Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Massa tips om plasta
2 besök senaste veckan (3407 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här dök upp i en annan tråd men var så bra så jag klistrar in det här...

MaZ skrev:
Vet inte hur många gånger jag har skrivit hur man gör när man plastar, jag kanske skulle göra en nätbaserad guide ist...

Det här med 1% härdare (vikt eller volym?), var kommer det ifrån egentligen? nån på butiken kanske säger så men förmodligen så har dom inte plastat nåt i verkligheten... När jag plastade som mest på min segelbåt så gick vi efter måtten "en kruka plast", det var en blomkruka med tätat hål i botten, till det var det lagom med en kork (en liten kork till härdaren) härdare.
Vem klarar av/orkar mäta procent i garaget när ALLT är kladdigt? inte jag iaf. De plastningarna jag har gjort är iaf inte dåliga, det har jag empiriskt bevisat genom att gå på grund fyra (4!) gånger under ett Tjörn Runt med enda resultatet att vi fick spackla lite på bulben. Vill man vinna så får man köra med små marginaler...

Innan ni börjar med att plasta i formar och så så borde ni plasta lite på nån pappskiva eller vad som helst för att få upp känslan för materialet och hur lång tid man har på sig osv.

Det andra felet man brukar göra som nybörjare är att man är för snål med plast för att "alla" säger att man skall ha så lite plast som möjligt i laminaten för att få max styrka, detta resulterar ofta i helt kassa plastningar pga för lite plast. Gissa om det är nån styrka i det laminatet? nä just det...

Det tredje felet är oftast att man inte insett vikten av värme under härdprocessen. Kom ihåg att Kupévärmaren är din vän vinter som sommar. För att det skall bli bra värme i hela plasten så bör man bygga ett litet "tält" över plastningen byggt av vad som helst som håler en japanpress eller byggplast över plastningen, kupéfläkten suger luft utanför tältet och man bör ha en öppning som släpper ut luften också när den har cirkulerat lite, ställer man kupéfläkten i tältet utan öppningar så kommer värmesäkringen att lösa ut och då blir det dåligt.
Härdningen kanske kommer igång vid 15 grader men det tar en evighet att härda och det blir inte lika hårt.

Sen det här med matta. Har du räknat på kraftriktningar och så så kanske du kan tjäna lite på att använda vävd matta (roving) men annars så är det oriktad som gäller, försök få tag på pulverbunden matta då den är lättare att dela "på tjockleken" än emulsionsbunden. ta MAX 300g!! Annars kommer du få stå och rulla med alurollern tills det härdar och du har ändå inte blött igenom mattan. Jag brukar ta 300g matta som jag delar en eller flera gånger för att få den finare, man kan alltså "skala av" lager på mattan för att få den tunnare, detta är bra att göra när man har luriga former typ hörn som skall plastas.

Verktyg som jag rekommenderar:

-Behållare, massor av behållare som du kan blanda plast i och sen slänga, kolla med lokala godisbutiker om du kan få gamla godiskartonger, de brukar vara bra. Tvättas noga med aceton...
-Aceton, Köp en femlitersdunk direkt, bara att inse att det går åt. Jag lovar.
-Penslar, billigaste skiten, ju styvare borst desto bättre, vissa tappar dock borsten så innan du handlar upp en pall så testa.
-Aluminiumrollern, klarar man sig inte utan, räcker med en ca 100mm bred räfflad. Köp ingen hörnroller, där funkar penseln bättre.
-Sax, vanlig hushållssax, ta ett par stycken de brukar försvinna...
-Bra släppmedel, brukar inte finnas på "vanliga" butiker, försök hitta nåt småbåtsvarv som säljer lite för lite kaffebröd, detta bör du inte snåla på för det kommer sitta som H-E i formen om du slarvar. I värsta fall så är det bye-bye med formen...
-Vax, köp det också av varvet.

Några "Jägartips"

-Klipp till alla bitar matta i förväg och klipp gärna till lite extra lappbitar, det är inte kul att börja greja med mattan och sax när man har plast upp till armbågarna.
-Penslen används bara som pensel när man sprider första plasten i den tomma formen, man målar alltså rätt mycket plast i formen innan första mattan hamnar på plats, mycket lättare att väta uppåt! Plast först sen matta alltså.
-När du lagt ut första lagret matta kan du lägga på lite mer plast, rätt mycket, hellre för mycket än för lite. "Dutta" dit plasten med penseln och tryck samtidigt mattan på plats, pensla INTE då du kommer dra runt mattan om du försöker med det.
-När sista lagret är på plats och duttats dit med penseln fast utan plast (kom ihåg plast först, matta sen) så kan man börja köra med rollern, man skall höra att det är rejält blött. Kolla så att alla ljusa fläckar försvinner! Det ljusa är luft i laminatet och måste bort annars blir det kex.
När man rollat ett tag så kommer man inte längre att se fibrerna, de är helt dränkta i plast i detta läget kan man "måla" runt plastmassan med penseln om det behövs mer på vissa ställen. rolla mycket om du flyttat runt plasten/mattan med penseln.
-Det ska finnas plast ovanpå det våta laminatet, glasfibern suger rätt mycket och det kommer bli fint som snus när det är härdat.
-om det är en komplicerad form så bör man plasta ett tunt laminat som man låter härda och sen plockar loss från formen, det är väldigt mycket lättare om man har lite flex i laminatet än om det är stumt som urberg.

Jag kanske kommer att komplettera om jag kommer på mer senare.

Lycka till!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Vassego...

Gissa hur jag lärt mig? Jo, man provar och provar tills det blir bra...
Första plastningen på bottenstockarna försökte vi lägga 900g kombimatta (både roving och oriktat) vertikalt... gör om gör rätt.

Senast platstade vi i taket på båten, alltså under-upp läge. Det blev superbra. thumbs up

Alla felen plus massor till som jag listat har jag gjort minst en gång...

Behöver ni göra ett spackel som väger lite så skall ni köpa microballonger och blanda ner i plast, det blir mycket bra, man kan bestämma konsistens helt perfekt, glöm inte att dubbla mängden härdare bara plus att det ju blir lite lösare när man har i härdaren. Om ni inte har förstått det än så skall man alltså hälla i härdaren sist!
Skall man göra spackel som blir som betong kan man ta talk.

Skall man slipa i plastlaminat så gör man det lämpligast med en lamellrondell (40 korns) på en billig vinkelslip, ICA Maxi i Göteborg (Mölndalsvägen) hade några som kostade 129:- ett tag, de var bra att slipa plast med för de hade dåliga lagertoleranser... Sen förbrukade vi nog 8st innan vi var färdiga också.
Håll till utomhus eller i ett rum som du kan spola ur med högstyckstvätt eller slänga sen, det dammar som f-n.

BTW. För att bli av med kliandet så skall man ducha så varmt att man nästan skållar sig, höj tempen gradvis så kan man duscha fruktansvärt varmt, då svettas man ut fibrerna. Vrid sen över till svinkallt så sluter sig porerna igen och enligt "de gamle" så kan man då pressa ut de resterande fibrerna. Det hjälper en hel del iaf.
Det tog all ledig tid Sept-Juni ett år för att slipa ur båten + plasta nytt och under den tiden kliade det på hela kroppen hela tiden... *urk*

jaja, det var nog allt, kanske...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Massa tips om plasta
2 besök senaste veckan (3407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande