Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
bra "rejsa" bil för inkompetent nybörjare?
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (18819 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41545

Forumägare
Forumägare

JR skrev:
Hej alla

Är också ny här, min första post efter att ha smygläst lite här
några veckor.

Tänkte också börja köra lite bana till sommaren och gick i samma tanke gångar som Fyhr ang. bilvalet för några veckor sedan provade några av
bilarna som nämnts här (dock inte m3 e30) och köpte tillslut en M3 E36 -94 med 286Hk motorn för att den känndes som "best bang for the buck" gav 125' för en fullservad bil i mkt. bra skick med 11k mil på mätaren och med bra utrustning.

Vad tror ni är det ett bra val av bil speciellt med tanke på bankörning och
som nybörjar bil?

Är skitnöjd med bilen så här långt som bruksbil, den går som en raket med mina pref. och bromsar och chassi känns bra som det är, vad ska man ev. komplettera med tycker ni?
Låter som en bra ide att du startar en ny tråd med dina kluriga frågor som vi säker kan vrida o vända på lite


/Magnus Thomé

PS: Läs reglerna för forumet i tråden som heter "LÄS DET HÄR NU ANNARS..." speciellt om namn o signatur...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
lessen att behöva ta upp den här tråden igen men...

blev helt plötsligt lite intresserad av nissan sunny GTi-R när någon skrev att awd var trevligt i konbanor, hur tror ni en sådan hade klarat sig i en konbana eller på banträff? Pratade med en kille som ev. skulle sälja sin för 100.000. Då blir det ju lite över till bromsar (som tydligen inte ska vara jättebra) vad kostar en "bra" sats bromsar. Sen kan man ju lägga några slantar på trevliga dämpare och fjädrar (kanske ett coiloverkitt, vad det nu innebär, =förklara gärna ) fälgarna på den jag "frågat" lite om var någon ganska lätt modell OZ. Kanske bussningar behöver bytas, hur svårt är det? tror ni den kunde vara konkurrenskraftig? jag VET att det är lite emot det jag sa tidigare med nyare bil, inte så mycket modifikationer och så men... se det såhär, jag har tagit till mig några av era ideer i alla fall

Mycket tacksam för svar

mvh

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41545

Forumägare
Forumägare

Inget o vara lessen för!

Turbo är inte alltid det bästa i slalom. Turbo + 4WD gör det enklare dock. Men snabb respons i motorn är en fördel om det inte ska bli för svårkört... Sen finns det ju iof responssystem! Fråga Johan Jansson, han vet allt!

På banan är det inte riktigt lika kinkigt naturligtvis!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



om man går ner lite i budget då? Säg 15-20 000 kr? (ja, det är snålt..) Jag är nästan helt säker på en BMW E30 efter att ha kört lite sådana men vad tycker ni? Vilken motor ska jag välja isåfall? Ska jag välja någon annan bil?

_________________
Absolute beginner
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Det finns en Porsche 944 '83 för 23 000kr i Motorbörsen (även på www.motorborsen.se), men berätta det inte för nån.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Fyhr skrev:
blev helt plötsligt lite intresserad av nissan sunny GTi-R när någon skrev att awd var trevligt i konbanor, hur tror ni en sådan hade klarat sig i en konbana eller på banträff? Pratade med en kille som ev. skulle sälja sin för 100.000. Då blir det ju lite över till bromsar (som tydligen inte ska vara jättebra) vad kostar en "bra" sats bromsar. Sen kan man ju lägga några slantar på trevliga dämpare och fjädrar (kanske ett coiloverkitt, vad det nu innebär, =förklara gärna ) fälgarna på den jag "frågat" lite om var någon ganska lätt modell OZ. Kanske bussningar behöver bytas, hur svårt är det? tror ni den kunde vara konkurrenskraftig? jag VET att det är lite emot det jag sa tidigare med nyare bil, inte så mycket modifikationer och så men... se det såhär, jag har tagit till mig några av era ideer i alla fall

Mycket tacksam för svar

mvh


GTi-R:en är tyvärr inte nådig i försäkring den heller. Har hör folk som betalar över 50.000 här i Norrbotten!! Men det är en häftig bil! Glöm allt vad komfort heter bara, en vanlig Sunny är ju rätt skramlig och så men jag lovar att GTi_R:en är 7 resor värre! Ska du trimma motorn kommer lådan att rasa. Det finns bot men det kostar (runt 30.000).
Men jag tror nog de är rätt kompetenta redan standard.

Coilover betyder fritt översatt "fjäder över (dämpare)". I praktiken handlar det om stötdämpare där fjädern sitter runt dämparen. De är oftast (alltid??) justerbata i höjdled och fjädern är mindre i diameter än en vanlig fjäder.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Daniel Johansson skrev:
om man går ner lite i budget då? Säg 15-20 000 kr? (ja, det är snålt..) Jag är nästan helt säker på en BMW E30 efter att ha kört lite sådana men vad tycker ni? Vilken motor ska jag välja isåfall? Ska jag välja någon annan bil?


För de pengarna får du inte nån vettig E30 är jag rädd. Kolla på E21 323 och leta en som är påkostad (främst väghållning). Alternativt en fin 2002 som också är påkostad (främst motor).
Vill du absolut ha en E30 så får du nog lägga på några kr och köpa en 318is 16v.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Fyhr: Har du impreza frågor är det bara att spana in http://bbs.impreza.nu

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Sparade trådar/FAQ
bra "rejsa" bil för inkompetent nybörjare?
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (18819 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande