Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring VLN 7 / 6 timmars race. (Nu med hur det gick i racet) | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (11720 totalt) |
Anders,
Du har helt rätt! Jag är snäll mot mina konkurrenter! Men det beror på ett antal saker, som också delvis kommer att utvecklas närmare i den kommande racerapporten. Jag har ett mål som till stor del styr mitt körande, och det är att ta bilen igenom stintet utan minsta skada till följd av sammanstötning med externa objekt. Omkörningar gör jag när dessa kan utföras på ett säkert sätt, men det betyder inte att jag inte pushar för att ta mig förbi, stressa motparten etc. Kom även ihåg att du inte vinner på det första varvet, oavsett! Kan du inte köra ikapp och förbi lite senare så kommer du med all säkerhet att bli omkörd om du lyckats passera tidigt ( ). En sak som inte syns i den aktuella situationen med Astran är att jag hade en gul Mitsubishi (eller nåt annat snedögt) bakom mig som hade ungefär samma tankar om passering som du uttryckte ovan. Min manöver syftade till att sakta ned bakomvarande så att avståndet drygades ut innan QH och Flugplatz eftersom bilen uppträder extremt obehagligt i det området till följd att den ändrade chassi- och aerodynamiksättningen för dagen. Jag ville m a o inte bli omkörd i Schwedenkreuz (eller senare...). Den ambitionen höll faktiskt och jag hade inga svårigheter att hålla jämnt tempo med bil-tåget och på ett lugnt sätt passera Astran i Bergwerk. Jag är fullständigt medveten om att jag har enormt mycket att lära både vad gäller den aktuella banan, justeringar av bilen så att den uppträder bättre samt hantering av racesituationer, men på det stora hela handlar det om tillgång till budget. Vi har helt enkelt inte råd att krascha bilen, pressa den över curbsen eller med lätta plåt- eller spoilerskador gnida sig förbi en motståndare i situationer som kan uttryckas som betänkliga. Meeeeeen..... Om du har lust att öppna upp pluskan lite på glänt sådär så ska du se att jag nog kan klippa tiderna under race med åtminstone 20 sekunder. Jag behöver en testdag med tillgång till fräscha Dunlopdäck (ett eller två snäpp mjukare än vad vi kör med normalt), Marcus från Öhlins, samt tillgång till en självrisk och premie om 30 000 euro för ev. skador. Sen kör vi! |
||||
Riktigt, riktigt snäll är du!...måste kräva en hel del självdiciplin att inte låta hornen växa genom hjälmen i en del av de situationerna.
Men är man snäll så slipper man iaf få uppleva konkurenter som vill utöva misshandel i depån... Men är det inte så att det finns två kategorier av räseråkare? 1: De som har krashat. (undertecknad) 2: De som kommer att krasha (troligtvis undertecknad) _________________ Karl Brag |
||||
Någon som noterade vilka bilar som står parkerade i sandfållan i första kurvan? Manthey & Recaro/Reader må ha mångdubbelt större budget än vi, men där vinner man ju inte heller racet. Det gäller ju framförallt att ta sig i mål. Och kan vi få bilfanskapet att hålla ett helt race (vilket det märkligt nog gjorde under 24h) så ska vi nog kunna vara med och slåss om placeringar i klassen. Edit och lite OT: om jag inte minns helt fel så lär Manthey ha en budget på runt 150.000 euro för bilen (#111). Och då är inte byggandet av själva bilen inräknat i detta. Den lär ha kostat ytterligare ~250.000 euro... _________________ Anders Dauner |
||||
Tack Peter för kommentarerna! Det låter vettigt och genomtänkt!
För kännedom är pluskan ständigt öppen för mina egna race äventyr. Även om de befinner sig på en en oändligt mycket lägre nivå än Team Schwednekreuz satsning, så tycks det gå ått försvarliga summor så sponsorbudgeten är tom! Ha det gott - jag ser fram emot en verbal racerapport - de är suveräna!! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Race report VLN 6 h 2005-08-27
Det är dags för en rapport om lördagens VLN-tävling på Nürburgring. Jag vill förvarna den som brukar läsa Team Schwedenkreuz redogörelser; i jämförelse är den här rapporten är helt händelselös. Att tävla på Nürburgring är ett stort kliv jämfört med turiståkningen, ett kliv som är svårt att beskriva. Fart, taktik och dramatik förenas på ett sätt som inte går att upprepa på någon annan bana. När jag bestämde mig för att köra för Mühlner i sextimmarstävlingen 27/8 så var det tidigt i juli. Jag hade talat med Bernhard Mühlner i samband med 24-timmarstävlingen på Ringen i maj och tyckte att han verkade seriös. De är stationerade i Belgien och tävlar med två GT3 Cup av 2003 års modell. De kom t.ex. 5:a och 6:a totalt i årets 24-timmars på Ringen. Under sommaren har jag tränat ganska ordentligt, åtminstone efter min måttstock. Att hålla tempot och skärpan uppe under 1,5-2 timmar långa körpass är fysiskt krävande. Då mitt företag Navo är engagerat i motorsport så tyckte jag att en företagsaktivitet skulle passa i samband med VLN-tävlingen. De anställda, vi är 7 stycken fann idén lite oväntad men helt OK. Sagt och gjort, Ryanair visade sig från sin vänliga sida med låga biljettpriser när jag beställde. Att få tag i rum var dock inte lika enkelt. Efter en del ringande och trixande lyckades jag dock inkvartera alla på Zur Burg och Bergfrieden inklusive min hustru som jag inte åker förutan när det är dags för tävling. På Säve flygplats sammanstrålade alla i god tid före avgång. Jag hade före avfärd prisat Ryanair för att de aldrig är försenade. Följden av det blev att de givetvis var försenade. Hyrbilen från Hertz var dock redo på Hahn, en niopersoners VW-buss med dieseldrift. Ingen raket precis men alla fick plats. Vi anlände till Nürburg ordentligt och hann med en Schnitzel på Zur Burg före läggdags. Freitag morgen früh - vårt företagsutvecklingsmöte gjorde rivstart men strax var det mitt på eftermiddagen och incheckning för oss förare. Det innebär att visa licens och skriva på papper för att sedan få ett armband påsatt. Armbandet gav tillåtelse att köra den fria träningen kl. 16-19. Teamet deltog med två bilar mot den första planen som var en bil. Vi var fem förare. Thomas Koll, Heinz-Josef Bermes och Klaus Abbelen skulle dubblera. Jag skulle köra som fjärde förare i förstabilen och Andy Bovensiepen som fjärde förare i andrabilen. Vi körde den fria träningen på begagnade slicks. Bilen var väldigt hård i stötdämparsättningen. Tillsammans med relativt lite vinge bak var den väldigt yster i bakvagnen. Fulla styrutslag är inte det bästa botemedlet mot rattrost men man skärper sig! Förarsammanträdet var 07:45 på lördag morgon. Förarsammanträden med 700-800 personer närvarande är grandiosa tillställningar men med tysk ordning så går det bra. Ett nytt armband sattes på handleden igen och sedan till boxen. 227 bilar skulle träna kl. 08.30-10.00. 210 av dessa skulle få starta kl. 12.00. Thomas Koll, vilken är den snabbaste i kvintetten körde de två första varven. Banan var då lite fuktig utanför spåret och Thomas fick till 9:07. Jag körde sedan två varv för att känna hur bilen uppförde sig med nya däck och fick till 9:38 respektive 9:23. Jag kunde nu attackera och belasta bilen hårdare varför den inte kändes riktigt lika hård. Ysterheten i bakvagnen fanns kvar till en viss del men mycket mindre än i går. När Thomas skulle sätt en riktigt bra tid som avslutning på träningen så var det mycket gulflagg. Vi fick därmed nöja oss med en 18:e startplats. I vår klass, GT3 Cup låg de nio startande inom 11 sekunder. Väderprognosen hade ändrat sig från 90 % regnrisk i början av veckan till 1 % på lördag morgon. Solen sken från en klarblå himmel, äntligen en regnfri tävling! Thomas Koll startade tävlingen i vår bil. Han avancerade relativt snabbt upp genom fältet till runt tionde plats. Han åkte på 9:07-9:20-tider. Bilen går endast nio varv på en tank då den måste ha originaltank i Cup-klassen. Det skulle kanske gå att krama ur ett varv ytterligare men det finns ingen reserv-tanksfunktion så det är lite riskabelt. Att få stopp ute på banan är förstås en katastrof. Ett däcksbyte var planerat efter två körpass, alltså efter halva loppet. Jag skulle köra andra passet och fick därmed åka på halvbra däck. En Cup-bil är relativt lik en gatbil att köra även om slicksen förändrar beteendet. Den är dock långt från en RS. Ysterheten i bakvagnen var nu tillbaks och insvängningarna lite motsträviga. Bilens studsade en hel del och när inte greppet är fullständigt ger man gas lite senare än vanligt i kurvorna. Jag höll dock ett jämnt tempo, 9:21-9:25-tider vilket jag är nöjd med. Endast en allvarlig incident inträffade. En långsam bil bytte spår utför Fuchsröhre. Jag hade precis lagt i sexans växel när han bytte från helt till höger till helt till vänster. Att han blinkade vänster hjälpte inte stort. Jag fick gå ut i den smala grässträngen till vänster om honom och med högerhjulen på kurbsen bromsade jag så mycket det gick. Något sjätte sinne varnade honom, han flyttade sig aningen åt höger och jag fick en liten lucka mellan honom och räcket att smita förbi på. Det var nära! Trots att jag tränat blev jag trött redan under de två träningsvarven på morgonen. I början av veckan kände jag av en annalkande förkylning som jag försökte hålla i schack med medika-menter, vilket inte lyckades helt. Under tävlingen så kände jag mig inte pigg men jag orkade bita ihop och hålla tempot uppe i hela körpasset. Lite oflyt efter all träning var det dock. I mål kom vi som 8:a totalt och 3:a i klassen. Systerbilen kom 6:a totalt och 2:a i klassen efter en Manthey-bil. Teamet skötte sig exemplariskt i alla aspekter. Bra ordning, kliniskt rent i boxen och trailern, trevlig personal och bra bilar. Bilens inställningar är inte mycket att diskutera när man kommer som jag gjorde. Man måste ha kört bilen mer för att begära ändringar. Jag känner mig nöjd med min egen insats. Efter tre 24-timmarstävlingar med motgångar när vi legat i bra positioner så kändes det här skönt. Det skulle dock vara roligt att få köra mer än 1-2 tävlingar per säsong. Det är tufft att bara hoppa in i en främmande bil i ett främmande team och ladda fullt de första varven, det gör man bara inte. Mina teamkamrater kör 10-15 tävlingar per säsong och har ingen rattrost att fila bort. Men jag klagar inte, jag känner mig istället privilegierad. Lite middag och öl på Pistenklause på lördagskvällen följde efter prisutdelningen. Vår svenske rallystjärna Daniel Carlsson råkade vara där med sponsorer och kom och gratulerade. Han är alltid lika glad och trevlig. Ett turistvarv med bussen för de anställda när banan öppnade på söndag morgon. En sade att det var värre än att åka Balder på Liseberg. Jag vet inte vad Balder är men det kan ju inte vara något farligt. Företagsdiskussioner på söndag förmiddag, lite vinprovning på vägen till flygplatsen och vi checkade in tre minuter innan Ryanair drog ned rullgardinen. I samband med inflygningen mot Säve avbröt piloten landningen, han sade inte varför och vi fick cirkla runt under en halvtimme. En väl utnyttjad helg alltså! Hälsningar från Ulf Karlsson _________________ Ulf Karlsson |
||||
Alltid kul med race rapporter Själv körde jag ett kval varv och ett race varv i VLN för ett par månader sedan ( blev tyvär inte mer)och blev väldigt förvånad p g a de var så fysiskt. Det hadde jag inte väntat mig, jag som känner mig vältränad
Som du nämer känns det även så för dig och du är ju van . Själv är man en riktig rookie, men jäklar det var tungt det få varv jag körde. Kan nu föreställa mig hur det är att köra 8 varv på raken _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Tack Ulf för att vi fick ta del av din helg under 6 timmars på Ringen. Det är alltid fascinerande att läsa om Ringen, speciellt när det handlar om VLN. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
På vår sajt enligt nedan finns det nu, sent omsider, en myyyycket lång race rapport från den sjunde deltävlingen i VLN nere på Nürburgring. Fyra filmer finns att tanka hem, och inom kort kommer fler än hundra bilder att finnas till allmän beskådan. Samt även en till, men lite annorlunda rapport. Men mer om det senare.
|
||||
Toppen berättelse. Skrattade när jag läste om resa på E4 hem, du får väl vara glad att dom inte arresterade dig för störande av ordningen. Dom verkade ju så chokade att dom kunde ha tagit sig till med vad som helst. Du har inget hört ifrån dom nu efteråt. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Underhållande läsning! Kan inte vara lätt att vara myndighetsperson när herrn Gutniak är i närheten... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Det beror ju på om man gör sitt jobb eller inte. Folk som inte gör sitt jobb har det nog inte lätt, vi (?) andra kan nog vara lugna. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
Nu är även bildmaterialet uppdaterat. Kolla under 2005, Bilder och 2005-08-27 för att exempelvis se Jannes fighting face...
|
||||
Tack Peter för en mycket underhållande läsning. Jag kan knappt bärga mig till ert nästa äventyr!
Det är alltid ett nöje att besöka er box. Jag hoppas att ni skall få en belöning för allt ert slit och era äventyr i form av ett bra resultat på tävlingsbanan. Hälsningar Ulf Karlsson _________________ Ulf Karlsson |
||||
Nürburgring VLN 7 / 6 timmars race. (Nu med hur det gick i racet) | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (11720 totalt) |