Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Gsi 16vT -90
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (15590 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Det räcker med bara bromsarna och drivlinan (två större modifieringar eller hur det nu stod i lagtexten).
I bromsfallet skall inga delar vara kvar från originalsystemet (bromsrör kan undantas). Vad gäller motorn skall den vara i det skick som den godkändes i (204 hk) artikelnr skall stämma på turbo, luftfilter, katalysator, kolkanister, avgasdekal mm
Jag fick backning i regbesiktningen för att mitt avgassystem lät mer än vad en Calibra T. gör i originalskick. Jag återkom senare med en slutdämpare från Kadett 1,6 (45 mm invändigt ) och då var bilen riktigt tyst. Utifrån...

Opel kräver att donatormotorn kommer från en bil med känt reg- och chassienr. (detta kan skilja mellan olika generalagenter)

Skall du inte byta motorer i dina bilar? omegan blir en snål glidare och Kadetten blir...kul thumbs up

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Jag tror han har mer motorer än han vill ha egentligen...

www.kmbildemontering.se

Det bra Maccan. Börja bygg! Sluta jobba så mycket! thumbs up

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Det klart en kadett med MV6 motor och bakhjulsdrift hade varit nå't det... +en kompressor...och gas.

Det verkar ju inte vara några större bekymmer annars... Vi får väl se om man orkar (och hinner) dra i gång något projekt. Ska först och främst fixa karossen utvändigt.

Tack än en gång för all info!

_________________
Marcus Marklund
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Micke Holmström skrev:
Hittade en closeup på topplagringen:




Har du orginal fjäderben?
/Henrik
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Henrik Fredman skrev:
Har du orginal fjäderben?
/Henrik


Japp!

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Micke Holmström skrev:
Henrik Fredman skrev:
Har du orginal fjäderben?
/Henrik


Japp!

Då kan där inte vara mycket plats kvar mellan innerskärm och fjädern?
/Henrik
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Henrik Fredman skrev:
Då kan där inte vara mycket plats kvar mellan innerskärm och fjädern?
/Henrik


Njaää...
Skall jag vara riktigt ärlig (och det är jag ju) så lämnade jag in bilen till Stötdämparexperten och sa lite käckt -slå en signal när den är klar...

Jag brukar inte göra så men det verkade så smidigt när jag inte hade något vettigt att slipa ner de stora "alu-plattorna med" + allmänt ont om tid mm

om du vill kan jag kolla frigången till fjädern ikväll när jag åker till garaget och kelar lite.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Nisse Classon skrev:
Micke, du vet väl att jag har både taklucka och inredning?


9:07 BTG blev det i år... Det var då tusan vad svårt det skall vara att slå 9:02!

Min ovanstående bortförklaring med att jag har taklucka och inredning skippar jag och istället skyller jag på att du har 4.3 kg/hk och jag har 6.7 och Bergwerk/Kesselchen/Karusellbacken är lång och brant!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Nisse Classon skrev:
Micke, du vet väl att jag har både taklucka och inredning?


9:07 BTG blev det i år... Det var då tusan vad svårt det skall vara att slå 9:02!

Min ovanstående bortförklaring med att jag har taklucka och inredning skippar jag och istället skyller jag på att du har 4.3 kg/hk och jag har 6.7 och Bergwerk/Kesselchen/Karusellbacken är lång och brant!


Jag tycker du är jätteduktig Nisse, det kan inte vara lätt att åka så fort med en Golf...

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Var är bilderna på de senaste modifieringarna av Kadetten?

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Ingmar Truedsson skrev:
Var är bilderna på de senaste modifieringarna av Kadetten?


Jo, en anledning till att Nisse nästan åker lika fort runt , den klena golfmotorn till trots, är att framhjulen pekat åt lite alla möjliga håll. På grund av att man alltid skall ha något att skylla på så har jag utsett bäramarna till syndabock.
På bilden gör min favoritförlängare sitt bästa för att visa hur främre och bakre infästningen inte ligger i linje med varandra. När jag upptäckte detta trodde jag först att det var något fel på ena armen och rev ner den andra också för att kolla, det visade sig att det var lika illa där.




Den främre infästningen sitter via bussningen i en stor bult som endast på ena sidan sitter i bärarmsinfästningen. När bärarmen rört sig så har bulten (pga de hårda bussningarna) gnökat om i infästningen och sabbat denna så när jag var och besiktade rörde sig bulten flera mm i sidled i "framvagnsskakmaskinen".

Enda vettiga lösningen, som jag kunde se, var en förstärkt främre infästning och ledlagerförsedda co-mo armar i justerbara längder för att kunna ändra caster och camber.


_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Det där klassar jag som porr!!!
Underbart!
thumbs up

_________________
Marcus Marklund
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Ja nu får man ju idéer...

Snyggt Micke!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Nu har större delen av sommaren gått utan att man kunnat åka en meter!
Vid en resa till Göteborg i våras sprack kylaren, efter lite bök med att komma hem blev den så utdömd av kylarfirman som gammalt skräp med plastgavlar som snart skulle gå sönder igen om den ens gick att laga.

Priset för en ny, ca 3200 kr, tillsammans med det faktumet att orginalet är ihopbyggt med den allderles för lilla original-IC'n (som dessutom sitter halvt bakom vänster strålkastare) gjorde mig sugen på att åtgärda detta problem ordentligt.

En ny kylare ordnades, en tvåraders med extra breda celler för högre kapacitet. Denna gjordes lika bred som den gamla var inkl. IC'n. Original kylfläkten hade kunnat användas men med sin tunga ram kändes det bättre att skaffa en lätt Spalfläkt istället, detta började ju ändå bli jättedyrt...

En beggad Mitsu Evo intercooler skaffades för att monteras framför vattenkylaren. Detta medförde att oljekylningen (som ändå var otillräcklig) måste ordnas, det fanns ingen plats kvar för den kylaren.

En laminova C43-182 värmeväxlare införskaffades och kopplades in mellan kylvattnet och oljan.

I skrivande stund återstår i stort sett "bara" att få till rören mellan turbon, IC'n och insuget. Det är en krånglig väg med många böjar vilka behöver svetsas i alu eller rostfritt för att resultatet skall bli riktigt bra.
Tyvärr står det lite still nu när jag inte har någon bra kontakt för att få detta gjort, vart vänder jag mig?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Du ska se att det nog blir lite körning för din del också! Gelleråsen i september borde du ju vara färdig till!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Du ska se att det nog blir lite körning för din del också! Gelleråsen i september borde du ju vara färdig till!


Jo, men jag vill köra nuuu! > Har svår körabstinens.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Gsi 16vT -90
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (15590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande