Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp med hjulvinklar.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (14215 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det här är ett problemet med att svara i en spalt som läses av många.
Alla vill ha en förklaring utifrån vad man själv inte förstår. Altså behövs individuella förklaringar. om man inte ska behöva skriva en avhandling i ämnet, som i alla delar är helt korrekt. Mycket tungläst.
Vi måste försöka förklara med enkla rader, och förstå lite mellan raderna.
Så det inte blir till semantik diskussion.

Göran Malmberg.

Täby
Här sen Feb 2003

En semantisk observation. Lutning(inclination) brukar ange vinkeln rlativt lod- eller horisontal-axeln och inte en vinkel mellan två godtyckliga axlar. Tornet i Pisa lutar x grader och backen lutar y grader, vilket underförstått betyder att de har en viss vinkel relativt lod- , resp. horisontalaxeln.

Däremot kan ett torn luta xx grader mer än ett annat torn, eller en backe lta yy grader mer än ett annat torn. Men det låter konstigt att säga axeln a lutar x grader och då mena vinkeln relativt en annan godtycklig axel.

Av den anledningen skulle jag tycka att KPI är vinkeln mellan den tänkta styraxeln och lodaxeln och alltså styraxelns lutning, sett framifrån. Sett ifrån sidan blir lutningen caster-vinkeln.

Axeltappens lutning enligt samma semantik, borde alltså vara vinkeln mellan denna axel och horisontalaxeln, vilket i sin tur är cambervinkeln. Om man med axeltappen menar den axel som hjulet snurrar kring.

Sedan har man ju en vinkel mellan styraxeln och axeltappen också, som en del verkar vilja kalla KPI, eller möjligen KPI + 90 grader. Men det är alltså en annan KPI än styraxellutningen som jag pratade om ovan. De sammanfaller dock vid 0 grader camber.

#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Semantiskt ot-varning fråga....

Kom ju på att om man bygger tillräkligt stora och höga hus så blir det ju utåtlutande väggar i relation till huset om man bygger enligt lodprincipen och inåtlutande väggar om man bygger i vinkelrelationen till husets egna väggar..... så långt är jag med....

Men är det någon som vet hur man gör vid Riktigt stora skyskrapebyggen, vilken av varianterna går man på? eller kör man något mellanting, typ gamla grekerna gjorde med akropolis ? där man använder sig av jordens lutning och synvillor.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Haha, du tyckte inte vi hade det tillräckligt rörigt i den här tråden...

#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Sen brukar ju magnus vara duktig på att splitta ur det värsta.... thumbs up

fast jag lär väl få bannor för att jag tar upp något som inte är motoranknytet

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Här kommer en bild som beskriver 3 vinklar, sett framifrån (Magnus: bilden ligger på mitt konto för jag kunde inte ladda upp den p.g.a. att jag påstods vara icke-inloggad ):

Jaha, vad kallas de här vinklarna då?

b är camber.
Men vilken är KPI?
En tolkning är att a=KPI.
Andra tycker att c=KPI, alternativt c=KPI+90 grader.

Man kan iallafall se att a=c+b-90.

om man kan justera c, så kan man alltså ställa b utan att a ändras, men annars ändras förstås a lika mycket som b vid justering av b. Om man då tolkar c som KPI(eller c-90) så kan man alltså inte ställa KPI.

#24, #64, #88
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Hur ser en hjulupphängning ut med separat kpi och camberjustering.

Camber kan jag iofs justera med att förändra höjden på bilen Kpi förhåller sig då konstant (om jag inte tar fram svets!)
Tur att man har en marcos där jag bara kan justera toe + höjd! Blir lite enklare då!

PS Währner mätte du upp med rätt vikt i bilen? Påverkar iofs ej KPI men troligtvis camber

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

KPI är en gammal angivelse. Vi skulle kalla den styraxellutning numer,(enl US). Styraxeln är en linje mellan övre och undre spindelled. "King pin inclanation" kommer ifrån den stela axelns tid, och angav hur många grader lutningen var från en lodlinje.

orsaken till lutningen var kursstabilitet, för att belasta spindelarmen mer jämt samt av camberorsaker.

Nu har vi delad framvagn. Och kan cambra hjulen separat. Vilket för med sig en tillverknings angivelse av Kpi. Även om Kpi-styraxellutningen i själva verket mäts mot en lodlinje, så att vi t,ex får en lutnig 7 gdr, så tillverkas spindeln för att ge denna vinkel med utgångpunkt från en nollcambrad spindeltapp. Mao i 90 + 7 gdr mot en tänkt vågrät spindeltapp (stel axel).
Det betyder att cambrar vi hjulet -1 grad, så ändras i realiteten KPI från 7 till 8 gdr. Men inte KPI vinkeln spindeln är designad för, som fortfarande är 7 gdr.
Därför kallar vi den av oss med "camber" orsakade 8 graders KPI vinkeln, enbart -1 gdr camber. Samt trots att KPI nu är 8 gdr, för 7 gdr KPI som en angivelse av förhållandet i själva spindeln. Samt även trots att vinkeln är 97 gdr mellan spindeltapp och styraxeln.

Det ligger nått i att kalla KPI vinkeln för något som står mer för vad det är frågan om. Men det är som krägningshämmare. Precis som om det gick ut på att ta bort krägning i stället för att balansera bilen.

Vi kan också se att ändrar vi cambern så ändras inte skrubbvinkeln, trots att Kpi i ursprungsmeningen följer med cambern. MEN, har vi t,ex 0-camber och ändrar den inbyggda KPI;n i spindeln (ny spindel), justerar tillbaka till 0-cambern, så får vi en annan skrubbradie.
Vet vi vinkeln mellan (spindeltapp-axeltapp) och (spindel lederna-styraxeln), så har vi en bra spec på spindeln, angiven i en siffra.

Blev det bättre nu?

Göran Malmberg.

]

Bromma
Här sen Feb 2003

Att man har justerbara spindlar på fjäderben kan nog bero på att framhjulsdrivna bilar har liten skrubb och kan behöva finjusteringar vid fälgbyte etc. En teori bara.

Göran Malmberg.

Jönköping
Här sen Apr 2003

På min Opel omega (som är väldigt bakhjulsdriven!) så sitter fjäderbenet monterat på spindeln med ovan beskrivna "klämbult". Den nedre bulten sitter i ett runt hål och den övre sitter i ett lite ovalt hål. Eftersom bilen är rejält sänkt så har jag haft problem att få en vettig framvagnsinställning.
Men nu har jag fått lite kött på benen efter att ha läst alla inlägg här, så i år går gummiverkstan miste om en kund!
För att spä på ytterligare så har jag ju även "racerbilen", Opel Rekord -69 med dubbla A-armar fram. Denna ska ha följande vinklar original (tagna från Commodore -75):
Caster obelastad: +2 till +4 gr
Caster belastad: +3,3 till 5,3 gr
Toe in: 2,0-5,0 mm
Spårskillnadsvinkel (?) med toe-in=0 : -1 +- 0,45 gr
Camber: 0 till -1 gr, samma belastad och obelastad

Det är ganska smidigt att justera denna framvagn, det sitter två shims mellan länkarmsaxeln och framvagnen, liksidig ändring ger ändrad camber, oliksidig ändring ger ändrad caster. Dessutom sitter ett gängat stag på den undre länkarmen, snett framåtriktat. Detta justerar också caster.
Hur ska jag nu göra för att förvandla ovanståeende vinklar till mått i mm, så att jag slipper mäta med gradskivor och sånt?
Tacksam för svar!

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

ok........jag försöker ännu en gång få fram det viktiga ......om man står i begrepp att förbätra sin bil.

Jag är fullt medveten om att det finns olika tolkningad av vad kpi är.
Det har jag tjatat om sedan jul.........
Vad vi försöker få fram är att den vinkel som mäts mot lodlinjen är helt ointresant i denna diskution.
och nu är jag så jävla trött på att detta blir en diskution om vem som har rätt, om vad vinkeln heter.
Ni som är så jävla duktiga på att kullkasta en seriös diskution...med att jag vet minsan vad det heter.......för jag är teoretiker , eller jag är bara jävligt duktig.......DÖP NU DEN VINKEL SOM MÄTS MELLAN AXELTAPPEN .....OCH LINJEN MELLAN SPINDELNS INFÄSTNINGAR.....så vi kan komma vidara i vad denna tråd egentligen handlar om.

Jag skiter i vad ni kallar den.......bara ni kan komma överens.

Vinkeln är helt avgörande i en hjulupphängning..........oavsett vad den heter.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Denhär vinkeln kommer gå till historien som "rejsa.nu-vinkeln" hahaha

Håller med Håkan. Dax att komma till det roliga...jag tror alla kan relatera till rätt sak nu iaf.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Göran Malmberg skrev:
Att man har justerbara spindlar på fjäderben kan nog bero på att framhjulsdrivna bilar har liten skrubb och kan behöva finjusteringar vid fälgbyte etc. En teori bara.

Göran Malmberg.

Jag tror snarare att det är ett billigt sätt att tilverka skiten.......och när man åker till gummigubben och gör framvagnsinstälning, så justeras camber, daster och toe...........sedan att det står på protokollet att "den onämnbara vinkeln är olika på hö/vä ......tror jag att man tar med en axelryckning

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

nästa man som nämner "den onämnbara" bör bli avstängd på livstid......och får gå att lägga sig barfota ikväll....

Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:
ok........jag försaöker ännu en gång få fram det viktiga ......om man står i begrepp att förbätra sin bil.

Jag är fullt medveten om att det finns olika tolkningad av vad kpi är.
Det har jag tjatat om sedan jul.........
Vad vi försöker få fram är att den vinkel som mäts mot lodlinjen är helt ointresant i denna diskution.
och nu är jag så jävla trött på att detta blir en diskution om vam som har rätt, om vad vinkeln heter.
Ni som är så jävla duktiga på att kullkasta en seriös diskution...med att jag vet minsan vad det heter.......för jag är teoretiker , eller jag är bara jävligt duktig.......DÖP NU DEN VINKEL SOM MÄTS MELLAN AXELTAPPEN .....OCH LINJEN MELLAN SPINDELNS INFÄSTNINGAR.....så vi kan komma vidara i vad denna tråd egentligen handlar om.

Jag skiter i vad ni kallar den.......bara ni kan komma överens.

Vinkeln är helt avgörande i en hjulupphängning..........oavsett vad den heter.

Det finns ett bra namn på den "Kombinerad Vinkel" fast då mäts den med hjälp av KPI och Camber, alltså samma sak som a-b enligt bilden från AndersY...

Tokholm
Här sen Jan 2003

ButterflyRacing skrev:
...DÖP NU DEN VINKEL SOM MÄTS MELLAN AXELTAPPEN .....OCH LINJEN MELLAN SPINDELNS INFÄSTNINGAR.....så vi kan komma vidara i vad denna tråd egentligen handlar om...

Butterflyvinkeln kanske?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

ice skrev:

Butterflyvinkeln kanske?

Eller synvinkeln........

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Här är en bild på uppmätning av en spindel. Lite svart, men visar att mätningen sker på spindeln. Vinkel C.

Texten är skriven av en välrenomerad Nascar tekninker.
Vi kan klart och tydligt läsa att "Steering axis inclanation is designed in to a spindle....." Samt att man kan välja spindel med vinklar alltifrån 3 till 10 grader.

Man kan ta vilken spindel som helst och luta styraxeln 20 grader, förvisso med en omöjlig camber som följd. Man kan luta den 10 grader också om man vill med lite mer mänsklig camber. Vilket då skulle betyda att en spindel kan ha vilken KPI som helst beroende på hur man väljer att luta den själv.

Men nu står det att styraxelns vinkel är fast designad i spindeln. Vilket inte kan betyda annat än att styraxeln mäts emot spindeltappen. Vad skulle annars en 10 graders spindels styraxle mätas emot?
Jag håller med om Anders principinställning, men nu används dom här uttrycken i populär mening och har en etablerad betydelse. Och som Håkan också säger, det är vad spindeln är designad för, som är av intresse.

Det kan ju vara en viss poäng att använda ett etablerat namn som KPI i alla fall.

Göran Malmberg.

Täby
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:

Jag tycker det är en ganska viktig diskussion och jag hade faktiskt ingen aning eftersom jag har sett båda definitionerna på KPI, så jag ville bara veta vad som var den rätta, om det fanns någon rätt.
om någon säger till mig att på den där bilen skall du ha 15 grader KPI, så kan det vara bra att veta vilken vinkel han pratar om så jag inte justerar in fel, även om det inte har någon egentlig betydelse i sig vad skiten kallas, bara man vet vad som menas.

Nu tror jag mig veta vad som oftast menas, alltså det som i min ritning var "c"-90 grader, men att ibland avses även vinkeln "a".

#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Kan nu bara faktasidan uppdateras så slipper vi/ni slåss igen om denna vinkel namn och hur den mäts igen.

Tex
Ändras KPI med camber är den mätt från lodlinjen.
Ändras INTE KPI så är den mätt på spindelhuset/fjäderbenet.

Bara man nu är medveten om de 2st olika sätten att tala om vinkeln(KPI) så har man kommit bra långt för att unvika missförstånd.

Uppsala
Här sen Jan 2003

Tack till alla som för denna diskussion vidare Jag har nu sett ljuset (har jag förstått har alla!)
Butterfly tack för din envishet och förklaringar
Göran för förklaringar
Alla andra för inlägg som lett fram till resultatet

När vi nu pratar om den onämbara vet alla vad som menas
KANON

Nu ser jag fram emot att få höra hur man får fram en bättre väghållning!
Gärna med en checklista som i dämpare för dummies

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälp med hjulvinklar.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (14215 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande