Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dragbil + biltransport vilka vikter gäller ?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6873 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Det var ju sååå perfekt med kombinationen av min nuvarande Passat Variant + min nya bilsläpa med totalvikt på 1500 kg, men eftersom det snart är dags för nu tjänstebil har jag börjat kika runt lite, och till mitt stora förtret kan jag konstatera att det blir trubbel att hitta en bil som kommer att funka med släpet, utan att ta BE-kort, och det vil jag verkligen slippa !

Har rekat mest hela dagen, inte ens vägverket kunde hjälpa mig fullt ut ( skrämmande....), min fråga är vilka vikter som gäller, på släpan är det ju totalvikten 1500 kg, men vilken vikt ska man ta hänsyn till på dragbilen när det gäller att klara 3500 kg-gränsen, tjänstevikt eller totalvikt ?

om det är totalvikten som gäller skulle jag även vilja passa på att fråga om någon vet vad det kostar att typa om en biltransport ?

Racern:
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re: Dragbil + biltransport vilka vikter gäller ?

Bistec skrev:
...men vilken vikt ska man ta hänsyn till på dragbilen när det gäller att klara 3500 kg-gränsen, tjänstevikt eller totalvikt ?

Nästan säker på att det är totalvikten. Så du behöver en bil som har en totalvikt under 2000 men en vikt på 1500 eller mer (och som får dra 1500).

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

kolla volvo v50/s40, de får dra en hel del.

edit: kollade: 2.4i får dra 1460 på b-kort

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Naqref skrev:
Bistec skrev:
...men vilken vikt ska man ta hänsyn till på dragbilen när det gäller att klara 3500 kg-gränsen, tjänstevikt eller totalvikt ?

Nästan säker på att det är totalvikten. Så du behöver en bil som har en totalvikt under 2000 men en vikt på 1500 eller mer (och som får dra 1500).

Nu vill jag inte alls vara sådan, det är snällt att du vill hjälpa, men tanken med inlägget var att slippa fler "nästan säker på", för sådana har jag haft nog av idag...

Racern:
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Bistec skrev:
bil som kommer att funka med släpet, utan att ta BE-kort, och det vil jag verkligen slippa !

Har hört rykten om att BE kortet ska försvinna till nästa år el likn ,ska ligga ett lagförslag ngnstans. Fråga inte mig var jag hört detta utan kanske bara rykten som sagt. Fast å andra sidan vore det kanske ganska troligt då dessa nya bilar typ xc90,x5,V70xc, mmm som verkligen är perfekta dragbilar i teorin i praktiken inte får dra mer än ett litet släp. Hoppas Hoppas!
Skriv gärna i denna tråden om framstegen.

Ska ringa min lokala vägavdelning i morgon om tid ges och höra efter.

Här sen Apr 2003

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Du behöver helt enkelt en bil som får dra 1500 på B kort. Klarar du inte det kriteriet så är är din andra fråga ointressant. Jag tror (jag fick frågan på körkortsprovet för många år sedan) att när det gäller släp så är det totalvikten som gäller för båda ekipagen, kan dock inte verifiera det så ta inte gift på det.

Hur mycket får du lasta på släpet och vad väger räcern?

Edit: Hmm nu vet jag kanske på vilken fråga jag hade fel på Teoriprovet.
Pärs länk förklarar bra

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Kunta skrev:
Du behöver helt enkelt en bil som får dra 1500 på B kort. Klarar du inte det kriteriet så är är din andra fråga ointressant. Jag tror (jag fick frågan på körkortsprovet för många år sedan) att när det gäller släp så är det totalvikten som gäller för båda ekipagen, kan dock inte verifiera det så ta inte gift på det.

Hur mycket får du lasta på släpet och vad väger räcern?

Ang släpet råder inga tveksamheter på något sätt, det får med bilen väga max 1500 kg, alltså släpets totalvikt.

Frågan är alltså om det är bilens tjänstevikt eller totalvikt som måste adderas för att få fram hela ekipagets totalvikt, som max får vara 3500 kg !!

Ingen som har nån aning om vad det kostar att typa om släpet !?

Racern:
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Bistec skrev:

Frågan är alltså om det är bilens tjänstevikt eller totalvikt som måste adderas för att få fram hela ekipagets totalvikt, som max får vara 3500 kg !!

och svaret finns i tråden sedan tidigare
http://www.vv.se/filer/5390/Har_du_kopplat_ratt_2005.pdf

Ett bra tips om man är osäker är att ringa Polisen. De brukar kunna klura ut vad som gäller.

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Bistec skrev:

Ingen som har nån aning om vad det kostar att typa om släpet !?

Eftersom det verkar vara lika dyrt att besiktiga en personbil som ett vanligt släp så borde regbesiktningen ligga i samma härad och prislistan för det finns här:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/DCB7D7B5BAA . . . .

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Jösses vad krångligt alltså...det är bara att konstatera att tjejen jag pratade med på VV idag inte visste alls vad hon pratade om....hon hade helt enkelt fel fel fel...

Här är förutsättningarna:

Bilen är en Passat Variant -06, tjänstevikt 1570 kg, totalvikt 2080 kg, max släpvagnsvikt 1500 kg.

Förutsatt att det inte finns någon vidare restrektion på registreringsbeviset att bilen bara får dra en mindre släpvagnsvikt med B-kort, så ska det alltså fungera, eftersom att:

1. Bilen får dra 1500 kg ( mitt släp har totalvikt 1500 kg och jag kommer att hålla mig under den siffran )

2. Ekipagets totalvikt får vara max 3500 kg, vilket innebär att bilen får väga upp till det som finns kvar av 3500 kg när släpans aktuella vikt är bortdragen ( dock inte mer än bilens totalvikt enligt registreringsbevis ) och vad jag kan utläsa i det bifogade dokumentet baseras denna siffra på den AKTUELLA vikten av ekipaget, och INTE som jag tidigare fått uppgift om, bilens totalvikt + släpans totalvikt på respektive registreringsbevis...!?

Har jag rätt eller fel...? om jag har fel fattar jag antingen dåligt, eller också står det fel i dokumentet från vv: http://www.vv.se/filer/5390/Har_du_kopplat_ratt_2005.pdf

Racern:
Citera
-Daniel-
Degeberga
Här sen Maj 2004

Totalvikten är alltid bilens tjänstevikt + maxlast.
om din Passat har en totalvikt på 2080 kg så får du bara dra ett släp med 1420 kg totalvikt.

Så enkelt är det

Hälsn/Daniel

(edit: jag menar då på B-kort.)

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
-Daniel- skrev:
Totalvikten är alltid bilens tjänstevikt + maxlast.
om din Passat har en totalvikt på 2080 kg så får du bara dra ett släp med 1420 kg totalvikt.

Så enkelt är det

Hälsn/Daniel

(edit: jag menar då på B-kort.)

Antar att du inte läst dokumentet från vv som jag tydligt hänvisade till !? Där står det nämligen så här:

"Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp

Summan av bilens och släpvagnens bruttovikter får inte överstiga detta värde. Bruttovikt är bilens respektive släpvagnens AKTUELLA vikt ( inkl last )."

Som jag ser det är ju aktuell vikt inte tillåten totalvikt utan vad respektive fordon väger totalt just då...!?

EDIT: Finns det något som säger att ovan hämtat citat från vv inte skulle gälla förare med vanligt b-körkort ? Jag börjar känna mig lite

Racern:
Citera
-Daniel-
Degeberga
Här sen Maj 2004

Har läst detta dokumentet flera gånger om och det förändrar ingenting.

Sidan 8, längst ner " släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg "

Ett exempel. Jag har själv en V70 från 98.

tjänstevikt: 1530 kg
Maxlast: 440 kg
= totalvikt 1970 kg

max släpvagnsvikt : 1600 kg
släpvagnsvikt på B-kort= 1530 kg

1970+1530= 3500kg

Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp gäller när du kör med E-behörighet
för då får du köra med hur hög totalvikt som helst på släpet så länge du inte överstiger
bruttovikten, alltså får jag dra ett boggiesläp med totalvikt på 3000 kg så länge bruttovikten inte
överstiger 1600 kg.

med vänliga hälsn/Daniel

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
ok..jag är med....det är kört, hur gärna jag än vill att så inte skulle vara fallet...

Då får jag lov att typa om släppet och lätta bilen ännu mer än planerat... eller hmmm, kan jag typa om bilen med lite mindre lastvikt !?

Tack för hjälpen alla ni inblandade... thumbs up

Racern:
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

VV är bra på att skriva saker på ett krångligt vis.. Det vet man ju sen teoriproven..

Så här är det:

om släpvagnens totalvikt är över 750 kg ska
två villkor vara uppfyllda:

Släpvagnens totalvikt får inte vara högre
än bilens tjänstevikt och

Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt
får inte vara högre än 3.500 kg.

Allt enligt http://www.vv.se/filer/5390/Har_du_kopplat_ratt_2005.pdf (sidan 8)

Alltså får du inte framföra din 2080kg tunga Passat med din 1500kg tunga biltransport bakom utan BE-kort efter som sammanlagda totalvikten blir 3580kg. Däremot kan du ju klassa ner släpen till 1400kg och klara dig på B-kort. Böterna är mkt mildare för överlast än för att ha framfört ekipage man inte har kort för (man kan tom. bli av med lappen).

om klassning av ett släp tror jag inte kan kosta mer än 1000kr men kolla med SBP.

[/b]

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

bort, finns inte

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
fuling skrev:
Det står på regestringsbeviset för dragbilen:
citat:
(0.3) Högasta totalvikt på släpet för B-körkort, kg
xxxx

Kan det vara så svårt att läsa innantill?

Upplysningsvis kan jag som de flesta andra läsa innantill, men då jag ännu inte beställt min nya tjästebil har jag inte ännu något registreringsbevis, detta medför naturligtvis att det blir ganska svårt att läsa innantill i registreringsbeviset !!

Arne: Tack för klargörandena thumbs up ! Då var det alltså som jag konstaterat, är det lika lätt att typa om maxlastvikten för dragbilen som att typa om släpans totalvikt tro ?

Racern:
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm, när jag läst mer noggrat igen och igen fimpade jag mitt inlägg. sorry

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
fuling skrev:
Hmm, när jag läst mer noggrat igen och igen fimpade jag mitt inlägg. sorry

No hard feelings...

Racern:
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag är i ungefär samma situation...

Min gamla bil, en Audi 80 quattro, typade jag om så att jag fick dra 1530 kg med den. Totalvikt kom gott och väl under 3500 kg (Bilen är förresten till salu)
Nu har jag köpt mig en Passat som jag bara får dra 1400 kg med eftersom totalvikten på den är 2100kg.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6873 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande