Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Planetariska diffar och torque split
3063 besök totalt
cwik
Sollentuna
Här sen Feb 2003
Inlägg: 132


Trådstartare
Har klurat på det lite frånt och till men tänkte att man borde se till att få den där ahaupplevelsen nån gång Alltså, hur är det möjligt att distribuera vridet olika till två axlar med samma varvtal? Nån pedagog här?

Har googlat men hittar ingen beskrivning som verkar vara värd att ge sig in i. Naturligtvis är det Subarus DCCD system som gjort mig intresserad

_________________
Claes Wikdahl

Audi RS4 B9 2018
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Samma varvtal...? Det låter som förvirrat marknadsföringssnack. Vill du ha det så är det bara att svetsa diffen! (Det är alltså samma problem mellan fram- och bakaxel som mellan inner- och ytterhjul. Det märks t ex tydligt på jeepar med "riktig" 4WD, utan centerdiff - det krafsar rejält när man svänger.)

Vill du däremot slippa att det krafsar och drar när du svänger, men utan att det spinner hysteriskt lite här och var; det är då dessa mystiska lösningar behövs. (Eller helt enkelt diffbroms, men det är en kompromiss som oundvikligen snor effekt och sliter däck i viss utsträckning, och helst ska justeras för rådande omständigheter för att funka optimalt.)

En vanlig diff fördelar som bekant ungefär på samma sätt som en T-koppling på ett bromsrör - läcker trycket (momentet) ut på ena utgången (ena hjulet tappar greppet och spinner) så försvinner trycket överallt (du kommer ingenstans).

DCCD står tydligen för Driver Control Center Differential, och med tanke på att systemet involverar styrvinkelsensor mm, så gissar jag att det är någon slags CVT eller annan lösning, som tvångsstyr varvtalskillnaden mellan fram- och bakaxel.

I en perfekt värld hade det antagligen varit bäst att göra så med varje hjul individuellt, men det lär ju bli dyrt och komplicerat, så de flesta nöjer sig med att köra med tre vanliga diffar och (eventuellt) låta bromsarna ta hand om hjulspinn och balans...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288




_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
cwik
Sollentuna
Här sen Feb 2003
Inlägg: 132


Trådstartare
Tack Pär! Den där tråden känner jag igen, men jag hittade inte den då jag sökte

olofson, tack, men det var inget av det jag frågade om. Jag kanske var lite luddig

_________________
Claes Wikdahl

Audi RS4 B9 2018
Citera
cwik
Sollentuna
Här sen Feb 2003
Inlägg: 132


Trådstartare
okej, jag fortsätter här istället.

Stämmer det här?



om vi skickar 10Nm på planetbäraren och r1 = 3m (jättestort men skit i det) blir F1 = 3,33N. Då inget hjulpar slippar snurrar alla axlar med samma hastighet. Planethjulen snurrar alltså inte i sig själva. Alltså läggs kraften 3,33N på både ringhjul och solhjul (F2 och F3), men på olika radier och därmed får man olika vridmoment på fram och bakaxel; 6,66 Nm resp 13,32 Nm (33/67).


_________________
Claes Wikdahl

Audi RS4 B9 2018
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217





Tänk dig att istället för att ha ett blått ringhjul så har du ett till solhjul som sitter i linje med samma axel som det röda solhjulet. Sedan låter man de gröna planethjulen vara dubbelt så breda så att de kan gå i ingrepp med bägge "solhjulen". På detta sätt blir momentöverföringen lika från planethjulet till de båda solhjulen (samma hävarm). genom att labba rundor med storleken (kuggantal) på solhjulen kan man styra momentfördelningen. de gröna kugghjulen kan ju ha olika diameter/kuggingrepp för vardera solhjul.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
cwik
Sollentuna
Här sen Feb 2003
Inlägg: 132


Trådstartare
porschedriver skrev:
Tänk dig att istället för att ha ett blått ringhjul så har du ett till solhjul som sitter i linje med samma axel som det röda solhjulet. Sedan låter man de gröna planethjulen vara dubbelt så breda så att de kan gå i ingrepp med bägge "solhjulen". På detta sätt blir momentöverföringen lika från planethjulet till de båda solhjulen (samma hävarm). genom att labba rundor med storleken (kuggantal) på solhjulen kan man styra momentfördelningen. de gröna kugghjulen kan ju ha olika diameter/kuggingrepp för vardera solhjul.


Ja just det. Har varit inne på dom banorna. Spelar ju ingen roll om drivingen sker invändigt eller utvändigt. r4 i min skiss har egentligen ingen betydelse, utan är ett resultat av förhållandet mellan ring och solhjul.

_________________
Claes Wikdahl

Audi RS4 B9 2018
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



nu har jag inte den blekaste vad ni snackar om men det är färggranna cirklar ni har..

sedan har ju Honda ett nytt system på nya 4x4 Legenden som ger kraft till det hjul som behöver det bäst... visas tillåme på en lite skärm när man kör.. (bling-blingvarning..)

högerklicka å "spara mål som" ca: 14 mb
http://www.gtr34.com/video/spoontestrl.mov

om det inte var detta ni pratade om ber jag om ursäkt....

_________________
MackeMaehlum
Citera
Racetech
Planetariska diffar och torque split
3063 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande