Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
VLN 7 / 6 timmars race. (Nu med hur det gick i racet)
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (11707 totalt)
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Anders,

Du har helt rätt! Jag är snäll mot mina konkurrenter! Men det beror på ett antal saker, som också delvis kommer att utvecklas närmare i den kommande racerapporten.

Jag har ett mål som till stor del styr mitt körande, och det är att ta bilen igenom stintet utan minsta skada till följd av sammanstötning med externa objekt. Omkörningar gör jag när dessa kan utföras på ett säkert sätt, men det betyder inte att jag inte pushar för att ta mig förbi, stressa motparten etc. Kom även ihåg att du inte vinner på det första varvet, oavsett! Kan du inte köra ikapp och förbi lite senare så kommer du med all säkerhet att bli omkörd om du lyckats passera tidigt ( ).

En sak som inte syns i den aktuella situationen med Astran är att jag hade en gul Mitsubishi (eller nåt annat snedögt) bakom mig som hade ungefär samma tankar om passering som du uttryckte ovan. Min manöver syftade till att sakta ned bakomvarande så att avståndet drygades ut innan QH och Flugplatz eftersom bilen uppträder extremt obehagligt i det området till följd att den ändrade chassi- och aerodynamiksättningen för dagen. Jag ville m a o inte bli omkörd i Schwedenkreuz (eller senare...). Den ambitionen höll faktiskt och jag hade inga svårigheter att hålla jämnt tempo med bil-tåget och på ett lugnt sätt passera Astran i Bergwerk.

Jag är fullständigt medveten om att jag har enormt mycket att lära både vad gäller den aktuella banan, justeringar av bilen så att den uppträder bättre samt hantering av racesituationer, men på det stora hela handlar det om tillgång till budget. Vi har helt enkelt inte råd att krascha bilen, pressa den över curbsen eller med lätta plåt- eller spoilerskador gnida sig förbi en motståndare i situationer som kan uttryckas som betänkliga.

Meeeeeen..... Om du har lust att öppna upp pluskan lite på glänt sådär så ska du se att jag nog kan klippa tiderna under race med åtminstone 20 sekunder. Jag behöver en testdag med tillgång till fräscha Dunlopdäck (ett eller två snäpp mjukare än vad vi kör med normalt), Marcus från Öhlins, samt tillgång till en självrisk och premie om 30 000 euro för ev. skador. Sen kör vi!

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Helt rätt! Det märks att du kör med pannan och inte med näven.... thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Riktigt, riktigt snäll är du!...måste kräva en hel del självdiciplin att inte låta hornen växa genom hjälmen i en del av de situationerna.
Men är man snäll så slipper man iaf få uppleva konkurenter som vill utöva misshandel i depån...

Men är det inte så att det finns två kategorier av räseråkare?

1: De som har krashat. (undertecknad)

2: De som kommer att krasha (troligtvis undertecknad)

_________________
Karl Brag
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Peter Gutniak skrev:
...men på det stora hela handlar det om tillgång till budget. Vi har helt enkelt inte råd att krascha bilen, pressa den över curbsen eller med lätta plåt- eller spoilerskador gnida sig förbi en motståndare i situationer som kan uttryckas som betänkliga.


Någon som noterade vilka bilar som står parkerade i sandfållan i första kurvan? Manthey & Recaro/Reader må ha mångdubbelt större budget än vi, men där vinner man ju inte heller racet. Det gäller ju framförallt att ta sig i mål. Och kan vi få bilfanskapet att hålla ett helt race (vilket det märkligt nog gjorde under 24h) så ska vi nog kunna vara med och slåss om placeringar i klassen.

Edit och lite OT: om jag inte minns helt fel så lär Manthey ha en budget på runt 150.000 euro för bilen (#111). Och då är inte byggandet av själva bilen inräknat i detta. Den lär ha kostat ytterligare ~250.000 euro...

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Tack Peter för kommentarerna! Det låter vettigt och genomtänkt! thumbs up

För kännedom är pluskan ständigt öppen för mina egna race äventyr. Även om de befinner sig på en en oändligt mycket lägre nivå än Team Schwednekreuz satsning, så tycks det gå ått försvarliga summor så sponsorbudgeten är tom!

Ha det gott - jag ser fram emot en verbal racerapport - de är suveräna!!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Ulf Karlsson
Karlstad
Här sen Feb 2004
Inlägg: 35



Race report VLN 6 h 2005-08-27

Det är dags för en rapport om lördagens VLN-tävling på Nürburgring. Jag vill förvarna den som brukar läsa Team Schwedenkreuz redogörelser; i jämförelse är den här rapporten är helt händelselös.

Att tävla på Nürburgring är ett stort kliv jämfört med turiståkningen, ett kliv som är svårt att beskriva. Fart, taktik och dramatik förenas på ett sätt som inte går att upprepa på någon annan bana.

När jag bestämde mig för att köra för Mühlner i sextimmarstävlingen 27/8 så var det tidigt i juli. Jag hade talat med Bernhard Mühlner i samband med 24-timmarstävlingen på Ringen i maj och tyckte att han verkade seriös. De är stationerade i Belgien och tävlar med två GT3 Cup av 2003 års modell. De kom t.ex. 5:a och 6:a totalt i årets 24-timmars på Ringen.

Under sommaren har jag tränat ganska ordentligt, åtminstone efter min måttstock. Att hålla tempot och skärpan uppe under 1,5-2 timmar långa körpass är fysiskt krävande.

Då mitt företag Navo är engagerat i motorsport så tyckte jag att en företagsaktivitet skulle passa i samband med VLN-tävlingen. De anställda, vi är 7 stycken fann idén lite oväntad men helt OK. Sagt och gjort, Ryanair visade sig från sin vänliga sida med låga biljettpriser när jag beställde. Att få tag i rum var dock inte lika enkelt. Efter en del ringande och trixande lyckades jag dock inkvartera alla på Zur Burg och Bergfrieden inklusive min hustru som jag inte åker förutan när det är dags för tävling.

På Säve flygplats sammanstrålade alla i god tid före avgång. Jag hade före avfärd prisat Ryanair för att de aldrig är försenade. Följden av det blev att de givetvis var försenade. Hyrbilen från Hertz var dock redo på Hahn, en niopersoners VW-buss med dieseldrift. Ingen raket precis men alla fick plats. Vi anlände till Nürburg ordentligt och hann med en Schnitzel på Zur Burg före läggdags.

Freitag morgen früh - vårt företagsutvecklingsmöte gjorde rivstart men strax var det mitt på eftermiddagen och incheckning för oss förare. Det innebär att visa licens och skriva på papper för att sedan få ett armband påsatt. Armbandet gav tillåtelse att köra den fria träningen kl. 16-19. Teamet deltog med två bilar mot den första planen som var en bil. Vi var fem förare. Thomas Koll, Heinz-Josef Bermes och Klaus Abbelen skulle dubblera. Jag skulle köra som fjärde förare i förstabilen och Andy Bovensiepen som fjärde förare i andrabilen.

Vi körde den fria träningen på begagnade slicks. Bilen var väldigt hård i stötdämparsättningen. Tillsammans med relativt lite vinge bak var den väldigt yster i bakvagnen. Fulla styrutslag är inte det bästa botemedlet mot rattrost men man skärper sig!

Förarsammanträdet var 07:45 på lördag morgon. Förarsammanträden med 700-800 personer närvarande är grandiosa tillställningar men med tysk ordning så går det bra. Ett nytt armband sattes på handleden igen och sedan till boxen. 227 bilar skulle träna kl. 08.30-10.00. 210 av dessa skulle få starta kl. 12.00. Thomas Koll, vilken är den snabbaste i kvintetten körde de två första varven. Banan var då lite fuktig utanför spåret och Thomas fick till 9:07. Jag körde sedan två varv för att känna hur bilen uppförde sig med nya däck och fick till 9:38 respektive 9:23. Jag kunde nu attackera och belasta bilen hårdare varför den inte kändes riktigt lika hård. Ysterheten i bakvagnen fanns kvar till en viss del men mycket mindre än i går. När Thomas skulle sätt en riktigt bra tid som avslutning på träningen så var det mycket gulflagg. Vi fick därmed nöja oss med en 18:e startplats. I vår klass, GT3 Cup låg de nio startande inom 11 sekunder.

Väderprognosen hade ändrat sig från 90 % regnrisk i början av veckan till 1 % på lördag morgon. Solen sken från en klarblå himmel, äntligen en regnfri tävling! Thomas Koll startade tävlingen i vår bil. Han avancerade relativt snabbt upp genom fältet till runt tionde plats. Han åkte på 9:07-9:20-tider. Bilen går endast nio varv på en tank då den måste ha originaltank i Cup-klassen. Det skulle kanske gå att krama ur ett varv ytterligare men det finns ingen reserv-tanksfunktion så det är lite riskabelt. Att få stopp ute på banan är förstås en katastrof. Ett däcksbyte var planerat efter två körpass, alltså efter halva loppet. Jag skulle köra andra passet och fick därmed åka på halvbra däck. En Cup-bil är relativt lik en gatbil att köra även om slicksen förändrar beteendet. Den är dock långt från en RS.

Ysterheten i bakvagnen var nu tillbaks och insvängningarna lite motsträviga. Bilens studsade en hel del och när inte greppet är fullständigt ger man gas lite senare än vanligt i kurvorna. Jag höll dock ett jämnt tempo, 9:21-9:25-tider vilket jag är nöjd med. Endast en allvarlig incident inträffade. En långsam bil bytte spår utför Fuchsröhre. Jag hade precis lagt i sexans växel när han bytte från helt till höger till helt till vänster. Att han blinkade vänster hjälpte inte stort. Jag fick gå ut i den smala grässträngen till vänster om honom och med högerhjulen på kurbsen bromsade jag så mycket det gick. Något sjätte sinne varnade honom, han flyttade sig aningen åt höger och jag fick en liten lucka mellan honom och räcket att smita förbi på. Det var nära!

Trots att jag tränat blev jag trött redan under de två träningsvarven på morgonen. I början av veckan kände jag av en annalkande förkylning som jag försökte hålla i schack med medika-menter, vilket inte lyckades helt. Under tävlingen så kände jag mig inte pigg men jag orkade bita ihop och hålla tempot uppe i hela körpasset. Lite oflyt efter all träning var det dock.

I mål kom vi som 8:a totalt och 3:a i klassen. Systerbilen kom 6:a totalt och 2:a i klassen efter en Manthey-bil. Teamet skötte sig exemplariskt i alla aspekter. Bra ordning, kliniskt rent i boxen och trailern, trevlig personal och bra bilar. Bilens inställningar är inte mycket att diskutera när man kommer som jag gjorde. Man måste ha kört bilen mer för att begära ändringar. Jag känner mig nöjd med min egen insats. Efter tre 24-timmarstävlingar med motgångar när vi legat i bra positioner så kändes det här skönt. Det skulle dock vara roligt att få köra mer än 1-2 tävlingar per säsong. Det är tufft att bara hoppa in i en främmande bil i ett främmande team och ladda fullt de första varven, det gör man bara inte. Mina teamkamrater kör 10-15 tävlingar per säsong och har ingen rattrost att fila bort. Men jag klagar inte, jag känner mig istället privilegierad.

Lite middag och öl på Pistenklause på lördagskvällen följde efter prisutdelningen. Vår svenske rallystjärna Daniel Carlsson råkade vara där med sponsorer och kom och gratulerade. Han är alltid lika glad och trevlig.

Ett turistvarv med bussen för de anställda när banan öppnade på söndag morgon. En sade att det var värre än att åka Balder på Liseberg. Jag vet inte vad Balder är men det kan ju inte vara något farligt. Företagsdiskussioner på söndag förmiddag, lite vinprovning på vägen till flygplatsen och vi checkade in tre minuter innan Ryanair drog ned rullgardinen. I samband med inflygningen mot Säve avbröt piloten landningen, han sade inte varför och vi fick cirkla runt under en halvtimme. En väl utnyttjad helg alltså!

Hälsningar från Ulf Karlsson

_________________
Ulf Karlsson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Alltid kul med race rapporter thumbs up Själv körde jag ett kval varv och ett race varv i VLN för ett par månader sedan ( blev tyvär inte mer)och blev väldigt förvånad p g a de var så fysiskt. Det hadde jag inte väntat mig, jag som känner mig vältränad thumbs down

Som du nämer känns det även så för dig och du är ju van . Själv är man en riktig rookie, men jäklar det var tungt det få varv jag körde. Kan nu föreställa mig hur det är att köra 8 varv på raken

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Ulf Karlsson skrev:
Race report VLN 6 h 2005-08-27


Tack Ulf för att vi fick ta del av din helg under 6 timmars på Ringen.

Det är alltid fascinerande att läsa om Ringen, speciellt när det handlar om VLN.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Den rapporten var allt annat än innehållslös! thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Ulf Karlsson skrev:
...är den här rapporten är helt händelselös.


Som vanligt, värmländsk underdrift! Underbart att läsa.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Tack Ulf, för den utförliga race-rapporten och grattis till strong insats! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



I väntan på en racerapport från Peter (som jag misstänker även kommer att innehålla en liten rapport om resan från Skavsta till Sthlm ) så finns numera varv #2 och #19 uppe på vår sajt.

_________________
Anders Dauner
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



På vår sajt enligt nedan finns det nu, sent omsider, en myyyycket lång race rapport från den sjunde deltävlingen i VLN nere på Nürburgring. Fyra filmer finns att tanka hem, och inom kort kommer fler än hundra bilder att finnas till allmän beskådan. Samt även en till, men lite annorlunda rapport. Men mer om det senare.



_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Peter Gutniak skrev:
På vår sajt enligt nedan finns det nu, sent omsider, en myyyycket lång race rapport från den sjunde deltävlingen i VLN nere på Nürburgring. Fyra filmer finns att tanka hem, och inom kort kommer fler än hundra bilder att finnas till allmän beskådan. Samt även en till, men lite annorlunda rapport. Men mer om det senare.


Toppen berättelse.

Skrattade när jag läste om resa på E4 hem, du får väl vara glad att dom inte arresterade dig för störande av ordningen. Dom verkade ju så chokade att dom kunde ha tagit sig till med vad som helst.
Du har inget hört ifrån dom nu efteråt.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Lennart Jarmyr skrev:
Peter Gutniak skrev:
På vår sajt enligt nedan finns det nu, sent omsider, en myyyycket lång race rapport från den sjunde deltävlingen i VLN nere på Nürburgring. Fyra filmer finns att tanka hem, och inom kort kommer fler än hundra bilder att finnas till allmän beskådan. Samt även en till, men lite annorlunda rapport. Men mer om det senare.


Toppen berättelse.

Skrattade när jag läste om resa på E4 hem, du får väl vara glad att dom inte arresterade dig för störande av ordningen. Dom verkade ju så chokade att dom kunde ha tagit sig till med vad som helst.
Du har inget hört ifrån dom nu efteråt.


Underhållande läsning! Kan inte vara lätt att vara myndighetsperson när herrn Gutniak är i närheten...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Sörpan skrev:


Underhållande läsning! Kan inte vara lätt att vara myndighetsperson när herrn Gutniak är i närheten...


Det beror ju på om man gör sitt jobb eller inte. Folk som inte gör sitt jobb har det nog inte lätt, vi (?) andra kan nog vara lugna.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I vanlig ordning en mycket underhållande rapport. Herr Gutniak har verkligen talets och ordets gåva thumbs up
Trist med bilproblemen bara

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Nu är även bildmaterialet uppdaterat. Kolla under 2005, Bilder och 2005-08-27 för att exempelvis se Jannes fighting face...


_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Obbedoen
örebro
Här sen Mar 2003
Inlägg: 76



Fräckt!Danke för inblicken i era goa rejsrapporter samt filmvarven,,alltid mega spännande o spana in..

_________________
Robert Kinderwall

pugge rc Btg 8:48
Citera
Abz
Runtuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 76



Tackar för ytterligare en fantastisk racerapport. Hoppas tillförlitligheten ökar...

Abz

_________________
Anders Berg
Nybliven pappa som inte vet när dottern eller hennes lillebror låter honom åka till NS härnäst...
Citera
Ulf Karlsson
Karlstad
Här sen Feb 2004
Inlägg: 35



Tack Peter för en mycket underhållande läsning. Jag kan knappt bärga mig till ert nästa äventyr!

Det är alltid ett nöje att besöka er box. Jag hoppas att ni skall få en belöning för allt ert slit och era äventyr i form av ett bra resultat på tävlingsbanan.

Hälsningar
Ulf Karlsson

_________________
Ulf Karlsson
Citera
Nürburgring
VLN 7 / 6 timmars race. (Nu med hur det gick i racet)
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (11707 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande