Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Med Lådbilen på ringen 15-19 sept 2005
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
23292 besök totalt
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Jarmyr skrev:
johann skrev:

Stuck växlar ner (och ev. bromsar) för han behöver sakta ner, inte för han behöver kraft.


Jag har tittat igen på Stucks varv från VLN 04, och la märke till en annan sak, och det är att han inte använder högsta växeln uppför Kesselchen, men den lägger han i på rakan upp mot Tiergarten.

Då kan man undra varför lägger han inte i den upp mot Klostertal?


Det är väl inget konstigt? Det går helt enkelt inte lika fort. Jag tror att de flesta har följande sektioner i hastighetesordning:

1. Långa rakan.
2. Mot SX
3. Fuchsröhre
5. Kesselchen
6. Mot Schwalbenschwanz

Därefter är jag lite osäker men tror att det kan vara

7. Innan Bergwerk
8. Innan Hatzenbach S
9. Metzgesfeld


Visst, det variera lite mellan biltyp men något åt det håller bör det vara. I en riktigt motorsvar bil kan nog 1-3 bli lite omkastade.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Christian Eick skrev:
Anders Jonsson skrev:

180 är nog en realistik kurvhastighet med r-däck och ett bra chassi. Med tanke på att en GT3:a eller CSL är uppe i en bra bit över 200 i Kesselchen (220?) är det helt omöjligt att hålla fullt genom Mutkurve.


Jag bläddrade igenom en bunt SportAuto igår och 180 verkar vara lite väl optimistiskt. De flesta sportbilar har 155-160 km/h igenom Mutkurve, mer extrema skapelser som GT3 RS(163) och CSL(167) börjar närma sig 170-vallen, sidokraften är i dessa farter omkring 1.2g.

(Å andra sidan, om man kommer farande i 210-230 och bromsar och ev växlar ner, kastar en snabb blick på mätaren (vilket väl i och för sig inte är att rekommendera!) och styr in så kanske 180 på mätaren flimrar förbi och så tror man att man har 180 som lägsta fart genom kurvan?)

Hur som helst så bör väl SportAuto-uppgifterna i alla fall tyda på att om någon med en bil som toppar mer än 170 upp genom Kesselchen tror att det går att hålla stumt genom Mutkurve så kommer han att besöka Mr Armco, eller åtminstone Herr Grasstreifen!

Kan ju tilläggas att Donkyn hade 192 km/h och 1.6g sidokraft genom Mutkurve under 7:18-varvet...


I vår diskution ju ingen sagt att de har 180 genom mutkurve, utan bara antagit, ville bara påkeka det. Sedan tror jag att de flesta här på forumet kan skilja mellan före en kurva och mitt i en kurva, så intesserade är vi nog alla

Stämmer nog bra det thumbs up ! Eftersom jag kommer upp Keselchen med CSL och har ca 220km/h(mätarfart) på 5an en bit före den svagt snabba högern just före mutkurve. Anledningen att jag inte vet hastighet närmare mutkurve är att det går så fort att JAG här inte ville titta(det betyder inte att det inte går att titta efter eller att jag kanske gör det nästa gång) Alltså vet jag inte hastigheten genom denna snabba höger, mer än att det är helt ful gas här med ,men nog ökar det några km till från 220 före. Jag bromsar svagt och slår i 4an inför mutkurve. Vet ej hastighet igenom mutkurve heller men jag vet att jag har ca 180km/ just före klostertal, således kan jag omöjligt ha det samma genom mutkurve.

Ps, vill bara nämna att sport autos farter är verklig fart och inte ca,mätarfart som vi anger Ds

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Christian Eick skrev:
Anders Jonsson skrev:

180 är nog en realistik kurvhastighet med r-däck och ett bra chassi. Med tanke på att en GT3:a eller CSL är uppe i en bra bit över 200 i Kesselchen (220?) är det helt omöjligt att hålla fullt genom Mutkurve.


Jag bläddrade igenom en bunt SportAuto igår och 180 verkar vara lite väl optimistiskt. De flesta sportbilar har 155-160 km/h igenom Mutkurve, mer extrema skapelser som GT3 RS(163) och CSL(167) börjar närma sig 170-vallen, sidokraften är i dessa farter omkring 1.2g.

(Å andra sidan, om man kommer farande i 210-230 och bromsar och ev växlar ner, kastar en snabb blick på mätaren (vilket väl i och för sig inte är att rekommendera!) och styr in så kanske 180 på mätaren flimrar förbi och så tror man att man har 180 som lägsta fart genom kurvan?)

Hur som helst så bör väl SportAuto-uppgifterna i alla fall tyda på att om någon med en bil som toppar mer än 170 upp genom Kesselchen tror att det går att hålla stumt genom Mutkurve så kommer han att besöka Mr Armco, eller åtminstone Herr Grasstreifen!

Kan ju tilläggas att Donkyn hade 192 km/h och 1.6g sidokraft genom Mutkurve under 7:18-varvet...



Peeters lådbil är ju lite åt Donkervoort hållet så jag tror att han kan ligga nära 180, åtminstone mätarfart, men du har helt rätt, som vanligt överskattar man lätt sin fart. Min bestämda uppfattning är och har alltid varit att i en bli med god effekt, typ över 200 hk, så måste man sänka farten inför svängen.

Uppför Kesselchen gäller det ju att ha pulver för att huvudtaget få upp någon fart.
Det kan vara så enkelt att långsammare bilar inte orkar upp i mer än c:a 160 km/h.
Jag pratar om hastighet vid turn in.
Sedan tappar alla bilar fart genom Angstkurve iom att det går så pass kraftigt uppför.
Så vid slutet av kurvan har man säkert tappat 10-15 km/h.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Anders Jonsson skrev:
Min bestämda uppfattning är och har alltid varit att i en bli med god effekt, typ över 200 hk, så måste man sänka farten inför svängen.


Absolut, för egen del når jag exakt 160 på mätaren med 140 hk och då duttar jag lätt på bromsen i kombination med lätt gassläpp innan jag styr in och stämplar på fullt igen och kommer ut med ca 145-150 på mätaren, ett proffs kan naturligtvis köra fortare men omkring 150 äkta är nog gränsen för vad som fysikaliskt är möjligt för min bil. Gränsen går kanske sålunda redan vid 150-160 hk, beroende på chassi och däck givetvis!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Lennart Jarmyr skrev:
johann skrev:

Stuck växlar ner (och ev. bromsar) för han behöver sakta ner, inte för han behöver kraft.


Jag har tittat igen på Stucks varv från VLN 04, och la märke till en annan sak, och det är att han inte använder högsta växeln uppför Kesselchen, men den lägger han i på rakan upp mot Tiergarten.

Då kan man undra varför lägger han inte i den upp mot Klostertal?


Det är väl helt enkelt för att det är mycket brantare uppförsbacke i Kesselchen, inte speciellt konstigt om man tänker efter.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
Sedan tappar alla bilar fart genom Angstkurve iom att det går så pass kraftigt uppför.
Så vid slutet av kurvan har man säkert tappat 10-15 km/h.


Alla bilar? Nejhej du, möjligen alla undermotoriserade bilar.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Johan, ligger ni kvar på 5:an eller petar ni ner till 4:an genom Mutkurve? Med tanke på vilket varvtal ni har genom kurvan, vad skulle du uppskatta hastigheten till?

I racebilen alltså!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Anders Jonsson skrev:

1. Långa rakan.
2. Mot SX
3. Fuchsröhre
5. Kesselchen
6. Mot Schwalbenschwanz

Därefter är jag lite osäker men tror att det kan vara

7. Innan Bergwerk
8. Innan Hatzenbach S
9. Metzgesfeld
Visst, det variera lite mellan biltyp men något åt det håller bör det vara. I en riktigt motorsvar bil kan nog 1-3 bli lite omkastade.


Det du skriver om att om man har en motorsvag bil har man nog Fuchsröhre som snabbaste parti av banan, stämmer riktigt bra. När jag körde Golf 115 hk hade jag som mest 185 km/t i Fuchsrörhe, och den hastigheten kom jag aldrig upp i någon annanstans på banan med Golfen.

Förlåt Peeter att vi har sabbat ditt inlägg, den här diskussionen skulle ju vara på din Ringenkurs sida.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Christian Eick skrev:
Johan, ligger ni kvar på 5:an eller petar ni ner till 4:an genom Mutkurve? Med tanke på vilket varvtal ni har genom kurvan, vad skulle du uppskatta hastigheten till?

I racebilen alltså!


Vi kommer upp mot Mutkurve med ca. 225-230 km/h verklig fart (om man inte fegar i Kesselchen, eller hur Peter? ). Ett kort lyft och i med fyran sen är det fullt på igen. Tror inte vi har mer än 165-170 km/h i ingångshastighet, iaf inte jag men så brukar jag sitta och svär över att jag saktade ner för mycket också. De få gånger det känns perfekt skulle jag gissa att det går i ca. 180 km/h verklig fart, möjligen lite mindre.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



johann skrev:

Det är väl helt enkelt för att det är mycket brantare uppförsbacke i Kesselchen, inte speciellt konstigt om man tänker efter.


Nej egentligen inte, men eftersom jag bara har 2 varv runt i en bil med över 154 hk, och det var en S3:a och den körde jag 18 sek snabbare från Bergwerk och upp till Steilstrecke kurvan än vad jag klarade med Golfen.

Så jag trodde att bilar med 400 / 500 hk inte hade några problem med att det går uppför mot Klostertal, för skillnaden mellan Golfens 115 hk och S3:ans 210 var enorm tyckte jag.
Men nu vet jag hur det ligger till.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Obbedoen
örebro
Här sen Mar 2003
Inlägg: 76



Jag tittade mycket på hastigheten(mätarfart) innan o igenom angstkurve sista trippen.Som fortast gick det 155 in i kurvan, samt drygt 150 utgången.Det kändes som man hade 5-10 km/t i säkerhetsmarginal då.

Bilen va en original pugge rc,som gjorde ca dryga 180 som bäst i Kessel.

_________________
Robert Kinderwall

pugge rc Btg 8:48
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



johann skrev:
Christian Eick skrev:
Johan, ligger ni kvar på 5:an eller petar ni ner till 4:an genom Mutkurve? Med tanke på vilket varvtal ni har genom kurvan, vad skulle du uppskatta hastigheten till?

I racebilen alltså!


Vi kommer upp mot Mutkurve med ca. 225-230 km/h verklig fart (om man inte fegar i Kesselchen, eller hur Peter? ). Ett kort lyft och i med fyran sen är det fullt på igen. Tror inte vi har mer än 165-170 km/h i ingångshastighet, iaf inte jag men så brukar jag sitta och svär över att jag saktade ner för mycket också. De få gånger det känns perfekt skulle jag gissa att det går i ca. 180 km/h verklig fart, möjligen lite mindre.


Intressant, det skiljer alltså inte så våldsamt mycket mellan en racebil med slicks och en gatsportbil. I och för sig, med tanke på att Donkyns 192 km/h motsvarar 1.6g sidokraft och om vi utgår från att en Tourenwagen inte lär kunna prestera så värst mycket mer än 1.6g så kan det ju inte gå fortare än ca 200, oavsett om det är Nimmersjö eller Stuck bakom ratten! Skulle vara intressant att ha tillgång till uppgifter från Grp C-eran, där måste ju downforce-krafterna ha möjliggjort betydligt högre kurvhastigheter. Undras vad Bellof i 956:an hade genom Mutkurve på 6:11-varvet...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Christian Eick skrev:
Intressant, det skiljer alltså inte så våldsamt mycket mellan en racebil med slicks och en gatsportbil. I och för sig, med tanke på att Donkyns 192 km/h motsvarar 1.6g sidokraft och om vi utgår från att en Tourenwagen inte lär kunna prestera så värst mycket mer än 1.6g så kan det ju inte gå fortare än ca 200, oavsett om det är Nimmersjö eller Stuck bakom ratten! Skulle vara intressant att ha tillgång till uppgifter från Grp C-eran, där måste ju downforce-krafterna ha möjliggjort betydligt högre kurvhastigheter. Undras vad Bellof i 956:an hade genom Mutkurve på 6:11-varvet...


Det blir nog lite missvisande eftersom vi kör för långsamt där. Skall kolla lite mer i loggarna och se om jag kan hitta ngt snabbare. Däremot peakar vi knappa 2,0 g i de kurvor vi verkligen kör fort i och jag har för mig att M3 GTR ligger lite över 2 g.

Rimligen så hade Bellof ännu mer eftersom han körde mer än 30 s snabbare än Stuck i GTR:en. thumbs up
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Strax över 2g med GTR:en alltså? Då revideras ju bilden en del, Stuck har säkerligen över 210 genom Mutkurve i så fall! thumbs up

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Christian Eick skrev:
Strax över 2g med GTR:en alltså? Då revideras ju bilden en del, Stuck har säkerligen över 210 genom Mutkurve i så fall! thumbs up


Kollade på ett varv i loggen från James körning på testdagen i aug.
Han hade 170 km/h som lägst och 1,72 g som max på ett varv samt 175 km/h och 1,66 g på ett annat.
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Helt underbar reserapport Peeter. thumbs up
Jag längtar redan tillbaka. Undrar om vädret tillåter en vända ner i oktober
eller november...

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Peeter du skrev att du monterade filmkameran på lådbilen, när dragbilen fick nya bromsar, men är det tillåtet igen att filma sina varv.
För i lådbilen är det ju inte så lätt att gömma kameran, utan den borde synas rätt så bra när du åker igenom utsläppen.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Jarmyr skrev:
Peeter du skrev att du monterade filmkameran på lådbilen, när dragbilen fick nya bromsar, men är det tillåtet igen att filma sina varv.


För att Peeter skall slippa svara - det är inte tillåtet att filma.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



johann skrev:
Christian Eick skrev:
Strax över 2g med GTR:en alltså? Då revideras ju bilden en del, Stuck har säkerligen över 210 genom Mutkurve i så fall! thumbs up


Kollade på ett varv i loggen från James körning på testdagen i aug.
Han hade 170 km/h som lägst och 1,72 g som max på ett varv samt 175 km/h och 1,66 g på ett annat.


okej, rotade lite i gömmorna igår och hittade SportAuto 2/99 där de kör Supertestet med en 996 GT3 Cup. Bilen var inställd för Hockenheim och var med andra ord inte speciellt lämpad för Ringenkörning, men i Mutkurve klockades Horst för 181 km/h.

DTM-bilarna peakar runt 2.2-2.4g i de snabbaste kurvorna, men exempelvis Schalls Astra lär ju vara högre och mjukare satt etc så runt 1.8-2g kanske är max?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Christian Eick skrev:
johann skrev:
Christian Eick skrev:
Strax över 2g med GTR:en alltså? Då revideras ju bilden en del, Stuck har säkerligen över 210 genom Mutkurve i så fall! thumbs up


Kollade på ett varv i loggen från James körning på testdagen i aug.
Han hade 170 km/h som lägst och 1,72 g som max på ett varv samt 175 km/h och 1,66 g på ett annat.


okej, rotade lite i gömmorna igår och hittade SportAuto 2/99 där de kör Supertestet med en 996 GT3 Cup. Bilen var inställd för Hockenheim och var med andra ord inte speciellt lämpad för Ringenkörning, men i Mutkurve klockades Horst för 181 km/h.

DTM-bilarna peakar runt 2.2-2.4g i de snabbaste kurvorna, men exempelvis Schalls Astra lär ju vara högre och mjukare satt etc så runt 1.8-2g kanske är max?


Har du inte kollat på tider för farten i Klostertal 1?
IVFSH så kan ju en bil satt för Hockenheim prestera bra i en enskild kurva på Ringen där bilens inställning passar bra och vice versa.

Över 2G går säkert att nå med mer downforce men det kanske kräver en låg bil som inte funkar så bra på NS?
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



johann skrev:

Har du inte kollat på tider för farten i Klostertal 1?
IVFSH så kan ju en bil satt för Hockenheim prestera bra i en enskild kurva på Ringen där bilens inställning passar bra och vice versa.


Njaa, om kartan är rätt ritad så ska det vara farten i Mutkurve som anges.

johann skrev:

Över 2G går säkert att nå med mer downforce men det kanske kräver en låg bil som inte funkar så bra på NS?


Precis, det gäller ju att hitta en kompromiss som passar hela banan och inte bara optimera en kurva!

Förutom Grp C skulle det vara intressant att jämföra med F1 de sista åren de körde Nordschleife. 1973 nådde de i alla fall dryga 270 innan Schwedenkreuz enligt artikel i tyska ams från det året (uppmätt med fotocell), men de slutade ju köra innan downforce-ökningen kom igång rejält i slutet av 70-talet.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Nürburgring
Med Lådbilen på ringen 15-19 sept 2005
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
23292 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande