabileniräcketoskulden

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Knöla ner huven på sin plats och fyll de värsta groparna med skumgummi. Sen på med gaffa, gärna röd eller gul, sen har du en patina utan dess like! thumbs up

Kanske inte..


Gott ändå att det inte var värre och att störtkrukan satt på plats. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO S -88
<<   1, 2, 3, 4
12 besök senaste veckan (28251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande