Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
968 / 944
<<   1, 2, 3
12057 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Båda dom svarta SLC porscharna är 944or men den ena är mer eller mindre konverterad till 968a.....

Ganska vanligt emellanåt bland SLC tävlande.... t.ex fd Viking numera Team Yellow BMWn som började sitt liv som en beskedlig 318 har jag för mig och numera är en värsta sortens M3a med 4,4 liters V8.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Var det inte en av dom 944:orna som låg riktigt bra till i finalen då växellådan i princip exploderade ????

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Jo, IPMs 944/968 var 2:a efter tre timmar på 12h finalen, sen fick de mekaniska problem.

Då smög sig en viss röd 240 upp i resultatlistan och åkte jämnt med Podium! Fråga Lefors, han berättar säkert gärna mer...

Fast för att det inte skall spåra ur kanske vi skall ta det i en annan tråd "Hur man får en 240 att hänga med GT3 Porschar".

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Martin G skrev:

Fast för att det inte skall spåra ur kanske vi skall ta det i en annan tråd "Hur man får en 240 att hänga med GT3 Porschar".

///Martin



Jaaaaa, vill läsa !!!

_________________
Pär Hylander
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Fredrik - SLC skrev:

Det finns ju ett par gamla volvobilar med lite mera hästar , t.ex CRT's 240... 400+ ? (eller hur mycket är det Lefors?) och TRM's S40 som säger att rejset börjar vid 500+ (dom vet jag fick ut 467Hk på bakhjulen när dom bromsade bilen innan finalen)


400+... skulle varit trevligt . Men runt 300 hk ligger nog närmare sanningen. Efter ett motorhaveri där vi blev tvungna att överge smidda stakar och därav måste ha förståndigt laddtryck (cirkus 1.0 bar) ligger förmodligen effekten däromkring. I tidigare version kanske 20 hästar över det men inte mera. Men som du sade Fredrik, effekt är inte allt.... Förbättringar på chassit och en ordentlig utprovning av Öhlinarna gjorde mer för varvtiderna än några extra hästar.

Pär Hylander skrev:
Martin G skrev:

Fast för att det inte skall spåra ur kanske vi skall ta det i en annan tråd "Hur man får en 240 att hänga med GT3 Porschar".
///Martin


Jaaaaa, vill läsa !!!


Jo, vi höll oss på samma varv som Podiums GT-Porschar under knappt 4 timmar. Sen rasade även vår växellåda... > Tydligen måste denna ha olja för att fungera och den vi hällt i ville inte vara kvar...

_________________
/Markus Lefors
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Pär Hylander skrev:
v_skogh skrev:
Pär Hylander skrev:
v_skogh skrev:
Finns det någon länk eller liknande till denna Porsche 968 som är till salu?
Men någon sa att den inte var för gata, eller?


www.pcs.nu, annonstorget, sök på "Raceklara 944"

Mvh, pär


Den har jag studerat tidigare, men jag tyckte någon nämnet något om en 968...?



Hrrrmpff, nä det har du rätt i!

Det är nog som så att när jag pratade med säljaren så pratade han om 968-mekanik i bilarna. Skillnaden förutom det kosmetiska mellan 968 och 944 S2 är rätt begränsad. Motormässigt skiljer det visserligen nära 30 hk men skillnaden är väl egenligten "bara" Variocam och luftmängsmätare samt mjukvara tror jag (säkert nått till som jag glömt)

Mvh, pär


Kan inte svara för skillnader, men om du har M030 chassie på 968 så får du ju 40% diff och ställbart chassi. Inget jag vet finns på 944:orna.
Men i motorn är det bara variocam som är stora skillnaden samt LLM.
Mjukvaran lär ju sklija.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="v_skogh
Kan inte svara för skillnader, men om du har M030 chassie på 968 så får du ju 40% diff och ställbart chassi. Inget jag vet finns på 944:orna.
.[/quote]

Hej igen,

den 944 turbo -89 jag hade, hade iofs M030 och det som du räknade upp, vilket nog får anses som ett rätt vanligt paket på dom bilarna, kanske dock något mindre vanligt på S2:or

Men å andra sidan är ju dessa räserbilarna sannolikt rätt ordentligt ombyggda med rejsinggrejor så vad dom hade för options från början är nog inte så viktigt egentligen!

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Så om man skulle vilja ha lite mer trycka i en S2;a så skulle man kunna modda den till 968 spec? Vario o annan mjukvara?
Hittar man en smäld 968 så borde väll inte det springa iväg så farligt?
Gäller o hitta nån som kan fixa mjukvaran bara!?

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Uppgradering till Vario är inte snutet ur näsan direkt...

Det roliga med 968-an är att det är lättare att hitta hela karosser med
skjutna motorer än kraschade bilar med fina motorer. Varför?

Jo: För att klara det ökade varvtalet har 968-an andra vevstakar än
944-an. Dessa vevstakar är tyvärr inte 100% tillförlitliga och har därför
orsakat en del ras. Därför kan man hitta ett antal 968-or med
944-turbomotor i stället för originalmaskinen, som står och väntar på en
dyyyr renovering. Bästa sättet att trimma en 944 S2 är att i stället köpa
en 944 turbo.

Tro mig - jag har ägt båda varianterna....

MVH
Fredrik Å

_________________
--
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Pär Hylander skrev:
[quote="v_skogh
Kan inte svara för skillnader, men om du har M030 chassie på 968 så får du ju 40% diff och ställbart chassi. Inget jag vet finns på 944:orna.
.


Hej igen,

den 944 turbo -89 jag hade, hade iofs M030 och det som du räknade upp, vilket nog får anses som ett rätt vanligt paket på dom bilarna, kanske dock något mindre vanligt på S2:or

Men å andra sidan är ju dessa räserbilarna sannolikt rätt ordentligt ombyggda med rejsinggrejor så vad dom hade för options från början är nog inte så viktigt egentligen!
Mvh, Pär[/quote]
Precis, det är ju Porsche vi talar om;)
Finns en hel hör med options till dessa bilar, vet dock inte hur det är med just 968:an
Men gissar att man bla kunde få bur monterad från fabrik.
Sen är frågan om "skal-stolarna" är standard eller option i 968:an cs? Jag har iaf fått det till att det va ett option där man valde mellan vanliga stolar och "skal-stolar" fast för samma pengar.
Men har du gott om pengar kan du ju få din Porsche precis hur som helst från fabrik.
M030-paketet innehöll väl även smidda kolvar eller stakar på 944:an?

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Stämmer nog bra med bur och skalstolar.

Känner inte till det med smidda kolvar och stakar, du tänker inte på med fälgar till 944 turbo S, dom som likans Design 90 men är smidda?

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jo det är nog sant! Vill man trimma så får man byta bil! > Jag som trodde att jag funit ett ljus i mörkret .

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Alla 944 turbo (vanliga med?) har smidda kolvar väl?
osäker på stakarna.
Som sagt så innehåller 030 paketet olika vem man frågar och olika år osv.
Tydligen så har det tagits delar från hyllan hejvilt ibland tror jag.
(obs, att det är en egen fundering utan grund)

_________________
/Mathias
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



M Johansson skrev:
Som sagt så innehåller 030 paketet olika vem man frågar och olika år osv. Tydligen så har det tagits delar från hyllan hejvilt ibland tror jag. (obs, att det är en egen fundering utan grund)


Tror jag oxo!! Gäller nog inte bara M030, utan i högsta allmänhet. T.ex så har vissa turbo 89:or rör från fronten in i främre hjulhusen medan andra inte har det, omvänt mellan dessa bilar är att dom utan kylning till bromsara lär ha kylning av hadsfacket (!!) om dom har AC!

Helt snurrigt, verkligen kajsa-varg metoden, man tager vad man råkar få tag i!

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Detta blir än mer tydligt på 968:orna där ingen vet något nästan...

Jag har även sett att det står mer öl än mjölk i mitt kyl, vad tror ni om det?

_________________
/Mathias
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Fredag, kung i baren?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
OT:

Det står mer öl kvar i kylen måste betyda att du dricker mest mjölk

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
968 / 944
<<   1, 2, 3
12057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande