Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp med hjulvinklar.
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (14215 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
Hjälp med hjulvinklar.

Jag har som ni kanske hört köpt nytta stötdämpare/fjädrar till min corsa och vill därför ha lite hjälp med rekomenderade hjulvinklar, spec camber.

Jag har fri tillgång till 4hjulsmätning på jobbet och kan därför labba lite.
Nu var jag och mätte upp vinklarna i lördags och vill ha hjälp/synpunkter på vart jag skall börja?

Jag justerade toe-in till närmast 0grader
Med mina nya toppmonteringar så hamnade cambern på hö fr -3.4, vä fr -2.7.
Med tanke på att hö och vä skiljer så måste jag modifiera.
Men åt vilket håll? är inte -3.4grader camber väldigt mycket?
Är det bättre att börja i -2graders regionen? eller ännu mindre?
Jag misstänker att den ökade neg cambern kommer att påverka greppet på innerhjulet i/utgången av kurvorna, med spinnande innerhjul som resultat.
Fråga gärna på om dem uppgifter ni behöver för att kunna hjälpa mig.
Jag har tyvärr inte protokollet framför mig med dem övriga vinklarna, men jag kan återkomma med dessa.

Mvh nybörjaren

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
Nu har jag hittat protokollet.

Ser ut enl följande: Fram: toe vä 0.04, hö 0.00
camber vä -3.49, hö -2.69
caster vä -0.41, hö 0.29 (spec 0.5-2.5)
KPI vä 17.87, hö 16.67
komb vinkel??vä 14.40, hö 13.99



Bak: toe-in vä 0.48, hö 0.35 (spec 0-1.0 total)
camber vä -0.02, hö 0.00

Känns som om både camber och caster vä fram är ute och cyklar??

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Wärhner skrev:
...Känns som om både camber och caster vä fram är ute och cyklar??


Med camber -3.5 kommer det att bromsa dåligt.
Caster ~0 ? I min värld är det en omskrivning av att du kommer att åka av vägen när du släpper ratten. Är du säker på detta tal?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Corsor har väll macperson? jag mannen med koll
KPI är väll då fjäderbenets lunting?
och det skiljer ju ca 1grad mellan höger och vänsterhjul KPI och samman som cambern. Cabmern och KPI följs väll åt om man justerar upptill?
Val av däck är väll styrande för cambern, vissa däck vill ha mer camber.
Se FAQ på R-däck.

Caster 0grader käns vingligt, har för mig att ett ca 2garder är inget ovanligt på std bilar. Men om det är samma sak med med macpestson vet jag inte.

Själv har jag i ca 5grader caster och ca -0,5camber och lite toe-in.
Castern är väll possetiv vär den lutar bakåt?????
En diffbroms är godis på en framkarfasre så man slipper det spinnande innerhjulet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
Tackar.

Ja corsan har mc pherson i fram

Jag tyckte själv att castern var mkt underliga värden och skrev därför spec på orginal som skall vara 0.5-2.5/sida.

Så om jag filar om mina toppmonteringar så att jag får 2.5grader caster och runt -1.5- -2.0grader i camber hö&vä fram är det vettigt att börja där någonstans?? eller?
Jag åker föressten med 195/55-15 RE540 denna sesong.

Mer caster vill man ha för att hjulen skall vilja sträva att styra rakt?
och för att få innerhjulet att "styra med" (få mindre neg camber)?? eller är jag ute och cyklar igen?

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Med mer Castern får man mer camber när man svänger, om jag nu inte är ute och far. Ytterhjulet får mer -camber och innerhjulet mindre(+) när man svänger.
Med mycket caster blir bilen tungstyrd pga att man lyfter bilen men den styr in lättare och blir riktingsstabil.
Men spontant skulle jag sikta på minder camber, men igentligen har jag inte en anning. Bara en ryggradskänsla.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
fuling skrev:
Med mer Castern får man mer camber när man svänger, om jag nu inte är ute och far. Ytterhjulet får mer -camber och innerhjulet mindre(+) när man svänger.
Med mycket caster blir bilen tungstyrd pga att man lyfter bilen men den styr in lättare och blir riktingsstabil.
Men spontant skulle jag sikta på minder camber, men igentligen har jag inte en anning. Bara en ryggradskänsla.


ok, då var jag på rättspår.

Men vart bör jag börja? 2grader camber och caster?

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Wärhner skrev:
Nu har jag hittat protokollet.

Ser ut enl följande: Fram: toe vä 0.04, hö 0.00
camber vä -3.49, hö -2.69
caster vä -0.41, hö 0.29 (spec 0.5-2.5)
KPI vä 17.87, hö 16.67
komb vinkel??vä 14.40, hö 13.99



Bak: toe-in vä 0.48, hö 0.35 (spec 0-1.0 total)
camber vä -0.02, hö 0.00

Känns som om både camber och caster vä fram är ute och cyklar??


Caster verkar ju vara väldigt låg...

På vår racer använder vi ungefär dom här vinklarna fram:

Caster: 6-8 grader (servo kan vara bra att ha)
Camcer: -2-3.5 grader.
Toe: -nästan ingenting

_________________
Karl Brag
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Toe: -nästan ingenting

Villa man inte ha lite Toe-in för att säkerställa att man inte får toe-out pga flex mm?.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



fuling skrev:
Citat:
Toe: -nästan ingenting

Villa man inte ha lite Toe-in för att säkerställa att man inte får toe-out pga flex mm?.


Joo...det är därför vi har NÄSTAN ingenting och inte ingenting.

Bak har vi faktiskt lite mer toe-in men det är en helt annan historia som dessutom begränsas en hel del av den stela Volvopinnen

_________________
Karl Brag
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



fuling skrev:

Villa man inte ha lite Toe-in för att säkerställa att man inte får toe-out pga flex mm?.


Enligt mina erfarenheter, skall toe ligga i intervallet +/- 5 mm.
Toe är en vinkel som jag aldrig lyckats resonera mig fram till vad som är rätt, utan här får man, återigen, använda den gamla Trail and Horror metoden.

Flexet däremot, skall vara "nästan ingenting".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



ice skrev:
Flexet däremot, skall vara "nästan ingenting".


Med den här konstellationen lyckas man faktiskt komma ganska nära "nästan ingenting" i flex



Men bump-steer är en helt annan sak och inte helt enkelt att pilla bort på en Persson-framvagn >

_________________
Karl Brag
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Corsor har väll macperson? jag mannen med koll
KPI är väll då fjäderbenets lunting?
.


KPI är en fast vinkel mellan spindeltappen och spindeln. Enl medf skiss.
Skulle KPI ändras med lkika mycket som man lutar om (i camber)fjäderbenet så skulle hjulet stå kvar i lod.


Man åker mindre toe-in på framhjulsdrivna bilar eftersom drivningen skapar toe in via skrubbvinkeln. Men visst, det medför ju att spelen kan skapa toe-out när man bromsar. Tyvärr....

Wärhner, skaffa en däckstempmätare å kolla över däcksytan. Så kan du ställa camber bättre för just din bil. Börja med -1grd. Bägge sidor.
Ställ 3 gdr caster om det går och känn hur styrkänslan blir. Men lika på bäge sidor.

17gdr KPI ??? Kolla med biltillverkaren vad det är så vi vet vad vi håller på med.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Tack Göran:
Nu är jag på spår igen
Vad är skrubbvinkeln?

Wärhner:
Är fjäderbenet skaravt längst ner? (typ 2st skruvar)
Jag känner som jag skull vilja ha KPI mer lika på båda sidor.




Vad tycker ni man kan tolerera för skilnader på hö och vä sida vad gäller camber, caster, KPI ?
0,5(+-0,25) käns som max skilnad man skulle vilja ha.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Tack Göran:
Nu är jag på spår igen
Vad är skrubbvinkeln?

Wärhner:
Är fjäderbenet skaravt längst ner? (typ 2st skruvar)
Jag känner som jag skull vilja ha KPI mer lika på båda sidor.

Vad tycker ni man kan tolerera för skilnader på hö och vä sida vad gäller camber, caster, KPI ?
0,5(+-0,25) käns som max skilnad man skulle vilja ha.



Skrubbvinkeln är avståndet från nedre spindelledan till mitten på däcket.
Det avståndets hävarm vill vrida däcket i kraftriktningen. På en framhjulsdriven bil vill man hålla ner det avståndet eftersom det skapar BÅDE toe-in och toe-out. Broms-acc.
En bakhjulsdriven bil kan åka mer toe-in för bättre styrkänsla. Men MÅSTE då därför ha mer toe-in. Toe är alltså en produkt av vilken skrubb man har.

Vi ska ha LIKA KPI på bägge sidor. Camber å caster med.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Tack Igen Göran.
citat:
Vi ska ha LIKA KPI på bägge sidor. Camber å caster med

Tyvärr så är det att ordet exakt(lika) bara finns i teorin och på de bilar man justerar vinklarna med chims så finns det inte tjocklekar så det räcker.
Dessutom så är väll det så att ändra man här så åker det där
Så någon form av tolerans skulle känsas justa att ha.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Tack Igen Göran.
citat:
Vi ska ha LIKA KPI på bägge sidor. Camber å caster med

Tyvärr så är det att ordet exakt(lika) bara finns i teorin och på de bilar man justerar vinklarna med chims så finns det inte tjocklekar så det räcker.
Dessutom så är väll det så att ändra man här så åker det där
Så någon form av tolerans skulle känsas justa att ha.


Jag om nån inser att överdriven noggranhet är överdriven. Eftersom jag mäter med gradvattenpass och linjaler. Tills jag inte ser nån skillnad. Jag vet inte hur stor toleransen blir då eftersom jag inte ser skillnaden längre. Men 0,5 mm på fälgen är det mesta. Blir ca 0,05gdr i cambertolerans. (0,05tanx400) Det är acceptabelt, det vet jag. Vad gäller KPI så får vi mäta upp dem om vi byter fjäderben. Då kommer vi bra nära. Det går utmärkt på verkstadsbänken, man nollar passet mot spideltappen å kollar sen skillnaden, som då inte ska gå att se på bubblan när man hittat ett matchande ben.
Wärhner kunde ju uppenbart läsa en KPI skillnad , vilket helt fristående från allt annat i framvagnen inte ska finnas.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
Tack för att ni tar er tid och visar intresse.

Skillnaden på KPI hö/vä beror säkerligen på monteringen emellan spindeln och fjäderben (2st bultar).

Kommer inte bilen att bli väldigt trögstyrd med 3grader caster?
Jag har monterat styrservoväxel från corsa B utan att montera pumpen för att få kortare slag 2.75 varv istället för 3.75 orginal.

Jag känner att jag fått lite mer "kött på benen" och skall nu till helgen fila till mina topplagringar så att jag får till mer caster och mindre camber samt se till att vinklarna blir de samma på hö/vä, även KPI.

Tack för all hjälp, men kom gärna med mera funderingar/idéér.

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Wärhner:
Jag åker framkrafsare med diffbroms med 2,8 rattvarv från fult till fult och 5grader caster utan styrservo.
Trögstyrt???? Inte så faligt när man åker som folk, men växla i en böj när man hissar på och släppa en hand från ratten är bara att glömma
Ett styrservo står rätt högt på önskelistan, men det inte som std till min fornlämning till bil, så det blir byggsats av den högre skolan.

Så du testa med 3grader caster kolla hur det käns.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Wärhner skrev:
Tack för att ni tar er tid och visar intresse.
Tack för all hjälp, men kom gärna med mera funderingar/idéér.

Mvh Peter


Castern hänger en del på KPI, och jag undrar över dom där 17 graderna.
Har du en möjlighet å kolla med fjäderbenstillverkaren?
Men det skulle förvåna mig om 3 gdr skulle medföra problem, men vi ser...

Göran malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
fuling skrev:
Wärhner:
Jag åker framkrafsare med diffbroms med 2,8 rattvarv från fult till fult och 5grader caster utan styrservo.
Trögstyrt???? Inte så faligt när man åker som folk, men växla i en böj när man hissar på och släppa en hand från ratten är bara att glömma
Ett styrservo står rätt högt på önskelistan, men det inte som std till min fornlämning till bil, så det blir byggsats av den högre skolan.

Så du testa med 3grader caster kolla hur det käns.


ok! Vad åker du för bil?
Själv har jag utrymmesbrist med servopump, kanske ett elservo? thumbs up
Jag skall prova med 2.5grader caster till att börja med, då håller jag mig inom orginal max spec.
om inte annat så kanske jag får lite biffigare armar framåt slutet av sommarn

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälp med hjulvinklar.
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (14215 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande