Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Trattar genom hål i karossen | << 1, 2, 3 6 besök senaste veckan (12278 totalt) |
Hej Göran, tack för infon. Skulle det göra ngn nytta för mig att tillverka ett plenum(utan spjäll)? Trattarna(som är delbara på mitten) fick jag med spjällhusen(programerbart sprut o tändning). Jag köpte dem utomlands. När bilen mappas kommer vi prova med halva längden på trattarna oxå. Enligt mannen jag köpte systemet av skall det ha varit effektivt. Jan Tolli har haft ett likadant. det är förövrigt han som monterar motorn. _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé |
||||
Nja, den nyttan är subtil. lägger man ett plenum på spjällade insugningsrör så är det för att få en lugn luftmassa ovanför trattarna samt att den klan göras med stor volym utan att det påverkar motorn i direkt mening negativt. Alltså kan du även ha ett stort luftfilter i burken och sammantaget vinner du då lågt luftmonstånd och lugn luft. Samt att du kan ha en kalluftsslang som försörjer burken. Har du ett spjällat plenum så bör det anpassas tuningmässigt och då får man hålla volymen på mattan och avstämningen blir av samma kaliber som tunade rör. Det är egenterligen två skilda saker och efter "gammalt" så benämndes bara det tunade plenumet "plenum" i fika kretsar eftersom det är USA draracing influerat. Vill du ha kraft runt 6000 rpm så ser ditt arrangeman kanon ut. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Tack. Ja, vi får väl hoppas att man inte skall behöva ligga runt 6000 rpm för att få fart på kärran Det lär vi se när den mappas... _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé |
||||
Ursäkta man hoppar in som en katt bland hermelinerna . en tanke som jag har funderat på e varför inte göra som man gjorde i drgracing i början av 90 talet då åkte man med ett scoop som bestog av 3 olika grova rör på varandra typ ett 100 mm rör å sen ett 75 mm -50 mm rör överst måtten lite tagna i luften men tänkte närmast på prinsipen tanken var att nyttja olika rörs flödes hastighet genom att då ta det grövre röret kortast
å det smalaste längst så fick man lika mycke luft till det främre spjället som till det bakre å detta gjorde att man slapp riva motorn lika ofta så nån nytta måste det ha gjort .Det har en nackdel e ju att det blir lite stort AFFE _________________ Alf ryhn |
||||
[/quote]Vill du ha kraft runt 6000 rpm så ser ditt arrangeman kanon ut.
Göran Malmberg[/quote] Ett kort insugningssystem ger oftast en god toppeffekt, men hämmar låg- och mellanregister. Ett långt insugningssystem ger för det mesta ett bättre låg- och mellanregister, men hämmar toppeffekten och framför allt motorns förmåga att sträcka ut. (citat Johannes Persson JPSmotorsport.se) Ursäkt OT... _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé |
||||
Racetech Trattar genom hål i karossen | << 1, 2, 3 6 besök senaste veckan (12278 totalt) |