Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Drivaxelvinklar vs Traction? (rwd)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6564 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



fuling skrev:
Arne:
Vilken vinkel har bärarmen bak, eller rättare sakt om man drar en linje från hjulsentrum till bärarmens infästing i karrosen.
Kom att tänka samma sak igår, gamla friläggningskunskaper kröp fram ur bakhuvét.

om enbart momentet i drivaxeln skall skapa rörelse pga drivaxelns vinkel så går drivknutarna på tok för trögt

Vid acceleration så har vi kraft framåt i bakhjulets greppyta (momentet resulterar ju i detta) och kraft bakåt i bärarmens ledpunkt och sen en resulterande kraft uppåt eller nedåt (beroende på om det resulterar i hukade eller resande rörelse).

Med lite skissande så kommer det att huka sig ända tills man har en bärarm där man får en rät linje mellan ledpunkt, navcentrum och däckets anliggningsyta. Detta blir ju en lodrät bärarm och det fungerar inge bra.

Men det går nog att minska den hukande effekten genom att flytta upp bäramens ledpunkt en del. Stämmer det att sänkta bakvagnar hukar sig mer?

Rätta gärna tankevurporna, vi behöver en skissplugin till Rejsa förresten, det borde väl finnas nån javagrunka som kan skapa gif's eller nåt?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



tror inte du behöver rättas alls Niklas. Håller fullt och riktigt med...

Skissprylen vore mkt bra! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Racetech
Drivaxelvinklar vs Traction? (rwd)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande