Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Med Lådbilen på ringen 15-19 sept 2005
1, 2, 3, 4, 5   >>
23292 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Inför avresan så hade jag en del punkter på bilen som jag ville hinna fixa till.
Lådbilens bakfjädring var alldeles för mjuk vilket fört med sig att den dels krängt så mycket,
att bakdäcken slagit/nött igenom bakskärmarna och dels att fjädringen tidigare bottnade ur både i
Kottenborn, Fuchsröhre samt i utgången av Karusellen.

Jag vände mig då till Pelle på Stötdämparexperten som hjälpte till att mäta upp hårdheten
eller snarare mjukheten på mina gamla bakfjädrar.
Han föreslog att jag skulle byta till dubbelt så hårda bakfjädrar.
Men tyvärr skulle han inte hinna få fram nya fjädrar i tid innan ringenresan.
Jag ringde runt till lite Seven-specialister, men ingen hade något hemma som skulle passa mig.
Detta var torsdag kväll 8/9 och mindre än en vecka kvar till avfärd.
Då slängde jag in en desperat köpesannons här på rejsa.
och se det tog inte mer än tio minuter innan Fredrik Bolander(7-11) ringde och sa,
att han troligen hade några fjädrar som skulle passa mig! thumbs up
Jag kastade mig i bilen och åkte till Fredrik.
Under tiden hade han rotat vidare i garaget och mha Fulings Excelkalkyler räknat ut,
att han hade ett par andra fjädrar som borde passa ännu bättre.
Några timmar senare var jag hemma med nya fjädrar liggande i garaget.
Rejsa är fantastiskt!!! thumbs up

För att byta de bakre Coiloversarna, krävs det att man monterar bort störtbågen,
eftersom det övre stötdämparfästet sitter under störtbågens infästning.
Under fredag/lördag monterade jag de nyanskaffade fjädrarna.

Jag har även tyckt att bromsarna inte haft riktigt bra bett, så jag kollade med Kraniel,
Lådbilens förre ägare, om han visste vad det var för belägg som satt på.
Han erinrade sig om att det var std-belägg som satt på och tipsade om att han tidigare kört på EBC-greenstuff.
På köpet fick jag en god lunch och en mycket intressant rundvandring på Öhlins(där Kraniel jobbar).
Tack Kraniel!!!
Bromsoken fram är från en Opel Ascona -77, så utbudet av sportbelägg är inte gigantiskt.
De nya EBC-greenstuffbeläggen monterades under helgen.
Men samtidigt upptäckte jag att det glappade en del från några uniballs i framvagnen.

Under förra årets svenskhelg på ringen, så hade jag problem med att ett motorfäste gick tvärt av
och som jag då fick ihopsvetsat hos Ring-Racing.
Nu hade jag sett att det börjat uppstå sprickor även i det andra motorfästet.
För att inte råka ut för samma problem i år igen, tog jag kontakt med en bilverkstad
och bad om hjälp med konstruktionen av nya kraftigare motorfästen.
De tog först mått på de gamla motorfästena och skulle få fästplattor till dessa utskurna med med någon hightech teknik.
På måndag 12/9 var det dags att lämna in bilen för tillverkning och montering av de nya motorfästena. Verkstaden ställde upp till 100 % och jobbade till c:a kl 21:30 för att hinna klart med bilen. thumbs up

Under tiden hade jag skaffat nya uniballs till framvagnen, som jag monterade under tisdagen(13/9). Passade samtidigt på att justera kambervinkeln till en aning mer negativ cambervinkel fram.

Vid förra årets ringenresa började Passatens(Lådbilens dragbils) bromsar fade:a redan efter ett halft varv på ringen.
Så jag hade även beställt sport-belägg till Passaten(Lådbilens dragbil), som jag skulle få på tisdag morgon.
Tyvärr hade det blivit fel vid beställningen eller leveransen, så att de fått hem fel belägg.
Därför hann jag inte montera dessa innan avfärd.
Men de lovade försöka hinna fixa fram rätt belägg till nästa morgon.
Så med bilen respackad och med Lådbilen på släp åkte jag förbi bildelsfirman och hämtade upp beläggen till Passaten.

När jag hunnit ner till Ljungby, så ringer Johann och undrar var jag befann mig.
Han behövde hjälp med att få ner en växellåda, som fanns i Borås, ner till till Tyskland.
Jag tipsade honom om att vissa svenskar skulle åka via Göteborg/Kiel och att kanske någon av dessa kunde ta med sig den.
Senare visade det sig att Anders Dauner fick med sig lådan ner till till Tyskland.

Resan tuffade på över Öresundsbron och via Rödby/Puttgarden och till en bit söder om Hamburg.
Där jag övernattade på ett litet hotell i byn Solltau och fick ett passande rum.


Torsdag morgon(15/9) åkte jag vidare via Hannover/Dortmund/Köln och anlände till Ring-Racing c:a kl 13:15.
Dom var på lunch, så jag beslöt mig för att åka upp till Nürburg och käka lite lunch.
Sedan åkte jag tillbaks till Ring-Racing, där dom hjälpte mig att montera de nya beläggen på Passaten. Samtidigt som jag passade på att montera videokameran i Lådbilen.
Sedan var det bara att åka och checka in hos det trevliga gamla paret på stamstället Gästehaus Gerda
och tömma Passaten på alla "bra att ha grejer" och belamra värdparets garage med dessa.
Vädret var torrt och fint hela em och jag åkte och ställde upp bil och släp på den lilla grusparkeringen mitt emot turistdepån
och uppdaterade mitt gamla årskort inför helgens körning.

Banan skulle öppna kl 17:45.
17:40 börjar det regna.
Gaute sa att det hade varit så hela veckan. Torrt på dagarna och regn på kvällarna när banan öppnade.
Jag stod i valet och kvalet om jag skall lasta av Lådbilen och chansa på att det inte var så blött på banan ännu.
Velade ett par ggr mellan om jag skulle ta Passaten eller Lådbilen.
Men eftersom det nu regnade rätt mycket, så beslutade jag mig ändå för att ta Passaten.
Sagt och gjort körde jag ut med Passaten.
Nere i utgången av Hatzenbach III(8:53:27) släpper plötsligt bakvagnen och jag kör plötsligt en överstyrd framhjulsdriven bil. Det går dock bra med lagom ställ genom utgången av den böjen.
Undrar bara vad bilarna bakom tänkte.
Bortre delen av banan var dock nästan helt torr.
Efter det första varvet åkte jag till macken i Döttinger Höhe och släppte ut rejält med luft ur däcken,
för att få bättre grepp i blötan.
Tror nämligen att det höga lufttrycket i bakdäcken kan ha varit en del av skälet till bakvagnssläppet.
Körde ut på ett nytt varv med Passaten och förhållandena var ungefär likadana som under första varvet. Eftersom det var hyffsat torrt på delar av banan och det nästan hade slutat regna beslutade jag mig för,
att ändå lasta av och köra med Lådbilen.
Åkte ut och tog det riktigt lugnt på första varvet.
Nu hade det dock regnat runt hela banan.
Jag körde tre varv i sträck med Lådbilen i blötan och det var faktiskt en intressant upplevelse.
Jösses vilken koncentration det krävs att köra när det är halt och blött.
Jag hade dock gjort den stora missen att ta på mig en skinnpaj istället för regnjackan.
Det fick till följd att allt vattensprut från vänsterframhjul letade sig in genom vänster ärm,
som är ganska vid, och som fungerade som ett utmärkt stuprör vars mynning slutade vid armhålan. Resten förstår ni själva.
Eftersom vi skulle träffas för middag på Zur Burg direkt efter att banan stängde,
så blev det en blöt afton i flera bemärkelser för min del.

Fredag morgon(16/9) låg dimman tät över byn och det var blött.
Det hade dock slutat regna, så jag promenerade bort till souvenirshopen och köpte några ringendekaler. Ett som jag skall sätta på släpet och ett par åt brorsan.
Att sätta ringendekal på släpet, trots att släpet i sig inte körts runt ringen,
konstaterade vi att det borde vara legitimt eftersom fordonet på släpet körts på ringen.
Banan öppnade kl 14:15 men då var det fortfarande blött på banan.
Jag lastade av Lådbilen och körde ut med Gaute i sin CSL i backspegeln.
Lådbilen har en liten egenhet när den och vädret är kallt, att gasen hänger sig.
Gaute måste ha tyckt att jag körde väldigt underligt upp mot Hohenrain, slutet av T13 och vid inbromsningen mot Hatzenbach 2.
Men det blir en lite speciell och spännande körstil när gasen hänger sig.
Därför släppte jag förbi Gaute och hakade på istället och körde efter honom resten av varvet.
Eftersom det var blött så gick det inte så fort(9:34 BTG-tempo).
I den snabba högern vid Klostertal(8:58:11) så fick jag ett bakvagnskast över det lilla krönet som finns där.
Spännande!!!
Jag körde två varv till, men sedan upptäckte jag att det läckte ut olja vid oljepåfyllnadslocket på motorn. Samtidigt visade oljetrycksmätaren väldigt högt tryck över c:a 4500 varv/min. Eftersom jag inte vill åka och stänka ut olja på banan, så beslutade jag mig för att åka ner till en bilverkstad som ligger i industriområdet,
där bl a Manthay håller till. Klockan var då strax efter 15.
De tog genast in bilen och undersäkte först om oljetrycket var ok. Det var det. thumbs up
Troligen var det oljetrycksgivaren som var defekt.

Sedan lyfte dom av ventilkåpan och konstaterade att utloppet för vevhusventilation var täppt. Dom tvättade och blåste rent det och monterade tillbaks ventilkåpan.

Samtidigt passade dom på att göra en catchtank av en gammal oljeflaska, för ev oljaspill via vevhusventilationen. Istället för att köra in det via insuget.
En farbror som var på besök i verkstaden sa att han hade en liknande oljetrycksgivare i Barweiler.
Så verkstadschefen och han åkte och hämtade den. thumbs up
Under tiden justerade en mek lagerspelet för vänster framhjulslager.
Den nya oljetrycksgivaren visade sig fungera så, att mätaren går helt i botten åt fel håll(visar maxoljetryck) när det inte finns något oljetryck
och visar ungefär 7 bar när det eg trycket är 5 bar.
Nåväl bättre än inget och oljeläckaget var fixat.
Klockan var nu nästan 18 på fredag kväll när bilen blev klar och jag hann ut och körde fyra varv.
Hann börja få hyffsat flyt i åkningen då jag plötsligt inte längre hade någon koppling
och fick inte i några växlar när jag kom till ingången av Schwalbenschwanz.
Till slut fick jag i femman och kunde puttra in i depån.
Stannade bilen på parkeringen och konstaterade att kopplingsvajerns mothåll gått igenom det fäste som skall hålla det på plats.
Insåg att detta borde vara lätt fixat under lördag fm, eftersom banan inte skulle öppna förrän kl 13:15 på lördag em.
Jag lade i ettan och startade bilen och körde upp den på släpet utan koppling och nattade bilen
och övergick själv åt sociala aktiviteter.

Lördag fm åkte jag med bilen till Ring-Racing för att själv försöka fixa kopplingsproblemet på deras parkering,
men samtidigt kunna ha tillgång till deras expertis och delar.
Mycket riktigt behövde jag en bricka i rätt dimension som RR hjälpte till att leta fram och borra upp hålet till rätt dimension. thumbs up
Vädret var toppen!!!.

Jag kom ner till depån i god tid innan banan skulle öppna och det började välla in läckra dekalförsedda engelskregistrerade bilar på parkeringen.
Det var ett gäng som kallade sig CanonballRun8000.com och som var på väg från London till Rom.
De hade förlagt ett stopp vid Ringen, så att de som ville kunde ta sig några varv.










Jag försökte hinna ut så snart banan öppnade, men en hel del bilar hann slinka ut före mig.
Bl a en hel del av Canonball-gänget.
Så det fanns en och annan rolig bil att passera under det första varvet.
Körde ut på ett nytt varv direkt, men nu hade det dykt upp så många motorcyklar.
Framförallt engelska sådana, där förarna bevisligen inte hade en susning om hur banan går och när de då var osäkra så höll de sig till vänster, thumbs down
eftersom de är vana vid vänstertrafik.
Det fick till påföljd att de låg i 30 km/h, jag överdriver inte, och vinglade mitt i banan eller till vänster. Jättekul, när man inte får köra om till höger!!!
Då var det bara att parkera bilen i depån.
Anders J, Åke och undertecknad åkte istället med Ulf till Bergwerk och tittade på de som körde.






När vi åkte tillbaks därifrån så såg vi att det hade regnat från Hohe Acht och bortåt Pflanzgarten.
Jag blev lite orolig eftersom jag hade lämnat Lådbilen under bar himmel,
men vid påsläppet hade det tack och lov inte regnat.
När vi passerade Pflanzgarten på landsvägen såg vi fö att det viftades med flaggor på banan just där
och när vi kom tillbaks så var banan mycket riktigt avstängd igen.

Bortåt kl 17:45 hade det lugnat ner sig lite på banan och jag åkte ut och körde fyra varv innan banan stängde för dagen.
Dessa fyra varv var riktigt roliga med inte alltför mycket trafik.
Lördagkvällen gick åt till att snacka bilåka i Schwedenkreuz-teamets hus. Det var en trevlig kväll! Tack för gästfriheten! thumbs up
Söndag var det åter fint väder och jag hann ut på banan vid 09-tiden och hann köra två varv med hyffsat lite trafik.
Bl a hade jag ett kul varv bakom en engelsk Seven.
Han körde lite latjo spår på en del ställen men ändå hyffsat fort. thumbs up

Dock märkte jag att oljetrycksmätaren gått i botten, dvs inget oljetryck på mätaren
och misstänkte direkt att sladden till givaren hade hoppat av.
Det hade den mycket riktigt gjort, men vad värre var, var att jag konstaterade att mina nya motorfästen gått sönder.

Jag körde sakta ner till Ring-Racing och konstaterade att svetsningen släppt på ena motorfästet
och att motorn då börjat röra på sig, så att motorfästets infästning mot ramen på andra sidan brutits sönder. thumbs down

Där stod jag alltså med en löst dinglande motor i motorrummet kl 10 på söndag fm.
Jag hörde med Ringracing om dom trodde att dom skulle kunna hjälpa mig att fixa motorfästena.
Uwe(tror jag han heter) började muttra något om att motorn måste nog lyftas ur bilen
för att man skall komma åt och svetsa etc.
Men att dom kanske skulle kunna hinna titta på det under måndagen.
Men han sa att jag skulle kolla för säkerhets skull med hans brorsa, Maino,
som skulle komma vid 14-tiden på söndag em.
Jag liftade från RR tillbaks till banan med en tysk kille och begav mig ut tre varv med Passaten kring lunch. Det var rätt kul faktiskt! thumbs up
Man riktigt såg hur förvånade en del blev när det plötsligt dök upp en Passat-Variant i backspegeln.
Sedan åkte jag tillbaks till RR för att invänta Mainos ankomst och dom.
När han kom skulle han först hjälpa några att byta bromsskivor och belägg,
men sedan tittade han på Lådbilen och sa att vi skulle ta in bilen och att han skulle försöka fixa det.

Han skakade bara på huvudet åt svetsningen av de nya motorfästena
och visade hur svetsningen bara hade suttit med ett par punkter stora som knappnålshuvuden. thumbs down

Han svetsade om motorfästena på båda sidor och gjorde en förstärkning av infästningen mot ramen, som hade brutits av.
Klockan var då 17 och jag började få hopp om att kanske hinna ut på banan innan de stängde för dagen. Åkte därför snabbt och hämtade släpet, för jag ville inte bli stående hos RR med två bilar.
Bilen var klar till kl 18 och jag lastade snabbt på den på släpet och åkte till banan och lastade av.
Klockan hade hunnit bli bortåt 18.30, men jag tänkte att tre varv skall jag nog hinna med innan de stänger. När jag kommer ut på banan så är det rena soppan där.
Två motorcykelolyckor, varav den ena ser relativt allvarlig ut och två bilar som smällt. thumbs down
Banan stängdes och öppnade inte mer för dagen.
Kvällen tillbringades på Zur Burg och senare på Lindenhof.
På Zur Burg dök Bosse Strandell upp, som Koit kört en hel del för, så vi växlade några ord.

Måndag hade jag först tänkt jäkta iväg till Frankfurt för att ta en snabbtitt på godbitarna
och sedan ta mig tillbaks tills banan skulle öppna kl 16:15.
Men tur nog tog jag sovmorgon istället. Packade mina saker och lastade i allt i Passaten.
Kollade lufttryck, olja etc på Lådbilen vid Macken i DöttingerHöhe, när det plötsligt kom en Pagani Zonda och ställde sig på andra sidan landsvägen.
Jag åkte bort till Pflanzgarten och tittade på kursdeltagare som körde mellan kl 12-16.
Det var en allsköns blandning av bilar.
Allt från EU-moppe(lät det som i alla fall) till Carrera GT och rena rejsbilar,
som t ex Scheids snabba BMW och Sabine i en race-Porsche.


Jäklar vad Scheid-BMW:n går fort!!! thumbs up

En Donkervort gick också rätt fort, men skrapade i frontspoilern i Pflanzgarten, så att gnistorna yrde.

Då kom det plötsligt två Pagani Zonda och ställde sig på turistparkeringen på andra sidan landsvägen. Måste vara en vanlig liten bil det där.

Fast bakifrån är de inte direkt snygga.

Hörde senare att det var tre Pagani Zondor på plats den dagen och att de senare på kvällen slagit Porsche Carrera GT:s varvrekord med några tiondelar av en sekund.

Jag åkte vidare till Breidsheid och stod och tittade där ett tag, innan jag åkte tillbaks till turistpåsläppet.



Det var ganska kaotiskt på parkeringen vid GrüneHölle eftersom många av kursdeltagarna släpat in stora långtradartrailers på den lilla trånga parkeringen
och hade världens depåaktiviteter för sig.

Jag försökte hänga på låset när dom öppnade och hann köra tio varv innan de stängde.
Dessa varv var riktigt roliga, men det var fortfarande rätt mycket trafik på banan och framförallt arbetades det i princip hela kvällen med att byta räcken längs med banan.
Men det är bara att konstatera att det är på vardagar man skall köra på ringen. thumbs up
Så fort banan stängde lastade jag Lådbilen på släpet och börja köra norrut ett par timmar innan det var dags att leta efter övernattning.
Det fick bli ett hotell i en liten by som heter Greven strax norr om Münster.
På tisdagen rullade det på rätt hyffsat, med tanke på att jag har släp, och jag hann hem kl 21:45.

Totalt blev det 29 varv med Lådbilen och fem med Passaten på ringen den här resan.
Förra året hann jag med totalt 45 varv(42 med Lådbilen och tre med Passaten)
och då körde jag inte ens på måndagen, så det var väl en liten besvikelse på det sättet i år.
Men jag skall inte klaga!
Det var ju åtminstone torrt både lörd, sönd och måndag och det inköpta årskortet får anses vara intjänat.

Vad som nästan var roligast var att jag jobbade mentalt med att fortare i Quiddelbacher Höhe/Flugplats,
Schwedenkreutz, snabba vänstern efter Fuchsröhre och i Angst-/Mutkurve
och det kändes som att jag var aningen snabbare på alla dessa ställen i år.
Quiddelbacher Höhe höll jag fullt över krönet, men släppte gasen lite innan turn in till Flugplats och gick sedan på gasen igen.
Schwedenkreutz körde jag på femman utan att bromsa, men jag släppte gasen lite innan turn in.
Snabba vänstern efter Fuchsröhre körde jag i hyffsat tempo på femman.
Angst-/Mutkurve lyckades jag till slut förmå mig själv att hålla stumt igenom under de sista två varven
och det är jag nästan mest nöjd med!
Att det sedan inte blev något riktigt bra totalvarv tidsmässigt pga trafik, olyckor och arbeten längs banan den här gången,
gör kanske inte så mycket.
Jag har i alla fall c:a 20-25 varv på film, som jag kan ägna mig åt att titta på och att analysera under vintern!
Så totalt sett var resan lyckad!!!
Tack alla glada som förgyllde tillvaron under ännu en oförglömlig helg i Nürburg!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peeter skrev:
Jag har även tyckt att bromsarna inte haft riktigt bra bett, så jag kollade med Kraniel,
Lådbilens förre ägare, om han visste vad det var för belägg som satt på.
Han erinrade sig om att det var std-belägg som satt på och tipsade om att han tidigare kört på EBC-greenstuff.
På köpet fick jag en god lunch och en mycket intressant rundvandring på Öhlins(där Kraniel jobbar).
Tack Kraniel!!!


Tack själv, det var så trevligt så!

Underbar reserapport - kul läsning. thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Kul läsning, Ångrar nästan att jag inte hängde på som jag fick erbjudande om.

Tänkte på en sak är du inte rädd att ställa ifrån dig ekipaget när du på hotellen under resan ner och hem.

Får uppfattning att verkstäderna runt Ringen jobbar dygnet runt.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det var kul att läsa din reserapport Peter! Det kändes ju nästan som om man var med!

Men frågan som alla undrar över men inte vågar fråga om; Hur verkade Passatens nya belägg?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Härlig redovisning thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3323



Mycket intressant läsning. Tack för att du delade med dig av dina upplevelser.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Det var ett händelserikt besök. Riktigt spänannde och kul att läsa.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Kul läsning thumbs up

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:

Tänkte på en sak är du inte rädd att ställa ifrån dig ekipaget när du på hotellen under resan ner och hem.

Får uppfattning att verkstäderna runt Ringen jobbar dygnet runt.

Fördelen med ett täckt släp är att ingen vet vad som finns under kåpan, som dessutom går att låsa med hänglås! thumbs up
Dessutom fungerar ju släpet som rullande garage på plats nere i Nürburg.
Praktiskt när det regnar!

Verkstäderna har verkligen bra service där nere! thumbs up
Det var t ex inte snack om att gå hem kl 17 på fredag kvällen. Dom jobbade på tills bilen var klar runt kl 18. Och hos Ring-racing jobbar dom hela helgen. Tror dom har stängt onsdagar.
Mycket praktiskt!!! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Nisse Classon skrev:

Men frågan som alla undrar över men inte vågar fråga om; Hur verkade Passatens nya belägg?

De var kanon!!! thumbs up
Ingen tendens till mattning och då körde jag i princip tre varv på raken!!!
och inte skriker de heller. Så jag behöver inte byta tillbaks till originalbeläggen, för att ha på gatan.
Det är lite gungigare att köra skåplådan men trots det riktigt kul!!!
Hade 9:17 BTG som bäst i år men det var under högtrafik söndag lunch.
Inte lika bra som fjolårets notering på 9:00. Men utan trafik, hade jag troligen kommit under 9-blankt med de förbättrade bromsarna.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Obbedoen
örebro
Här sen Mar 2003
Inlägg: 76



Peeter skrev:
att bakdäcken slagit/nött igenom bakskärmarna och dels att fjädringen tidigare bottnade ur både i
Kottenborn, Fuchsröhre samt i utgången av Karusellen
--
Kottenborn,menar du då den dåliga skumpvägen från 257an vid quiddelbacher bron som leder till byn Kottenborn,elelr finns det ett parti på Nordschleife som kallas för Kottenborn?

9 blankt med passaten,törs man fråga vad det är för motor i den bilen?

_________________
Robert Kinderwall

pugge rc Btg 8:48
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
obbedoen skrev:
Peeter skrev:
att bakdäcken slagit/nött igenom bakskärmarna och dels att fjädringen tidigare bottnade ur både i
Kottenborn, Fuchsröhre samt i utgången av Karusellen
--
Kottenborn,menar du då den dåliga skumpvägen från 257an vid quiddelbacher bron som leder till byn Kottenborn,elelr finns det ett parti på Nordschleife som kallas för Kottenborn?

9 blankt med passaten,törs man fråga vad det är för motor i den bilen?

Partiet mellan Flugplats och Schwedenkreuz brukar ibland kallas Kottenborn.
Det var bl a i svackan före Schwedenkreuz som fjädringen bottnade ur tidigare.
Passaten har en 1,8 T-motor som är chipad till ungefär 200 hk.
Bör kanske även tilläggas att det sitter 225/40/18 gatdäck på den.
Jag har även kört min kompis dåvarande Saab 9-5 Aero kombi med 230 hk i origanlutförande på 9:05 BTG, andra varvet jag överhuvudtaget körde bilen.
Så runt 9 min går det definitivt att köra dylika skåplådor om man hittar runt banan.
Sabine körde ju t ex på 10:01 BTG med en Transit!!! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Obbedoen
örebro
Här sen Mar 2003
Inlägg: 76



ok,vi bodde i en villa i Kotteborn nästan 2 veckor,så jag kände igen namnet,tack för infon.

Aye,skaplig kraft i Passaten.Jag kan tänka mig den nästan har sämre vägghålning o bromsförmåga original än din gamla Polo hade.Men vikt/effekt förhållandet talar ju trots allt till Passatens fördel. Jag gissar att i partier som Kallenhard-Exmule o Hohe acht-Brunchen så tappade inte Polon nämnvärt mot Passaten.

_________________
Robert Kinderwall

pugge rc Btg 8:48
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
obbedoen skrev:
ok,vi bodde i en villa i Kotteborn nästan 2 veckor,så jag kände igen namnet,tack för infon.

Aye,skaplig kraft i Passaten.Jag kan tänka mig den nästan har sämre vägghålning o bromsförmåga original än din gamla Polo hade.Men vikt/effekt förhållandet talar ju trots allt till Passatens fördel. Jag gissar att i partier som Kallenhard-Exmule o Hohe acht-Brunchen så tappade inte Polon nämnvärt mot Passaten.

Jo, på ringen går väldigt mycket ut på just vikt-/effekt-förhållande när det gäller varvtider.
Så det är klart att Passaten med sina c:a 7,3 kg/hk har det lättare än Polon med c:a 11 kg/hk.
Skulle vara kul att köra Polon på ringen med den nuvarande setupen:
H&R Cup-fjädring, sportavgassystem, lite negativ camber och framförallt R-däck.
Borde gå att putsa 9:24 BTG-tiden en del, som jag körde helt i originalskick med fyra år gamla gatdäck(185/55/14)!
Men tyvärr blir det nog inga fler resor till Ringen med Polon.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Kul läsning Peeter. Vi var oxå kvar på måndagen, som du säger den blå M3an . Jag såg faktiskt 3st Zondor thumbs up
Särskilt kul att läsa hur du kör vissa partier. Sådan läsning är ju jätte kul och lärorik.
Varvet i vätan då vi körde tillsammans, gick det väldigt brett för mig oxå stundtals Trots tiden tyckte jag inte vi gjorde nåt annat än att köra om andra bilar under de varvet. Jag har kommit på att jag faktiskt gillar att köra i blötan, alla sinnen är på ett sätt så extra skärpta, man liksom känner sig fram på vägen.

Mutkurve, vart är det?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
RS6 skrev:
Kul läsning Peeter. Vi var oxå kvar på måndagen, som du säger den blå M3an . Jag såg faktiskt 3st Zondor thumbs up
Särskilt kul att läsa hur du kör vissa partier. Sådan läsning är ju jätte kul och lärorik.
Varvet i vätan då vi körde tillsammans, gick det väldigt brett för mig oxå stundtals Trots tiden tyckte jag inte vi gjorde nåt annat än att köra om andra bilar under de varvet. Jag har kommit på att jag faktiskt gillar att köra i blötan, alla sinnen är på ett sätt så extra skärpta, man liksom känner sig fram på vägen.

Mutkurve, vart är det?

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i att köra på blött underlag tidigare.
Men mitt sista varv på torsdagskvällen var en ahaupplevelse, då jag släppte om en Porsche 993 Turbo i utgången av Armberg och sedan försökte hänga på honom. Han körde väldigt snyggt och duktigt.
Men efter Hohe Acht fegade jag lite i nedförsbackarna och vips var han borta. Men att hela tiden sitta på helspänn och känna av hur mycket/lite grepp man har för både boms, acc och sidokraft gav faktiskt en ny dimension till åkningen, som inte jag upplever alls på samma sätt när det är torrt! thumbs up
Men jag föredrar nog ändå torrt underlag på ringen!
Det är trots allt lite för lätt att tappa bilen när det är blött.
Jag har inte hunnit titta på så mycket av det jag videofilmade, men om det blev något av varvet då jag åker bakom dig, så kan du få en kopia så småning om, om du vill!

Mutkurve = Angstkurve = 8:58:00 på banskissen:

https://rejsa.nu/ringenkurs/06_Bergwerk_Klostertal/Sektion_06.gif

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Gaute skrev:
Varvet i vätan då vi körde tillsammans, gick det väldigt brett för mig oxå stundtals Trots tiden tyckte jag inte vi gjorde nåt annat än att köra om andra bilar under de varvet.

Tittade just på inspelningen från det varvet.
Vi körde om 17 bilar och två turistbussar.
Du körde ju dessutom om mig också, så för din del blev det 18 bilar och två turistbussar!
Så det var ju en del trafik!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Peeter skrev:
Gaute skrev:
Varvet i vätan då vi körde tillsammans, gick det väldigt brett för mig oxå stundtals Trots tiden tyckte jag inte vi gjorde nåt annat än att köra om andra bilar under de varvet.

Tittade just på inspelningen från det varvet.
Vi körde om 17 bilar och två turistbussar.
Du körde ju dessutom om mig också, så för din del blev det 18 bilar och två turistbussar!
Så det var ju en del trafik!


Det brukar bli ännu fler omkörningar när det är torrt tråkigt nog

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Hej mycket kul läsning thumbs up en sån där resa skulle jag också vilja göra med min 7a på släpet,men jag tro jag hade gett upp när motor fästerna gick av.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Nu vet jag var det är. Från Bergwerk håller jag helt stumt om det är torrt vill säga och helt fritt spår. Måste då använda precis hela vägbanan, på mm känns det som, vid angstkurve bromsar jag ganska lite och växlar ner till 4an. Är ytterst tveksamm till att det går att hålla angstkurve stumt med CSLen

Klostertal knixen har jag kämpat med, någon sa att det går att hålla fullt där. Men jag är tveksamm om det går med en gatbil. Jag har 180km/h svagt + in mot klostertal och luftar alltid gasen svagt där. Kan inte förmå mig att hålla stumt igenom där,det känns så fel i den hastigheten. Kanske fegar jag bara ur

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
anton7 skrev:
Hej mycket kul läsning thumbs up en sån där resa skulle jag också vilja göra med min 7a på släpet,men jag tro jag hade gett upp när motor fästerna gick av.

Jag är ju van, eftersom de gamla motorfästena gick av redan vid förra årets ringenresa!
Som tur är finns det bra verkstäder som ställer upp i vått och i torrt.
och inte tar de så hutlöst betalt heller! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nürburgring
Med Lådbilen på ringen 15-19 sept 2005
1, 2, 3, 4, 5   >>
23292 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande