Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinterförvaring utomhus, är det ett alternativ?
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (16382 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Vinterförvaring utomhus, är det ett alternativ?

Går och klämmer på att köpa något roligt i bilväg, alltid kul, men som vanligt är det problem med vinterförvaringen.

Det enda realistiska alternativ som står till buds för tillfället (om ingen kan tillhandahålla en garageplats i Stockholmstrakten) är någon slags utomhusförvaring hos brorsan, tyvärr inte i hans garage då det naturligtvis ska användas för hans egen bil.

Men, tål en bil att vinterförvaras utomhus?
Låt säga att jag bygger ett lagom luftigt tält runt bilen och ordnar någon slags avfuktning inuti bilen.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Vinterförvaring utomhus, är det ett alternativ?

poh99 skrev:

Men, tål en bil att vinterförvaras utomhus?

99% av alla bilar står ute...
Så länge du inte slipar ner bilen så är det nog lugnt ska du se. Kyla är bra i rosthänseende

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Santsant, men gäller detta även gammelbilar som passerat trettioårsgränsen?
Den jag funderar på är från 1971 nämligen.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är ingen skillnad. För jag antar att den inte kommer att användas i snöslasket?
Tvätta av den ordentligt, byt olja, häll lite matolja i cylindrarna och sätt batteriet på underhållsladdning. En torrboll i kupen är aldrig fel.
Låt bilen somna in

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Citat:
Det är ingen skillnad. För jag antar att den inte kommer att användas i snöslasket?

Det var precis det jag ville höra för den ska inte köras i snöslasket, bara användas sommartid.

Är det någon idé att ställa den under tält?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Möjligen kan ett presenningstält ge mindre fukt men då skall det helst vara tätt underifrån samt ha luftig ventilation (under tak på kapillärbrytande underlag kanske?).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

poh99 skrev:

Är det någon idé att ställa den under tält?

Det tycker jag inte, snö isolerar bra. Ett billigt tält som får ett stort lager snö på sig rasar bara ner på bilen Sen brukar jag tycka att det är viktigare vad bilen står på än vad den står under. Sumpiga, fuktiga gräsmattor är att inte bra för bilen, asfalt eller betong är bättre.
Sen finns det två saker som brukar dela folk i två läger...
Hur ska man göra med däcken? Palla upp bilen eller låta den stå med jättehögt tryck? Jag brukar ställa bilar på några gamla skitdäck.
Nästa grej är om man ska starta motorn med jämna mellanrum och varmköra eller ej. Jag brukar lutar dem stå med ny fräsch (men billig) olja samt matolja i cylindrarna under hela perioden.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jaha, då är det bara att shoppa på då

om man ändå vill ställa på gräsmatta borde väl ett gäng plywoodskivor / motsvarande solitt gräsmatteskydd under bilen göra susen rimligen?

Klarar en torrboll av att hantera den fukt som uppstår i kupén?

Sist jag vinterförvarade en bil utomhus var den drypvåt på insidan av bakluckan (en gammal Saab 900:a) när våren kom, om den varit under silvertäcke minns jag inte.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



tält tenderar att kappsla in fukt, möjligen ett skärmtak för aqtt förhindra snön att lägga sig allt för tjock, brukar bli smuts och junk i snön om det är i tätort, och kan vara lite jobbigare att tvätta bilen första gången efter vintern. (talar av egen erfarehet av utomhusförvaring av hobbybil med lack i utställningsskick)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

poh99 skrev:
.../
Klarar en torrboll av att hantera den fukt som uppstår i kupén?

Sist jag vinterförvarade en bil utomhus var den drypvåt på insidan av bakluckan (en gammal Saab 900:a) när våren kom, om den varit under silvertäcke minns jag inte.


En torrboll brukar leva i 3 månader. Ivarjefall de flesta jag har köpt. Har fungerat bra på de bilar jag haft stående utomhus.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



poh99 skrev:
........

om man ändå vill ställa på gräsmatta borde väl ett gäng plywoodskivor / motsvarande solitt gräsmatteskydd under bilen göra susen rimligen?

........
Detta är enligt min erfarenhet viktigt. Att ha ett hyfsat tätt skikt under bilen. Lappa lite skräp-masonit räcker dock. Ventilation under är en förutsättning.

Tält som håller duken ifrån bilen tenderar inte alls att kapsla in fukt, presenningar lagda på bilen, däremot. Skärmtak är iofs, som sagt, ännu bättre.

"Snö isolerar bra" är en referens till något som inte har någon större betydelse i sammanhanget (förlåt, Kristian! ) Det är fukttillståndet som är viktigt och om man har snö mot bilen, så kan man ge sig f*n på att det blir mögel nånstans eftersom fukt kondenserar på insidan på vårkanten om inte innan.

-Hyfsat konvektionstätt skikt (masonite, presenning,.....) under bilen.
-Luftigt nederbördsskydd över (presenningstak, tälttak, tält... Osv)
-Ventilation av kupén utan att det regnar/snöar in.

....så klarar sig bilen bra!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Låter bättre och bättre
Trodde faktiskt att det bara var garagering som gällde om man vill att bilen ska överleva.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Ambitiös förvaring...
http://www.carcoon.com/

Tipsen ovan räcker säkert, men jag snubblade över den här länken idag och kände att jag bara måste dela med mig...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Angående ventilationen, är det stängda fönster och torrbollar som gäller, öppna fönster utan torrboll eller en kombination av öppet och torrboll?

Den sistnämnda kombinationen verkar märklig...

Var köper man torrbollar förresten? Biltema?
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



Kristian Larsson skrev:

Nästa grej är om man ska starta motorn med jämna mellanrum och varmköra eller ej. Jag brukar lutar dem stå med ny fräsch (men billig) olja samt matolja i cylindrarna under hela perioden.


Vad rekommenderas när motorn sedan ska startas? Min motor har stått i över ett år och kommer inte startas förrän nästa vår. Motorn försågs med ny olja och filter innan avställningen men inget i cylindrarna. Jag har funderat lite på att ta bort stiften och hälla i lite olja (motorolja, matolja?) och köra motorn någon minut på startmotorn innan jag startar den. Tanken är att oljan ska fördelas i motorn innan den hoppar igång. Eller är det bättre att få upp oljetrycket direkt, trots att delar av motorn är torra?

Motorn har för övrigt inte startats under denna tid.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



det är ju bra att få till lite oljetryck, och det brukar de flästa motorer generera redan på startmororn, häller man olja i cylindrarna är det förståss en fördel, framförallt eftersom det hindrar ringarna att rosta fast i loppen.


Det finns säkert flera bud, men jag brukar stänga av bränslepumpen samt plocka ur stiften och köra en stund på startmortor, har för mig belastningarna på lagren är mindre om man kör på startmotorn än om det är "tryck" på vevstakarna.

och mina maskiner har hitills släckt oljelampan efter en stund med dylik behandling.




Min båt brukar vara frächast om den stått med öppen lucka under vintern, men man vill ju inte ha in snö, så skärmtak och lätt öppna rutor är nog att föredra.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



poh99 skrev:
*snipp*
Var köper man torrbollar förresten? Biltema?


biltema har jättetorrbollar, med extra "vattenuppsamlinggrejs" (vad det nu är för nått) ...
du får iaf en hink (typ 3 liter) och något lock med hål i, två påsar med det som gör nytta och kupolformat lock som ska vara längst upp ...
när hinken är full är det bara å tömma och byta påse .. räcker garanterat en vinter, om inte bilen står på botten av en sjö ...

priset? tror det var 49 kronor ...
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



"det som gör nytta" i torrbollarna finns i min båthamn i 500kgs säckar, används där för att strö ut på grusplanen med, för att minska dammet, någon typ av salt, har glömt vilken, binder iallafall fukt.

man kan göra ett litet hål i botten på torrbollen, med en slaqngnippel och en slang som går ut ur bilen. så slipper man oroa sig för att tömma.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Magnus L skrev:
"det som gör nytta" i torrbollarna finns i min båthamn i 500kgs säckar, används där för att strö ut på grusplanen med, för att minska dammet, någon typ av salt, har glömt vilken, binder iallafall fukt.
KalciumKlorid, finns att hämta gratis på många mindre kommuner för att spridas på grusvägar för att binda damm (genom att binda fukt).

Att byta i påsarna på torrbollarna känns lite överflödigt.
Men om du har behov att göra dig en gigantisk torrboll så skulle det inte bli dyrt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Kristian Larsson skrev:
lite matolja i cylindrarna


Är det pga priset du använder matolja istället för vanlig motorolja?... eller har det några funktionella förklaringar

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322



Ett tips på billig och bra torrboll som garanterat håller hela vintern är följande:

Kalciumklorid, som man köper i 25kg säck billigt på lantmännen.
Fyll sedan ett durkslag med nämnda kemikalie och lägg den på en 10liters hink.

Detta brukar användas i båtar för att förhindra fukt under förvaring.
Citera
Allmänt banåkaforum
Vinterförvaring utomhus, är det ett alternativ?
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (16382 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande