Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Permanent 4-hjulsdrift, hur funkar det?
<<   1, 2
13 besök senaste veckan (20524 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Till allmänkunskapen hör ju även att en vanlig diff är en planetväxel om än lite speciell (vinklad och med dubbla planethjul i serie)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jag trodde att det var så här enkelt:

Pär Hansson skrev:




Men nu säger du helt plötsligt att det är så här krångligt:

Pär Hansson skrev:



Här skall du ha det?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



porschedriver skrev:
Till allmänkunskapen hör ju även att en vanlig diff är en planetväxel om än lite speciell (vinklad och med dubbla planethjul i serie)

"dubbla planethjul i serie" ligger de inte parallellt?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



ice skrev:
Jag trodde att det var så här enkelt:

Pär Hansson skrev:

[*img]https://rejsa.nu/im/_annat/594-new_2004-22-01-planetdiff1.jpg[/img]


Men nu säger du helt plötsligt att det är så här krångligt:

Pär Hansson skrev:

[*img]https://rejsa.nu/im/_annat/594-new_2004-22-01-planetdiffkonsoler1.jpg[/img]

Här skall du ha det?
De två skisserna beskriver samma sak, bara det att den nedre är "förenklad" med enda syfte att åskådliggöra kraft- och momentjämvikten i planetdiffen genom att visa att skillnade i "hävstång" på de utgående axlarna ger skillnaden i utgående moment (i en vanlig diffväxel är alla hävstänger lika långa). Hastigt hopkommen och slarvigt noterad, dock.

om den nedre skissen rör till det i stället för att klargöra, bortse ifrån den.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



ice skrev:
porschedriver skrev:
Till allmänkunskapen hör ju även att en vanlig diff är en planetväxel om än lite speciell (vinklad och med dubbla planethjul i serie)

"dubbla planethjul i serie" ligger de inte parallellt?


Hade de legat parallellt så hade man ju haft en vanlig planetväxel. De flesta planetväxlar har tre hjul(parallelt), det finns möjlighet att ha 4 hjul i VISSA växlar, kuggantalet måste stämma så att det 4:e får plats.
EDIT: eller var det tre som gick ibland och fyra som var teoretiskt omöjligt????hmm...???

PS. Det är inte de hjul man tror som är planethjul i en diff, rita upp och gör om till "klassisk" planetväxel så ser du det. DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Hm, Power som står i BMW-skissen brukar vanligtvis beteckna effekt i tekniska sammanhang och effekt är inte lika med kraft*väg.

Christian:
Är det inte vanligtvis den röda axeln i din bild som är den ingående axel?
Annars blir det ju inte bra hävarmarna som skiljer utan även kraften, eller hur?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



AndersY skrev:
Hm, Power som står i BMW-skissen brukar vanligtvis beteckna effekt i tekniska sammanhang och effekt är inte lika med kraft*väg.

Christian:
Är det inte vanligtvis den röda axeln i din bild som är den ingående axel?
Annars blir det ju inte bra hävarmarna som skiljer utan även kraften, eller hur?


Det var bara en symbolisk bil, effekt av att man har olika utgående effektöverföring(och därmed moment) vid lika varvtal fungerar ju oavsett vilken axel (av alla tre) som är ingående, det är bara momentfördelningen som ändrar sig. (därför funderade jag inte exakt på hur jag skulle rita en "verklig" fördelningslåda (se "fri"skrivningen i inlägget=)

Hävarmarna räknas ju från ingreppscentrum vilket blir vid ytteradien på solhjulet och centrum på planethjulen (medelvärde av yttre(ringhjulsingrepp) och inre (solhjulsingrepp)) samt ingreppet på solhjulet.

Eftersom varvtalet alltid är samma så är ju momentet=kraftöverföring i ingreppet*hävarm så jag förstod inte riktigt andra delfrågan? Det är ju olika hävarmar som ger just olika moment(kraft), vilket var vad man ville åstadkomma.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Jag kunde inte termerna för planetfiffens delar tidigare, så jag tog och tolkade Christians inlägg och förde in beteckningarna inom hakparentes i min tidigare skiss:

...lade också in motsvarande nummer från BMW-sprängskissen. Där är ju nr 14 hela paketet, men planethjulen hör dit.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



och så här enkelt är det med mekanisk 4-hjulsdrift:
http://www.torsen.com/products/T-1.htm

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Nu tog jag mig tid att titta igenom BMW-skissen och beskrivningen igen och det finns risk för att jag missuppfattat den. Det inte 18 som är solhjulet utan någon av kuggarna på 9 som Niklas Sandström påpekade tidigt. Tror jag? Isåfall tas anklagelsen att diffen inte funkar om 17 och 18 är sammankopplade tillbaka. Då är också de utgående axlarna bromsade mot varandra i detta fall. Skyller delvis på skum skiss men mest på fort&fel.

Så här ska det väl vara?


bobo: Torsen är en bromsad diff som fördelar momentet 50-50 som en "vanlig" diff.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Pär Hansson skrev:
bobo: Torsen är en bromsad diff som fördelar momentet 50-50 som en "vanlig" diff.


Med möjlighet till att omfördela kraft mellan 25-75 till 75-25 som Audi använder det i sina quattro-bilar.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



bobo skrev:
Pär Hansson skrev:
bobo: Torsen är en bromsad diff som fördelar momentet 50-50 som en "vanlig" diff.


Med möjlighet till att omfördela kraft mellan 25-75 till 75-25 som Audi använder det i sina quattro-bilar.
Fort&fel (edit: av mig) igen, men "möjlighet" vet jag inte, den omfördelar moment vid slirning, ja. Men att Torsen skulle vara enkel vet jag inte om jag riktigt håller med om.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3241
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6207

Jag hade förresten nån viskobromsad planetdiff-variant in min 405 T16, fungerade ypperligt förutsägbart körmässigt. Tyvärr är den rätt förutsägbar haverimässigt också. thumbs down Underdimensionerad planethjulskorg tror jag det beror på.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Pär Hansson skrev:
Men att Torsen skulle vara enkel vet jag inte om jag riktigt håller med om.

Mitt fel, glömde en ironisk smilie i första inlägget.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Limo-Micke
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 78



en fråga, kanske e lite dum men frågar man inget vet man ...
vad händer om man skulle "låsa" (tex svetsa) visco-kopplingen i fördelningslådan?
blir bilen totalt o körbar?

_________________
Mikael Boström
M3 Limo -96
325ix -87
Citera
Limo-Micke
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 78



eller blir helt fel med viljan av olika hastigheter på axlarna vid sväng?
skulle torsendiffen vara lösningen för mej...?
är helt noll på 4wd

_________________
Mikael Boström
M3 Limo -96
325ix -87
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Förmodligen skulle en lamelldiff fungera bättre än viscodiffen vid *varaktig* användning.

viscodiffen har en förmåga att tappa i styrka vid stigande temperatur.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
cwik
Sollentuna
Här sen Feb 2003
Inlägg: 132



Tar upp denna tråd igen då jag klurar på detta just nu. Börjar hända saker när man utgår från motståndet som finns på utgående axlar och vad som blir kvar mellan dom och ingående.

Bekräfta/dementera gärna mina påståenden

- När inget hjulpar slippar/spinner snurrar alla 3 axlar i diffen med samma hastighet. Planethjulen snurrar således inte i sig själva.

- Med ingående axel låst (motor av/växel i) snurrar vi på främre axel (solhjul). Om solhjulet har 16 kuggar och ringhjulet 32 kommer bakre axel att snurra hälften så fort, och med dubbelt moment. (Antar att planethjulens kuggantal/storlek inte har någon betydelse?) Skulle denna utväxling ge oss en torque split på 66 bak och 33 fram? EDIT: Näe, så kan det inte va...

Hur hårt har jag vurpat?

_________________
Claes Wikdahl

Audi RS4 B9 2018
Citera
cwik
Sollentuna
Här sen Feb 2003
Inlägg: 132



Stämmer det här?



om vi skickar 10Nm på planetbäraren och r1 = 3m (jättestort men skit i det) blir F1 = 3,33N. Då inget hjulpar slippar snurrar alla axlar med samma hastighet. Planethjulen snurrar alltså inte i sig själva. Alltså läggs kraften 3,33N på både ringhjul och solhjul (F2 och F3), men på olika radier och därmed får man olika vridmoment på fram och bakaxel; 6,66 Nm resp 13,32 Nm (33/67).


_________________
Claes Wikdahl

Audi RS4 B9 2018
Citera
J-tech
stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej,
angåend planet diffar. För enkelhetens skull: ALLA center diffar är 50/50 när det inte är slip imellan fram/bak dvs. hjulspinn! Det är först när slip uppstår som kraften fördelas olika mellan fram och bak (beroende på utväxlingen mellan soldrevet och planetdrev).
och diff bromsen sitter ALLTID imellan utgående (fram/bak) axlar. I tävlingsammanhang var viscon vanligast (bäst) innan dom blev aktiva.
Det vanligaste i wrc transmissioner är att ringdrevet är drivande.

_________________
Joakim Zetterström
Citera
Sparade trådar/FAQ
Permanent 4-hjulsdrift, hur funkar det?
<<   1, 2
13 besök senaste veckan (20524 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande