Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Godkänd Fuel cell?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11589 totalt)
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Godkänd Fuel cell?



Har kikat lite på Jaz Pro Sport II Fuel Cell, men är den godkänd på nåt vis?

Var hittar man FIA-godkända tankar? Tankar som SBP gillar - liksom. Wo wo... ?
Har pratat med diverse teknikgubbar på SBP och de verkar rätt slapphänta när
det gäller fuel cells - nån som har erfarenheter att dela med sig av?

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Hej

Som det nog står i andra trådar på forumet är väldigt få, eller inga, fuelcells i plast "godkända" för att användas på väg (de ska testas enligt en ECE-norm, och jag har inte sett någon som provats enligt de kraven). Fuelcell i metall är dock inga problem om bilen reggas som ombyggt fordon.

Min erfarenhet är att vid regbesiktning så slår Bilprovningen rätt ofta ned på fuelcells i plast, vid kontrollbesiktning verkar det lättare att smita igenom.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om du ska tävla inom racing under fia:s flagg ska tanken vara godkänd enl ft3 eller högre.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2393



therealpinto skrev:
Hej

Som det nog står i andra trådar på forumet är väldigt få, eller inga, fuelcells i plast "godkända" för att användas på väg (de ska testas enligt en ECE-norm, och jag har inte sett någon som provats enligt de kraven). Fuelcell i metall är dock inga problem om bilen reggas som ombyggt fordon.

Min erfarenhet är att vid regbesiktning så slår Bilprovningen rätt ofta ned på fuelcells i plast, vid kontrollbesiktning verkar det lättare att smita igenom.

/Gustaf

På Marcosen hade de lite synpunkter . "Skall egentligen vara originaltank" Men släppte igenom.
Kan det ha att göra med ålder. Mha avataren så är det en 240Z -7x ? Vad gäller då?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Helt rätt, årsmodellen har viss betydelse också. 1971 och senare års modell ska ha krockprovad tank (gäller ej vid reggning som ombyggt fordon), men för plasttank gäller följande för äldre bilar:

-----
10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.

1. Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
2. Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
3. Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
4. Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.
------

Intyg från tillverkaren av tanken krävs normalt sett.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
therealpinto skrev:
Helt rätt, årsmodellen har viss betydelse också. 1971 och senare års modell ska ha krockprovad tank (gäller ej vid reggning som ombyggt fordon), men för plasttank gäller följande för äldre bilar:

-----
10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.

1. Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
2. Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
3. Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
4. Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.
------

Intyg från tillverkaren av tanken krävs normalt sett.

/Gustaf

Har du månne nåt tips på en cell som fyller ovanstående krav?

De teknikgubbarna jag snackade med på SBP (telefon) verkade inte
ha några speciella krav på grejerna annat än att det inte skulle läcka
eller nåt... Vet ju inte om jag ska våga kapa reservhjulsbaljan och
montera en fuelcell innan regbesiktning. Får maila och stödja mig på
det skriftliga svaret sen - om det nu blir ett bra sådant, utan alla krav :P

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Nej, inga tips...utan det är ju då att fråga leverantören om ett intyg enligt kraven i så fall. Eller bygga/köpa tank i metall...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
therealpinto skrev:
Nej, inga tips...utan det är ju då att fråga leverantören om ett intyg enligt kraven i så fall. Eller bygga/köpa tank i metall...

/Gustaf

Så det är det som är kruxet eller? Att ha en tank i plast?
Den som jag är ute efter (första posten) är ju nedsänkt
och inbakad i ett yttre metallhölje - besiktningsgubben
ser kanske med snällare ögon på saken då månntro?

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Ja, det är just plasttank som är problemet.

Vissa har klarat sig genom att innesluta tanken i metall, men lika många "åker ändå dit".

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Tjena Mull!

Spara underdelen på originaltanken, ta bort reservhjulsbaljan, sänk ner nya tanken i "hålet", bygg igen glipan ovanför tanken där baljan satt, lägg på ett "lock" i hålet där baljan en gång satt å dra tankanslutningen till original påfyllning.
Då lär ingen se vad du har för tank...

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Fick svar i mailen nu ...
Citat:

Hej

Då ni byter tank på er bil skall det styrkas med intyg eller genom märkning att följande krav är uppfyllt.

VVFS 2003:22
6Kap.
8 § Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års modell skall provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken skall vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt armatur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får uppgå till högst 30 g/min.

mvh


Tänkte bara vidarebefodra vad SBP hade o säga i frågan.

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Krockprov behövs om man inte reggar som ombyggt fordon, jag förutsatte nog att bilen ifråga skulle reggas just som ombyggt...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Delvis OT men ändå; vad säger SBP om bränsle catch-tank i alu i bagaget + ett par matarpumpar?

_________________
Anders Berglund
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Det är ju svårt att säga hur besiktningsmännen resonerar men det går säkert att "fälla" en bil som inte är reggad som ombyggt fordon på att även catchtanken ska vara krockprovad.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
therealpinto skrev:
Krockprov behövs om man inte reggar som ombyggt fordon, jag förutsatte nog att bilen ifråga skulle reggas just som ombyggt...

/Gustaf

Alltså, så småningom är det ju tänkt att det ska bytas bromsar runt om, från trummor till skivor bak.
Ny motor, växellåda, eventuellt hela upphängningen bak. Fuelcell (som nämnt), fixas bur, mm, mm.

Så ombyggt fordon kommer det nog bli nånstans på vägen ...

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526



Jag dammar av denna medeltida tråd med lite frågor inom samma ämne.

Skulle behöva köpa en fuelcell inom snar framtid för att kanske anpassa trunken efter denna då jag tänkte bygga om reservhjulsbaljan i min E30 för att få vikten på rätt ställe (lågt och långt bak).

Har kikat på 45 liters tank från PPF som skulle passa bra även om jag gärna skulle vilja ha en lite större tank. Hur som helst, denna är INTE FIA godkänd och gjord i plast. Nu ska inte min bil besiktas för gatan men är jag dum om jag köper en sådan tank? Behöver dem va FIA godkända om jag nångång beslutar mig att börja köra i nån cup (BMW cup eller liknande där bilen platsar)?

Är det någon som isåfall kan rekommendera nåt ställe att köpa fuelcells ifrån? Kanske skulle man låta någon bygga en efter egna mått (dyrt?)?

Tack för all eventuell hjälp

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om tävlingen går under SBF-flagg, så lär tanken behöva ett FIA-Ft3 godkännande.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526



Re:

Dude skrev:
om tävlingen går under SBF-flagg, så lär tanken behöva ett FIA-Ft3 godkännande.


Många klasser som gör det?

Bilen är som sagt en E30 som får M5 motor, uppgraderad väghållning och bromsar samt kommer ha fullbur så ni vet på ett ungefär vilka klasser den kan komma att rulla i... Har själv ingen koll på dem olika klasserna och just nu ingen lust att läsa igenom olika reglement för att bilda sig en uppfattning.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

Keepan skrev:
Dude skrev:
om tävlingen går under SBF-flagg, så lär tanken behöva ett FIA-Ft3 godkännande.


Många klasser som gör det?


Nästan alla...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526



Re:

meldert skrev:
Keepan skrev:
Dude skrev:
om tävlingen går under SBF-flagg, så lär tanken behöva ett FIA-Ft3 godkännande.


Många klasser som gör det?


Nästan alla...


Crap

Har ni några tips på var man hittar lite större fuelcells (45l o upp) med FIA märkning då?

Tack för hjälpen anyway so far!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolla in ATL www.atlinc.com och Premier (deras sida suger, men googla premier fuel system ). Det är dom största inom just godkända celler.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Allmänt banåkaforum
Godkänd Fuel cell?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11589 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande