Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
frågor av novis om vinge, splitter och venturitunnel
2 besök senaste veckan (6639 totalt)
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
hej. börjar lite lätt mer frågorna och fyller sedan på med skisser och frågor vart eftersom då jag inte funderat klart själv...

vinge: har en singelvinge idag och funderar påa tt byta ut vingplanet mot ett dubbelt ala impreza WRC 2005 / focus WRC 2006. dsv med stående bitar för att hålla kvar luften över vingen vid svängar och sär det går brett. kommer det att ge mig något att göra dessa stående bitar? (kommer med skiusser om någon dag om ni inte förstår vad jag menar ) hu bör den övre och undre vingplans profilen se ut om jag vill att den funkar upp till 280 km/h och gärna i så låga hastigheter som möjilg med? det övre planet kommer att vara full brett och det undre vara 2/3 delar såp stort som det övre. planerade stående bilar mellan planen är 3 och 3 st stående bitar ovanför det övre en bit upp.

splitter:
kommer att köra en focus 04-05 WRC front med utsläpp för oljekyl uppåt innan framskärmens utbuktnad för däcket. funderar på att sätta en splitter på denna med en rak lodrät gummiläpp nedåt. hur långt ut bör splittern sticka ut frammåt? hur nära marken ska man ha den undre lodräta gummiläppen om man ska köra med venturitunnel?

venturitunnel: har fått berättat för mig att man ska ha max 11 graders lutning på venturitunneln. stämmer detta? pga plattsbrist: hur bred ska den vara för att det skall vara lönt? hur högt ifrån marken måste bottenplattan vara för att det ska vara lönt? jag kommer att kappsla in sidorna på underredet med lummiläppar så att minimalt med luft "läcker ut" på sidorna.

tacksam för svar så en novis vet hur han slka bygga. bilen är en sierra cosworth 4d 4x4.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Vilken vinkel man kan ha på diffusorn beror ju på vad som får plats, ju större ju mer downforce i princip. Däremot så börjar luftmotståndet öka vid större vinklar.

I takt med ökat avstånd mellan backen och kjolar, eller bilens underrede så avtar den mängd downforce som kan genereras.
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
jo den senaste gissade jag mig till men frågan är om det är värt att göra en venturi på min bil. den komemr ligga ca 10-12 cm från backen då den är conerweight skulle jag gissa. fast komllar man på tex lotus ellise så är den faktiskt rätt hög, om mnan gämför med ferrari tex... fast även 360:n är ju inte så överdrivet hög?

ok... så med vinkel = mer downforce. drag spelar inte så stor roll då bilen kommer få ett asevärt större drag med mina nya plast delar än org 0,28 i cw. toppspeed är inte prio ett. marktryck är det däremot..

en till fråga: ska man göra venturin helt rak i det övre planet eller ska man låta den få lite radie på kanske 20 grader? ska man avsluta med ännu mer radie?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Det finns egentligen inga enkla raka svar på din frågor. Ska du lyckas göra något vettigt med aerodynamiken på bilen rekommenderar jag att du köper någon av nedanstående böcker. Båda ger en rätt bra bild av vad du bör lägga energi på etc. Den första är lite mer rakt på sak medan den andra tar upp lite mer bakomliggande orsaker.

http://www.bokus.com/b/1859606628.html?pt=search_result

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0837601428/qid=1126550997/sr= . . . .

_________________
Henning Olsson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Jag förstår inte riktigt var det är ju ska sätta en radie men radier är i regel något man använder där luften går under bilen. Bilens underrede ska ju byggas upp med nozzel, venturi och diffusor.
Radier används exempelvis i framkanten på sidepodsen på F1 bilar då de då får in mer luft under bilen. Av denna anledning har man i F1 infört en begränsning på radierna.

I diffusorn använder man ibland "vanes" för att styra flödet dit man vill, men för detta krävs i princip en vindtunnel för utprovningen så de ska man nog hoppa över.
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
tack för nomeklatur lektionen. nu vet jag va de olika delarna heter iallafall. kan man ha nytta av i framtiden. funderade på de där vanes men då kastar jag den iden och låter det vara helt fritt ner mot marken.

det jag menar med radier är avrundningar av ytor eller kanter. visste inte att det fanns en typ av aerodynamisk del som hette radie.

nozzeln under bilen, hur stor bör denna vara? var bör den börja? (om jag nu fattat vad en nozzel är )

jag skulle bara vilja få en lätt fingervisning om de olika delarna jag frågar om så jag kan börja. det börjar bli kallt om kvällarna efter jobbet.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Christian Lange skrev:
tack för nomeklatur lektionen. nu vet jag va de olika delarna heter iallafall. kan man ha nytta av i framtiden. funderade på de där vanes men då kastar jag den iden och låter det vara helt fritt ner mot marken.

det jag menar med radier är avrundningar av ytor eller kanter. visste inte att det fanns en typ av aerodynamisk del som hette radie.

nozzeln under bilen, hur stor bör denna vara? var bör den börja? (om jag nu fattat vad en nozzel är )

jag skulle bara vilja få en lätt fingervisning om de olika delarna jag frågar om så jag kan börja. det börjar bli kallt om kvällarna efter jobbet.

mvh C


Alltså radien på en F1 bil är bara en avrundning, men denna avrudning leder ner luften under bilen. Dess funktion är då som nozzel att accelerera detta flöde under bilen.

Principen bakom det hela är ju lika som för venturi röret, eller ja, ett halft venturi rör

Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
klockrent med bild som beskrivning! tackar!

pga plattsbrist vid bakre hjulupphängningen får jag nog lägga pressuretap där. men då blir det enbart ca 1,1m kvar till difusorns utmynning. kommer detta att duga eller ska man skita i venturin och bygga styling istället? (vilket jag inte vill...)

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det blir väldigt stökigt om man ska diskutera såpass avancerade saker som att mata in luft fram och designa passande diffusor bak utifrån i stort sett ruta ett. I ett forum så blir det korta snabba svar, inte en hel bok, vilket behövs för saken i fråga. Annars blir det styling antingen man vill eller inte.

Så, mitt svar kanske är trist eftersom det inte ger några "stylingpoäng" överhuvud taget, snarare så undrar folk varför jag har en sån ful läpp stickandes ut fram på bilen. Köp en plywood och gör en helt slät undersida under HELA bilen. Se till att du har en viss "rake" ca 20 mm. En markfrigång på max 100 mm.
Då får du ungefär 50 kg marktryck i 100 km tim. För lite? Nu ökar effekten markant med ökad hastighet,
men säg att bilen väger 1000 kg då är det 5%. Du kan kanske åka 5% fortare i en kurva, bra va?
Vill man så kan man luta upp sista delen av undersidan några ytterligare grader och bygga ned sidor med lika mycket. Fram kan skivan sticka ut ett par decimeter om man vill.

Dessa åtgärder kräver ingen ingenjörskonst, bara att bygga och man sk bära sig åt för att det ska bli sämre än när man började. De andra avancerade detaljerna kan faktiskt göra saken sämre om man gör dem fel. Alltså väntar man tills dess att man har kunnskaperna för sådant.

Lycka till!
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
tack göran! precis det ville jag höra. simmpelt byggt är bättre med min kunskapsnivå. blir nog både mmarktryck och styling poäng då.. ska bygga plant och simmpelt med lutning sista delen efter bakvagnen. då borde det inte kunna gå snätt. så länge det inte blkir sämmre än org är jag nöjd, blir det marktryck av venturin så är det mycket pluss!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
har laggt upp bidler på undersidan på forden nu (fast det är inte min utan en polares jag fotade)

berätta om jag är wayoff vad gäller venturin..


http://i10.photobucket.com/albums/a121/c_blue66/undersierra.jpg
http://i10.photobucket.com/albums/a121/c_blue66/undersierraventuri.jpg . . . .

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Christian Lange skrev:
har laggt upp bidler på undersidan på forden nu (fast det är inte min utan en polares jag fotade)

berätta om jag är wayoff vad gäller venturin..


http://i10.photobucket.com/albums/a121/c_blue66/undersierra.jpg
http://i10.photobucket.com/albums/a121/c_blue66/undersierraventuri.jpg . . . .

mvh C


Inte way off men jag hade nog dragit ut den på hela bredden på bilen o bara lämnat hål för hjulupphängningen + eventuellt avgassystem. Några neddragna kjolar på sidan hjälper till o hålla trycket kvar under bilen. Sen hajjar jag inte riktigt den svarta saken i venturin. Du har väl inget direkt o gömma där så skippa den. Å som Göran påpekade, dra fram en splitter i fronten.

De står lite mera här: http://e30m3performance.com/myths/splitter/splitter.htm
/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
tackar! hällre hål än kappsla tunneln längre in från sidorna då med andra ord.. då gör vi så! splittern kommer det att bli. sitter ju org på den fronten jag skall anvädna mig av.

vad händer om jag lägger en lummiläpp på splittern som sticker ner så den blir ca 8cm tjock på höjden? borde inte ha hög inverkan på venturin va? (kommer bli svårt för min körstil, cerbs och vissa halva däck nedanför asfatskanten och splittern annars om det skall vara tunn glasfiber splitter längst nere)

såg nu även hur en venturi splitter fungerar.. ska man bygga en sådan eller sattsa på den gammla hederliga?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
http://i10.photobucket.com/albums/a121/c_blue66/undersierraventuri2.jp . . . .

så blev det då... funderar på om man ska kapplsa in från sidan på siffra 3 med gummilist?

ska jag köra plåtar på hela brädden på bakre delen med där jag inte gjort det nu?

TACK för all hjälp! det underlättar en hel del killar och tjejer!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239




_________________
Sten Isaksson
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
tackar! mycket att lära och läsa.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Christian Lange skrev:


såg nu även hur en venturi splitter fungerar.. ska man bygga en sådan eller sattsa på den gammla hederliga?

mvh C


Det är lättare o justera aerobalansen med en vanlig splitter. /Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
då kör vi på en sådan!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Racetech
frågor av novis om vinge, splitter och venturitunnel
2 besök senaste veckan (6639 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande