Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 18694 besök totalt |
ja drömmen är absolut en 911 turbo eller en GT3...men som sagt..lottovinsten har inte kommit än..en Corvette C5 lockar en hel del med ska jag säga..men den känns gammal..plastig..och tung..tror jag..
|
||||
![]()
![]() _________________ Anders T |
||||
|
||||
Själv blev jag med Nissan 350z för några dagar sedan. Den ligger i din prisklass som ny och har gott om garantier som gör ägandet hyffsat billigt. Den ser frän ut och låter stenhårt redan i orginal. Dessutom har den härlig väghållning och gott om vrid. Kanske lite tung i sammanhanget men för mig som är torsk på att köpa nya bilar så var valet givet. Fast det är klart en 911 är alltid en 911. Å andra sidan så är väl 911:an i det närmsta en dussinbil i jämförelse med en 350. Provkör en om inte annat.
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Har du provat en Corvette C5 ? jag kan lova att den inte är gammal och tung - plastig ... ja karossen är i glasfiber så ![]() Min väger in på 1430Kg fulltankad och ligger just nu på 12:e plats i SuperStage - före alla Porsche modeller som körts där hittills inklusive GT3 .... Oops nu ska jag kanske ta skydd ![]() - men seriöst, du får en ok C5 för 250' lägg 150' på den och du kör ifrån det mesta - det jag vill säga är att du får mycket bil för pengarna, reservdelar samt försäkring är relativt billigt. Nu är jag kanske på andra änden av skalan när det gäller bekvämlighet jämfört med dig, för mig är det otänkbart med stereo, AC o annat onödigt i en kul körmaskin. Allt som inte behövs för körupplevelsen plockas ur direkt. Lycka till med ditt val ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
|
||||
Gammal tråd, men alltid lika aktuellt ämne ;-)
Efter att kört Alfa i 19 år så funderar jag att testa Porsche, naturligtvis behåller jag några Alfor :-) Funderar närmast på en 996 carrera 2 , dom tidiga 98,99 har ju kommit ner i behagliga priser nu i tyskland, kring _28' och uppåt. Tänkte ha den sommarbil och köra lite bana imellanåt. det som tilltalar mig med 996 förutom utseenden som jag gillar bättre än 993, (964 är dock ok) är att den känns modernare, men samtidig tillräckligt knasig till konstruktionen för att tilltala mig. Jag läste AMS juli nummer där dom begtestade 996'an vilket var väl positivt... alla bilar har ju kända fel ? Synpunkter, åsikter, kända fel ? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
det Blev faktiskt en 350Z GT som ett rent impulsköp..och jag tycker faktiskt att den är helt ok..kul att köra..snygg som fan..synd bara att Nissan verkstan inte än nån höjdare..men men
rolig bil..kört me den både på Emmaboda Superstage och Sturup raceway med goda resultat.. behöver bättre däck bara.. sen kör jag nog med för mycket luft i däcken..men det tar vi i en annan tråd..skönt att vara tilbaks =) |
||||
->Benny
Var det möjligtvis dig jag åkte med i din silver 156 SW på mantorp när alfaklubben var där i september=)? Tack för åkturen, 156an gick kanonfint!! Måste medela att jag "gjorde bort mig" helgen därpå och åkte med Ulf Tolérus i hans 964C4 på mantorp. Följden blev (i kombination med att brorsan styr tjänstebil) att tysklandsresan tillika alfaplanen ställdes in till förmån för Porsche till våren =) 964 eller 996 är planen! Bifogar ett kort på din snygga 156a (dålig bild dock) MVH Kim Hallqvist ![]() |
||||
jo, visst var det jag ! Jag och kompisen Rikard tog min bruksalfa till banmötet, den går helt ok för att vara helt omodifierad. Bättre än att sitta hema och sura...
Köpa Porsche istället för Alfa ?, Jag ser inte riktigt problemet, en schysst banalfa får man för samma pengar som en uppsättning bromsbelägg till en 911. Köp en av varje,montera kula på 911 och ha den som dragbil :-) Skämt åsido, även om jag själv funderat på en 911 så undrar jag om jag kommer våga köra den lika mycket på gränsen som man ju faktiskt kör med en bil man har råd att smälla med, det är ju faktiskt som mest roligast när man är precis på gränsen till köra av :-) Jag har hunnit köpa ytterligare 2 alforn sedan dess, en 211hk direktörsalfa (164 3.0 super) som kommer ersätta 156 som daily-driver. Och en ren race 75'a tillsammans med Rikard. Vi kommer inleda säsongen tidigt med att köra isracing :-) ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Sant så sant, en race 75:a skulle sitta fint!! Måste fixa nått vettigt garage att hålla till i Linköping bara...nån som har tips??
Men back to 996... Det som känns surt är att det inte är torrsump på Carrerorna=/ Jag har läst att man inte får köra på slicks med dem....på några ställen stod det att man inte fick köra på R-däck heller. Men det sista budet var att det bara var slicks som skulle undvikas. Det finns ett "kit" från Porsche som modifierar våtsumpen så den klarar slicks har jag läst också. Satsar du på absolut billigaste 996?, eller vill du ha någon speciell utrustning.. jag har blivit besatt av GT3 optiken som det sitter monterat på en del (orginal, såväl som eftermonterat) men det känns lite fattigt och zigenaraktigt att ha ett utseende som inte "stämmer". Men det ger ett betydligt mer tuft utseende...Det finns en kille här på forumet som har en helvit 996C2 har jag sett på avataren, mycket ovanlig färg. Har någon kort på den (eller andra 996or?) MVH Kim |
||||
var har du läst att man inte får ha R däck osv på en porsche?
och "zigenraktigt"??? |
||||
->pierre
var har du läst att man inte får ha R däck osv på en porsche? I tråden "Porsche 996 GT3 eller inte?": (Men som sagt, det verkar vara slicks som ej får/ska användas) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php och "zigenraktigt"??? Jag menar motsvarande det idag mer använda uttrycket "bling-bling" (ej något negativt med det,.. men kanske inte passar på just en Porsche med "bling-bling") Vad tycker du Pierre och ni andra om GT3 optik på en carrera ?? MVH |
||||
låter konstigt..en GT3 e ju en banåkar bil så..
alltså jag tycker GT3 optik e sååå jävla snyggt..men det känns som fel marknadsföring...men vissa killar gillar ju tjejer med silikon så men det beror ju på hur pass bilen är..liksom en C4 med träinredning och tiptronic e ju bara no no med GT3 optik...annars så...det tar emot att säga men kör på skulle det vara en BMW med M optik eller Merca med AMG så hade ja bara skrattat och tyckt du va löjlig..tyvär- |
||||
låter konstigt..en GT3 e ju en banåkar bil så..
Det var alltså 996 Carrera som man inte skall köra med slicks på grund av att den har våtsump. Porsche ansåg då de lanserade 996 modellen att så pass få ägare kör bana att de kunde spara pengar på att använda ett våtsumpblock... > ![]() Däremot: 996 GT3 och 996 Turbo har torrsump (blocket är baserat på M64; dvs den sista luftkylda motorn, som fanns i 964 och 993) MVH |
||||
aaah..nu hänger jag med...tänkte väl det...lite dåligt ändå att dom gjorde så på den vanliga..är det alla årsmodeller?
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 18694 besök totalt |