Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur mycket fart kan jag kompensera genom att styra emot?
1, 2   >>
3046 besök totalt
nottehed
Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Under svenskhelgen på Ringen försökte jag tänja gränserna och öka hastigheten t.ex. genom vänstern i Schwedenkreuz. Vi antar att jag har nått en hastighet av 180 km/h och känner att det går lite till, men är osäker på hur mycket.

Hur många km/h tror ni att man kan kompensera genom att styra emot (inte släppa gasen) när det släpper genom en lång kurva som Schwedenkreuz? om jag kör in med 230 km/h kommer det sannolikt inte räcka med att styra emot, även om jag är snabb, när baken kommer, eller? M.a.o. hur stor marginal har man egentligen på ingångshastigheten i en sådan kurva. Det är ju inte alltid att man kommer in med exakt samma hastighet.

/Lars

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Frågeställningen låter lite konstig. Menar du att baken alltid släpper när det går för fort? Isf är det dags att ändra körstil eller börja med chassituning, eftersom bakvagnssläpp i den farten inte riktigt är "rätt". Just Schwedenkreuz är ju lite speciell - off camber och nedför om jag minns rätt.

230 är mäktiga 50km/h fortare än 180 vilket på mig låter rätt självmordsartat. Som jag tolkar det tänker du gå in "stolle för fort", vrida upp bilen i ställ/drift och skrubba av fart.

Mer bra är att köra flera varv med 185, 190, 195 och upptäcker att du gradvis får problem med att hålla linjen genom att du driver ut för mycket så har du hittat "gränsen" för ingångsfart, förutsatt att bilen är rätt inställd. thumbs up

Har jag fattat fel eller rätt?

Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Re: Hur mycket fart kan jag kompensera genom att styra emot?

nottehed skrev:
M.a.o. hur stor marginal har man egentligen på ingångshastigheten i en sådan kurva. Det är ju inte alltid att man kommer in med exakt samma hastighet.

/Lars

Din frågeställning är omöjlig att besvara! Du kan gå in i Schwedenkreuz i 140 och snurra, likaväl som du säkert kan ta dig igenom i 190 utan större dramatik. Det beror på så mycket mer än bara den absoluta hastigheten.

Dessutom är det ju just denna fråga som ALLA som sysslar med någon form av avancerad bilkörning försöker få svar på. Hur fort kan jag köra här? Ingen annan än du själv kan finna svaret på den frågan.

En sak är dock säker, om du svänger in i SX i 230 så kan jag lova att den enda som blir glad är Firma Nett & Stahl!

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

nottehed skrev:
Under svenskhelgen på Ringen försökte jag tänja gränserna och öka hastigheten t.ex. genom vänstern i Schwedenkreuz. Vi antar att jag har nått en hastighet av 180 km/h och känner att det går lite till, men är osäker på hur mycket.

Hur många km/h tror ni att man kan kompensera genom att styra emot (inte släppa gasen) när det släpper genom en lång kurva som Schwedenkreuz? om jag kör in med 230 km/h kommer det sannolikt inte räcka med att styra emot, även om jag är snabb, när baken kommer, eller? M.a.o. hur stor marginal har man egentligen på ingångshastigheten i en sådan kurva. Det är ju inte alltid att man kommer in med exakt samma hastighet.

/Lars

Is this a trick question Lars
Vi antar att du nåt en viss hastighet, och du känner att det går lite till. Ja då går det lite till med all säkerhet. Då kör du bara på tills baken kommer inte förens då är du nära din max hastighet igenom. Jag skulle säga att med den typen av bil du åker tappar du inget om du åker med notera svag drift igenom.
I övrigt tror jag ingen kan svara på dina frågor, förutom du själv efter du provat dig fram.
Jag trodde för ett tag att jag nåt mitt max genom denna böj vid ca 200km/h mätarfart. Det var nämligen först då vid denna hastighet jag fick ratta för glatta livet igenom böjen . I 180-190hadde jag grepp. Jag körde r-däck.
Väl hemma har jag tänkt på detta och det kan vara så att när jag ökade farten marginellt så tog jag per automatik en tidigare turn in i swedenkrytz. Vilket inte är bra, det ger en mycket tvärare kurva som i sin tur då lättare genererar släpp.

(alla vet hur mycket ca. 10-15km/h på mätarn gör för skillnad i partier som swedenkrytz och rävgrytet, det är väldigt liten ökning kan tyckas, men jävligt mycket läskigare därav tar man lite konstiga vägar ibland)

Ska man åka fortare än ca 200 igenom krävs att man tar exakt rätt turn in och vågar hålla ut höger länge helt till turn in, då är inte swedenkrytz vänster så skarp som den upplevs p g a off cambern och lutningen, men nog så spännande. Det är ju just det att kommer man fort över krönet så är det mentalt tufft att hålla kvar bilen tillräckligt länge på höger sidan före turn in. Muren och lutningen gör att de flesta verkar ta lite tidig turn in här, i vart fall de som håller helt fullt över krönet. Det är nog mänskligt men inte så bra för farten igenom Ett av mina favorit partier faktiskt thumbs up

stockholm
Här sen Maj 2004

RS6 skrev:
nottehed skrev:

/Lars

Is this a trick question Lars
Vi antar att du nåt en viss hastighet, och du känner att det går lite till. Ja då går det lite till med all säkerhet. Då kör du bara på tills baken kommer inte förens då är du nära din max hastighet igenom. Jag skulle säga att med den typen av bil du åker tappar du inget om du åker med notera svag drift igenom.
I övrigt tror jag ingen kan svara på dina frågor, förutom du själv efter du provat dig fram.
Jag trodde för ett tag att jag nåt mitt max genom denna böj vid ca 200km/h mätarfart. Det var nämligen först då vid denna hastighet jag fick ratta för glatta livet igenom böjen . I 180-190hadde jag grepp. Jag körde r-däck.
Väl hemma har jag tänkt på detta och det kan vara så att när jag ökade farten marginellt så tog jag per automatik en tidigare turn in i swedenkrytz. Vilket inte är bra, det ger en mycket tvärare kurva som i sin tur då lättare genererar släpp.

(alla vet hur mycket ca. 10-15km/h på mätarn gör för skillnad i partier som swedenkrytz och rävgrytet, det är väldigt liten ökning kan tyckas, men jävligt mycket läskigare därav tar man lite konstiga vägar ibland)

Ska man åka fortare än ca 200 igenom krävs att man tar exakt rätt turn in och vågar hålla ut höger länge helt till turn in, då är inte swedenkrytz vänster så skarp som den upplevs p g a off cambern och lutningen, men nog så spännande. Det är ju just det att kommer man fort över krönet så är det mentalt tufft att hålla kvar bilen tillräckligt länge på höger sidan före turn in. Muren och lutningen gör att de flesta verkar ta lite tidig turn in här, i vart fall de som håller helt fullt över krönet. Det är nog mänskligt men inte så bra för farten igenom Ett av mina favorit partier faktiskt thumbs up

ops skrev mitt inlägg o såg inte Anders förns jag postade, nåja

Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
En sak är dock säker, om du svänger in i SX i 230 så kan jag lova att den enda som blir glad är Firma Nett & Stahl!

Körde inte Christer in i sjujävla fart med sin Corvette då hans bromsar fallerade?
Med lite tur så kanske det funkar med PSM också.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

johann skrev:
Anders Jonsson skrev:

Körde inte Christer in i sjujävla fart med sin Corvette då hans bromsar fallerade?

Jag körde både med ESP på och av. När det var på så hann det inte ens med att reagera utan det var full drift ändå, fysiken lagar är mäktiga. Ett avancerat ESP rår inte över naturlagarna alla gånger

Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Hej allihopa,

jag menade att när jag ska prova 185 km/h eller 190 km/h o.s.v. kan det ju hända att jag dels går för långt och går över gränsen, eller att jag helt enkelt inte lyckas titta riktigt på hastighetsmätaren och gör ett fel (man flyger ju över hoppet och ska bromsa ner väldigt snabbt). Frågan gällde alltså vilka marginaler jag egentligen har.

Förresten är det nog rätt att bilen mer jämnt sladdar utåt i kurvan än att baken kommer.

/Lars

Stockholm
Här sen Nov 2002

RS6 skrev:
johann skrev:
Anders Jonsson skrev:

Jag körde både med ESP på och av. När det var på så hann det inte ens med att reagera utan det var full drift ändå, fysiken lagar är mäktiga. Ett avancerat ESP rår inte över naturlagarna alla gånger

Du kraschade ju inte så det verkade fungera iaf.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

nottehed skrev:
(man flyger ju över hoppet och ska bromsa ner väldigt snabbt)

Jag kanske är helt rubbad men jag tycker man har väldigt gott om tid att bromsa inför SX vare sig det är snabb gatbil eller racebil. Däremot är det mer tight inför Flugplatz.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

nottehed skrev:
Hej allihopa,

jag menade att när jag ska prova 185 km/h eller 190 km/h o.s.v. kan det ju hända att jag dels går för långt och går över gränsen, eller att jag helt enkelt inte lyckas titta riktigt på hastighetsmätaren och gör ett fel (man flyger ju över hoppet och ska bromsa ner väldigt snabbt). Frågan gällde alltså vilka marginaler jag egentligen har.
/Lars

Du kan inte hålla på och kolla på hastighetsmätaren om du har rätt fart! Det skall kännas att det är rätt fart.

Återigen, ingen kan besvara vilka marginaler DU har. Med hjälp av dataloggning och en proffschaufför kan man ju se ungefär vad som är möjligt, men DIN gräns kan bara DU hitta.

Jag håller med Johan om att det finns "tillräckligt" med tid att bromsa efter krönet till SX, problemet är som Gaute säger att våga ligga kvar även när det går fort och svänga in på rätt punkt och lagom mycket. Dessutom är det ju oerhört svårt att bromsa "lagom" mycket - någon som man måste öva sig fram till.

Själv kör jag alltid med mycket god marginal här för jag vill inte ställa till det, men visst är det en underbar kurva.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

nottehed skrev:
Hej allihopa,

Förresten är det nog rätt att bilen mer jämnt sladdar utåt i kurvan än att baken kommer.

/Lars

Lars, jag skulle säga utan att försöka låta dryg på något sätt. Känner du så inför det hela ska du kanske inte prova. Det går utmärkt att se vilka ca, hastigheter man kör här, särskilt om du tar en lång semester som jag gjorde, då har du tid att lungt öka hastigheten varv efter varv. Detta med att, kan du se vilken hastighet du har i denna kurva, kör du för långsammt o s v, är definitivt inte sant. Detta är sådant som var o varannan vräker ur sig, för att de hörde någon annan som sa så o s v. Som allt annat, för somliga kan det kännas så, för andra inte, det finns ju ingen standard mall för det här. Första dagarna jag var nere vågade jag inte ens titta på hastighet i kurvan, men det ger sig efter ett tag. Som Johan säger, man har gott om tid att bromsa när man håller fullt över krönet, mentalt trycker man för tidigt på broms och för hårt här. På slutet av mina 14 dagar blev det bättre. Håller oxå med om att quidlerbachehöe är svårare. Jag kör fullt över där oxå men tycker det är mycket svårare än att hålla fullt över Swedenkrytz.

Att bilen inte kommer så fort med baken, har ju med 4wd att göra, därav kan du köra din bil på svag drift utan att tappa fart, och det är t o m att föredra mot att komma in i understyrnings fas som man lätt kan göra med tyngre bilar(nu menar jag inte att det understyr i Swedenkrutz). (nu har du ju inte 50/50 drivning men ändock är det drivnig på alla 4 men mer bak, det varierar väl på din?)Särskilt med tunga bilar som RS6, krävs att man kör överstyrt ibland.

Stockholm
Här sen Nov 2002

RS6 skrev:
Håller oxå med om att quidlerbachehöe är svårare. Jag kör fullt över där oxå men tycker det är mycket svårare än att hålla fullt över Swedenkrytz.

Framförallt så finns det väldigt lite utrymme för broms när bilen väl satt sig efter gupp(en) och om det bara blir aningen fel, för tidigt eller för sen, så blir det lätt lite väl oroligt in i Flugplatz.

Lite som att bara bromsa efter hoppet i PF1, det går men det gäller att man är iskall så man får till bromsningen perfekt efter man landat, även om det mer känns som man pajar spåret totalt i PF1 medans det kan gå precis hur illa som helst i FP.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Jag kör ju som en gammal kärring och bromsar oftast hellre för tidigt och för mycket.
Men i år jobbade jag, som sagt i en annan tråd, med att försöka köra aningen fortare genom vissa snabba partier.
Det är alltid svårt att ge generella råd, eftersom det kan diffa rätt mycket beroende på vad man kör för bil.
Men ungefär såhär upplevde jag dessa Partier med Lådbilen:

Hatzenbach 1:
Den snabba högern nerför backen åker jag och fegar på fyran och känner att jag kör alldeles för långsamt.
Detta är ett kommande projekt för min del att sakteliga öka tempot tills jag känner att det börjar bli ont om asfalt i utgången.

Quiddelbacher Höhe/Flugplatz:
Jag kommer med fullt skaft på fyran uppför backen och bedömmer att farten ligger någonstans kring 175 km/h.
Här förmådde jag mig att hålla fullt över krönet men släppte sedan gasen inför turn in,
för att sedan gå på gasen igen genom dubbelhögern i Flugplatz.
Det jag lade märke till var att bilen blev orolig i början av dubbelhögern ju fortare jag kör.
Så min rekomendation här är att öka farten lite i taget tills man kommer till den nivån att man känner att bilen börjar bli lite orolig och vill drifta ut åt vänster i dubbelhögern.
Har man kommit till den nivån så tycker jag man kan nöja sig!

Schwedenkreutz:
Här kommer jag på femman fullt ös längs högerkanten i c:a 190-195 km/h och lättar lite på gasen inför turn in.
Kör på c:a 90 % gas tills jag är över det lilla krönet mitt i den långa snabba vänstern och hinner gasa fullt en liten stund till tills jag kommer intill vänsterkanten.
Där bromsar jag ner och växlar ner till både fyran och trean.
Jag upplever att börjar det gå fort genom den snabba vänstern så vill bilen börja drifta ut åt mitten/höger efter det lilla krönet mitt i böjen.
Ökar man ingångshastigheten så sakteliga tills man känner att den börjar drifta ifrån vänsterkanten i utgången av böjen, så har man kommit lagom långt tycker jag.

Fuchsröhres avslutning:
Den snabba vänstern efter den branta uppförsbacken i avslutningen av Fuchsröhre upp mot Adenauer Forst kommer jag på femman i uppskattningsvis 190 km/h uppför backen och gör ett gassläpp innan turn in och går på femman genom vänstern.
Ju fortare det går destu mer börjar bilen drifta ut mot mitten/höger del av banan och jag börjar få svårt att hinna tillbaks till vänsterkanten innan det är dags för nästa turn in i högern mot Adenauer Forst.
Det känns dock som att det inte är hela världen, om man inte kommer intill vänsterkanten.
Men märker man att man börjar drifta ut mot mitten/höger och får svårt att komma intill vänstern,
då tycker jag att man har fått upp farten tillräckligt och kan nöja sig där.
Där skall man ju dessutom hinna få ner farten och växla ner till både fyran och kanske trean, för att sedan gå på med gas fram mot turn in i själva AF-chikanen.

Angstkurve/Mutkurve, den snabba vänstern uppför Kesselchen innan man kommer till Klostertal:
Här kommer jag på fyran i c:a 180 km/h och förmådde mig för första gången att hålla stumt genom hela böjen.
Tidigare kunde jag inte förmå mig att låta bli att göra ett moraliskt gasuppsläpp innan turn in.
Framförallt efter tangeringspunkten på vänster sida i den böjen så börjar det gå relativt kraftigt uppför så man tappar rätt mycket fart pga detta.
Det är därför man kan gå in med aningen högre fart än hjärnan tror att man skall klara av.
Men samma sak gäller här. Öka farten så sakteliga tills du märker att asfalten inte börjar räcka till längre i utgången.

Pflanzgarten 1:
Här kommer jag ner på fyran i uppåt 180 km/ och hävdar fortfarande med en dåres envishet,
att det är bättre att göra huvuddelen av inbromsningen redan innan krönet/hoppet.
För att sedan bara göra en minimal inbromsning när man "landat" efter krönet,
för då kunna gå på gasen direkt från turn in.

Pflanzgarten 2/Sprunghügel:
När jag ändå är igång kan jag väl även komentera det här partiet.
Här kommer jag på fyran i uppskattningsvis 170 km/h. Ungefär mitt emellan turn in från höger kanten och själva hoppet/SprungHügel så finns det ett svagt krön som får Lådbilen att bli lite osäker.
Därför vågade jag inte gå fullt genom den svaga vänstern fram mot Sprunghügel, utan fick känna mig fram lite försiktigt med lite mindre än full gas.
Likaså i det påföljande skymda partiet med den snabba höger-vänster-högern vågade jag inte gå med riktigt full gas.

Schwalbenschwanz:
Den snabba högern in i ingången till Schwalbenschwanz tar jag på fyran och växlar ner till trean inför den nästkommande vänstern.
Högern kan man öka tills man känner att man får svårt att komma intill högerkanten i utgången.
Här märker jag att jag har en bit kvar att jobba på fartmässigt.

Galgenkopf:
Är den sista utmaningen, men inte vilken utmaning som helst!
Här har jag hunnit få i fyran efter lilla Karusellen och lättar på gasen inför turn in.
Den första högern uppför backen i Galgenkopf kör man oftast på tok för sakta.
Här gäller det att öka sakteliga. Man tror hela tiden att man skall hamna i skogen rakt fram,
men av någon outgrundlig anledning så gör man oftast inte det.
När jag väl kommit ut till vänsterkanten, så följer jag den tills jag kommit upp på krönet vid den vita skylten på vänster sida av banan.
Härifrån gäller det dock att vara aningen försiktig fram tills man kommer intill curbsen på höger sida nerför backen.
Sedan kan man stå på fullt i utgången.

I alla andra partier är det naturligtvis full gas som gäller!

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Pflanzgarten 1:
Här kommer jag ner på fyran i uppåt 180 km/ och hävdar fortfarande med en dåres envishet,
att det är bättre att göra huvuddelen av inbromsningen redan innan krönet/hoppet.
För att sedan bara göra en minimal inbromsning när man "landat" efter krönet,
för då kunna gå på gasen direkt från turn in.

Varför skulle det vara bättre att bromsa innan hoppet (annat ärn att spara på materialet)?
Lite som att påstå att det är snabbast att bromsa tidigt och mjukt före en kurva

Den kompression som landningen ger gör att det bromsar väldigt bra och det är garanterat inte långsammare. Själv bromsar jag dock aningen innan hoppet (mest för att jag fegar) och lite mer efter hoppet. Sen är det full gas som gäller, med racebilen rätt uppsatt så är det plattan i mattan hela vägen till Schwalbenschwanz.

Peeter skrev:
Pflanzgarten 2/Sprunghügel:
När jag ändå är igång kan jag väl även komentera det här partiet.
Här kommer jag på fyran i uppskattningsvis 170 km/h. Ungefär mitt emellan turn in från höger kanten och själva hoppet/SprungHügel så finns det ett svagt krön som får Lådbilen att bli lite osäker.
Därför vågade jag inte gå fullt genom den svaga vänstern fram mot Sprunghügel, utan fick känna mig fram lite försiktigt med lite mindre än full gas.

Undrar om du kanske skall justera ditt spår aningen där alternativt se över chassiinställningen för med en 7 borde det gå att stämpla IMHo. Funkar iaf i diverse hyrbilar, Clio Sport, M3 på gatdäck, R-däck, racebilen m fl. Eller är det helt enkelt så att lådbilens aerodynamik gör det omöjligt? Stämmer isf med din erfarenhet bort mot Schwalbenschwanz.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Johan vi kör ganska likt tror jag! Med RS6 höll jag helt fullt efter planzgarten lilla hoppet ända till schwalbenzvans.

Det störde mig enormt att jag inte kunde förmå mig att köra samma med CSL. Med CSL körde jag även helt fullt efter lilla hoppet hela vägen till just efter stora hoppet då bilen satt sig på väg ner i svackan, men av någon anledning luftar jag gasen längst ner i svackan efter stora hoppet för att sedan hålla fullt bort åt schwalbenzvans.

Här känner jag dock att det är jag som fegar, CSL känns mer orolig i sicksack partiet efter stora hoppet än jag minns RS6 var.

Nog blir både RS6 och CSL oroliga när jag kör fullt över stora hoppet, men det kan jag leva med ibland har man prioriteringarna fel Det är helt fel att säga att jag flyger över(som jag hört många säga, de måste kört stenhårda racebilar ). Men nog fjädrar både CSL och RS6 ut en del över hoppet. Så visst blir det en del oroligheter just när man gått över puckel och bilen får jobba en del då den sätter sig igen i backen ner, med svag rattkorigering och däcksljud som följd, o skräckslagna norrmän i stolen bredvid

stockholm
Här sen Maj 2004

johann skrev:
RS6 skrev:
Håller oxå med om att quidlerbachehöe är svårare. Jag kör fullt över där oxå men tycker det är mycket svårare än att hålla fullt över Swedenkrytz.

Framförallt så finns det väldigt lite utrymme för broms när bilen väl satt sig efter gupp(en) och om det bara blir aningen fel, för tidigt eller för sen, så blir det lätt lite väl oroligt in i Flugplatz.

Lite som att bara bromsa efter hoppet i PF1, det går men det gäller att man är iskall så man får till bromsningen perfekt efter man landat, även om det mer känns som man pajar spåret totalt i PF1 medans det kan gå precis hur illa som helst i FP.

Håller me.
Sedan är det ju inte alls lika mycket broms efter quddlebachehöe hoppet som efter swedenkrutz hoppet.
Jag bromsar inte värst mycket här faktiskt utan går på ganska direkt. Men så går det på gränsen för väggrepp oxå, enstaka gånger över gränsen faktiskt, genom första högern i dubbelhögern.

Att jag bromsar mindre här är väl inte så konstigt kanske, dels beror det på att man inte kommer över i lika hög hastighet som i swedenkrytz samt att det inte är svagt off camber och nerförslut i dubbelhögern inför FP som det är i swedenkrytz, således har man mer grepp inför FP.

Men mentalt är FP svårare för mig, kanske för att man vet att bromsstäckan är väldigt kort, o högern kommer väldigt raskt när man håller fullt över.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Eftersom vi ändå diskuterar olika partier på banan här så kan jag ju slänga in en fråga: På den nya Ruf-DVD:n finns en intressant sekvens där de filmat från Flugplatz-skylten, fast på vänster sida av banan, när Ruf Turbo R:en svischar förbi i hiskelig hastighet ner mot svackan innan krönet innan Schwedenkreuz. Till min förvåning verkar bilen i princip bottna ur i svackan för det kommer en kort men tydlig eldkvast underifrån bilen i svackan! Ni som kör lite snabbare bilar, är detta normalt? Visserligen håller väl Ruf:en minst 250 redan där så det går ju riktigt fort, men slå igenom??? Göte? Johan? Anders?

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Christian Eick skrev:
Eftersom vi ändå diskuterar olika partier på banan här så kan jag ju slänga in en fråga: På den nya Ruf-DVD:n finns en intressant sekvens där de filmat från Flugplatz-skylten, fast på vänster sida av banan, när Ruf Turbo R:en svischar förbi i hiskelig hastighet ner mot svackan innan krönet innan Schwedenkreuz. Till min förvåning verkar bilen i princip bottna ur i svackan för det kommer en kort men tydlig eldkvast underifrån bilen i svackan! Ni som kör lite snabbare bilar, är detta normalt? Visserligen håller väl Ruf:en minst 250 redan där så det går ju riktigt fort, men slå igenom??? Göte? Johan? Anders?

Den svackan var ett av ställena där Lådbilens fjädring bottnade förra året, när jag hade så mjukbakfjädring. Så visst blir det en kompression där som heter duga.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Jag har endast 250kh/h+ över krönet, CSL en slår inte igenom eller gnistrar någonstans när jag kör. Rickard Göransson har ca, 275km/h över krönet med Loaded och det gnistrar ej heller där.

Endast ett ställe på banan känns min bil riktigt konstig. I breischeid i adenauer är det likson två st dubbel gupp just efter mitten av kurvan. Här lyfter liksom höger framhjul känns det som, två gånger och det dunsar liksom till så det känns ordentligt i bilen. Först trodde jag nästan att fjäderbenen var på väg ur Men det var inga problem med det. Stod och kollade alla testbilar där under frabrikspoolen och det är kul att se hur olika bilarna beter sig där.

Men de dära Porscharna slår visst igenom, både här och där runt banan har man ju hört och läst, och nu sett
Karusselen, och rävgrytet, har jag hört att GT3 kan skrapa i lite, Anders vet nog mer

Bromma
Här sen Dec 2002

RS6 skrev:
Detta med att, kan du se vilken hastighet du har i denna kurva, kör du för långsammt o s v, är definitivt inte sant. Detta är sådant som var o varannan vräker ur sig, för att de hörde någon annan som sa så o s v. Som allt annat, för somliga kan det kännas så, för andra inte, det finns ju ingen standard mall för det här.

Jag brukar - skämtsamt - säga just så. Ofta kommer det där med hastighetsmätaren upp i diskussioner med relativt ovana förarer och då är det min bestämda uppfattning att det INTE är speciellt smart att försöka läsa av hastighetsmätaren när det är som mest kritiskt med broms och insvängning. Jag vet fall från verkliga livet där folk faktiskt har kört av i SX just för att man var intresserad av att kolla sin hastighet.

Jag fick intrycket att Lars tänkte moderera sin ingångshastighet i banans svåraste sväng baserat på avläsningar av hastighetsmätaren! Det kan väl inte ens du Gaute tycka är en speciellt bra metod!?

Nürburgring
1, 2   >>
3046 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande